Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 jun 2013 12:08

:mrgreen:

En verder eens met de vrij zinnigen. :wink:

maaarten

Berichtdoor maaarten » 07 jun 2013 12:47

blijblij schreef:Ik begrijp bijvoorbeeld niet dat orthodoxen zo vast blijven houden aan de Bijbel als van kaft tot kaft historisch en (bijna) door God zelf geschreven als je kennis neemt van het wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de Bijbel, het ontstaan van de aarde en de toegenomen kennis op het gebied van taal, geschiedenis, umwelt en homoseksualiteit enz.

Ach, als we het even on-topic bij de Pentateuch houden, dan is het niet zo lastig. Je moet de speculaties van Julius Wellhausen gewoon niet voor wetenschappelijk onderzoek houden, want zijn theorie, en dus de theorieën die daar de afgelopen anderhalve eeuw op voortbouwen hangen aaneen van onverantwoorde speculaties. Maarja, wie ben ik om de heren theologen tegen te spreken...... :)

Mortlach schreef:Wil je het lijstje met andere wetjes waarbij de slaaf er niet zo gemakkelijk vanaf komt? Lees anders exodus 21, vers 4-7 eens. Of vers 8. Wat denk je dat er wordt bedoelt met een slavin die haar meester niet meer 'aanstaat'. Het hele idee dat er regels nodig waren om slavernij in goede banen te leiden is belachelijk, en al helemaal dat God dat dus wil en het dus goed is. (en dus nog steeds is?)

Ach, als de slavenmeester zijn slaven slecht behandelt, zich beroepend op exodus 21, dan kan de slaaf er op grond van deuteronomium 23 altijd gewoon vandoor gaan en elders een leven opbouwen.

Je hebt willen en toelaten, ik zeg niet dat God slavernij wil, ik zeg wel dat Hij het toelaat. Maar niet zoals in ons eigen landje gebeurde, massale slavenhandel, waarbij op de boot naar Amerika al de helft dood ging. Daarom waren het in Europa ook orthodoxe christenen die tegen slavernij streden. Denk aan William Wilberforce, John Newton, of in eigen land ds. Smytegelt.

Dus als slavernij weer in onze cultuur wordt ingevoerd, zou je daar in principe geen bezwaar tegen hebben, zolang het maar heidenen zijn?

Nee, nu leg je me woorden in de mond. Ik zei dat in een cultuur waar slavernij al bestaat, ik vooral zou pleiten om goed te zorgen voor slaven, in plaats van mijn eigen culturele norm aan hen op te leggen. Ik geloof dat de mens geschapen is naar het beeld van God, en daarom mag men een slaaf niet uitbuiten of op een onmenselijke manier behandelen. Bij een goede slavenmeester heeft een slaaf denk ik ongeveer net zo'n goed leven of misschien zelfs een beter leven als een arme arbeider uit een lage klasse in een kapitalistisch land waar iedereen vrij is.

Nogmaals, ik ben niet voor slavernij ofzoiets. Ik zeg alleen dat het in sommige culturen misschien niet nodig is om het af te schaffen, mits de slavenhouders goed voor hun slaven zorgen. Dat is ook wat de Bijbel vraagt van slavenhouders.

Als je niet inziet dat groepsverkrachting inherent slecht is, heb je geen gebrek aan ethiek, maar aan empathie.

Waarom is God dan zo dat hij groepsverkrachting niet wil? Omdat God niet slecht is, wat dus weer aantoont dat groepsverkrachting slecht is buiten God om.

Er zijn talloze manieren om moreel te bepalen (bijvoorbeeld het veroorzaken van onnodig of excessief leed) en ze hebben allen zo hun valkuilen. De valkuil van 'Wat God wil is per definitie goed omdat God het wil' ligt alleen nogal voor de hand.

Kijk, natuurlijk is groepsverkrachting slecht, dat voel iedereen wel aan. (behalve de groepsverkrachters blijkbaar) Maar waarom is het slecht? Omdat ik het gevoel heb dat het slecht is? Dat is pas arbitrair.

Of, omdat het onnodig en excessief leed veroorzaakt? Dat ben ik met je eens. Maar voordat je dat als argument kan aandragen, moet je een bepaalde inherente waardigheid van de mens veronderstellen. In het christendom is die vanzelfsprekend, omdat de mens naar het evenbeeld van God geschapen is. Maar in een atheïstisch wereldbeeld, weet ik niet waar de mens zijn inherente waardigheid aan ontleent, anders dan datzelfde arbitraire gevoel....

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 jun 2013 12:54

maaarten schreef:Je hebt willen en toelaten, ik zeg niet dat God slavernij wil, ik zeg wel dat Hij het toelaat.

Je legt me de woorden in de mond:

Je hebt willen en toelaten, ik zeg niet dat God homoseksualiteit wil, ik zeg wel dat Hij het toelaat.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 07 jun 2013 12:59

Tante Pollewop schreef:Het is nou eenmaal mijn ervaring en de ervaring van vele homo's die uit de kast kwamen in de kerk.

Ik merk in mijn familie en vriendenkring ook voortdurend de behoefte om te zeggen dat het bij hen in de kerk wel meevalt, dat homo's echt uit de kast kunnen komen. Het valt niet mee.

In dat kader is het misschien goed daar eens iets meer van te vertellen. Dan kan je als buitenstaander ervaren hoe dat is. Ik zal je mijn ervaring vertellen. Dat is natuurlijk wel een gekleurd verhaal. desalniettemin:

Ik ben opgegroeid in een relatief 'makkelijk gezin'. Dat wil zeggen; binnen de kring van gelovigen waarin wij zaten, waren we niet super streng. Wij kerkten in de gereformeerde gemeente. Een dorpsgemeente waar ik geen enkele homo kende. Waar ook nooit over homoseksualiteit werd gesproken.

Ik kwam daar uit de kast vlak voordat ik naar belijdenis catechisatie zou doen. De ouderling belde mij op en vroeg me of ik dat wilde volgen. Ik zei dat ik dat best wilde maar dat we het dan eerst ergens over moesten hebben. dus we maakten een afspraak. Voordat ik er kwam was er absoluut geen veilig gevoel. Ik had geen moment het gevoel alsof ik consequentieloos kon praten over wat mij bezighield. Sowieso praatte men nooit over gevoelige geloofszaken met ouderlingen, laat staan over seksuele identiteit Ik probeerde krampachtig een gewichtige indruk aan het gesprek te geven, maar eigenlijk voelde het vanaf de start alsof ik bij een eenpersonig tribunaal zat waar ik een toch al verloren zaak probeerde te bepleiten. Het gesprek verliep in een totaal verkrampte sfeer waarin er een duidelijke machtsverhouding was. Ik als bleue jongeman die totaal overdonderd door de gezagsverhouding 'liefdevol' werd ingepakt en in de slachtofferrol werd gemasseerd. Je haalde het niet in je hoofd om er haaks tegenin te gaan... mijn enige protest was netjes binnen de kantlijntjes van het betamelijke proberen bij te sturen vanuit de kennis die ik had uit zelfstudie. Maar procedureel of qua gespreksrichting had ik geen enkel wapen in handen en liet ik me overgeleverd zijn aan het instituut.

