Houden van een vrouw, hoe moet dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 05 mar 2005 14:54

Sorry voor de vreselijk late reactie, maar ik had nog wat neer getypt en dat gooi ik toch nog maar even in de strijd. Weinig tijd hè... ik heb me ge-excuseerd. :wink:

Boekenlezer schreef:
mystery schreef:Nou daar ben ik het niet mee eens. Sommige mannen vallen echt wel te begrijpen en andere niet, maar dat heb ik ook met vrouwen. Oké er zijn heus wel verschillen, maar dat is juist het aantrekkelijke toch?

Wat bedoelde jij dan met prioriteiten?

Priorieiten: vrij vertaald zou je het ook met 'smaak' kunnen weergeven. 'Wat vinden die vrouwen belangrijk?', dat is in feite wat ik bedoelde met prioriteiten.
Daar zaten wat speelse, niet zo heel serieuze gedachten bij. Zoals: ze stellen blijkbaar geen belang in een talentvolle, veelzijdige, intelligente, knappe man. (Daarbij doelde ik dan op mijzelf. :mrgreen: ) Nee, ze vinden het blijkbaar belangrijk dat je niet opgewonden van ze raakt, dat je 'cool' blijft. Dat je jezelf emotioneel perfect onder controle hebt en zo.
(Het lijkt er voorwaar op alsof dat laatste sterke waarheidselementen bevat. Dat zal op een bepaalde manier ook wel, maar ik denk dat de realiteit veelzijdiger is.)

Inderdaad, alle mannen zijn bepaald niet hetzelfde, en alle vrouwen zijn bepaald niet hetzelfde.
Hmmm, dus ik zou een moeilijke man zijn...? (Nee, niet dat je dat zegt, maar dat komt gewoon even als gedachte bij mij op. Een beetje concluderend en gedachten combinerend in mijn hoofd als een soort van automatisch proces.) Nou, er is wel eens van mij gezegd, dat ik mysterieus overkom, dat je van mij moeilijk hoogte krijgt. Maar toen ik de dame die dat zei beter kende, en zij mij ook, beweerde zij het tegendeel. Als iemand voor mij vertrouwd is en bekend, dan heb ik er weinig moeite mee om open te zijn, m.n. langs de verbale weg. Maar ken ik iemand maar oppervlakkig, dan schijn ik anders te zijn. Dan schijn ik mysterieus en geheimzinnig over te komen, dat ik niet te peilen ben wat ik denk en wil en zo.
(Maar ja, dan heb ik het weer over mijzelf, en ik weet niet of jij daar wat mee kan...)

Nou… laat ik hier maar eens op ingaan. ;)

Je moet het me maar niet kwalijk nemen maar af en toe moet ik even glimlachen als ik je antwoorden lees. Je redeneert en al redenerend ben je nog aan het nadenken. Zou jij een moeilijke man zijn? Wat is een makkelijke man als ik vragen mag? Ik heb het idee dat iedere man (én vrouw) op bepaalde punten makkelijk en op andere punten moeilijk is. Verschil in karakter hè. Wie kan een ander nou direct doorgronden? De één geeft zich meer bloot en is veel opener waardoor je de veelzijdigheid van de ene persoon sneller ziet dan van de andere. Een talentvolle, veelzijdige, intelligente, knappe man, zo omschrijf je jezelf. Ik denk dat iedere man die omschrijving bij zich neer zou kunnen zetten, als je het ja, daar is ‘ie: objectief bekijkt. Ik geloof echter dat het referentiekader wat ieder mens voor zich gebruikt en bepaalt nogal invloed heeft op de manier waarop bepaalde trekken beoordeeld worden. Dus dan komt het voor dat de ene vrouw een man een saaie piet vindt terwijl een ander hem juist geweldig interessant vindt. Wat de één prioriteiten noemt, daar denk ik juist aan het referentiekader wat iedereen heeft. Jij vindt zelf ook niet alle vrouwen geweldig.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 05 mar 2005 15:03

O ja... en iets wat ik me pas ook eens zat te bedenken: hoe betrek je God bij dit 'probleem'? Heb je het al eens bij Hem neergelegd? Zo ja, heb je al eens licht en eventueel antwoord gekregen op je vragen?

Zat ik me zo maar af te vragen. Ik bedoel: als ik naar mezelf kijk vraag ik altijd eerst advies aan mensen en dan denk ik: stom eigenlijk, want wie weet dit nou beter dan God?

