Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2013 09:55

hubert schreef:
Daar ben ik het uiteraard van harte mee eens en het is goed dat er op een stevige manier over gediscussieerd kan worden want het gaat over het geluk van onze directe naaste in de kerk.
Er zou al veel gewonnen zijn als men tot de conclusie zou komen dat de Bijbel niet (al te) letterlijk gelezen moet worden. Sommige reacties gaan daar nog steeds vanuit. Bv als er staat dat 'God sprak' of de 'Here sprak tot Mozes'.
God die hoorbaar spreekt is echter de uitzondering, niet de regel. Zelfs in de gevallen die in de Bijbel zijn vastgelegd waarin God tegen mensen spreekt is het niet altijd duidelijk of het een hoorbare stem was, of een innerlijke stem, of een mentale indruk of een literaire stijlvorm.

Dat is dus heel gevaarlijk wat je hier doet! Dat is het ontkrachten van de Bijbel. God sprak wel tot Mozes. Zodra je een komma gaat veranderen, gaat het ernstig mis!
Zo verkondig je een dwaalleer. Niet doen alsjeblieft.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jun 2013 09:59

Schelpje:
Ik sla een arm om mijn homofiele medemens, houdt van hem, bidt voor en met hem, maar ik ga het niet goedkeuren!

Met dat laatste ben ik het uiteraard niet eens! Waarom zou je het goed- of af moeten keuren? Dat is ook een kwalijke vrucht van bepaalde prediking. Kunnen we als christenen sommige zaken niet 'open' laten en kijken wat ervan komt. Geef die homo in de kerk - dan moeten ze wel uit de kast durven komen - eens de ruimte om zelf te bepalen wat goed of slecht voor hem is, gegeven de geaardheid. Waarom zo'n overdreven zorg voor zo iemand. Begin maar eens gewoon te accepteren, zoals jezelf ook geaccepteerd zou willen worden? Dat is toch een goed bijbels principe?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jun 2013 10:04

Schelpje:
Dat is dus heel gevaarlijk wat je hier doet! Dat is het ontkrachten van de Bijbel. God sprak wel tot Mozes. Zodra je een komma gaat veranderen, gaat het ernstig mis!
Zo verkondig je een dwaalleer. Niet doen alsjeblieft.

Dat denk ik niet. Het gaat om een discussie tussen gelovigen die de Bijbel serieus nemen. Lees ook eens het commentaar van Yobem over hoe je het scheppingsverhaal zou kunnen lezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2013 10:12

Met het commentaar van Yobem ben ik het niet eens. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2013 10:15

hubert schreef:
Met dat laatste ben ik het uiteraard niet eens! Waarom zou je het goed- of af moeten keuren? Dat is ook een kwalijke vrucht van bepaalde prediking. Kunnen we als christenen sommige zaken niet 'open' laten en kijken wat ervan komt. Geef die homo in de kerk - dan moeten ze wel uit de kast durven komen - eens de ruimte om zelf te bepalen wat goed of slecht voor hem is, gegeven de geaardheid. Waarom zo'n overdreven zorg voor zo iemand. Begin maar eens gewoon te accepteren, zoals jezelf ook geaccepteerd zou willen worden? Dat is toch een goed bijbels principe?

Nee dat is geen kwalijke vrucht van de prediking. Als christenen dienen we elkaar in liefde te waarschuwen als we zaken bespeuren die tegen Gods Woord indruisen.
Die homo mag uit de kast komen, ook in de kerk.
Hij krijgt ook die ruimte.
En waarom zou ik geaccepteerd moeten worden?
Dat heeft met je sociale omgangsvormen te maken volgens mij en niet met je geaardheid.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 jun 2013 10:18

schelpje3 schreef:Nee dat is geen kwalijke vrucht van de prediking. Als christenen dienen we elkaar in liefde te waarschuwen als we zaken bespeuren die tegen Gods Woord indruisen.
Die homo mag uit de kast komen, ook in de kerk.
Hij krijgt ook die ruimte.
En waarom zou ik geaccepteerd moeten worden?
Dat heeft met je sociale omgangsvormen te maken volgens mij en niet met je geaardheid.

klopt, maar die sociale omgangsvormen worden vaak opeens vergeten als iemand uit de kast komt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jun 2013 10:24

Niet zo generaliseren [-X
Laten we de discussie niet vertroebelen door alles en iedereen op één hoop te gooien.
In onze kerk komt het i.i.g. niet voor en in veel andere kerken ook niet weet ik. (ik bedoel dus niet het homo-zijn, maar intolerantie of openlijke afschuw)
In veel families zit altijd wel een zure tante of oom, die idd het oordeel over iemand uitgiet, maar dat doen ze niet alleen bij homo's, maar ook bij de dames in lange broek, de gezinnen met tv en de heren die voetballen, dus...
Veel reformatorische predikanten en dus ook hun gemeenteleden, zijn toleranter dan je denkt.
Af en toe een mening bijstellen kan geen kwaad :wink:

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jun 2013 11:03

Schelpje:
Als christenen dienen we elkaar in liefde te waarschuwen als we zaken bespeuren die tegen Gods Woord indruisen.

Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met deze houding. Er zijn plenty theologen van naam die homoseksualiteit niet vinden indruisen tegen Gods Woord en dat heel goed kunnen motiveren. Dus waar haal jij dan je motivatie vandaan? Soms denk ik wel eens: Laat de theologen het lekker uitzoeken en laten wij ons houden aan het bijbels motto: wat gjj niet wilt ................. doe dat ook een ander niet.
En ook die zgn liefdevolle waarschuwende prediking van de (amateur(?) dominees zou ik maar eens tegen het licht houden, daar is al zoveel mee kapot gemaakt. Denk alleen al aan die opgewekte angsten voor hel en verdoemenis, de angst om het H. Avondmaal te vieren, de angst om te laten dopen, de angst voor het leven zelf, de angst om een ijsje te eten op zondag etc etc. Dit is echt geen karikatuur. Je kunt het allemaal lezen bij de vragen.
Het is vaak eerder contraproductief dan liefdevol en stichtend.
Laatst gewijzigd door hubert op 07 jun 2013 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 07 jun 2013 11:07

Mortlach schreef:Ja, hallo! Wat is het nou? Dus de mozaische wet is WEL het woord van God, maar je meent hem toch NIET te hoeven volgen? Alleen wanneer het je uitkomt en duidelijk niet in tegenspraak is met moderne inzichten zoals onze visie op slavernij?

God heeft op een bepaald moment aan een bepaalde groep die geboden gegeven. Sommigen daarvan zijn duidelijk enkel voor die groep, bijvoorbeeld geboden over offers, de tempeldienst, reinheidswetten. Het is duidelijk vanuit het NT dat God die niet oplegt aan christenen uit de heidenen. Morele wetten hebben al een wat universeler karakter, bijvoorbeeld de 10 geboden. Dat verandert niets aan het feit dat God die wetten wel degelijk aan Mozes gegeven heeft. Het morele onderwijs van Jezus bouwt ook voort op die morele wet.

Dat verandert inderdaad niets aan het feit dat God dus niet noodzakelijk problemen heeft met slavernij, dat klopt. Ook in het NT wordt slavernij niet verboden. Maar nu wil ik je een mooi wetje laten zien uit Deuteronomium 23:16-17:
"U mag een slaaf die bij u zijn toevlucht zoekt, niet uitleveren aan zijn meester. U moet hem opnemen en hem een plaats gunnen in de stad die hij uitkiest. U mag hem niet uitbuiten."

Dit ondermijnt de slavernij toch wel erg, hè? Als zijn meester hem niet goed behandelt kan hij gewoon wegvluchten en hij mag niet eens aan zijn meester worden uitgeleverd!

Laat ik het zo zeggen, als ik in zendeling zou zijn in een cultuur waar slavernij was, dan zou ik die mensen niet proberen te overtuigen om slavernij af te schaffen, maar wel om goed en menswaardig met hun slaven om te gaan, zodat hun slaven een prima leven hebben. Dat is ook wat Paulus in het NT doet.

Mortlach schreef:Dus God zou arbitrair alles kunnen willen en dat is dan per definitie goed? Groepsverkrachting? Het zou zomaar ineens kunnen dat God dat zou gaan willen en dan is dat dus goed. Of niet? Kan God groepsverkrachting niet willen? Nee, uiteraard kan dat niet, dat ben ik geheel met je eens. Maar waarom niet? Niet omdat groepsverkrachting inherent slecht is. Het is immers alleen maar slecht omdat God het niet wil. Maar waarom wil Hij het dan niet? Omdat het... slecht is... ???

Nee, er is blijkbaar een lijstje met zaken die inherent slecht zijn en die God dus niet door het te willen goed kan maken. Zelfs God is aan ethische normen onderworpen.

