Corne van 't Hof schreef:Hoe jullie bekeert moeten worden:
vraag maar veel om ontdekkend licht. lees boeken/levensbeschrijvingen van mensen die doorgeleid zijn. Trappen van het geestelijk leven van Brakel schijnt een goed boek te zijn over ons gangenstelsel.
Als je namen wilt weten van doogeleide mensen. Ik ken er een aantal. Ik denk alleen niet dat ze het op prijs stellen als ik telefoonnummers doorgeef. Je kan wel eens een preek beluisteren van Ds. Mouw, ds P. Blok, ds Spaans, ds. van Krimpen.
groeten en de leiding des Geestes toegewenst.
Als jullie meer vragen hebben dan kunnen jullie wel bij mij terecht!
Met treurnis lees ik jouw postings, Corné. Ik moet de grootst mogelijke moeite doen om mij er niet aan te storen. Wat vind ik zo erg aan jouw postings? Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk dat een vermaning wel op zijn plaats is (bijbels, lees 1 Timotheus eens). Dit is niet veroordelend bedoelt. Ik hoop dat je wilt geloven dat ik het echt oprecht meen.
Allereerst je toon:
1. in je reacties kom je op mij over als een buitengewoon onbescheiden iemand, die denkt dat hij het wel even zal zeggen. Het christenzijn houdt mijns inziens toch in dat je bescheiden probeert te zijn. Ik merk in jouw verhalen niet de liefde van Christus, maar egoistische zelfgenoegzaamheid. Dat past mijns inziens niet! (ik zeg niet dat je het ook bent, maar door je postings kom je zo over)
2. In je reacties kom je op mij over als iemand die anderen veroordeelt. Ik ben het met je eens dat je het niet altijd met elkaar eens kunt zijn, maar veroordelen? Een oordeel uitspreken over iemand anders zijn zielenheil -> sterker nog over het zielenheil van iemand die net als jij het christelijke geloof belijdt. Het past niet! Oordeel niet opdat jij niet geoordeeld wordt. Dit zijn serieuze woorden van onze Here Jezus Christus!
En dan je leerstellingen:
1. Verkondig jij de weg van Christus? Ik heb het idee dat jij meer op hebt met een eigen bedachte weg. Jij bepaalt hoe de weg tot God gaat. Hoe onze Here Jezus Christus (= Gods Woord = de bijbel) spreekt over de weg tot de Vader laat je koud. Sterker nog, in de postings blijkt dat je Zijn woorden gebruikt om je eigen verhaal af te draaien (ik hoop niet dat het opzettelijk is). Het past bescheidenheid, Corné, Gods Woord te gebruiken. Het is niet makkelijk om Gods woord te verstaan. Zeker als je zelf niet overtuigd bent dat God met zijn Heilige Geest door jou heenspreekt (ben je daar persoonlijk van overtuigd?).
2. Jouw voorstelling van hoe een mens tot bekering komt is niet bijbels. (zie ook mijn andere bijdragen) Het doet mij zelfs denken aan zeer heidense Indische filosofieen. Het lijkt een beetje op stadia die je moet doorlopen om met God in het reine te komen. De bijbel leert ons dat dat menselijke wijsheden zijn (1 Korinthe 1). En die verkondig jij. Je doet af aan het offer en de persoon van Jezus Christus en je doet bij aan eigen eigenwijsheden. Waar zijn je reformatorische roots gebleven? (Sola scriptura)
Kortom, moreel gezien dwaal je en leerstellig dwaal je.
Ik hoop dat je hier serieus over na wilt denken. Probeer niet gelijk te antwoorden om je gelijk te halen, maar denk serieus na over deze kritiek. Er worden hier serieuze zaken, zaken over God, behandeld. En ik geloof dat het ons past om ons dan minder pretentieus en in ieder geval met meer liefde te gedragen.
Ik hoop dat je de Wijsheid Gods welke is Jezus Christus zult ontdekken.