Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mar 2005 13:30

refo schreef:
jas schreef:Beste Joepie, ik zal kort beschrijven hoe het mij vergaan is en dat ik dat proces ook geheel terug vind in de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Ik was een puur goddeloos mens, volop in de wereld en alles doende wat God verboden had. Ik bekommerde me totaal niet meer (opvoeding weggestopt) over mn eeuwig zieleheil, ik had met het geloof 'afgerekend'. Jazeker, ik wel, maar God niet. En nu dan waarom ik het niet met je eens ben dat genade geschonken wordt op voorwaarde van geloof. Als dat zo was, dan was ik nu nog dezelfde puur goddeloze als voorheen met dezelfde goddeloze levenswandel. Want ik was niet van plan om te gaan geloven, nu niet, dan niet, en nooit niet. Daarom klopt het niet wat je zegt. Ik zou nooit aan 'jouw' voorwaarde voldaan hebben. Maar God schonk mij genade zonder dat ik geloofde, en pas na die ontvangen genade, geloofde ik. Daarom zegt Paulus ook dat we als vijanden met God verzoend moeten worden. Als ongelovigen en niet als gelovigen. Hoe kan ik geloven dat ik genade heb als ik het nog niet heb? Onmogelijk. Ik kan pas geloven dat mij genade geschonken is, als ik het ook daadwerkelijk ontvangen heb. Daarom gaat Gods genadeschenking vooraf aan het geloof.

Wat je met dit getuigenis doet is je eigen beleving als norm stellen.

Nee dat doe ik niet want daar ben ik juist tegenstander van. Als mijn inwendige gevoelens niet overeenkomen met de Bijbel zijn ze voor mij totaal waardeloos. Ik verwijs ook naar de Bijbel en belijdenisgeschriften omdat ik datgene wat ik ervaar daaraan toets.
refo schreef: Een enkele keer (wees er maar blij om) grijpt God een volledig goddeloze en leidt hem terug. Dat is echter een zeldzaamheid. De meeste mensen komen onder de prediking tot geloof. (ik laat nu de zending even buiten beschouwing)

Ik weet niet of je dit in de kerk geleerd hebt, maar als dat zo is, zou ik op zoek gaan naar een andere. Als jij denkt, dat je met je kerkgang minder goddeloos bent dan de wereldling die niet naar kerk gaat, dan bedrieg je jezelf op een gruwelijke manier. Elk kind van God zal moeten erkennen als een volkomen goddeloze gerechtvaardigd te zijn en niet als een half goddeloos/half rechtvaardige. Wat ik stel is dus geen zeldzaamheid, het is een noodzakelijke vereiste dat men als vijand (goddeloze) met God verzoend wordt.
refo schreef:De zin "Want ik was niet van plan om te gaan geloven, nu niet, dan niet, en nooit niet." kan ik eigenlijk niet plaatsen. Als ik het zo lees ben je in ieder geval teruggekeerd, beschouw je dat als zaligmakend werk, maar geloof je nog steeds niet.

Ik ben helemaal niet teruggekeerd. God is tot mij gekeerd en daarna ik tot Hem. Je legt hetgeen ik schrijf geheel verkeerd uit. Ik schreef; "ik was niet van plan, etc." Nergens heb ik gezegd dat ik niet tot geloof gekomen ben, alleen dat ik dat niet van plan was.
refo schreef:Later zeg je dat je geloofde. Volgens Calvijn is dat pas het moment van leven. Daarvoor is het hooguit een voorbereiding geweest. Er is namelijk geen leven zonder geloof.

Beweer ik iets anders dan?
refo schreef:Het zijn geen levende mensen die geloven, maar dode. Hoe dat kan weet ik ook niet, maar zo is het.

