Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor ajl » 24 nov 2015 21:57

Bij ons staat de kapla op de vliering, op 5 december krijgen ze het. Er zit een boekje bij, maar echt heel bijzonder is het niet. Youtube is inderdaad wel leuk om daarvoor te gebruiken. Ik wacht in ieder geval eerst even af. Op de bso bouwen ze ook gewoon uit de losse pols.

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 25 nov 2015 12:38

Ik vind Lego wel heel anders dan Kapla. Hier bouwen ze met Lego heel eenvoudig de moeilijkste dingen, omdat de handleidingen gewoon super simpel zijn. Zelfs technisch Lego is zo in elkaar. Bij Kapla moeten ze meer zelf inzicht hebben vind ik. Wij hebben 4 boekjes er bij, maar als ze hier bouwden, deden ze het uit het hoofd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 nov 2015 16:13

Bedankt! Dan doen we het voor nu zonder boekje. Hij is toch in januari jarig, dan kunnen we die altijd nog voor zijn verjaardag geven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 dec 2015 10:17

En, allemaal de sinterklaasgekte overleefd? ;)

Hier was het erg leuk, Frederiek was helemaal dolgelukkig met haar roze skippybal (voor 2 euro gekocht ;) ). Ze riep dat ze dát nou altijd al eens had willen krijgen, en nu was het gewoon gebeurd! :mrgreen:
De kapla valt ook in goede aarde bij Jurian, Jorrik en mijn man :D Jorrik vindt het heerlijk om al die blokjes eruit te mikken, en het fijne is dat het toch niet kapot gaat en ook zo weer opgeruimd is. Jurian bouwt hele kunstwerken en mijn man doet stiekem mee :mrgreen:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 08 dec 2015 13:59

Leuk dat de Kapla goed bevalt! Ik vind het altijd leuk om te zien als een cadeau in de smaak valt.

Verder heb ik vrij weinig met Sinterklaas, eerlijk gezegd, al vieren we het wel.
Van huis uit ben ik gewend om met deze feesten aan anderen uit te delen. Dat doe ik dus ook bewust samen met de kinderen. We gaan naar de winkel en zoeken spullen uit voor kinderen die het minder goed hebben dan wij. Ik ga dan ook echt wel voor mooi en duurzaam. Prullen die binnen een maand kapot zijn of die uit winkels komen waar ik vraagtekens bij heb, komen er hier eigenlijk niet in, dus koop ik dat ook niet voor anderen. Ook kopen we iets extra voor de voedselbank.
Ik heb een kennis die dit coördineert, zij weet ook wat er nodig is. Ik vind het belangrijk om onze kinderen dit mee te geven, maar soms is het ook wel lastig, omdat je budget ook niet oneindig is. Het zou erg makkelijk zijn om mijn kar vol te laden bij de Action, maar ik geloof toch niet dat dit verantwoord is. Dat is best een dilemma.

Toevallig had ik het er over met een vriendin. Haar kinderen krijgen kleedgeld, maar betaalbare kleding vind je helaas vooral in winkels die op een manier produceren die niet verantwoord is. Dat is dan best moeilijk. Voor je gevoel gaan je principes dan ook maar tot de deur van de kerk, en niet verder.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik ben echt geen heilige hoor, en ik loop zeker niet alleen in kleding van jute rond te stappen, maar het voelt ook steeds minder goed om bij goedkope winkels te kopen. Laatst stond er weer zo'n lijst in een tijdschrift, en veel leuke winkels vallen helaas toch in categorie E. Alleen H en M had een C. De winkels die in A vielen kende ik niet eens.

Is het voor jullie belangrijk dat je dingen koopt die verantwoord zijn? Of zet je je principes opzij als het om geld gaat? Zijn er hier ouders die het wel kunnen? Met weinig geld toch verantwoord kopen? Eet je dan bijvoorbeeld anders? Of koop je kleding tweedehands? Ben ik wel benieuwd naar!!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 08 dec 2015 15:03

wat is er precies onverantwoord aan de action? als ik op hun website kijk zie ik dit; http://www.action.nl/over-action/mvo/
ik denk niet in automatisch , goedkoop=slecht.
Ook de zeeman doet juist veel aan verantwoord ondernemen, http://www.zeeman.com/Over-Zeeman/Onderneming/MVO-(1)/mvo

mijn meeste kleding komt daar van daan overigens,
verder krijg ik veel, en dan kijk ik niet waar het vandaan komt.

