Moderator: Moderafo's
caprice schreef:jas schreef:Cisca schreef:jas schreef:Optimatus schreef:Ik vrees dat je gelijk hebt, Brammetje. De kerk van Caprice zal ik niet snel vrijwillig bezoeken.
Volgens mij beoordelen jullie caprice onredelijk. Ik meen uit zijn woorden te kunnen opmaken, dat het de zondaar die het oprecht om Christus te doen is met de minste plaats in de kerk genoegen zal nemen, en niet dat hij vindt dat ze het daar als gast maar mee moeten doen. Maar ja, 't is maar wat je wilt lezen hè.
Zo komt het toch echt wel over, misschien dat Caprice het wil verduidelijken?
Op mij komt het zo niet over. Bovendien, in de geschiedenis van de tollenaar, waaraan hij refereert was het idd wel zo dat deze niet welkom was in de tempel. Toch ging hij gerechtvaardigd naar huis. Het bezoekje als onwelkome gast had voor die man toch eeuwigheidswaarde gekregen. Zitten jullie dan zo graag in het voorgestoelte?
Wat ik schreef bedoel ik zoals Jas omschreef. Een gast behoort, indien mogelijk door de koster een plaatsje te krijgen. Dat vind ik zelf altijd nog de beste oplossing. Zeker als het mensen van buiten de kerk betreft.
Over dat lampje maak ik me al lang niet meer druk, of hij er nu wel of niet is.
Maar als ík moest kiezen deed ik het toch niet.
Optimatus schreef:Ik weet nog goed dat ik door de OK parochie Leiden heel goed ben ontvangen. Ik kwam binnen, meteen zaten er twee Oud-Katholieken naast mij die mij heel geduldig de liturgie gingen uitleggen.
Ik meldde toen kort dat ik organist in Schoonhoven was en de OK liturgie goed kende, maar het gebaar was buitengewoon gastvrij. Gastvrijheid tekent de OKK in tegenstelling tot de RKK en de PKN en andere Geref. kerkgenootschappen. Daar wordt je soms weggekeken.
En daar baal ik van.
Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.
Solus schreef:Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.
deze kerken trekken heel wat meer mensen dan de slappe aftreksels a la Nico ter Linden, hoor. Doe je ogen eens open. Recent moest nog de Ger Gem in Ned in Ederveen verbouwd worden, en de Ger Gem in Ned van Opheusden is de kerk met de meeste zitplaatsen van Nederland. En hij zit bij elke dienst tjokvol!
Solus schreef:Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.
deze kerken trekken heel wat meer mensen dan de slappe aftreksels a la Nico ter Linden, hoor. Doe je ogen eens open. Recent moest nog de Ger Gem in Ned in Ederveen verbouwd worden, en de Ger Gem in Ned van Opheusden is de kerk met de meeste zitplaatsen van Nederland. En hij zit bij elke dienst tjokvol!
Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.
jas schreef:Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.
Nee, ik denk eerder dat in geen enkele kerk het woord van God naar Waarheid verkondigd wordt. Maar in sommige reformatorische kerken is nog een slap aftreksel van de leer der vaderen. Echter niet meer dan dat.
johannes1 schreef:het is vooral als het een grote gemeente betreft dat mensen van buitenaf tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten, omdat anders de vaste kerkgangers geen plek hebben. in een winkel moet je ook wachten tot je aan de beurt bent en kan je ook niet voordringen.
kijk aan dit soort lui en het zal me een biet zijn als het weggehaald wordt erger ik me rot, Waarom ?deze kerken trekken heel wat meer mensen dan de slappe aftreksels a la Nico ter Linden, hoor. Doe je ogen eens open. Recent moest nog de Ger Gem in Ned in Ederveen verbouwd worden, en de Ger Gem in Ned van Opheusden is de kerk met de meeste zitplaatsen van Nederland. En hij zit bij elke dienst tjokvol!
res·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen
Jij bent er van overtuigd dat ze gelijk hebben omdat jij het eens bent met hun opvatitingen, prima dat is jouw goed recht maar dat zegt nog niet dat iedereen dat vindt. of inzichtelijk dezelfde mening deelt als deze dominiees, of jou gedachtengoed. Dit is weer een mijns inziens, een echte gedachtengang in het zelfde hokje zonder eens verder te kijken om wat te leren van de ander.Gek eigenlijk dat al die kenners van de Nadere Reformatie, die hun deskundigheid keihard bewezen hebben, zoals prof. Van 't Spijker, Dr. Op 't Hof, Dr. Bisschop en Drs. Meeuse (allen lid van de SSNR) wèl allemaal bij een kerk blijven (4 verschillende overigens...) Zou toch te denken moeten geven....
Spons schreef:kijk aan dit soort lui en het zal me een biet zijn als het weggehaald wordt erger ik me rot, Waarom ?deze kerken trekken heel wat meer mensen dan de slappe aftreksels a la Nico ter Linden, hoor. Doe je ogen eens open. Recent moest nog de Ger Gem in Ned in Ederveen verbouwd worden, en de Ger Gem in Ned van Opheusden is de kerk met de meeste zitplaatsen van Nederland. En hij zit bij elke dienst tjokvol!
ten eerste oordelen ze over een andere kerk en denken vanuit hun standpunt dat ze gelijk hebben
laat het oordelen aan God over
Verder respecteren jullie nou niet echt een andere stroming en ik zal het woord respecteren er even uit lichtenres·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen
Dat de kerk vol zit is mooi, maar vraag je eens af hoevol de ker zou zitten als men echt uit vrije wil mocht gaan, zonder de dwang van vader , moeder of je fami. ( en ik spreek uit ervaring van diverse mensen ) Dat een kerk vol is in deze tijd alleen maar mooi meegenomen maar dat zegt nog lang niet alles over alle gelovigen die daar in zitten , dat geldt overigens voor alle kerken hoor.Jij bent er van overtuigd dat ze gelijk hebben omdat jij het eens bent met hun opvatitingen, prima dat is jouw goed recht maar dat zegt nog niet dat iedereen dat vindt. of inzichtelijk dezelfde mening deelt als deze dominiees, of jou gedachtengoed. Dit is weer een mijns inziens, een echte gedachtengang in het zelfde hokje zonder eens verder te kijken om wat te leren van de ander.Gek eigenlijk dat al die kenners van de Nadere Reformatie, die hun deskundigheid keihard bewezen hebben, zoals prof. Van 't Spijker, Dr. Op 't Hof, Dr. Bisschop en Drs. Meeuse (allen lid van de SSNR) wèl allemaal bij een kerk blijven (4 verschillende overigens...) Zou toch te denken moeten geven....
Solus schreef:jas schreef:Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.
Nee, ik denk eerder dat in geen enkele kerk het woord van God naar Waarheid verkondigd wordt. Maar in sommige reformatorische kerken is nog een slap aftreksel van de leer der vaderen. Echter niet meer dan dat.
Dit is een ongefundeerde kreet. Kennelijk kun je niet goed lezen. Ik heb bijv. aangaande de ellendekennis dingen beweerd die door o.a. Schortinghuis, Van der Groe en Comrie letterlijk gezegd worden, en daar was je het ook al niet mee eens. Geef nou maar gewoon toe dat je je eigen gedachten er op na wilt houden, daarvoor af en toe een oudvadertje voor je karretje spant, en wegens eigenzinnigheid het in geen enkele kerk meer uit kunt houden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten