Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2005 14:16

Ik ben het voor de verandering volledig eens met Sabra.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jan 2005 17:11

caprice schreef:
jas schreef:
Cisca schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Ik vrees dat je gelijk hebt, Brammetje. De kerk van Caprice zal ik niet snel vrijwillig bezoeken.

Volgens mij beoordelen jullie caprice onredelijk. Ik meen uit zijn woorden te kunnen opmaken, dat het de zondaar die het oprecht om Christus te doen is met de minste plaats in de kerk genoegen zal nemen, en niet dat hij vindt dat ze het daar als gast maar mee moeten doen. Maar ja, 't is maar wat je wilt lezen hè.

Zo komt het toch echt wel over, misschien dat Caprice het wil verduidelijken?

Op mij komt het zo niet over. Bovendien, in de geschiedenis van de tollenaar, waaraan hij refereert was het idd wel zo dat deze niet welkom was in de tempel. Toch ging hij gerechtvaardigd naar huis. Het bezoekje als onwelkome gast had voor die man toch eeuwigheidswaarde gekregen. Zitten jullie dan zo graag in het voorgestoelte?

Wat ik schreef bedoel ik zoals Jas omschreef. Een gast behoort, indien mogelijk door de koster een plaatsje te krijgen. Dat vind ik zelf altijd nog de beste oplossing. Zeker als het mensen van buiten de kerk betreft.

Over dat lampje maak ik me al lang niet meer druk, of hij er nu wel of niet is.
Maar als ík moest kiezen deed ik het toch niet.

Nog mooier is als er mensen zijn die zo'n gast opvangen... en tijdens de dienst ook een beetje kunnen verduidelijken bijvoorbeeld... als een gast helemaal niet met de liturgie bekent is kan dat wel fijn zijn... als dat niet mogelijk is en de koster is ff druk met wat anders, dan zou een gast gewoon overal moeten kunnen zitten. Met uitzondering van de preekstoel dan :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jan 2005 18:03

Ik weet nog goed dat ik door de OK parochie Leiden heel goed ben ontvangen. Ik kwam binnen, meteen zaten er twee Oud-Katholieken naast mij die mij heel geduldig de liturgie gingen uitleggen.

Ik meldde toen kort dat ik organist in Schoonhoven was en de OK liturgie goed kende, maar het gebaar was buitengewoon gastvrij. Gastvrijheid tekent de OKK in tegenstelling tot de RKK en de PKN en andere Geref. kerkgenootschappen. Daar wordt je soms weggekeken.

En daar baal ik van.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 jan 2005 18:09

Optimatus schreef:Ik weet nog goed dat ik door de OK parochie Leiden heel goed ben ontvangen. Ik kwam binnen, meteen zaten er twee Oud-Katholieken naast mij die mij heel geduldig de liturgie gingen uitleggen.

Ik meldde toen kort dat ik organist in Schoonhoven was en de OK liturgie goed kende, maar het gebaar was buitengewoon gastvrij. Gastvrijheid tekent de OKK in tegenstelling tot de RKK en de PKN en andere Geref. kerkgenootschappen. Daar wordt je soms weggekeken.

En daar baal ik van.

In vele Kerken geweest maar op een uitzondering na gasrvrij onthaalt . de boodschap werd van de kansel gepredikt dat je alert moest zijn op nieuwe gezichten en mensen ! ik ben drie zondagen daar geweest . geen enkele begroeting volgde .

De meeste kerken zijn opzichzelf gericht en houden alles lekker binnen de eigen muren . een vreemde is maar lastig stel je eens voor dat hij vragen heeft .

maar ja ik ga off topic .

Mijn voorstel stoplichten weg rotonde erin , :D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 10 jan 2005 19:34

ja, het lampje (soms is het overigens rood - nog erger....) moet afgeschaft worden, want ongastvrij en onvriendelijk. Gasten moeten een ereplaats krijgen.
Het leven wordt naar voren geleefd en van achteren begrepen.
Søren Kierkegaard

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 10 jan 2005 19:37

Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.

deze kerken trekken heel wat meer mensen dan de slappe aftreksels a la Nico ter Linden, hoor. Doe je ogen eens open. Recent moest nog de Ger Gem in Ned in Ederveen verbouwd worden, en de Ger Gem in Ned van Opheusden is de kerk met de meeste zitplaatsen van Nederland. En hij zit bij elke dienst tjokvol!
Søren Kierkegaard

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 19:40

Solus schreef:
Sabra schreef:Volgens mij denk jij dat enkel in de reformatorische kerken het woord van God verteld wordt. In dit opzicht bedoelde ik met fundamentalistisch hun hang naar Middeleeuwse gebruiken en bewoordingen. Zij beschouwen dit als het fundament van het geloof, terwijl het fundament van het geloof niet de gebruiken en woorden van 17e, 18e en 19e eeuwse mensen zijn, maar de bijbel.

deze kerken trekken heel wat meer mensen dan de slappe aftreksels a la Nico ter Linden, hoor. Doe je ogen eens open. Recent moest nog de Ger Gem in Ned in Ederveen verbouwd worden, en de Ger Gem in Ned van Opheusden is de kerk met de meeste zitplaatsen van Nederland. En hij zit bij elke dienst tjokvol!

Nieuwe kerkgebouw GG van Rhenen drie jaar na nieuwbouw weer te klein => ingrijpende verbouwing noodzakelijk (zijn ze nu mee bezig).

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 jan 2005 19:42

Solus schreef:

Dat is fijn om te horen . maar waar staat in de Bijbel dat je kerken moet bouwen ? is dit de zendings opdracht . ga en maak alle mensen tot mijn dicipelen of tot luisteraars ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 19:44

Nee, ik denk eerder dat in geen enkele kerk het woord van God naar Waarheid verkondigd wordt. Maar in sommige reformatorische kerken is nog een slap aftreksel van de leer der vaderen. Echter niet meer dan dat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 10 jan 2005 19:52

jas schreef:

Nee, ik denk eerder dat in geen enkele kerk het woord van God naar Waarheid verkondigd wordt. Maar in sommige reformatorische kerken is nog een slap aftreksel van de leer der vaderen. Echter niet meer dan dat.

Dit is een ongefundeerde kreet. Kennelijk kun je niet goed lezen. Ik heb bijv. aangaande de ellendekennis dingen beweerd die door o.a. Schortinghuis, Van der Groe en Comrie letterlijk gezegd worden, en daar was je het ook al niet mee eens. Geef nou maar gewoon toe dat je je eigen gedachten er op na wilt houden, daarvoor af en toe een oudvadertje voor je karretje spant, en wegens eigenzinnigheid het in geen enkele kerk meer uit kunt houden. Geen best teken, dat te denken geeft. Gek eigenlijk dat al die kenners van de Nadere Reformatie, die hun deskundigheid keihard bewezen hebben, zoals prof. Van 't Spijker, Dr. Op 't Hof, Dr. Bisschop en Drs. Meeuse (allen lid van de SSNR) wèl allemaal bij een kerk blijven (4 verschillende overigens...) Zou toch te denken moeten geven....
Søren Kierkegaard

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 10 jan 2005 20:14

johannes1 schreef:het is vooral als het een grote gemeente betreft dat mensen van buitenaf tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten, omdat anders de vaste kerkgangers geen plek hebben. in een winkel moet je ook wachten tot je aan de beurt bent en kan je ook niet voordringen.

Dat is wel zo (ik dring ook nooit voor als ik in een winkel ben), maar "wie het eerst komt, die het eerst maalt" is het dan toch eigenlijk? Mag iedereen niet God's Huis betreden? Ik vind juist dat ze het af moeten schaffen. Het geeft wel een beetje duidelijkheid dat er nog plaats is, maar daar is de koster toch voor? Afgelopen Zondag kwamen er bij ons in de Hervormde Gemeente nog 2 mensen op het laatste tijdstip binnen. De dominee wachtte netjes met gebed en liet deze mensen zitten. Respect !! Zo liet hij zien dat iedereen in God's huis welkom is. Al ben je een vaste Kerkganger maakt voor God niet uit. Als je voor het eerst bent, wil God je ook hebben hoor!
Afbeelding

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 jan 2005 20:18

kijk aan dit soort lui en het zal me een biet zijn als het weggehaald wordt erger ik me rot, Waarom ?

ten eerste oordelen ze over een andere kerk en denken vanuit hun standpunt dat ze gelijk hebben

laat het oordelen aan God over

Verder respecteren jullie nou niet echt een andere stroming en ik zal het woord respecteren er even uit lichten
res·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen

Dat de kerk vol zit is mooi, maar vraag je eens af hoevol de ker zou zitten als men echt uit vrije wil mocht gaan, zonder de dwang van vader , moeder of je fami. ( en ik spreek uit ervaring van diverse mensen ) Dat een kerk vol is in deze tijd alleen maar mooi meegenomen maar dat zegt nog lang niet alles over alle gelovigen die daar in zitten , dat geldt overigens voor alle kerken hoor.

