Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor juffiejuf » 03 nov 2015 11:03

@ pien; ik begrijp je reactie helemaal! Toch betrap ik mezelf er op dat ik mezelf soms ook onzeker laat maken. Niet zozeer door het internet als wel door m'n omgeving. Als tig mensen je kind 'anders' zien (bedoel: drukker dan een gemiddeld kind etc.) dan is het best moeilijk om met die reacties om te gaan als ouders. Heb het gevoel dat mensen nu ook veel meer een mening/oordeel over andere kinderen hebben of zie jij dat niet terug in de praktijk? Inderdaad, jongste is hier nu bijna 2 jaar en kreeg met 1,5 jaar al een VVE-verklaring omdat hij (nog) niet praat. Ik weet wel dat lesgeven aan 26 kinderen van een ander mij heel goed afgaat en dat ik 2 kinderen van onszelf opvoeden een hele klus vind ;-)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2015 11:21

Mortlach schreef:
We zijn vorig jaar van school gewisseld omdat er inderdaad werd gepest. Het lijkt nu beter te gaan. Het probleem is dat we het nu dus gewoon niet meer zeker weten omdat we wat ze zegt niet zonder voorbehoud kunnen vertrouwen. Ze klaagt wel over bepaalde klasgenootjes, maar nu zitten wij dus van "Ja ja, je vertelt alleen jouw aandeel niet".

Voor dat liegen over de chocola (en met name haar vriendin ervoor laten opdraaien) heeft ze enorm straf gehad: 2 weken geen tech. Ze begon vandaag al te miepen dat ze vond dat ze wel genoeg was gestraft. (de straf begon afgelopen donderdag. vandaag is maandag en het weekend was ze bij haar vader). Nee dus, die twee weken zit je volledig uit.

Ik proef veel angst bij het meiske. Je had al eerder iets verteld over de problematische verhouding met haar vader.
Liegen komt vaak voort uit angst.
Misschien is een tip om te kijken of bepaalde straffen wel bij haar passen.
Als een kind supergevoelig is, kan een langer durende straf (14 dagen) best wel te lang zijn.
Ik ben zelf nooit zo van het straffen, de kans bestaat dat het kind uit angst gaat gehoorzamen (of liegen om straf te ontlopen).

En als er ook nog angst om naar school te gaan bij komt, is het wel goed om uit te zoeken waar die bron van angst daar dan precies in ligt.
Mortlach schreef:Ik denk echt dat het eerder iets klinisch is dan dat er echt iets aan de hand is. Ze is namelijk thuis bang, op school, buiten, als ze naar haar vader gaat, altijd. En dat is verschrikkelijk en iets wat we zeker gaan aanpakken, maar het is dus (denk ik) niet iets specifieks op school.

Kan ze benoemen waar ze dan bang voor is?
Bijvoorbeeld, als ze naar buiten gaat, wat denkt ze dan dat er kan gebeuren?

En ze is 10, dat is best een lastige leeftijd voor meiden. Nog geen tiener, maar ook niet eigenlijk een kind meer. Op de grens van de puberteit en wat gebeurt er dan allemaal in dat lijfje.
Je hoort van veel moeders dat ze hun dochter zienderogen zien veranderen, soms van een vrolijk huppelkind naar een agressief en onhandelbaar nest.
Probeer het meisje dat ze was, onder die facade te blijven zien Mortlach.
Ze heeft best al veel meegemaakt, op de één of andere manier kan ze dat misschien niet goed verwerken?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 nov 2015 12:47

juffiejuf schreef:@ pien; ik begrijp je reactie helemaal! Toch betrap ik mezelf er op dat ik mezelf soms ook onzeker laat maken. Niet zozeer door het internet als wel door m'n omgeving. Als tig mensen je kind 'anders' zien (bedoel: drukker dan een gemiddeld kind etc.) dan is het best moeilijk om met die reacties om te gaan als ouders. Heb het gevoel dat mensen nu ook veel meer een mening/oordeel over andere kinderen hebben of zie jij dat niet terug in de praktijk? Inderdaad, jongste is hier nu bijna 2 jaar en kreeg met 1,5 jaar al een VVE-verklaring omdat hij (nog) niet praat. Ik weet wel dat lesgeven aan 26 kinderen van een ander mij heel goed afgaat en dat ik 2 kinderen van onszelf opvoeden een hele klus vind ;-)