Daarna heb ik een brief naar de dominee gestuurd die niet onze eigen predikant was maar op afstand zijn verantwoordelijkheid nam over onze vacante gemeente. Die brief maakte ik op verzoek van de ouderling; als gespreksuitnodiging omdat hij wilde dat ik met de dominee zou praten. Ongetwijfeld heb ik daar mee ingestemd, maar het was niet alsof ik veel keus had. In die brief wees ik op de inconsequenties tussen hoe men met homo-zonde omging en hoe men over hetero-zonde sprak. Daarin deed ik uit de doeken dat ik een homo-relatie had. Het gesprek werd georganiseerd bij de ouderling thuis; waar ik nooit eerder was geweest. In het huis stond een klein pijporgel en een enorme boekenkast in de studeerkamer. De dominee en de ouderling namen plaats tegenover mij. Zowel de dominee als de ouderling in zwart pak, met kraakhelder overhemd. Twee volwassen gezagsdragers en één jonge rebelse beleefde bleue homo. De dominee nam het woord en diskwalificeerde zich in de eerste zin waarin hij liet blijken dat hij mijn epistel van tenminste 3 kantjes waar ik heel mijn ziel en zaligheid had ingelegd niet gelezen had. De eerste zin drukte meteen een stempel op de verhoudingen. Ik was meteen weer slachtoffer. Ik zal hem citeren: " je denkt misschien dat er in de bijbel helemaal geen tekst is te vinden die over jou gaat, maar die is er wel hoor". Gevolgd door een bijbelvers wat ging over God's steun voor alleenstaanden.

Er volgde een brief, bol van gereformeerd taalgebruik waarin ik drie dingen moest beloven: de gemeente geen aanstoot geven, geen geslachtsgemeenschap met mannen, niet teveel omgang met mannen van gelijk geslacht. Met de toevoeging dat de kerkraad door God over mij gesteld was en de oproep om me daardoor te laten leiden. Met aan het einde het verzoek of ik de brief wilde ondertekenen en in tweevoud wilde toesturen naar de scriba.

Ik weigerde, en stuurde een brief waarin ik vertelde dat ik mijn belijdenis van mijn geloof niet voorwaardelijk wilde maken. Omdat geloven iets onvoorwaardelijks is. Ik mocht daarom mijn geloof niet belijden. De ouderling besloot dat ik mijn belijdenis catechisatie gewoon zou afmaken. Ik stemde in. De laatste les nam hij me vooraf apart. en vertelde me dat ik moest vertellen dat ik geen belijdenis zou doen aan de overige kandidaten. Hij zou mij het woord geven en dan moest ik vertellen waarom ik geen belijdenis zou doen. Dat deed ik. Het was een poos stil. Iedereen keek strak voor zich uit, niemand zei wat. Niemand vroeg wat. De ouderling hernam het woord, ging verder met de procedure en sloot de avond af met gebed.

In de dienst ging de dominee voor die met mij gesproken had. Ik was er heen gegaan. Ik zat huilend in de bank. Er werd voor iedereen gebeden; voor de ouders van kinderen die andere wegen gaan. Niet voor mij. Ik zat op de 3e rij vanaf de preekstoel. De dominee kon mij zien.

Ik ging op mijzelf wonen. De kerk bezocht ik steeds minder. De laatste keer werd er een preek gelezen. Een hele oude; over het huwelijk. Homoseksualiteit was erger dan een ziekte, want het oplopen van een ziekte daar kon je niets aan doen. Ik keek om me heen; niemand zei er wat van, iedereen bleef zitten, niemand leek verontrust of verafschuwd. Ik stond op, midden in de preek en liep de kerk uit; achterna gekeken door iedereen. De ouderling belde later. Dezelfde ouderling; hij vroeg me wat me er toe gebracht had om te uit te lopen. Ik had niet het gevoel dat hij het begreep.

Al die tijd waren er 2 mensen die ooit tegen mij iets hebben gezegd of gevraagd. De gemeente was 400 leden groot. Als ik het er over wilde hebben dan moest ik zelf het initiatief nemen. Er werd wel over mij gepraat. Tegen mijn ouders. "t'is toch wat" "och" "ach". Mijn moeder hebben ze tot tranen geroerd. Meer dan eens. Die hulpeloze vrouw wist amper zelf hoe ze zich er toe moest verhouden. Geplaagd door het denken dat in haar bloed is gebracht door dezelfde club mensen die mij en hen als een baksteen lieten vallen. Mijn vader werd een verbitterd man, boos over het onrecht en leed wat een instituut een welwillend en dialoog zoekend individu aan doet. Dat staat los van de legitimiteit van een bepaalde kijk op de dingen.