Vandaar m'n vraag dus.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2005 09:29

Ha wozz.
Ik ben bezig erop te reageren, maar je roept aardig wat gedachten bij mij op, die ik nu probeer te ordenen. Ik wilde al vast deze reactie maar plaatsen.
wozz schreef:Sorry voor de vreselijk late reactie, maar ik had nog wat neer getypt en dat gooi ik toch nog maar even in de strijd. Weinig tijd hè... ik heb me ge-excuseerd. :wink:

Boekenlezer schreef:
mystery schreef:Nou daar ben ik het niet mee eens. Sommige mannen vallen echt wel te begrijpen en andere niet, maar dat heb ik ook met vrouwen. Oké er zijn heus wel verschillen, maar dat is juist het aantrekkelijke toch?

Wat bedoelde jij dan met prioriteiten?

Priorieiten: vrij vertaald zou je het ook met 'smaak' kunnen weergeven. 'Wat vinden die vrouwen belangrijk?', dat is in feite wat ik bedoelde met prioriteiten.
Daar zaten wat speelse, niet zo heel serieuze gedachten bij. Zoals: ze stellen blijkbaar geen belang in een talentvolle, veelzijdige, intelligente, knappe man. (Daarbij doelde ik dan op mijzelf. :mrgreen: ) Nee, ze vinden het blijkbaar belangrijk dat je niet opgewonden van ze raakt, dat je 'cool' blijft. Dat je jezelf emotioneel perfect onder controle hebt en zo.
(Het lijkt er voorwaar op alsof dat laatste sterke waarheidselementen bevat. Dat zal op een bepaalde manier ook wel, maar ik denk dat de realiteit veelzijdiger is.)

Inderdaad, alle mannen zijn bepaald niet hetzelfde, en alle vrouwen zijn bepaald niet hetzelfde.
Hmmm, dus ik zou een moeilijke man zijn...? (Nee, niet dat je dat zegt, maar dat komt gewoon even als gedachte bij mij op. Een beetje concluderend en gedachten combinerend in mijn hoofd als een soort van automatisch proces.) Nou, er is wel eens van mij gezegd, dat ik mysterieus overkom, dat je van mij moeilijk hoogte krijgt. Maar toen ik de dame die dat zei beter kende, en zij mij ook, beweerde zij het tegendeel. Als iemand voor mij vertrouwd is en bekend, dan heb ik er weinig moeite mee om open te zijn, m.n. langs de verbale weg. Maar ken ik iemand maar oppervlakkig, dan schijn ik anders te zijn. Dan schijn ik mysterieus en geheimzinnig over te komen, dat ik niet te peilen ben wat ik denk en wil en zo.
(Maar ja, dan heb ik het weer over mijzelf, en ik weet niet of jij daar wat mee kan...)

Nou… laat ik hier maar eens op ingaan. ;)

Je moet het me maar niet kwalijk nemen maar af en toe moet ik even glimlachen als ik je antwoorden lees. Je redeneert en al redenerend ben je nog aan het nadenken.

Dat neem ik je zeker niet kwalijk. :wink:
Tja, dat geredeneer. Dat is iets waar je niet in moet verzuipen! Gelukkig weet ik dat tegenwoordig wel weer zo binnen de perken te houden, dat dat niet meer gebeurt. Maar in het verleden was het wel eens anders...
Redeneren kan een poging zijn om boven jezelf uit te grijpen, als reactie op ingewikkelde situaties. Da's foute boel, want daar bereik je niks mee. (Zo nuchter ben ik inmiddels wel om dat in te zien.)

wozz schreef:Zou jij een moeilijke man zijn? Wat is een makkelijke man als ik vragen mag?

Even kijken... wat bedoelde ik daar ook weer mee?
O ja, ik had het erover dat niet alle mannen en vrouwen hetzelfde zijn.
Ik zat een beetje aan bepaalde eigenaardigheden te denken, die je als man kan hebben. Een moeilijke man is dan een man die bepaalde eigenaardigheden heeft. Ik zat inderdaad te denken in de sfeer van wat jij zei:
wozz schreef:Ik heb het idee dat iedere man (én vrouw) op bepaalde punten makkelijk en op andere punten moeilijk is. Verschil in karakter hè. Wie kan een ander nou direct doorgronden? De één geeft zich meer bloot en is veel opener...

