De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mona » 22 apr 2014 19:25

Kan iemand trouwens een korte (!) samenvatting geven van de afgelopen 130 pagina's over dit onderwerp? :D
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 apr 2014 19:32

Ik zal niet zeggen dat ik iedereen recht doe, maar ik zal een poging wagen ;)

Welles
- Nietes
Welles
- Nietes
Enz.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 19:35

mona schreef:Kan iemand trouwens een korte (!) samenvatting geven van de afgelopen 130 pagina's over dit onderwerp? :D

2 zelfs.
Zij lieten zich niet gezeggen'' uit Lukas,
''En zij bekeerden zich niet'' uit Openbaring.

(hoewel er gelukkig steeds meer jongeren komen, die met ware intenties Hem zoeken, en zich vervolgens richten tot Jijdaar en Heartcy, o.a. waar met wat meer liefde en minder dogmatiscch wordt gepredikt dan in onze geloofs-genetische fundamenten.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 apr 2014 20:08

mona schreef:Kan iemand trouwens een korte (!) samenvatting geven van de afgelopen 130 pagina's over dit onderwerp? :D

mealybug schreef:
2 zelfs.
Zij lieten zich niet gezeggen'' uit Lukas,
''En zij bekeerden zich niet'' uit Openbaring.

(hoewel er gelukkig steeds meer jongeren komen, die met ware intenties Hem zoeken, en zich vervolgens richten tot Jijdaar en Heartcy, o.a. waar met wat meer liefde en minder dogmatiscch wordt gepredikt dan in onze geloofs-genetische fundamenten.
Ik denk dat de era van dogmatische solo-kerken zijn einde nadert, en dat steeds meer mensen gaan inzien dat gemeente-zijn belangrijker is dan op basis van onopgeefbare dogma's en met niemand meer overweg kunnen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 20:27

alexander91 schreef:Ik denk dat de era van dogmatische solo-kerken zijn einde nadert, en dat steeds meer mensen gaan inzien dat gemeente-zijn belangrijker is dan op basis van onopgeefbare dogma's en met niemand meer overweg kunnen.

Aan 33000 van dergelijke splitsingen is zomaar nog geen einde, hoor.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 22 apr 2014 20:29

Rozijn schreef:Ik zal niet zeggen dat ik iedereen recht doe, maar ik zal een poging wagen ;)

Welles
- Nietes
Welles
- Nietes
Enz.

Ben ik het niet mee eens [-X :D
Ik zie het als:
Het is zus.
-Het is zo.
Het is zus.
-Het is zo.
Het is zus.
-Het is zo.
:D
(Je mag het hiermee oneens zijn :-oo , toch bedankt voor de voorzet :lol: )
alexander91 schreef:Ik denk dat de era van dogmatische solo-kerken zijn einde nadert, en dat steeds meer mensen gaan inzien dat gemeente-zijn belangrijker is dan op basis van onopgeefbare dogma's en met niemand meer overweg kunnen.

Of dat we inzien dat in die "andere kerk / gemeente" ook het Kruis centraal staat. Dat we sowieso de eenheid in het Kruis herkennen en erkennen. Dat we desalniettemin niet samen kunnen gaan is een gevolg van ons menselijke onvermogen.
(We kunnen elkaar bijv. wel ontmoeten op een bijeenkomst als de Pinksterconferentie van Stichting Opwekking, elk jaar op Walibi, Biddinghuizen. De helft van de (ca 60.000) deelnemers schijnt al uit de Reformatorische kerken te komen :D )

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 20:37

André-J30 schreef: Dat we desalniettemin niet samen kunnen gaan is een gevolg van ons menselijke onvermogen.

mensellijk ONWIL, bedoel je :wink:
De wereld heeft voetbal, de ''gelovige'' (?) religie.
Naar Eva's voorbeeld denken we hogerop te komen door kennis, ipv gehoorzaamheid.
Kennis is Macht, toch?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 20:39

André-J30 schreef:Of dat we inzien dat in die "andere kerk / gemeente" ook het Kruis centraal staat. Dat we sowieso de eenheid in het Kruis herkennen en erkennen.

Wat veel belangrijker is dan het kruis te (h)erkennen, is dat we ons eigen vlees eens gaan kruisigen, naar Zijn voorbeeld.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 20:50

mealybug schreef:Kennis is Macht, toch?
Wat zij de HEERE ook al weer? Ohja: ''Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft'', Hosea 4:6.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2014 21:01

alexander91 schreef:Doop en verbond gaan hand in hand. Iemand die met het teken van Christus loopt behoort in het verbond. Door het geloof komen mensen in het verbond terecht (worden ingeent in de edele olijf). De aangroeiende takjes (kinderen) zitten ook in die olijf, maar zullen afvallen als ze overgaan tot ongeloof. Ze horen er dus helemaal bij, net als de volwassenen. En zoals de volwassenen af kunnen breken door ongeloof, zo kunnen kinderen dat ook.
De kinderdoop toestaan komt neer op de overtuiging dat de Bijbel geen onderscheid maakt op basis van leeftijd.
Aangroeiende takjes :?: :?: :?: Die kom ik in Romeinen 11 niet tegen hoor :!:
Gelovigen krijgen deel aan het nieuwe verbond. En alleen door geloof en wedergeboorte kom je in het nieuwe verbond, niet door geboorte.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 21:05

naamloos schreef:Aangroeiende takjes? Die kom ik in Romeinen 11 niet tegen hoor!
Jezus zou zeggen: Kijk naar de vijgenboom en naar alle bomen.
Afbeelding
Zie je wel? Je kunt de aangroeiende takjes zien zitten. :wink:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2014 21:15

Jvslooten schreef:Jezus zou zeggen: Kijk naar de vijgenboom en naar alle bomen.
Afbeelding
Zie je wel? Je kunt de aangroeiende takjes zien zitten. :wink:
Ja mooie boom hoor, maar Paulus heeft het toch echt niet over aangroeiende takjes.
Op eigen houtje de gelijkenis uitbreiden vind ik bijzonder gewaagd, bij mij gaat dat er niet in.
Paulus zegt dat heidenen door geloof geënt worden, niet dat ze door geboorte aangroeien.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 21:20

naamloos schreef:Paulus zegt dat heidenen door geloof geënt worden, niet dat ze door geboorte aangroeien.
Heidenen niet inderdaad.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2014 21:21

Jvslooten schreef:Heidenen niet inderdaad.
Heidenen die door geloof geënt zijn, dus gelovige heidenen. :mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 21:29

naamloos schreef:Gelovige heidenen bedoel ik uiteraard.
Heidenen volgens de definitie van Petrus of volgens de definitie van Paulus?

Terug naar “Archief”