Ik ging daarna naar een hervormde PKN kerk. De dominee was enthousiast. Hij luisterde goed naar me. Ik kreeg het idee dat ik hem kon uitleggen hoe ik wilde leven. Hoe ik mijn geloof vorm wilde en kon geven. dat ik door mijn zelfstudie vrede had gevonden tussen alle elementen die mij tot mij maakte. De dominee snapte het, zo leek het. Ik sprak 2 keer in veilige en fijne setting met deze man. Hij zou het aan de kerkraad voorleggen en vragen of ik belijdenis mocht doen. Het antwoord kwam snel: ik moest mijn lidmaatschap opvragen bij mijn oude kerk; met mijn doopbewijs. De nieuwe kerk zou een studiecommissie vormen waarin ik deel zou nemen. Om een standpunt te formuleren over mijn leven. Over het leven van anderen die ik niet kende.

Ik vroeg mijn doopbewijs op. De gereformeerde gemeente ouderling kwam bij me thuis op de bank, samen met een andere. Weer in zwart pak. Het was een raar gesprek. In mijn eentje, in mijn eigen huis. Met pijnlijke stiltes en een hoog ongemakkelijkheidsgehalte. En een gebed aan het eind waarin ik geen inspraak had. Er werd vooral voor en over mij gebeden. Ikzelf had moeite om de situatie serieus te nemen. Ik voelde me verraden. Ik vond het laf.

In de nieuwe kerk vroeg de dominee mij om een studiestuk te schrijven. Hij zou het doorsturen naar de andere leden die hij ging benoemen. Maanden gingen voorbij ik hoorde niets. Ik kwam hem toevallig een keer op straat tegen met mijn klas leerlingen. Hij begroette mij uitbundig en zei snel contact met me op te nemen. Dat gebeurde nooit. De dominee was druk en bang. Te druk om mij prioriteit te geven en me te onthouden. Bang omdat zo'n commissie er wel eens voor zou kunnen zorgen dat hij klem kwam te zitten met z'n standpunt. Ik vond het laf.

Ik ben een trots man. Ik laat niemand sollen met mijn geaardheid. Iedereen mag het weten, tot aan mijn leerlingen toe. Alle vragen die beleefd worden gesteld beantwoord ik. Onder mijn voorwaarden. Iedereen die er over wil praten is welkom. Iedereen mag zeggen wat hij denkt of vind. Ik maakt ruimte voor leerlingen of volwassenen die het raar vinden. Door te zeggen dat je in Nederland mag vinden wat je wilt. Ik ga niet meer naar de kerk en ik geloof niet meer snel in mensen die zeggen in naam van een liefdevolle God te preken. Ik vind die God niet zo inspirerend en liefdevol. Tenminste niet als dat de inspiratie is.

In mijn leven probeer ik van iedereen te houden en mijn deuren voor iedereen open te doen. Zelfs voor degenen die vroeger mijn afschuw op zouden wekken: pure extravagante nichten, transseksuelen etc. Ook strenge gelovigen; maar zodra ze zich een oordeel aanmeten wat ze niet past zou ik ze zonder pardon de deur uit zetten. Ik zal me nooit en te nimmer meer uitleveren aan de grillen van een gemeenschap die denkt te moeten bepalen hoe mijn liefdesleven hoort te zijn. Die denkt te moeten vertellen wat liefdevol is en wat niet. Dat zoek ik zelf wel uit. Alles wat op dat gebied is opgebouwd, dat is gebouwd door mijn eigen knuisten. Door mijn eigen vallen en opstaan en ik had het voor geen goud willen missen. Ik ben een trots man.

