Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2013 14:17

Nee, want hij heeft ook gezegd dat het goed is als een mens alleen blijft.
Maar..... het is beter te trouwen, dan te branden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 jun 2013 15:10

@ Schelpje
Dus: kiezen wat gewenst wordt...
Zie je nou dat je eerst roept dat een man zijn vader en moeder moet verlateen en aan een vrouw moet gaan hangen en later weer Paulus citeert die zegt dat het goed is om allen te blijven.
De Bijbel is geen receptenboek waar je alles naar believen kunt halen om dat klaar te maken wat jou smaakt.

En zelfs als jij dat wilt doen is het nog jouw keuze en is het niet zo lekker om jouw baksel als hét recept voor iedereen te verklaren.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2013 15:22

Nee, niet kiezen wat gewenst wordt.
De één zal beter zijn zonder dat hij trouwt, de ander komt ten volle tot bloei in een huwelijk.
Als daar nu eens goed en doordacht mee om wordt gegaan, voorkomt dat wellicht het hoge aantal scheidingen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 jun 2013 15:32

Inderdaad.

Maar stel dat je homo bent en je komt tot volle bloei in een relatie, wat dan? :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2013 15:46

Tante Pollewop schreef:Inderdaad.

Maar stel dat je homo bent en je komt tot volle bloei in een relatie, wat dan? :wink:

Dat is mogelijk, maar dat is geen huwelijk TP :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 jun 2013 15:49

schelpje3 schreef: Dat is mogelijk, maar dat is geen huwelijk TP :wink:

Voor mijn part noem je het aardappelsalade...
Het is wettelijk geregeld verbond van trouw tussen twee mensen dat uit liefde wordt gesloten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jun 2013 16:01

Ach ja, waarom niet, aardappelsalade met desgewenst een christelijk sausje erdoor.
Maar niet voor jou dus.
Ik ben het inmiddels kwijt...
Je bent voor jezelf tegen, maar voor een ander vóór. :-k

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 jun 2013 16:21

JeeWee schreef:
Voor mijn part noem je het aardappelsalade...
Het is wettelijk geregeld verbond van trouw tussen twee mensen dat uit liefde wordt gesloten.

Jij zou dus Caesar en Caligula destijds ook gehoorzamer zijn geweest dan Christus?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 jun 2013 16:22

JeeWee schreef:@ Schelpje
Dus: kiezen wat gewenst wordt...
Zie je nou dat je eerst roept dat een man zijn vader en moeder moet verlateen en aan een vrouw moet gaan hangen en later weer Paulus citeert die zegt dat het goed is om allen te blijven.
De Bijbel is geen receptenboek waar je alles naar believen kunt halen om dat klaar te maken wat jou smaakt.

En zelfs als jij dat wilt doen is het nog jouw keuze en is het niet zo lekker om jouw baksel als hét recept voor iedereen te verklaren.

Leg jij Schelp en mij dan maar eens uit waarom het NT zo anders klinkt dan het OT.
En waarom.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 05 jun 2013 16:23

schelpje3 schreef:Ach ja, waarom niet, aardappelsalade met desgewenst een christelijk sausje erdoor.
Maar niet voor jou dus.
Ik ben het inmiddels kwijt...
Je bent voor jezelf tegen, maar voor een ander vóór. :-k

Het is niet aan mij om te vertellen wat God's bedoeling met anderen is...

Misschien een idee voor jou en vele anderen hier?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 jun 2013 16:28

JeeWee schreef:Het is niet aan mij om te vertellen wat God's bedoeling met anderen is...

Misschien een idee voor jou en vele anderen hier?

Ah, Schelp krijgt een ''mystiek'' koekje van eigen deeg.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 05 jun 2013 20:31

schelpje3 schreef:Ja ja, zo praat je alles wat krom is recht. :roll:
Nog even en je maakt ervan dat het ook wel goed is dat je als man 4 vrouwen in je tent trekt.

Wat is dit nou voor een reactie? Heb je het uitgezocht of nagevraagd? Als het klopt wat ik zeg dan is het niet krom wat ik zeg. Dan is het krom wat jij op basis van die tekst zeg vanwege onjuist schriftbegrip.

Maar je doet niet eens moeite om het te controleren. Je plakt er meteen een etiket op. Terwijl het me toch echt cruciaal voor je lijkt om de bijbel juist te verstaan en te gebruiken.