Je spreekt jezelf nu tegen. Eerst zeg je; er is geen leven zonder geloof, en vervolgens zeg je dat het dode mensen zijn die geloven. Het eerste klopt wel, er is geen leven zonder geloof. Het 2e klopt niet, geestelijk doden geloven niet, maar zogauw ze levendgemaakt zijn geloven ze wel.
refo schreef:En wil je persé dat er eerst leven is, dan moet je zeggen dat dan de 'orde' zo is en niet de 'volgorde'. Misschien is er eerst de levendmaking en dan het geloof, maar daar zit nog geen triljoenste seconde tussen.

Ik heb geen zin in schermutselingen over woordinterpretaties van deze strekking. Al zit er een triljoenste seconde tussen, dan nog kun je van volgorde spreken. Ook al is dat dan niet meetbaar. In elk geval is dat wat ik bedoel. Eerst levendmaking en meteen daarop geloof, opdat niet het geloof de grond voor de levendmaking zijn zou, maar de levendmaking voor het geloof.
refo schreef:Daarom zeg ik ook: in een heidensituatie gelooft niemand. Komt de prediking tussenbeide (God zoekt de mens op) dan verandert er wat. De mens krijgt een keus voorgelegd. Die komt van God. En hoe dat dan is, weet ik ook niet. Maar het wil er bij mij niet in dat heidenen die nooit van God hoorden op dezelfde wijze tegenover God staan als zij die wel van Hem hoorden.

Dat moet geleerd worden, dat je als geestelijk dode kerkganger er net zo ver vandaan bent als de blinde heiden. Zolang jij denkt dat je daardoor dichter bij de genade bent, ben je juist verder er vandaan dan welke heiden ooit zal wezen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sekimov
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sekimov » 07 mar 2005 17:18

Maar een kerkganger moet wel erkennen dat hij geroepen is door het gepredikte Woord. Daar kan en mag hij niet onderuit.

Green

Berichtdoor Green » 07 mar 2005 17:28

sekimov schreef:Maar een kerkganger moet wel erkennen dat hij geroepen is door het gepredikte Woord. Daar kan en mag hij niet onderuit.

Volgens mij gaat het daar niet over.

Als er een kruimeltje van de genade die er is in Christus gezien/ervaren mag worden klinkt de jubel:
Die God is onze zaligheid
Wie zou die Hoogste Majesteit
Dan niet met eerbied prijzen.

In het geloof is er geen twijfel.
En dat geluid klinkt bij ons van de kansel (GG) maar ook in de persoonlijke gesprekken, op huisbezoek en op de gezelschappen.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mar 2005 17:40

Pieter schreef:
joepie schreef:Het is inderdaad enkel genade jas. Dat schreef ik ook.
Maar Gods verbond heeft wel degelijk een belofte EN een eis.
Dus is het genade dat God in je leven komt, en dat je gaat geloven.
Maar daarvoor moet je nog steeds gaan geloven.
Anders zou er niet staan: Een ieder die in Mij GELOOFD.

Hier ben ik het van harte mee eens, en toch zorgt dit in mijn leven voor een grote worsteling. Hoe kan ik ooit aan die eis voldoen? Ik walg namelijk van de lijdelijkheid die grote delen van mijn en andere kerkverbanden in de greep heeft, terwijl ik tegelijkertijd besef dat ik er niets aan kan toedoen.

Wat moet onze houding zijn?

Een dienende? Een Biddende? Niet een houding waarmee je de ander al veroordeeld omdat er een lijdelijkheid is. Ik denk een houding waar een ander jaloers op gaat worden.
Zodat je de Geest laat zien.
En als echt je geloof er aan onderdoor gaat, door de houding van de kerk, dan denk ik dat je op zoek moet naar die kerk waar je God wel kunt dienen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2005 21:03

Ik heb vanavond de heringebruikname van de Gereformeerde Gemeente (behorend tot de GGiN) mee mogen maken. Het is voor een meer liturgisch georiënteerd christen even wennen, maar luisterend naar de predikant kan ik met vreugde concluderen dat (in mijn optiek ook) in deze kerk Gods Woord in waarheid wordt bediend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 okt 2005 21:12

Welke predikant was dat in welke plaats?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2005 21:25

Het was de GGiN (Gemeente te Berkenwoude) en voorganger was (als ik me niet vergis) ds. Van Voorden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 okt 2005 23:13

Optimatus schreef:Het was de GGiN (Gemeente te Berkenwoude) en voorganger was (als ik me niet vergis) ds. Van Voorden.