Een aantal jaren geleden werd ik door een oud mentrix benaderd om gym/turnlessen voor refokinderen te verzorgen. Bij een refoclub. Ze was dolenthousiast over mijn verrichtingen en hoorde zeer positieve verhalen over mijn prestaties op mijn vakgebied. Alles was in kannen en kruiken. De vraag kwam aan het einde: "je hebt me ooit verteld, dat je homo bent. Je bent celibatair neem ik aan?" (...) "Nee, ik heb een vriend" (........) "Ow" (...) "Ik weet niet of de ouders van deze kinderen daar hun goedkeuring aan kunnen verlenen, het lijkt me geen goed idee, dan gaat het over". Ik voelde me diep gekrenkt, alsof mijn vak besmet zou zijn door van wie ik hou. Alsof ik jaren lang niet in staat ben om pure sociale veiligheid te maken. Alsof ik niet in staat ben hun kinderen verdraagzaamheid en zorg bij te brengen. Ik kan het als geen ander!

Nu zal je misschien denken; dit speelde vroeger, nu toch niet meer? Mijn verhaal is minder dan 10 jaar oud...
Laatst gewijzigd door yobem op 07 jun 2013 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2013 13:13

maaarten schreef:Nee, nu leg je me woorden in de mond. Ik zei dat in een cultuur waar slavernij al bestaat, ik vooral zou pleiten om goed te zorgen voor slaven, in plaats van mijn eigen culturele norm aan hen op te leggen. Ik geloof dat de mens geschapen is naar het beeld van God, en daarom mag men een slaaf niet uitbuiten of op een onmenselijke manier behandelen.

Het feit dat je iemand tot slaaf (= bezit = een voorwerp) maakt, betekent per definitie dat je hem or haar onmenselijk behandelt.

Bij een goede slavenmeester heeft een slaaf denk ik ongeveer net zo'n goed leven of misschien zelfs een beter leven als een arme arbeider uit een lage klasse in een kapitalistisch land waar iedereen vrij is.

Alleen dan zonder vrijheid zelf keuzes te maken, je lot te verbeteren of te vertrekken zonder vooraf goedgekeurde reden...

Kijk, natuurlijk is groepsverkrachting slecht, dat voel iedereen wel aan. (behalve de groepsverkrachters blijkbaar) Maar waarom is het slecht? Omdat ik het gevoel heb dat het slecht is? Dat is pas arbitrair.

De insteek van leed en menselijke autonomie is niet slechts een gevoel.

Of, omdat het onnodig en excessief leed veroorzaakt? Dat ben ik met je eens. Maar voordat je dat als argument kan aandragen, moet je een bepaalde inherente waardigheid van de mens veronderstellen. In het christendom is die vanzelfsprekend, omdat de mens naar het evenbeeld van God geschapen is. Maar in een atheïstisch wereldbeeld, weet ik niet waar de mens zijn inherente waardigheid aan ontleent, anders dan datzelfde arbitraire gevoel....

Grappig dat het vervolgens juist de christenen zijn die bij elke gelegenheid dingen mompelen als "wij zijn niet waardig dat..."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2013 13:15

Anway, excuses voor het off topic... laten we maar een einde breien aan deze sub-discussie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 jun 2013 13:19

hug voor yobem.

Er zitten een aantal zeer herkenbare elementen in. Vooral over het gebed dat over jou gaat maar waar je geen invloed op hebt. Ik vond dat het vervelendste moment van het 'exitgesprek' bij mijn kerk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2013 14:02

Mortlach schreef:
Het feit dat je iemand tot slaaf (= bezit = een voorwerp) maakt, betekent per definitie dat je hem or haar onmenselijk behandelt.

Grappig dat het vervolgens juist de christenen zijn die bij elke gelegenheid dingen mompelen als "wij zijn niet waardig dat..."