Hij wil het niet, omdat Hij simpelweg niet zo is. Het is niet een soort morele norm boven God, die Hem daartoe verplicht, maar het vloeit voort uit Wie Hij Zelf is. Nu leg jij het morele oordelen bij de arbitraire wil van de mensen zelf, in plaats van bij de wil van hun Maker. Ik snap dat de stelling dat wat goed is gedefinieerd wordt door de wil van God een aantal problematische hypothetische situatie's oplevert, maar die los je volgens mij absoluut niet op door iets 'inherent slecht' te noemen. Want wie maakt er uit wat inherent slecht is? Dan maken de mensen dus zelf uit wat goed of kwaad is, aan de hand van hun eigen arbitraire wil. Of je moet een basis buiten het morele oordelen van de mensen zelf aan kunnen wijzen, waarop je baseert dat het iets inherent slecht is.

Maar ik vind het wel een interessante gedachte, morele axioma's. Ik denk alleen niet dat het in de praktijk stand houdt, omdat die morele axioma's niet altijd zo vanzelfsprekend en universeel zijn als een axioma behoort te zijn.

Mortlach schreef:Ik ga er altijd vanuit dat Gods ethisch vermogen in ieder geval niet KLEINER kan zijn dan dat van mij. Ik heb een bepaald idee bij zaken als rechtvaardigheid en genade, en als Gods idee van die zaken MINDER is (lijkt) dan het mijne, dan gaat er iets niet helemaal goed.

En voor je het weet is het vluchten en verschuilen in slappe excusen als Gods ondoorgrondelijkheid en het "grotere plan" waar wij geen zicht op hebben. Zo kun je alles goedpraten.

Iets is niet noodzakelijk fout, omdat je er alles mee kan goed praten toch? Ik vind het niet echt een slap excuus om te stellen dat de mensen misschien wel niet slim genoeg zijn om de Maker van de wereld te kunnen doorgronden, maar eerder een vanzelfsprekende waarheid, die volgt uit de stelling dat er zo een Opperwezen bestaat.

Wim2600 schreef:Bepaalde ethische normen - naastenliefde, de ander behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden, etc. - vind je ook al terug in geschriften uit de tijd van de oude Egyptenaren, en zijn dus ouder dan het christendom.

En bepaalde ethische normen uit de bijbel, bijvoorbeeld met betrekking tot slavernij, beschouwen we intussen vrij universeel als achterhaald - ook het gros van de christenen vindt slavernij moreel verwerpelijk. Nochtans is slavernij volgens de bijbel niet bepaald verboden, wel in tegendeel. En als je de bijbel als het woord van God ziet, is dat dus alvast één ethische kwestie waarover christenen blijkbaar geëvolueerd zijn, en niet langer op één lijn zitten met God en bijbel.

Als christenen over dat thema "moderner" kunnen en mogen denken dan de bijbel het aangeeft, wat houdt hen dan tegen om die lijn door te trekken naar andere ethische kwesties?

Maar wat is de grond waarop je God zou kunnen aanklagen, dat Hij iets moreel verkeerd zou doen? Als de Schepper van iets zegt: "Ik heb het zus en zo bedoelt", op grond waarvan kan het schepsel dan zeggen: "nee, zo moet het niet!" ?

Over slavernij; zie het antwoord wat ik aan Mortlach heb geschreven eerder deze post. Ik denk misschien wel helemaal niet zo modern over slavernij. :wink:

Wim2600 schreef:Er zijn intussen al christelijke kerken en gemeenschappen waar men een dergelijke evolutie heeft doorgemaakt rond homoseksualiteit. Ik heb het zelf nog meegemaakt toen ik, zo'n 22 jaar geleden al, nog eens meeging naar de kerk met mijn ouders: de kerkdienst werd geleid door een openlijk homoseksuele gastdominee, en zijn partner zat als bezoeker op de eerste rij. Zijn zulke kerken minder oprecht christelijk omdat ze daar geen probleem rond maken? In mijn ogen alvast niet.

Ik ben zelf ook opgegroeid in zo een kerk. Ik ben helemaal niet opgegroeid met het idee dat homoseksualiteit vies of fout of tegen de wil van God is ofzo. Maar om eerlijk te zijn, ook al ben ik er in opgegroeid, tot op de dag van vandaag kan ik niet begrijpen wat er omgaat in de mensen die in dat soort kerken zitten. Kijk, vaak is er in dat soort kerken veel meer aan de hand dan alleen maar een andere visie op homoseksualiteit, voordat die verandering heeft kunnen plaatsvinden, moest er namelijk een verandering plaatsvinden in hoe ze omgaan met de Bijbel. Dat zet de deur open voor veel meer veranderingen dan enkel over homoseksualiteit. Het is mij een raadsel waarom mensen in zulke kerken blijven zitten, als ze zoveel belangrijke inhoudelijke dingen veranderen aan wat altijd deel is geweest van het christendom. Waarom voelen ze dan de noodzaak om zich nog met de christelijke traditie te associëren, als ze de bronnen van die traditie en waar die traditie historisch altijd voor gestaan heeft de deur uit doen? Laat ik het zo zeggen, ik kan atheïsten beter begrijpen, dan vrijzinnige christenen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 jun 2013 11:23

schelpje3 schreef:Niet zo generaliseren [-X

Het is nou eenmaal mijn ervaring en de ervaring van vele homo's die uit de kast kwamen in de kerk.