Je kan dus moeilijk zijn door een beperkte openheid. Laat ik eens wat situaties noemen: je hebt als man te maken met een dame met wie het op zich wel loopt; dan gaat zo'n dame al snel je héél lief en aardig aankijken, merk ik vaak; dat kan ik dóódeng vinden, want ik ben daar helemaal niet zo goed in en ik ben dan ook bang dat ik dingen ga denken die die persoon wellicht niet bedoelt; dan reageer ik dus gesloten. Op iets langere termijn kan ik die angst dan wel weer overwinnen, maar me er zo maar instorten... nee, dat ligt me niet.
Stel dat je als man nou net die gevoelige plek hebt?
Ik kan me voorstellen dat dat voor een ander erg moeilijk kan zijn.

Verder dacht ik ook nog aan een verschilpunt tussen mannen en vrouwen.
Bij vrouwen heb ik vaak het idee dat je het goed bij ze doet als je niet te snel verliefd op ze wordt, maar als je wel open en aardig bent. Als je dus niet in uitersten vervalt - intense haat (ik noem es wat geks) of heftige verliefdheid - maar als je voorlopig keurig in het midden blijft. Zo zitten vrouwen blijkbaar in elkaar: rustig en gemodereerd, matig in hun emotionele reacties.
Ik als man zit anders in elkaar. Emotionele dynamiek, dat is wat een man kenmerkt. (Ik moet aan een ND-artikel denken wat daarover ging.) Explosieve energie, om nog een term te noemen. Mannen hebben een veel grotere emotionele dynamiek dan vrouwen. Mannen schieten dus veel meer in uitersten. (Hebben daardoor dan uiteraard ook een heel ander gedrag, fysiek ruwer naar elkaar en zo m.n jongens dan.) Dat verklaart waarschijnlijk ook waardoor een man het veel sneller voelt borrelen in zijn buik dan een vrouw. (En de vrouw verwacht dat weer niet van je, want zij is vrouw en daarin dus heel anders...)
Kun je je voorstellen dat ik dit wel eens als griezelig ervaar? Om mezelf te beschermen word ik dan gesloten, houd ik me in eerste instantie op enige afstand. Niet kwaad of negatief bedoeld dus, maar waarschijnlijk zeer moeilijk te begrijpen voor de dame in kwestie, die niet weet waarom ik dat zo doe.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 08 mar 2005 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2005 09:38

En zo'n ND-artikel dan ook vinden, zodat je even gemakkelijk een linkje kan plaatsen... ho maar. Dat is blijkbaar niet de bedoeling!
Bij het RD is het een gemakkelijke opgave om een artikel op te zoeken wat je je herinnert, maar bij het ND zijn ze stukken tegendraadser geweest in het opzetten van hun internetpagina.
Nou ja goed, dan zit er niks anders op dan het artikel maar even te plaatsen vanuit het bestand op mijn eigen computer.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jongens tussen branie en verlegenheid

DOOR HILBRAND ROZEMA

In het Nederlands basisonderwijs is 87 procent van het personeel vrouw. De mannen zijn weg. Is dit iets goeds, iets slechts, of maakt het niks uit? Iets slechts, zeggen enkele klokkenluiders. Zij krijgen groeiende aandacht voor de scheefgroei die zij ontwaren, in kinderopvang en scholing van jongens. Ze stellen dat gedragsproblemen bij jongens verminderen naarmate je meer rekent met het feit dat het jongens zijn. En geen meisjes. Op 11 september is er een congres over.

De schoolprestaties van jongens blijven achter bij meisjes, en dat geldt niet alleen voor jonge Marokkanen. Een gevolg van de dominantie van vrouwen in opvoeding en kinderopvang, en van de toenemende vervrouwelijking in het basisonderwijs? Dit verband is moeilijk aan te tonen. Bewijzen vind je alleen op de heel lange termijn. Maar rekenen met biologische verschillen tussen jongens en meisjes kan nooit kwaad. Daarmee kun je voorkomen dat gewoon jongensgedrag, grenzen opzoeken, onnodig geproblematiseerd wordt - compleet met officieel stempel, bijvoorbeeld ADHD.
“Jongens hebben experimenteerdrang. Ze steken grenzen over. Mannen laten dat meer op zijn beloop, zien minder gevaren. Ze neigen ertoe jongens zelfstandig dingen te laten ontdekken en grijpen pas in als het echt nodig is. Vrouwelijke opvoeders hebben, in de regel, een groter gevaarbewustzijn: ze corrigeren meer verbaal, lopen sneller vooruit op denkbeeldige gevaren. Daar wordt een jongen wel braaf van. Maar het kan ook zijn dat hij, gehoorzaam en wel, langzamerhand wrok opbouwt.”
Lauk Woltring uit Landsmeer runt een eigen adviesbureau, is vader van een dochter en bestuurslid van het Platform Jongens in Balans. Dit platform organiseert het congres op 11 september. Woltring staat de pers te woord op zijn zolderwerkkamer met zelfgebouwde boekenkast. Een staaltje van vakmanschap waar hij trots op is. “Ik heb het ding zelf in elkaar gezet. Hij helt iets naar achteren, zodat het gewicht tegen de muur leunt.” Over balans gesproken, en hoe erin te komen.