Het is off topic, maar ik las juist in een krantje dat één of andere miljardair een voetballer had gekocht voor een megabedrag met veel nullen, maar dat de man aan handen en voeten gebonden is in een contract. Hij mag vrijwel niks zelf, alleen voetballen en doelpunten maken.
M.i. is dat ook moderne slavernij. Je houdt iemand lekker in de tang met heul veul poen. Maar toch...
wat een vrijheid he? Je woont i.i.g. in een villa met 6 badkamers.
Dus...onmenselijk? Of toch niet?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 jun 2013 14:10

off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile off topique-smile
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2013 14:19

Doe niet zo overdreven JeeWee, ik zei toch zelf al dat het off topic was.
Gil ook eens zo tegen al die anderen die hun stokpaardjes berijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 jun 2013 15:26

Yobem:
Ik ga niet meer naar de kerk en ik geloof niet meer snel in mensen die zeggen in naam van een liefdevolle God te preken. Ik vind die God niet zo inspirerend en liefdevol. Tenminste niet als dat de inspiratie is.

Duidelijk verhaal. Knielen op een bed violensfeer. Afschuwelijk. Het motiveert mij om op mijn manier door te gaan in de emancipatie van refojongeren. De oude garde is helaas niets van te verwachten. Die zijn veel te bang voor het vrije blije leven zoals de Bijbel beoogt. Jammer dat je niet meer kerkt want er zijn plenty kerken waar je je wel thuis zou kunnen voelen en een bijdrage zou kunnen leveren. Aan zulke mensen als jij is namelijk groot gebrek.
Waarom niet wat verder gezocht, aannemende dat je nog wel gelooft?
Als iedereen zo doet hou je alleen nog maar strenge kerken over.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 08 jun 2013 17:50

hubert schreef:Duidelijk verhaal. Knielen op een bed violensfeer. Afschuwelijk. Het motiveert mij om op mijn manier door te gaan in de emancipatie van refojongeren. De oude garde is helaas niets van te verwachten. Die zijn veel te bang voor het vrije blije leven zoals de Bijbel beoogt. Jammer dat je niet meer kerkt want er zijn plenty kerken waar je je wel thuis zou kunnen voelen en een bijdrage zou kunnen leveren. Aan zulke mensen als jij is namelijk groot gebrek.
Waarom niet wat verder gezocht, aannemende dat je nog wel gelooft?
Als iedereen zo doet hou je alleen nog maar strenge kerken over.

Ik geloof niet meer. Tenminste niet zoals men in een kerk doet. Ik zou mijzelf denk ik labelen als agnost. Het is voor mij echter een kleine moeite om te denken en te discussiëren in christelijke-modus, aangezien ik de denktrant begrijp, opgevoed ben met een flink portie bijbelkennis en de sterke en zwakke plekken van het geloof ken.

Ik denk dat de vorm van kerk, als instituut wat functioneert volgens een bepaalde organisatievorm, een beetje over zijn hoogtepunt heen is. Er zijn andere/betere vormen en verbanden waarin men elkaar kan inspireren.

Ik denk ook dat de je de impact van een aantal jaren vechten tegen een instituut / zuil niet moet onderschatten. Het heeft diepe wonden gemaakt waar ik niet graag de confrontatie mee aan ga. tenminste niet in de zin van mezelf er weer deelgenoot van maken.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 08 jun 2013 21:28

Dikke knuffel voor jou yobem, en wat knap dat jij je verhaal hier neer durft te zetten!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 jun 2013 07:46

Tante Pollewop schreef:hug voor yobem.

Er zitten een aantal zeer herkenbare elementen in. Vooral over het gebed dat over jou gaat maar waar je geen invloed op hebt. Ik vond dat het vervelendste moment van het 'exitgesprek' bij mijn kerk.