Boekjes, spelletjes , dat soort dingen koop ik altijd bij de kringloop, dan bespaar je veel geld.

Budget voor sint is 30 euro per kind, en de helft betaald opa en oma

Het is wel altijd een feest met veel cadeautjes!! Dat is juist het leuke van sint, dat die zak zo onuitputtelijk lijkt! En wat er in zit...vaak zijn dat dingen als een chocoletter, mooie pyama, coole dekbedovertrekset, badjas, spelletje ( van de kringloop ) boekjes ( van de kringloop ) , hier ook een heel mooi kerstjurkje ( van de zeeman ) ...en ook zeker dingen van de action.

pien
Mineur
Mineur

Berichtdoor pien » 08 dec 2015 15:55

http://www.rankabrand.nl/modeketens/Action

Op de site van rankabrand vind je de labels waar ik het over had.

Nu is het natuurlijk allemaal internet he, de site van Action net zo goed als de site van rankabrand. Het is voor mij als leek lastig te controleren wat nu de waarheid is. Iedereen kan wel van alles neerzetten op een (of hun) website..........Maar als ik zie welke prijzen ik betaal in sommige winkels..........
En nee, goedkoop is niet meteen verkeerd, net zo min als duur altijd goed is.

Het gaat me nu ook niet om de discussie over welke winkels je wel of niet zou moeten bezoeken. Ik verbaas me er alleen soms een beetje over dat duurzaamheid helemaal niet lijkt te leven onder "christenen". En dat vind ik wel een beetje bijzonder. Soms lijkt het juist wel of mensen er prat op gaan dat ze zo goedkoop mogelijk leven. En gemakshalve vergeten ze dan blijkbaar na te denken over de productie, de eerlijkheid, enz.

Kringloop is een goeie inderdaad, net als Marktplaats.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 08 dec 2015 17:15

pien schreef:Is het voor jullie belangrijk dat je dingen koopt die verantwoord zijn? Of zet je je principes opzij als het om geld gaat? Zijn er hier ouders die het wel kunnen? Met weinig geld toch verantwoord kopen? Eet je dan bijvoorbeeld anders? Of koop je kleding tweedehands? Ben ik wel benieuwd naar!!

In een ideale situatie had ik een biologisch geldboompje en was mijn budget dus eindeloos :wink: .
In de praktijk is het vaak een compromis, ons budget is namelijk verre van eindeloos maar juist vrij krapjes. Maar goed, in een ideale situatie zouden alle goederen "verantwoord" zijn :mrgreen: .

In principe is het hier:
-Hebben we 't echt nodig?
-Kunnen we 't tweedehands aanschaffen / zelf maken?
En zo niet, dan gaan we kijken waar we 't nieuw kunnen kopen.

Levensmiddelen probeer ik zo veel mogelijk Fair Trade, Bio of afkomstig van lokale ondernemers te betrekken.
Maar ook niet altijd, want ja... er zit een grens aan mijn budget.

Ook spulletjes die hier het huis uitgaan, geef ik zoveel mogelijk door of worden zoveel mogelijk gesorteerd voor recycling. Kleine moeite, grote voldoening.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2015 22:01

Hier wel net zoals bij Dusckha.

Heb je het echt nodig?

Wel heb ik zo mijn favoriete webshops (oa. greenjump is een van mijn favoriete shop als het gaat om eerlijke spulletjes oa. knutselspullen).
Wij hebben dan bijv. klei van bijenwas. Doen we echt al heel lang mee. Best wel duurzaam. Daarvoor hadden we de chemische klei, het stonk en het was vrij snel niet meer kneedbaar.

Wij zijn voornamelijk fan van: kringloop, 2e handszaakjes, marktplaats. Kleding, meubels etc. Pas voor onze zoon een hoogslaper gekocht, ideaal. Voor twee tientjes op mp. Nieuw zijn ze toch al aan de prijs (de houten). Hij kan er onder spelen aangezien zijn slaapkamer niet heel groot is en onze woonkamer ook niet veel ruimte heeft voor zijn speelgoed.