Hij weet uit ervaring wat er te bereiken valt als je eerst maar eens de stress uitschakelt. “Stress blokkeert jongens, letterlijk. Het sluit de frontale cortex in je hersenpan praktisch af. Terwijl bij vrouwen de doorbloeding daar onder stress juist meer intact blijft. Zij observeren rustiger bij gevaar. Met je linker hersenhelft doe je onder meer taal en analyse; met rechts ruimte en beweging. In die beide hersenhelften schuilt ook het verschil tussen emoties registreren en emoties voelen. Jongens zijn níet minder gevoelig en volgens sommige onderzoeken bij hun geboorte zelfs gevoeliger dan meisjes. Ze zijn vaak wel minder woord-rijk. Hun blokkeren onder stress doet drie reacties opkomen, die onderling samenhangen: fight, fright of flight. Vechten, bevriezen of vluchten. Een jongen kan onder stress een ware held blijken te zijn, terwijl hij het daarbuiten niet is. Die explosie-energie is typerend.”

ADRENALINEFUIK
Over explosie-energie gesproken: Woltring geeft voorlichting aan scooter- en brommerrijders. “We laten scholieren op de video een nabootsing zien van hoe hun blikveld zicht vernauwt tijdens het rijden. Dat boeit ze enorm. Ze zien dan in, hoe ze zichzelf in gevaar brengen met euforisch rijgedrag en de adrenalinefuik inrijden, als gevolg van het afknijpen van hun hersenen. Zo’n technische aanpak boeit jongens. Ze gaan begrijpen dat hun hersenen op een bepaalde manier werken. Ze zeggen dan: ‘O, nu begrijp ik waarom ik soms ineens van die stomme dingen zeg’.”
De vondsten van de jongensdeskundigen worden op een breed terrein verzilverd. Woltring zit, samen met allerlei verkeersdeskundigen, bijvoorbeeld in het Regionaal Overleg Verkeersveiligheid Gelderland, in een Europese werkgroep over jonge autorijders. Voor het CBR ontwikkelt hij een programma voor rij-instructeurs. “Daarin leren we instructeurs, - jongerenwerkers eigenlijk want ze hebben de hele week contact met jongeren -, hoe je het stresssysteem bij jongens uitschakelt. Hoe je ze in de leerstand zet. Want stress schakelt het leren uit. En, heel belangrijk: hoe doe je dat op zó’n manier dat iemand niet afgaat, niet gekrenkt wordt? Onder meer door het vertrouwen te geven dat je z’n drieste gedrag kunt plaatsen. Dat je het snapt. Spreek iemands eigen vaardigheden aan. Hij wil zich toch ook bewijzen.”
Eigenlijk, zegt hij, was het oude systeem van meesters en gezellen, de gilden in de Middeleeuwen, helemaal zo gek nog niet. “De stress kan dan positief worden en leiden tot het plezier, de flow van taken uitvoeren die graag doet.”

ZEILSCHIP
John de Haas is jeugdhulpverlener en trainer. Hij draait elkaar jaar een tijdje mee op een zeilschip vol bijna of helemaal ontspoorde jongeren, en heeft zelf drie zoontjes van 2, 4 en 6 jaar oud. Hij werkt bij Bureau Bontekoe, een naam die niet toevallig doet denken aan de Scheepsjongens van die schipper uit de Gouden Eeuw. Dit bureau werkt mee aan het congres. “De contacten die begeleidsters in peuterspeelzalen met jongens hebben, zijn vaker bestraffend en negatief dan bij meisjes. Jongens hebben wel vaker grenzen nodig. Maar besef, dat wat ze doen niet fout is maar normaal. Het is geen foutje van God. De droevige realiteit is dat je in je man-zijn eigenlijk alleen maar kunt mislukken. Het is in deze tijd voor jongens een heel lastige opgave om volwassen te worden. Het plaatje dat de media schetsen is zo ideaal, dat niemand er bij kan. Mannen hebben denk ik te weinig zelfrespect om er gewoon te kunnen zijn. In wat ze wel en niet kunnen, wel en niet zijn. Maar je hoeft je niet beter voor te doen dan je bent.”