Ik merk in mijn familie en vriendenkring ook voortdurend de behoefte om te zeggen dat het bij hen in de kerk wel meevalt, dat homo's echt uit de kast kunnen komen. Het valt niet mee.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jun 2013 11:25

Maaarten;
Ik ben zelf ook opgegroeid in zo een kerk. Ik ben helemaal niet opgegroeid met het idee dat homoseksualiteit vies of fout of tegen de wil van God is ofzo. Maar om eerlijk te zijn, ook al ben ik er in opgegroeid, tot op de dag van vandaag kan ik niet begrijpen wat er omgaat in de mensen die in dat soort kerken zitten. Kijk, vaak is er in dat soort kerken veel meer aan de hand dan alleen maar een andere visie op homoseksualiteit, voordat die verandering heeft kunnen plaatsvinden, moest er namelijk een verandering plaatsvinden in hoe ze omgaan met de Bijbel. Dat zet de deur open voor veel meer veranderingen dan enkel over homoseksualiteit. Het is mij een raadsel waarom mensen in zulke kerken blijven zitten, als ze zoveel belangrijke inhoudelijke dingen veranderen aan wat altijd deel is geweest van het christendom. Waarom voelen ze dan de noodzaak om zich nog met de christelijke traditie te associëren, als ze de bronnen van die traditie en waar die traditie historisch altijd voor gestaan heeft de deur uit doen? Laat ik het zo zeggen, ik kan atheïsten beter begrijpen, dan vrijzinnige christenen.

Ik heb het tegenovergestelde proces meegemaakt. ik begreep echt niet wat die mensen in de zware kerk beleefden. Ik kreeg zelden een antwoord waar ik wat aan had. Een beetje dominees napraten in clichés.Bijbelteksten te pas en onpas opzeggen. Een heel benauwend en benepen leven. Altijd maar tobben over je zielenheil. Ik ben liever in een kerk die de brede stroming van het christendom belichaamt, waar de bronnen zorgvuldig worden getoetst, waar oog is voor kunst en cultuur en waar zonodig oude denkbeelden worden bijgesteld.
Waar ook atheïsten welkom zijn. Daar ga ik trouwens liever mee om dan met die zware broeders. Met atheïsten is het goed kersen eten en ze hebben vaak vrij zinnige rake opmerkingen! Ze behoeden ons daarmee voor hoop nonsens. Lees het forum maar na! Je had beter in die kerk kunnen blijven, had je misschien nog wat kunnen betekenen met de aloude leer.
Enfin, je zal merken dat over pakweg 30/40 jaar in je nieuwe kerk ook zo gedacht wordt. Mijn grootouders gingen in 1900 uit de Geref. Kerk weg omdat daar stenen voor brood verkocht zouden worden. Als ik nu een tvdienst zie van de kerk waar zij naartoe gingen dan denk ik: op die manier had ik er ook wel kunnen blijven. Tikje bevindelijk en geen gezeur! God is Liefde! Veel zingen en niet alleen psalmen.
Zelfs daar is het licht doorgedrongen na 50 jaar!
Ik ben wel blij dat ik destijds besloten heb de zwartekousenkerk te verlaten, want die kunnen je leven behoorlijk verpesten. Lees het maar na op dit web. Het denken over homoseksualiteit is daar inderdaad slechts een onderdeel van, maar wel symptomatisch.
Laatst gewijzigd door hubert op 07 jun 2013 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 jun 2013 11:43

maaarten schreef:Laat ik het zo zeggen, ik kan atheïsten beter begrijpen, dan vrijzinnige christenen.

Ik, als vrijzinnige christen, begrijp atheisten dan weer beter dan orthodoxe christenen.

Ik begrijp bijvoorbeeld niet dat orthodoxen zo vast blijven houden aan de Bijbel als van kaft tot kaft historisch en (bijna) door God zelf geschreven als je kennis neemt van het wetenschappelijk onderzoek naar het ontstaan van de Bijbel, het ontstaan van de aarde en de toegenomen kennis op het gebied van taal, geschiedenis, umwelt en homoseksualiteit enz.