Als je de bereidheid niet hebt om te reflecteren op je eigen bijbelgebruik dan komen we niet echt ergens in zo'n discussie.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 06 jun 2013 08:52

boer schreef: Volgens jou is de bijbel dan zeker incompleet en had er achter de tekst over een man die bij een man ligt, moeten staan, :''behalve wanneer het om een relatie in liefde en trouw gaat, laat deze 2 dan trouwen''. Over kronkels gesproken.

Het gaat er niet om of de Bijbel incompleet is. Dat is een verkeerd uitgangspunt. Er staan inderdaad teksten in het OT over mannenseks. Geschreven door mensen die er toentertijd op die manier tegen aankeken. Zij hadden net zo min als wij een hotlijn met God. Dus het kwam uit hun eigen brein voort en (veel later want vroeger was er slechts de overlevering) uit de pen. Niet eens hun eigen pen want zij waren allang gestorven.
Het NT kijkt er bij monde en pen van Paulus weer ander tegenaan, want hij zat inmiddels in een andere cultuur.
En nu zijn wij aan de beurt in onze cultuur om het gezicht van Jezus gestalte te geven en wij denken weer anders.
O.a. over homoseksualiteit. Het zou fijn zijn als je ook je eigen brein eens ging gebruiken, dan alleen de Bijbel na te papagaaien. Je zou een homo net zo moeten behandelen als je zelf behandeld zou willen worden. Dat is een helder bijbels uitgangspunt. Jij houdt je daar helemaal niet aan. Jij ontzegt hem namelijk de mogelijkheid tot liefhebben. Dat vind ik nou kronkelig.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 06 jun 2013 10:38

=D> Prachtig onder woorden gebracht. Dat is volgens mij de opdracht en vertaalslag die elke cultuur en generatie weer moet maken.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 06 jun 2013 15:43

Nog even terug komen op "krom praten wat recht is" want dat steekt me echt enorm. Het steekt me vooral omdat het voor mij, en andere homo's zo ongeveer van levensbelang is wat daar werkelijk staat. Omdat het ons persoonlijk raakt kan je er van uit gaan dat we daar degelijk onderzoek naar doen. Ik heb wat navraag gedaan en onderstaande antwoorden van een goede vriend van me wil ik jullie niet onthouden.

@ Schelpje, lees het en stel je oorspronkelijke oordeel nog ff uit.
'God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen'. Mannelijk en vrouwelijk zijn volgens de schrijver dus meervoud qua mensen. Maar niet ‘mensen’ zijn volgens Gods evenbeeld geschapen, maar ‘mens’. Dus: man of vrouw zijn op zichzelf al naar Gods evenbeeld geschapen. Zij hebben elkaar niet nodig om naar Gods evenbeeld te zijn. Dat lijkt mij voldoende reden om te zeggen dat je niet per se hoeft te trouwen om beeld van God te zijn. Je hoeft als man niet per se met een vrouw te zijn en als vrouw met een man om tegemoet te komen aan Gods doel met je zijn.

Genesis 2 heeft een ander scheppingsverhaal, dat speciaal gaat over het ontstaan van de mens. Genesis 2 laat als het ware zien dat man en vrouw samen goed af zijn. Maar op welke manier wordt dit gezegd? Het is zonder meer opvallend dat het Hebreeuwse woord voor ‘man’ identiek is aan dat voor ‘mens’. Behalve allerlei andere dingen die je daaruit kunt afleiden, zegt dit in ieder geval: toen de man er was, was de mens er al (zie Genesis 2:7). En die mens is naar Gods beeld geschapen (zie Genesis 1:7). De mens is er dan al, en dat is goed (zie Genesis 1:27 en 30). Maar: dat alleen-zijn is niet zo goed. Daarom schept God nog een mens, even vrouwonvriendelijk gezegd ‘mens 2’. Dat ‘mens 2’ een vrouw is, is niet zonder reden in Genesis 2. Genesis 2 vertelt ons de zin en het ontstaan van de mensheid, namelijk van ‘mens 1’ en ‘mens 2’ en alle andere mensen. Daarom ligt het ook zo voor de hand dat in Genesis 2, anders dan in Genesis 1, het ontstaan van de mens en het ontstaan van de vrouw worden samengenomen. Want op die manier is ook het ontstaan van talloos andere mensen te beschrijven, zie Genesis 2:24: ‘zo komt het dat…’.