STILZITTEN, GROEPSWERKJES
Onderzoekers van het ITS, Universiteit van Nijmegen, stelden vorige week dat de vervrouwelijking van kinderopvang en onderwijs géén aanwijsbare nadelige gevolgen heeft voor prestaties van jongens. Ze werden meteen tegengesproken door weer een nieuwe auteur over het onderwerp, Angela Crott. Zij schreef ‘Is mijn zoon een macho? Over het opvoeden van jongens’ (uitgeverij Unieboek). Deze voormalige basisschooljuf is moeder van twee zonen. In de Telegraaf vertelde ze: “Jongens dienen zich in de klas als meisjes te gedragen; stilzitten, meedoen een kringgesprekken, groepswerkjes verrichten, verslagjes schrijven, knippen, plakken en borduren en vooral niet te erg tekeergaan op het schoolplein. De crècheleidster is een meisje, de meester is een juffrouw, de overblijfmoeder is alweer een vrouw, de pedagoge… en bestaat er zoiets als leesvaders?” Ze stelt dat door het stijgend aantal scheidingen steeds meer jongetjes ook thuis nog eens in een feminieme sfeer worden opgevoed. Zij pleit ervoor, bij gymnastiek en taallessen jongens en meisjes te scheiden (in Groot-Brittannië zijn daar goede resultaten mee bereikt) en pabo’s aantrekkelijker en stoerder te maken om meer mannelijke studenten te trekken.

De klokkenluiders twijfelen er niet aan dat mannelijke voorbeelden wel degelijk nodig zijn om het surplus aan energie in goede banen te leiden en om het zelfbeeld van jongetjes positief op te bouwen. “Geen potentaten of bullebakken, maar mensen die tegemoetkomen aan het feit dat jongens en meisjes een verschillend leer- en groeiproces hebben”, aldus Woltring. “Iedere jongen kan, mits hij ontspannen is, om een boodschap worden gestuurd. Als het maar is door iemand voor hij ontzag heeft. Dat kan zelfs de wijkagent zijn die een stukje meeloopt en gewoon vraagt: ‘Wat wil je nu éigenlijk?’ Het is geen trukendoos. Je moet een jongen in zijn waarde laten, vooral nóóit laten afgaan, en helder begrenzen. Het werkt zelfs bij Marokkaanse boefjes die al voor de zoveelste keer achter de tralies zitten. Wangedrag moet je nooit goedpraten. Maar het is goed te weten dat het ten diepste vrijwel altijd bedoeld is om ergens een oplossing voor te geven. Zelfs uitermate onhandig, stom toenaderingsgedrag, dat uit de hand loopt.”

ANTI-VROUW
Woltring is een van de namen die steeds weer opduiken, als het over dit onderwerp gaat. De andere drie zijn: Martine Delfos, Freerk Ykema en Louis Tavecchio. “Van oorsprong ben ik politicoloog, afkomstig uit een progressief katholiek gezin. Ik was de eerste van de kinderen die linksaf sloeg. Ik ben van de Maagdenhuisgeneratie, zoals dat heet. Hoe het begon? Ik gaf een hoorcollege op de Hogeschool Den Haag, zo’n twintig jaar geleden. Middenin dat college over meidenwerk en vrouwenemancipatie flapte ik eruit dat iemand eens een boek moest schrijven over ‘jongens tussen branie en verlegenheid’. Dat heb ik later zelf maar gedaan.” Bij het onderwerp sekseverschillen aandacht besteden aan jongens was tot voor kort not done. Woltrink prettige samenwerking met de Man/Vrouw-programma’s van de Evangelische Omroep riep bevreemding op bij collega’s. “Hoe kon dat nou, een jongen van links samen met de christenen?”
Hij en andere klokkenluiders wegen hun woorden. Ze brengen hun bevindingen als nuttige wenken. Correcties, suggesties. Niet als een frontale aanval op het feminisme. “Een enkeling valt mij, en collega’s, soms aan met de beschuldiging dat wij iets tegen vrouwen zouden hebben. Dat is natuurlijk echt onzinnig. Infaam! Ik word daar niet goed van.
Het is goed onderscheid te maken tussen de klassieke weerstand van mannen tegen vrouwenemancipatie en mannen die nadenken over zichzelf en zich op hun eigen positie bezinnen nadat ze geleerd hebben van die emancipatie. Het probleem is niet teveel vrouwelijke invloed, maar afwezigheid van mannen. Jongens hebben in deze tijd vaak geen stevig en stabiel zelfbeeld, terwijl meisjes wel stevige en, heel belangrijk, nabije vrouwelijke voorbeelden hebben. Wij bepleiten gevoeligheid voor sekseverschillen. Niet als een bril waardoor je alles bekijkt. Wel als een inmiddels noodzakelijk hulpmiddel dat schijnbaar probleemgedrag kan verklaren en echt probleemgedrag kan helpen oplossen.”