Je hebt ook een beetje een eenkennig idee van traditie. Traditie/dogma ontstaat juist in de polemiek met andere meningen. Andere visies op Jezus als God, drie-eenheid en historisch lezen van de Bijbel zijn net zo oud als de weg naar Rome, alleen zijn ze door de meerderheid verketterd en op de brandstapel gesmeten. Dus in een samenleving zonder inquisitie en verbanning is er ruimte om de traditie te herzien of achter aan te hobbelen.

En ja (om het ontopic te houden), dan kan vanuit een andere visie op de Bijbel en oog voor ontwikkelingen sinds de Bijbel (kennis van toenmalige cultuur/ kennis van wat homoseksualiteit nu eigenlijk is) zaken anders geïnterpreteerd worden dan 'de traditie' altijd deed.

En wat vrijzinnigen in de kerk doen? Ik zit in elk geval niet in de kerk om te horen wat de traditie is, aan welke in de traditie ontstane regeltjes je moet voldoen en om te horen hoe Noach nu wel echt op die ark heeft gezeten....

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 07 jun 2013 11:45

Ook zo blij BLIJBLIJ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2013 11:48

maaarten schreef:Dat verandert inderdaad niets aan het feit dat God dus niet noodzakelijk problemen heeft met slavernij, dat klopt. Ook in het NT wordt slavernij niet verboden. Maar nu wil ik je een mooi wetje laten zien uit Deuteronomium 23:16-17:
"U mag een slaaf die bij u zijn toevlucht zoekt, niet uitleveren aan zijn meester. U moet hem opnemen en hem een plaats gunnen in de stad die hij uitkiest. U mag hem niet uitbuiten."

Dit ondermijnt de slavernij toch wel erg, hè? Als zijn meester hem niet goed behandelt kan hij gewoon wegvluchten en hij mag niet eens aan zijn meester worden uitgeleverd!

Wil je het lijstje met andere wetjes waarbij de slaaf er niet zo gemakkelijk vanaf komt? Lees anders exodus 21, vers 4-7 eens. Of vers 8. Wat denk je dat er wordt bedoelt met een slavin die haar meester niet meer 'aanstaat'. Het hele idee dat er regels nodig waren om slavernij in goede banen te leiden is belachelijk, en al helemaal dat God dat dus wil en het dus goed is. (en dus nog steeds is?)

Laat ik het zo zeggen, als ik in zendeling zou zijn in een cultuur waar slavernij was, dan zou ik die mensen niet proberen te overtuigen om slavernij af te schaffen, maar wel om goed en menswaardig met hun slaven om te gaan, zodat hun slaven een prima leven hebben. Dat is ook wat Paulus in het NT doet.

Dus als slavernij weer in onze cultuur wordt ingevoerd, zou je daar in principe geen bezwaar tegen hebben, zolang het maar heidenen zijn?

Hij wil het niet, omdat Hij simpelweg niet zo is. Het is niet een soort morele norm boven God, die Hem daartoe verplicht, maar het vloeit voort uit Wie Hij Zelf is. Nu leg jij het morele oordelen bij de arbitraire wil van de mensen zelf, in plaats van bij de wil van hun Maker. Ik snap dat de stelling dat wat goed is gedefinieerd wordt door de wil van God een aantal problematische hypothetische situatie's oplevert, maar die los je volgens mij absoluut niet op door iets 'inherent slecht' te noemen. Want wie maakt er uit wat inherent slecht is? Dan maken de mensen dus zelf uit wat goed of kwaad is, aan de hand van hun eigen arbitraire wil. Of je moet een basis buiten het morele oordelen van de mensen zelf aan kunnen wijzen, waarop je baseert dat het iets inherent slecht is.

Als je niet inziet dat groepsverkrachting inherent slecht is, heb je geen gebrek aan ethiek, maar aan empathie.

Waarom is God dan zo dat hij groepsverkrachting niet wil? Omdat God niet slecht is, wat dus weer aantoont dat groepsverkrachting slecht is buiten God om.

Er zijn talloze manieren om moreel te bepalen (bijvoorbeeld het veroorzaken van onnodig of excessief leed) en ze hebben allen zo hun valkuilen. De valkuil van 'Wat God wil is per definitie goed omdat God het wil' ligt alleen nogal voor de hand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 jun 2013 11:54

hubert schreef:Ook zo blij BLIJBLIJ?

very gay (bijvoegelijk naamwoord)

Terug naar “Archief”