Ik begrijp jou wel hoor juffiejuf! Ik vind het opvoeden ook een hele klus. Ik merk wel dat ik mij steeds minder aantrek van de meningen van anderen. Onze oudste is ook een druk mannetje. Het leuke is dat zijn juf er heel naturel mee omgaat. Zij kent hem ook al vanaf zijn geboorte ( is nl de vrouw van onze ds) en heeft hem achterin de klas gezet. Nu staat hij regelmatig naast zijn stoel, loopt een rondje om zin tafel, valt niemand lastig. Wij hebben hem op karate gedaan zodat hij leert omgaan met de energie en wij laten hem veel hollen. Vergeet niet dat met name jongens vaak veel speelser zijn dan meisjes.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 13:04

Chaya schreef:Misschien is een tip om te kijken of bepaalde straffen wel bij haar passen.
Als een kind supergevoelig is, kan een langer durende straf (14 dagen) best wel te lang zijn.
Ik ben zelf nooit zo van het straffen, de kans bestaat dat het kind uit angst gaat gehoorzamen (of liegen om straf te ontlopen).

Ja, dat begin ik te begrijpen. Ik weet echter ook niet of nu 'terugkrabbelen' een goed idee is. Aan de ene kant moet ik kunnen zeggen dat we een fout hebben gemaakt met de straf, aan de andere kant wil ik niet het idee wekken dat straf dus altijd wel wordt verminderd na een paar dagen. De volgende keer doen we het waarschijnlijk wel anders.

En als er ook nog angst om naar school te gaan bij komt, is het wel goed om uit te zoeken waar die bron van angst daar dan precies in ligt.

Als we ernaar vragen zegt ze dat ze het niet weet, of zijn het echt dingen waar ze veel te heftig op reageert. Bijvoorbeeld dat ze bang is dat iemand haar stoel heeft ingepikt. Dat doet ons dus denken dat het iets irrationeels is.

Kan ze benoemen waar ze dan bang voor is?
Bijvoorbeeld, als ze naar buiten gaat, wat denkt ze dan dat er kan gebeuren?

Nee, dat is erg lastig. Het is ook lastig dat ze haar angsten niet lijkt uit te dagen. Ik vraag regelmatig wat er nu het ergste is dat er kan gebeuren, en na wat doorvragen blijkt dan echt wel dat dat 'ergste' eigenlijk zo heel erg niet is. Ze weet het dus wel, maar in het moment zelf kan ze zich daar niet mee wapenen.

En ze is 10, dat is best een lastige leeftijd voor meiden. Nog geen tiener, maar ook niet eigenlijk een kind meer. Op de grens van de puberteit en wat gebeurt er dan allemaal in dat lijfje.
Je hoort van veel moeders dat ze hun dochter zienderogen zien veranderen, soms van een vrolijk huppelkind naar een agressief en onhandelbaar nest.
Probeer het meisje dat ze was, onder die facade te blijven zien Mortlach.
Ze heeft best al veel meegemaakt, op de één of andere manier kan ze dat misschien niet goed verwerken?

We doen ons best en proberen haar natuurlijk zo goed en zo kwaad als het gaat te begeleiden. Dat betekent echt wel dat we haar zo nu en dan moeten uitdagen en dat is ondankbaar werk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2015 15:28

Mortlach schreef:Nee, dat is erg lastig. Het is ook lastig dat ze haar angsten niet lijkt uit te dagen. Ik vraag regelmatig wat er nu het ergste is dat er kan gebeuren, en na wat doorvragen blijkt dan echt wel dat dat 'ergste' eigenlijk zo heel erg niet is. Ze weet het dus wel, maar in het moment zelf kan ze zich daar niet mee wapenen.

