Speedy schreef: Het moet niet zo zijn dat in een kerk waar je van te voren al weet dat hetgeen je bezig houdt voor ophef zorgt, dat je dan niet zelf een positie claimt. Meerdere malen krijg ik de indruk dat een bepaalde mening geventileerd wordt en dat iedereen dat maar moet accepteren.
Zo zit ik niet in elkaar. Toen ik voor het eerst tegen een kerkenraadslid zei dat ik op mannen val, werd mij meteen geadviseerd naar Different of naar een psycholoog te gaan, want daar was er wel wat aan te doen. En nee, ik zat niet in een plattelandsgemeente, maar in een normale GerGem.
Op een forum kan je nog anoniem zijn en iedereen kan zijn vuil spuwen, maar in een kerk wil je dan dat er ook geluisterd wordt naar je dat ook op een 'normale' wijze communiceren. Juist in reformatorische kerken en dan nog in bepaalde gebieden waar de plaatselijke cultuur een grote invloed hebt, zal ik niet gelijk een bom laten ontploffen en dan eisen dat je geaccepteerd wordt.
Dat heb ik nooit gedaan. Ik heb nooit gevraagd om acceptatie. Ik heb ervoor gekozen om daar weg te gaan omdat mijn opvattingen, zowel over geloof en de Bijbel als over homoseksualiteit te ver bij de gemeente waar ik in opgegroeid ben kwamen te liggen.
Ik weet dat men het niet geaccepteerd zou hebben en heb mijn gezondheid er niet voor over om te vechten tegen de bierkaai.
Juist de laatste jaren krijg ik de indruk en dat hoor ik ook van bekenden dat als er voorzichtig gecommuniceerd wordt en dan langzaam breder laten komen dat er goede gesprekken mogelijk zijn. Dan overtuig je elkaar niet, maar er is wel respect voor de persoon die het betreft.
Zolang je maar binnen de grenzen blijft die de kerk aangeeft, ja. Er zullen heus mensen zijn die niet zo'n probleem hebben met homorelaties, maar die zijn nog te zeer in de minderheid om zich te laten horen.
Ja, en ik kan ook begrijpen dat het enorm diep inslaat en vaak ook niet goed te praten is. Maar ook hierin komt het voor dat degene die ZELF weggaat met die vervelende ervaringen, het op een manier gecommuniceerd heeft dat hij ZELF de schade bij zich veroorzaakt heeft.
Misschien is het goed om te vertellen hoe dat bij mij ging. Nu bijna 2 jaar geleden heb ik mijn ouders verteld dat ik homo ben. Ik was toen 23. Mijn ouders reageerden op zich prima, ze waren erg verdrietig, maar dat verwachtte ik al. Mijn moeder had het altijd al gedacht, en mijn vader vroeg de volgende dag of ik het echt wel zeker wist en of er niet nog wat aan te doen was. Aan een paar vrienden heb ik het ook verteld.
Vervolgens ging het niet zo goed met mij, het uiten van iets waar ik al zo lang over gezwegen had verliep niet helemaal zoals gepland, en kwam op aanraden van mijn familie bij een kerkenraadslid terecht waar dus gebeurde wat ik eerder zei. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dat nogal rauw op mijn dak kwam.
Daarna zijn er vaker gesprekken geweest, waarbij mij de meest bizarre lectuur werd aangereikt. Blaadjes waarin werd gesproken over 'christenen met een homoseksuele achtergrond'.

Ik denk dat dat dan ook de grootste oorzaak is geweest dat ik buiten mijn eigen kring op zoek ging naar antwoorden. Ik denk dat ik die voor een deel wel gevonden heb. Door de houding van het kerkenraadslid is het proces van kerkverlaten wel versneld. De onzin waar hij mee aankwam heeft me regelmatig behoorlijk boos gemaakt.
Het resultaat is dat ik nu kerkloos ben, wat op dit moment misschien wel even het beste is.