Nu ik mijn naaimachine weer aan de praat heb gekregen zit ik daar nu ook wel wat vaker achter. Van oud gordijn stof heb ik kussen hoezen gemaakt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2015 22:06

@Sinterklaas, daar doen wij niet aan. Als S. daarom gaat vragen zullen we er zeker iets mee doen. Maar hij heeft nog niet de link van Sinterklaas en cadeautjes. Houden zo. :lol: :wink:

S. is echt een buiten kind, stokjes, zand, water en hij is tevreden. Echt zo heerlijk.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 dec 2015 21:41

Sint was hier weer een gezelig avondje! Wij trekken altijd lootjes en iedereen koopt wat voor de kids, dus die zijn lekker verwend :)
Een paar dagen later was ze jarig, dus ook toen weer volop cadeautjes gehad :)

Ze is inmiddels op school wezen wennen en ik mocht mee. Ze had het reuze naar dr zin en kan niet wachten! Maandag mag ze voor t eggie... Goeie, wat een verandering zeg.. Zie er beet tegenop :(

Kleding; ik let er totaal niet op. Ik koop wat ik leuk vind en betaalbaar is. De dure winkels sla ik sowieso over ;) Voor de kids koop ik nog wel eens via marktplaats, maar voor mezelf alles altijd nieuw.
Afbeelding

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 dec 2015 22:19

Wat betreft duurzaamheid, ik let er iets op, hier veel kleding van de H en M. Kleding bij de action is volgens mij ook vaak een restpartij die anders niet verkocht wordt.

Ik ben met R naar de chiropractor geweest, ze is nu veel rustiger en kan nu ook lekker zelf spelen zonder te huilen. 's Nachts slaapt ze veel dieper alleen overdag nog bijna niet. Ik had gewoon veel eerder met haar heen moeten gaan, had ze al eerder beter in haar vel gezeten.

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 11 dec 2015 22:50

Evelien schreef:S. is echt een buiten kind, stokjes, zand, water en hij is tevreden. Echt zo heerlijk.

Hier ook wel een peuter die daar heeel erg blij van wordt.
Maar ja... appartement dus wat dat betreft komt ze helaas niet helemaal aan haar trekken, hoewel ik zoveel mogelijk met haar naar buiten ga.

Vandaag maar even heerlijk binnen gekliederd met een emmer water.
Ik schoonmaken, zij kliederen en wij allebei blij... :wink:

@Memmem
Fijn dat je resultaat merkt van de chiropractor

@Dippie
Sterkte voor maandag

@Sint en consorten
De kids hebben veel cadeaus gekregen (iets te veel naar mijn smaak :wink: ) maar anderzijds is het, zeker voor de grootouders, een festijn waar vooral oma bijna een heel jaar mee bezig is en lol van en voor heeft.
Omdat opa en oma verder heel braaf meegaan in onze wensen, en ik vind dat je een gegeven paard ook niet in de mond moet gluren... en iets met compromissen etc... :wink: dus zeg ik niets... en laat ik kids en grootouders heerlijk genieten.
De cadeaus heb ik thuis (op twee na) in een doos opgeborgen.
Als we van de winter he-le-maal dol worden van dagenlange regenbuien ofzo... dan tover ik maar eens wat "nieuws" uit de hoed, en is DL weer blij.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 12 dec 2015 14:22

Haha duschka, dat heb ik ook eens gedaan, met als resultaat dat ik het het volgende jaar weer uit de doos heb gehaald, weer ingepakt en weer in de zak heb gestopt. Ze waren er opnieuw helemaal blij mee :mrgreen:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 16 dec 2015 17:43

Het eerste korte weekje school zit er alweer bijna op. Voor mij even wennen, vroeg uit bed, schema van Vince aanpassen, enz... Maar ze heeft het helemaal naar haar zin! Fijn dus!

Alleen zielig.. Afgelopen zaterdagavond is ze een gat in dr hoofd gevallen hier thuis.. Gelijk naar de HAP gegaan en het is geplakt. Het is een diepe snee van een paar cm, bah :( Maar ze heeft er zelf eigenlijk geen last van gelukkig! Er zit nu, door de lijm en het bloed, 1 kittebol in dr haar, maar doordat ze dik haar heeft, zie je daar gelukkig niets van, dus ik laat het voorlopig maar zo. Ze kan alleen geen 2 staartjes of vlechtjes meer nu :( En een staart staat dr niet zo leuk vind ik, maar het is voorlopig even niet anders.
Afbeelding

Terug naar “Archief”