Vraag eens aan iemand met agorafobie, wat nu zo eng is, grote kans dat ze dingen gaan verzinnen maar niet echt kunnen benoemen WAT het echte gevaar nu is.
Bang om te vallen? Bang om te verdwalen? Bang voor enge mensen? Bang om de controle te verliezen?
Mortlach schreef:Aan de ene kant moet ik kunnen zeggen dat we een fout hebben gemaakt met de straf, aan de andere kant wil ik niet het idee wekken dat straf dus altijd wel wordt verminderd na een paar dagen

Fout wilde ik het niet direkt noemen, maar past het bij haar, wilde ik vragen.
Mortlach schreef: Bijvoorbeeld dat ze bang is dat iemand haar stoel heeft ingepikt. Dat doet ons dus denken dat het iets irrationeels is.

Dat kan het zijn, maar waarschijnlijk weet ze niet precies waar ze bang voor is en dan lijkt deze reden enigszins aannemelijk om te vertellen.
Mortlach schreef:We doen ons best en proberen haar natuurlijk zo goed en zo kwaad als het gaat te begeleiden.

Dat is heel goed en als het echt niet dreigt te lukken, zou ik gewoon hulp inroepen. Misschien hebben jullie alleen wat handvaten nodig.
Soms vertelt een kind sneller en makkelijker iets aan een vreemde, dan aan de eigen ouders.
Mortlach schreef:Dat betekent echt wel dat we haar zo nu en dan moeten uitdagen en dat is ondankbaar werk.

Dat lijkt in het hele opvoedingsproces vaak zo. Dat je verzucht: wat doe ik nou en doe ik het wel goed, beklijft het eigenlijk wel?
Een kind bedankt in de regel de ouders niet, zeker als je fijne ouders hebt, dan vind je het als kind vanzelfsprekend.
Totdat je ouder bent geworden en terug gaat kijken.
Maar het is wel boeiend, vind je niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 15:39

Chaya schreef:Soms vertelt een kind sneller en makkelijker iets aan een vreemde, dan aan de eigen ouders.

Even voor het plaatje: hier hebben we het echt over volledige paniekaanvallen als ze weet dat ze met iemand moet gaan praten.

Dat lijkt in het hele opvoedingsproces vaak zo. Dat je verzucht: wat doe ik nou en doe ik het wel goed, beklijft het eigenlijk wel?
Een kind bedankt in de regel de ouders niet, zeker als je fijne ouders hebt, dan vind je het als kind vanzelfsprekend.
Totdat je ouder bent geworden en terug gaat kijken.
Maar het is wel boeiend, vind je niet?

Dat besef ik ook wel, en ik houd wat dat betreft de lange termijn in gedachten. Over 10 jaar is ze hopelijk een vrolijke, gelukkig, zelfverzekerde jongevrouw en dan was het het allemaal waard natuurlijk.

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 03 nov 2015 16:05

Mortlach schreef:
Even voor het plaatje: hier hebben we het echt over volledige paniekaanvallen als ze weet dat ze met iemand moet gaan praten.

Het zal niet gelijk werken, maar het kan wel helpend zijn als jij en je vrouw consequent benoemen dat ze met iemand mag gaan praten.
(Met iemand moeten praten maakt het (onbedoeld) zwaar en eng.)
Ze is pas 10 dus waarschijnlijk wordt het iets van speltherapie. Houd vor jezelf in gedachten dat, uitzonderingen daargelaten, de meeste kinderen speltherapie leuk vinden: ze krijgen ongedeelde aandacht van iemand die ze positief benadert en vooral benadrukt wat ze allemaal goed doen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2015 16:30

Mortlach schreef:Even voor het plaatje: hier hebben we het echt over volledige paniekaanvallen als ze weet dat ze met iemand moet gaan praten.

O, dan is het best ernstig. :?
tulp schreef:Het zal niet gelijk werken, maar het kan wel helpend zijn als jij en je vrouw consequent benoemen dat ze met iemand mag gaan praten.

Helemaal mee eens.
Mortlach schreef:Over 10 jaar is ze hopelijk een vrolijke, gelukkig, zelfverzekerde jongevrouw en dan was het het allemaal waard natuurlijk.