Die ''dreigbrief'' was in mijn geval juist de bevrijding.
Eindelijk zelf geloven met niets nagepraat van een of andere oudvader ertussen in.
Hoe zou dat ook kunnen.
God ziet het hart aan, en er is slechts 1 Middelaar.
@Yobem,
Niet meer geloven omdat een bepaalde groep mensen hun beleving ervan anders toepassen, is dat niet teveel eer voor die mensen?
In mijn coming out tijd stond de predikant ook te brullen van de kansel dat homo's nooit voor de klas zoouden mogen tec.
Daar ging mijn eventuele baan...Ik voelde dat overkomen als zeer onterecht en onrechtvaardig, waardoor ik nooit meer naar de kerk ben gegaan, maar ook grote vraagtekens ging zetten achter de ''ware'' religie....
Liefde legt niets op, ook de apostelen heerste nooit over andermans geloof, staat in de Bijbel.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 09 jun 2013 11:14

Beste Yobem,
Je verhaal heeft mij erg geraakt en ik vind het heel erg zoals jij behandeld bent. Het laat zien hoe gelovigen (orthodox of niet) staan tegenover gewone mensen zoals iedereen die dan toevallig homo sexueel zijn. Ik ben zelf vroeger ook als kind gelovig opgevoed maar later afgehaakt. Heb onze 2 inmiddels volwassen en getrouwde zoons met kinderen altijd getracht respect bij te brengen voor andere mensen ongeacht hun geloof of geaardheid.

Heb overigens ook medelijden met je moeder die door deze onempatische figuren uit zo'n vreselijke kerk zo behandeld is en zelfs tot huilen gebracht is en verdriet aangedaan alleen maar vanwege hun orthodoxe vingerwijzingkjes naar haar. Bah ! Ik ben zelf nu 60 jaar en heb erg veel medelijden met je moeder omdat zij dit TOTAAL niet verdiend heeft, net als jij. Moet je zo behandeld worden omdat je toevallig van iemand van je eigen sekse houdt ? So what ? !! Wie doe je daar kwaad mee?

Zelf heb ik en m'n vrouw ook al de nodige ervaringen gehad met gelovigen die in ons gezin "aan zijn komen waaien" in de vorm van een aanvankelijk lieve schoondochter uit de Nederlands Gereformeerde kerk die met onze oudste zoon getrouwd is. Leek het in de eerste jaren dat zij totaal geen probleem had met het feit dat onze zoon geen geloof had , zo idioot bleek later dat zij daar wel degelijk veel moeite mee gehad moet hebben.

Onze zoon bleek zonder er ooit over gehad te hebben al ene paar jaar catechisatie gedaan te hebben.
De Bijbelverzen over ongelovigen waarmee je niet in één span moet lopen en je daarvan af moet zonderen vooraleer de heer je aan zal nemen in 2korinte hoofdstuk vers 6 en 17 zijn veelzeggend. Aangezien de Nederlands Gereformeerden in 1967 nog afgescheiden zijn van de vrijzinnig Gereformeerden omdat zij méér wilden gaan leven volgens de bijbel (info van www.ngk.nl) moeten zij natuurlijk ook leven volgens deze bijbel teksten en zijn wij als niet gelovige ouders aan de kant geschoven. Eens met onze kleinkinderen samen naar de eendjes is er niet bij. Op vragen waarom dat niet kan is het antwoord dat het iets met de vertrouwensband te maken heeft en dat wordt verder niet onderbouwd.

Nee, als je homo bent of ongelovige zoals ik dan lig je eruit bij de het zelfverheerlijkende volk in zwarte kleding die zichzelf een als soort übermensch beschouwen en menen "boven"ons te moeten staan omdat zij denken "beter" te zijn dan wij.....

Beste man, volg je hart en als je wilt geloven zoek dan een kerk waar mensen ongeacht hun ras, geaardheid , geloof of ongeloof echt als mens gewaardeerd worden. Ban al die mensen uit je leven die jou vanwege je geaardheid of levenswijze veroordelen en je daarmee in je waardigheid als mens aantasten. Who the hell are they ? !!

groeten en sterkte,
Aart

Terug naar “Archief”