Kijk maar naar Genesis 2:23. Daar roept de mens (want dat staat er dus ook in het Hebreeuws): ‘Eindelijk één gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees’! Kennelijk gaat het er in Genesis 2 in eerste instantie om dat ‘mens 2’ er is, of, zoals de Statenvertaling zegt: man-inne, de vrouwelijke vorm van ‘man’ (vlg. Engels 'wo-man'). In Genesis 2 is het vrouw-zijn van ‘maninne’ minder belangrijk dan of ondergeschikt aan Gods oplossing van het alleen-zijn van de ene mens. Die oplossing is: het ontstaan van de mensheid. En daar is ‘maninne’ voor nodig.

In Genesis 2:24 wordt in het Hebreeuws een bijwoord gebruikt dat inderdaad vertaald kan worden met daarom. Met de betekenis van: om die reden (vergelijk ook Genesis 18:5 en 19:8, waar hetzelfde bijwoord wordt gebruikt). Inhoudelijk betekent dit dat in vers 23 de reden wordt aangevoerd voor het samenkomen van man en vrouw (vers 24). Hoe komt het dat een mens (in het Nieuwe Testament wordt ook de Griekse Septuaginta-vertaling 'mens' gebruikt in plaats van man, als deze tekst geciteerd wordt) één wordt met zijn vrouw? De reden: omdat de vrouw uit de mens genomen is. Er wordt geconstateerd dat een man zijn vader en moeder verlaat en met zijn vrouw trouwt. En daarvoor wordt een verklaring gegeven, namelijk: God heeft zowel man als vrouw geschapen. De redenering is dus niet:

(1) God heeft man en vrouw geschapen opdat ze (moeten) trouwen.

Maar:

(2) Man en vrouw trouwen, omdat God man en vrouw geschapen heeft.

Bij het tot stand komen van de eenheid van man en vrouw wordt in Genesis 2 God betrokken. In de aard van het ontstaan van man en vrouw wordt de reden gezocht en gevonden waarom als uiteindelijke reden deze eenheid tot stand komt.

Dan nog een opmerking over ‘moeten’ in Genesis 2:24. Je zou de zinsnede ‘daarom zal de man’ kunnen begrijpen als een bevel. Daar snijdt het Hebreeuws echter de pas af, omdat de werkwoordsvorm die hier gebruikt wordt (het imperfectum) geen imperatief is. De vorm geeft aan dat een handeling aan de gang is, of geeft een zich steeds herhalende handeling aan, zoals: gewoonten. Je kan dus heel terecht vertalen: ‘Om die reden is het de gewoonte dat de man...’. De NBV heeft mijns inziens dan ook terecht: ‘Zo komt dat een man zich losmaakt...’ (vgl. ook Genesis 11:9).

Met andere woorden: ik kan uit deze tekst niet iets normatiefs over Gods wil afleiden. Er wordt een reden gegeven voor het feit dat het de veelvoorkomende gewoonte is dat man en vrouw trouwen. Die gewoonte is namelijk niet zomaar een gewoonte, maar is te danken aan de wonderlijke creativiteit van God in de diversiteit van zijn schepping van de mens. Deze tekst schrijft niet een norm voor, maar geeft een verklaring van een veelvoorkomend patroon.

Het verdient nog wel een discussie hoe zwaar de verschillende "homoteksten" in de bijbel onderling wegen. Dat kunnen we alleen bepalen aan de hand van wat er theologisch, zo je wilt universeel, uit de afzonderlijke teksten is af te leiden. Zo is de mening van de meeste exegeten dat de teksten die afwijzend spreken over een homoseksuele praxis zó specifiek zijn wat betreft concrete praxis dat er niets uit af te leiden is wat betreft de morele status van een homoseksuele oriëntatie en zelfs ontzettend weinig wat betreft óf er een homoseksuele praxis geoorloofd is en welke dan. Anderzijds is de mening van de tegenstanders van homoseksualiteit dat bij Genesis 1 en 2 het bijbelstheologische zwaartepunt ligt als het gaat om een seksuele scheppingsorde. Maar als het daarom gaat, is uit Genesis 1 en 2 niet af te leiden dat die scheppingsorde normatief is.

Terug naar “Archief”