Interesse voor de Nieuwe Masculiene Golf - om het maar een etiketje op te plakken - is er in Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje, Portugal en ook in Australië. In dat laatste land zijn bijna alle leraren al een keer naar een workshop geweest van de Nederlander Freerk Ykema. Hij werkt enkele maanden per jaar in Australië met het concept Rots & Water.
Ykema helpt jongens om te gronden: een stevige fundering onder de voeten te krijgen, om te beginnen zo letterlijk mogelijk. Woltring: “De vraag is: hoe sta je eigenlijk? Hoe is je lichaamshouding? Een moment van bezinken, stevig op je voeten gaan staan, observeren, is voor iedereen, maar juist ook voor jongens prettig. Al was het maar omdat het letterlijk het bovenste stuk rust geeft, dus het hoofd, en daar een blokkade kan voorkomen of ontsluiten.”
Ykema’s boodschap slaat daarginds sterk aan, omdat Australië een te snelle overgang kende van merendeels buitenwerk naar binnenwerk, van boerderijen naar kantoren.
“Ook hier in Nederland is er een kloof tussen wat je wilt en wat je kunt, als man. Dat is de stress van de ideaalbeelden, van reclame en prestatiedwang. Elke cultuur kent zo z’n middeltjes om die stresskloof te dempen: cacao, qat, opium, kruiden, alcohol en coke. Die middelen zelf schakelen even het denken uit, en de druk van een leven met enorme wensen en beperkte middelen. In het uiterste geval leid je dan als man een zombie-achtig bestaan met af en toe een knokpartij. Relschoppers in Urk of Nunspeet vieren zo hun explosieve mannelijkheid. Maar het langetermijneffect blijft uit. Het zijn geen gelúkkige jongens.”

Zie ook:
www.laukwoltring.nl
www.rotsenwater.nl
www.jongensinbalans.nl
www.bureaubontekoe.nl
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 mar 2005 18:12

euh wat dit artikel precies voor invloed op je topic heeft weet ik niet,
maar even offtopic, ik doe als jongen de pabo :P en ach in het basisonderwijs mogen dan wel in verhpuding veel vrouwen staan, in het voorgezet onderwijs valt het dacht ik wel mee.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 08 mar 2005 19:12

Leuk artikel, mannen moeten weer mannen worden, we zijn watjes geworden, ik ben het er helemaal mee eens!

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 08 mar 2005 19:15

ow, dus jij bent ook een watje geworden? :wink: :mrgreen:

Lucky7
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lucky7 » 08 mar 2005 19:18

Ik kan gewoon goed acteren :lol:
"Im still alive and kicking"

(http://www.detroost.come2me.nl)

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 08 mar 2005 19:19

Japs ;)

Nee, zonder gekheid, er zit wel wat in dat een man tegenwoordig niet meer normaal man kan zijn.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 08 mar 2005 19:28

Flex187 schreef:Japs ;)

Nee, zonder gekheid, er zit wel wat in dat een man tegenwoordig niet meer normaal man kan zijn.

maar dan vraag ik me af wat jij met man-zijn bedoelt?? zoals alles vernieuwt en verandert, verandert ook de definitie van 'man' met de tijd. in deze post-moderne samenleving vervult de man namelijk een heel andere rol dan in de pre-historie.

maar om weer ff on-topic te gaan:

houden van een vrouw hoe moet dat??

ik denk dat daar geen regels voor zijn.. heb je naaste lief als je zelf en een vrouw/vriendin kan een heel bijzondere plaats in je leven innemen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2005 20:35

Flex187 schreef:Nee, zonder gekheid, er zit wel wat in dat een man tegenwoordig niet meer normaal man kan zijn.