Gek eigenlijk dat al die kenners van de Nadere Reformatie, die hun deskundigheid keihard bewezen hebben, zoals prof. Van 't Spijker, Dr. Op 't Hof, Dr. Bisschop en Drs. Meeuse (allen lid van de SSNR) wèl allemaal bij een kerk blijven (4 verschillende overigens...) Zou toch te denken moeten geven....
Jij bent er van overtuigd dat ze gelijk hebben omdat jij het eens bent met hun opvatitingen, prima dat is jouw goed recht maar dat zegt nog niet dat iedereen dat vindt. of inzichtelijk dezelfde mening deelt als deze dominiees, of jou gedachtengoed. Dit is weer een mijns inziens, een echte gedachtengang in het zelfde hokje zonder eens verder te kijken om wat te leren van de ander. :|

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 jan 2005 20:28

Spons schreef:
kijk aan dit soort lui en het zal me een biet zijn als het weggehaald wordt erger ik me rot, Waarom ?

ten eerste oordelen ze over een andere kerk en denken vanuit hun standpunt dat ze gelijk hebben

laat het oordelen aan God over

Verder respecteren jullie nou niet echt een andere stroming en ik zal het woord respecteren er even uit lichten
res·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen

Dat de kerk vol zit is mooi, maar vraag je eens af hoevol de ker zou zitten als men echt uit vrije wil mocht gaan, zonder de dwang van vader , moeder of je fami. ( en ik spreek uit ervaring van diverse mensen ) Dat een kerk vol is in deze tijd alleen maar mooi meegenomen maar dat zegt nog lang niet alles over alle gelovigen die daar in zitten , dat geldt overigens voor alle kerken hoor.

Gek eigenlijk dat al die kenners van de Nadere Reformatie, die hun deskundigheid keihard bewezen hebben, zoals prof. Van 't Spijker, Dr. Op 't Hof, Dr. Bisschop en Drs. Meeuse (allen lid van de SSNR) wèl allemaal bij een kerk blijven (4 verschillende overigens...) Zou toch te denken moeten geven....
Jij bent er van overtuigd dat ze gelijk hebben omdat jij het eens bent met hun opvatitingen, prima dat is jouw goed recht maar dat zegt nog niet dat iedereen dat vindt. of inzichtelijk dezelfde mening deelt als deze dominiees, of jou gedachtengoed. Dit is weer een mijns inziens, een echte gedachtengang in het zelfde hokje zonder eens verder te kijken om wat te leren van de ander. :|

Aha . een waar bericht zowaar
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 10 jan 2005 20:34

Onze Heer Jezus was duidellijk in zijn opvattingen .

De schifgeleerden en Consorten noemde hij adderengebroed , waar vind je nog mensen die praten over een relatie hebben met Jezus .

Kennis aan het woord en kennis aan Gods Zoon in een diepe relatie . net zoals in een goed huwelijk .

Preken die van de kansel gesproken worden , je zult mij daar niet over horen oordelen . maar beoordelen mag toch wel . Dat is toch een opdracht . Neem die moeite en beoordeel of je voorganger het bij het juiste eind heeft ! dat is ook een opdracht .

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 21:24

Solus schreef:
jas schreef:

Dit is een ongefundeerde kreet. Kennelijk kun je niet goed lezen. Ik heb bijv. aangaande de ellendekennis dingen beweerd die door o.a. Schortinghuis, Van der Groe en Comrie letterlijk gezegd worden, en daar was je het ook al niet mee eens. Geef nou maar gewoon toe dat je je eigen gedachten er op na wilt houden, daarvoor af en toe een oudvadertje voor je karretje spant, en wegens eigenzinnigheid het in geen enkele kerk meer uit kunt houden.

Beste Solus, waarom wordt je zo persoonlijk naar mij toe? Dat doe ik toch naar jou toe ook niet? Maar goed, om je te antwoorden: Schortinghuis is niet mijn favoriete oudvader en staat ook niet in traditie van de oudvaders zoals ik die ken, maar slaat duidelijk een andere weg in. Van der Groe, heeft nooit, maar dan ook nooit ergens geschreven dat de ellendekennis een voorwaarde is om tot Christus te gaan. En Comrie, die werken van Boston vertaald heeft ook absoluut niet. Geenszins ontken ik dat de door Gods Geest ontdekte ziel ellendekennis zal hebben, maar dat is al een brug verder. Immers, de rechte ellendekennis kan pas geleerd worden als men reeds in Christus is, niet daarvoor. Het is dus onmogelijk dat men moet wachten op ellendkennis als een grond om tot Christus te gaan. Elke ongelovige moet zoals hij of zij is tot Christus gaan en blijven aanhouden voor de Troon der genade. Dan zal geleerd worden dat Hij niemand uitwerpt of afstoot, maar dan zal ook geleerd worden welk een ellendig schepsel men buiten Hem geweest is. Men kan dus zijn ellende pas zien, als men in Christus is.
Maar jij en vele anderen willen zelf tot een ellendekennis komen alreeds voor je in Christus bent, hetgeen dan altijd zal blijven bij een verstandelijke kennis, een rationele bespiegeling aan het Woord. Maar het zal nooit verder komen dan dat, omdat de bereidheid om tot Christus te gaan er niet is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”