Ai ai Opti, ik had in jou een kritischer luisteraar verwacht.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2005 23:56

In welk opzicht?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2005 00:09

Hm... ik hoop dat het zo is... maar als ik hoor hoe mensen aan het twijfelen worden gebracht door te hameren op het feit dat de weg smal is, velen zijn geroepen maar weinigen verstaan enzo, zitten er ook een hoop onwaarheid in. Ja, de teksten komen rechtstreeks uit de bijbel maar worden wel overbelicht en verkeerd uitgelegd.

Maar dat is algemeen, ik weet niet hoe het in Berkenwoude is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2005 08:59

Dik een half jaar geleden ging ik voor het eerst kijken in het "Kerkje van 1912" zoals het hier op Perkouw genoemd wordt. Een aantal leden van de plaatselijke EHBO-vereniging kerkt in dat kerkje. Samen met een van hen trad ik toe tot het bestuur en besturen moeten hecht zijn - dus ging ik eens een kijkje nemen hoe daar het christelijk geloof wordt beleden. Alzo toog ik in stemmig zwart naar 1912 en trof daar een zeer traditioneel-gereformeerde gemeente aan, maar ik zal nooit vergeten hoe de diaken (die de dienst leidde) verkondigde:

"En ik hoop u allen aan te treffen voor Zijn troon, Hem lovende en prijzende".

Dat raakte me.
Gesprekken met mijn collega-bestuurslid over de kerk waar hij dus wekelijks twee keer, soms drie keer vertoeft, leidde tot mijn conclusie dat ondanks alle liturgische afwezigheid en het zangtempo "Urk zingt in Kampen" en het klassiek-reformatorische taalgebruik deze kerk toch wordt geïnspireerd door de Heilige Geest. Gisteren was het helemaal vol. Na afloop sprak een van de kerkleden: "Fijn dat je erbij was."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2005 11:43

klinkt goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2005 14:08

Ik lees net dat het gebruik van internet bij de GGiN censurabel is. Klopt die informatie of lopen hier op Refoweb leden rond die eigenlijk gecensureerd dienen te worden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 okt 2005 14:57

Optimatus schreef:Ik lees net dat het gebruik van internet bij de GGiN censurabel is. Klopt die informatie of lopen hier op Refoweb leden rond die eigenlijk gecensureerd dienen te worden?
Bij welke GGiN was dat?

Volgens mij is het alleen bij de binnen verbanders censurabel (of juist andersom).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 okt 2005 15:13

Raido schreef:
Optimatus schreef:Ik lees net dat het gebruik van internet bij de GGiN censurabel is. Klopt die informatie of lopen hier op Refoweb leden rond die eigenlijk gecensureerd dienen te worden?
Bij welke GGiN was dat?

Volgens mij is het alleen bij de binnen verbanders censurabel (of juist andersom).

Als ik het goed begrijp is het bij de binnenverbanders sowieso censurabel en voor de buitenverbanders is het censurabel als je internet gebruikt voor prive-doeleinden. Daarnaast is het voor Oud-Gereformeerden ook censurabel. Ook RD-net (bestaat dat nog?) en het versturen van e-mail (!) is niet de bedoeling (vermanenswaardig).

Zie onderstaande links:
http://oud.refdag.nl/ict/010702ict05.html
http://oud.refdag.nl/kl/000930kl02.html

Maar deze berichten zijn al een paar jaar oud.

En bovendien ging het hier om geloofszekerheid. :oops:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”