Ben ik het ook mee eens. In onze maatschappij moet alles gelijk perfect zijn, want tijd is geld en zo... Dat werkt niet zo lekker. Ik heb wel eens ruimte/tijd nodig om te kunnen experimenteren en klungelen.

tinos schreef:maar dan vraag ik me af wat jij met man-zijn bedoelt?? zoals alles vernieuwt en verandert, verandert ook de definitie van 'man' met de tijd. in deze post-moderne samenleving vervult de man namelijk een heel andere rol dan in de pre-historie.

Ik denk dat man-zijn binnen dit kader niet te maken heeft met wat de maatschappij voor soort man verwacht, maar welke behoeften de man heeft. Hij heeft ruimte nodig om zichzelf te mogen zijn.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2005 20:36

spacy schreef:euh wat dit artikel precies voor invloed op je topic heeft weet ik niet...

Dat ik dat artikel plaatste, was eigenlijk om dit te onderstrepen/illustreren:
Boekenlezer schreef:Bij vrouwen heb ik vaak het idee dat je het goed bij ze doet als je niet te snel verliefd op ze wordt, maar als je wel open en aardig bent. Als je dus niet in uitersten vervalt - intense haat (ik noem es wat geks) of heftige verliefdheid - maar als je voorlopig keurig in het midden blijft. Zo zitten vrouwen blijkbaar in elkaar: rustig en gemodereerd, matig in hun emotionele reacties.
Ik als man zit anders in elkaar. Emotionele dynamiek, dat is wat een man kenmerkt. (Ik moet aan een ND-artikel denken wat daarover ging.) Explosieve energie, om nog een term te noemen. Mannen hebben een veel grotere emotionele dynamiek dan vrouwen. Mannen schieten dus veel meer in uitersten. (Hebben daardoor dan uiteraard ook een heel ander gedrag, fysiek ruwer naar elkaar en zo m.n jongens dan.) Dat verklaart waarschijnlijk ook waardoor een man het veel sneller voelt borrelen in zijn buik dan een vrouw. (En de vrouw verwacht dat weer niet van je, want zij is vrouw en daarin dus heel anders...)

Dat artikel was gewoon even wat optionele extra informatie, wat ik normaal gesproken met een link doe.
Toen ik mijn reactie aan het typen was dacht ik vooral aan de zin:
Die explosie-energie is typerend.

Deze is ook wel toepasselijk binnen het onderwerp waar ik het over had:
Jongens dienen zich in de klas als meisjes te gedragen; stilzitten, meedoen aan kringgesprekken, groepswerkjes verrichten, verslagjes schrijven, knippen, plakken en borduren en vooral niet te erg tekeergaan op het schoolplein.

Is het in feite niet zo dat we als jongens/mannen ons flink moeten inhouden bij de vrouw, dat dat van ons verwacht wordt? (Voorbeeld: je bent heftig verliefd, het meisje reageert wel open, maar je moet het niet te bont maken met je reacties op haar!)
In mijn opening van de bijdrage had ik dit in mijn tekst:
- Voor spontane hartelijkheid moet je ook niet bij ze zijn. Je ontvangt het niet van ze. Maar als je ze zelf zo benadert denken ze binnen de korste keren dat je verkering wil of zo. ](*,)

Ik teken echter wel aan dat ik daar aan een wat andere context dacht. Daar lag het een beetje in de sfeer van: omgaan met een gewone dame. (Eigenlijk ging die eerste bijdrage van mij over zo ongeveer alles.)
Nu heb ik het eigenlijk meer over: omgaan met verliefdheid. Die verwachtingen die de dames lijken te hebben - nl. dat je je uiterst gedeisd gedraagt - maken dat best wel griezelig!

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 08 mar 2005 21:32

Boekenlezer schreef:Nu heb ik het eigenlijk meer over: omgaan met verliefdheid. Die verwachtingen die de dames lijken te hebben maken dat best wel griezelig!

Ik denk dat jongens ons ook wel eens (zo niet meer dan eens :mrgreen: ) verkeerd opvatten en te snel denken dat wij denken dat ze verliefd op hen zijn. Vooral als een jongen verliefd is denkt hij dat volgens mij snel, soms zelfs als het meisje duidelijk maakt dat het helemaal niets wordt of kan worden (ook met zo veel woorden)
Dat heb ik meegemaakt met een jongen die ik heb leren kennen terwijl ik verkering had met m'n ex... Op zich een aardige jongen, maar niet echt het type waar ik verliefd op wordt en bovendien ook een aardig verschil in intellect, waardoor hij op dat gebied nogal naar me op keek en vond zichzelf een nul.. :? Terwijl ik nog verkering had had ik al het idee dat hij me leuk vond, maar toen ik het voor de zekerheid vroeg ontkende hij het. Maar toen het uit ging vroeg hij binnen een week of ik verkering met m wilde en bleek hij toch al wel zo'n 4 maanden verliefd te zijn (zo lang als ik m toen kende... :? ) Maar het is dan wel mega rot om m af te moeten wijzen, ookal had hij dit aan zijn klompen aan kunnen voelen.. Hij had hoge verwachtingen en was mega verliefd... Om m dan teleur te moeten stellen is heel moeilijk... helemaal omdat toen ik de week daarna bij m ging logeren (was al veel langer van tevoren afgesproken, en daar zat bij mij gewoon vriendschap achter) ik al praktisch verkering had met mijn vriend (nu). 's Avonds als hij dan naar bed ging en ik nog wakker bleef ging ik met mijn vriend bellen om gewoon ff bij te praten en te vertellen hoe moeilijk ik het vond... Ik had er toen eigenlijk gewoon niet heen moeten gaan, maar ja, dat kan je eigenlijk pas echt goed zeggen als je er geweest bent helaas. Die jongen was nog zo verliefd en had nog steeds zo veel hoop dat hij telkens dicht bij me probeerde te komen en aan m'n benen te zitten en aan m'n haar en me bij hem op schoot te krijgen, echt mega irritant.. Maar nu heb ik nog een keer duidelijk gemaakt dat het niets word en dat ik weer verkering heb. Toen hebben we maar afgesproken dat we elkaar de komende tijd niet echt heel erg veel contact te hebben. Maar ja, op flevo moeten we waarschijnlijk weer samen werken, maar gelukkig is mijn vriend er dan ook, al zullen we ook wel eens tegelijk moeten werken en dan kunnen we elkaar ook niet zien..

Mijn punt dus: Niet alleen mannen hebben het, maar vrouwen hebben het ook wel eens andersom :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2005 22:08

Ik denk dat je me nu iets anders opvat, dan wat ik bedoelde.
Al denk ik inderdaad ook wel bij sommige meisjes: 'Denkt ze nou echt dat het ooit nog wat speciaals gaat worden? Als dat zou kunnen zou ik toch op z'n minst al wel eens verliefd op haar geworden zijn.' Iemand jarenlang meemaken en die persoon dàn pas ontdekken, het schijnt voor te komen, maar bij mij lijkt het me uitgesloten. Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Ik kan me zoiets ook niet voorstellen. Als ik gevoelig ben voor iemand, dan merk ik dat toch wel binnen een niet al te lange termijn na de eerste kennismaking.
Zo opdringerig als dat jij in je voorbeeld schetst, nee, dat maak ik nooit mee. Dus daar zit dan weer een verschil in. Het heeft er alle schijn van dat die jongen het ijzer met zijn handen wil buigen, in figuurlijke zin.

Maar ik doelde dus eigenlijk op iets anders.
Stel je nou eens voor: je hebt als jongen te maken met een meisje waar je gevoelig voor bent. (Ik denk even aan 3 jaren terug, wat ik meemaakte.) Je vindt het meisje nogal aardig, en je bent ook erg gevoelig voor haar. Verliefde gevoelens. Nu erken ik die niet zo maar, en ze moeten zich eerst maar eens bewijzen: hoe echt zijn ze? Maar op een gegeven moment moet je dan toch de conclusie trekken: het is echt!
Dat meisje staat ook wel open voor mij, is soms zelfs heel belangstellend. Als ik echter op te kolossale wijze aankom met mijn verliefdheid, vind ze dat duidelijk te veel van het goede. Maar toon ik teveel aandacht voor een ander persoon, dan lijkt ze dat ook niet je-het-van-dat te vinden. Dan kan dat haar wel in actie doen komen.

(Onderstreping niet in schreeuwerige zin bedoeld o.i.d., maar om even een hoofdzaak aan te geven. Bij zoveel tekst bestaat immers het gevaar dat je door de bomen het bos niet meer ziet.)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 08 mar 2005 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 08 mar 2005 22:15

ow ok :)

Terug naar “Archief”