Ja dat hoop ik ook voor jullie.
Soms is het een korte episode in het leven van een kind, al dan niet veroorzaakt door bijzondere omstandigheden, maar het kan ook in haar persoonlijkheid zitten.
Je kunt zelfverzekerd lijken en toch enigszins op je hoede blijven.
Je mag er zijn zoals je bent, maar paniekaanvallen en angsten, beperken haar, dus daar zou idd dan iets aan gedaan moeten worden.
Wat zijn de stappen bij jullie in Ierland?
Hier krijg je meestal via de huisarts of een schoolarts een verwijzing voor een pedagoog.
Is er een schoolarts?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 16:58

tulp schreef:Het zal niet gelijk werken, maar het kan wel helpend zijn als jij en je vrouw consequent benoemen dat ze met iemand mag gaan praten.

Doen we ook, en dan zegt ze doodleuk "Nee, bedankt." Dan kom je er toch niet echt onderuit dat er ook een moeten mee verbonden is.

Ze is pas 10 dus waarschijnlijk wordt het iets van speltherapie. Houd vor jezelf in gedachten dat, uitzonderingen daargelaten, de meeste kinderen speltherapie leuk vinden: ze krijgen ongedeelde aandacht van iemand die ze positief benadert en vooral benadrukt wat ze allemaal goed doen.

Ik hoop het binnenkort te merken. :wink:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 03 nov 2015 21:40

Haha ajl, we waren idd verwend met Vianne! Ach... Nu mogen we ook echt niet klagen hoor! Maar ik mis mn nachten doorslapen dus wel ;)
Hier overigens nog een paar weekjes genieten van onze vrije tijd! 14dec is haar eerste echte schooldag! Bah... Moet er nog niet aan denken zeg!

Vandaag is zn eerste tandje doorgekomen! Oh, wat wordt ie groot!

Nachtzindelijkheid; hier nog steeds een luier, en ze plast er ook in, maar volgens mij doet ze dat 9 van de 10 keer smorgens als ze wakker is en hem nog om heeft.
Ook nog niet serieus mee begonnen om m af te laten, even kijken wanneer ik daar zin in heb :)

MissF, oh wat vervelend! Beterschap!!
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 nov 2015 22:50

Idd juffiejuf... ik sta makkelijker voor een klas met 27 kids dan mn eigen 3 kids opvoeden.

En.. ondanks dat ik toch zelf een proff ben op dit gebied loop ik nu voor de tweede keer bij ouderbegeleidinh. De oudste in therapie voor angstrn.. dus mortlach... kan het je aanraden... maar vraag zelf ook een stukje begeleiding om je dochter zo goed mogelijk te helpen.
We worden nu begeleid vanwege de complexe uitslag tav m..

Die therapie was gewoon praten. Schrijven.. dingen tekenen... verschil op gebied van theori en dat later doortrekken naar de praktijk. Onze dochter is 7 en het was zeer waardevol. Gaf haar een zetje in de gode richting. We maken het nu zelf af :) mbv de tips en trucs die we kregen bij ouderbegeleiding.

Nu hopen dat de jongste er zo achteraan huppelt znder megaprobleme

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2015 23:23

Bedankt voor het delen en voor de tips. We gaan er gebruik van maken.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 04 nov 2015 23:52

Wat heftig mortlach... hopelijk krijgen jullie passende hulp!

Doen jullie (kids) ook aan sint maarten? E vroeg er dit jaar voor het eerst om omdat ze er van andere kids over hoorde. Eigenlijk vind ik het zelf niks om met ze langs de deuren te gaan sjouwen :oops: . Vind het eerlijk gezegd ook nergens op slaan.. Gaf voorgaande jaren wel altijd iets als hier n groepje aan de deur kwam. Maar vind nu eigenlijk dat ik dat dan ook niet moet doen, als ik haar niet laat gaan.. Hoe gaan jullie hiermee om?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 nov 2015 10:27

De bel uit, buitenlamp uit en gordijnen dicht :oops:

Hier doen ze er volgens mij niet echt aan mee, heb nog nooit iemand aan de deur gehad met Sint Maarten. Maar dat zou ik doen :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2015 11:05

Wij lopen met school een korte route in de wijk.

Hier hebben wij vorige jaar 3 kinderen aan de deur gehad. Maar ik heb geen snoep in huis. Mandarijntjes en rozijntjes.

Terug naar “Archief”