Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 20:04

Of dat dat al wel gebeurd is maar dat ze er meer van verwachten, een bijzondere gebeurtenis of zo die de roeping moet voorstellen... waardoor ze niet aan het avondmaal aangaan terwijl ze er wel thuishoren... alleen dat anderen het idee geven dat ze daar nog niet aan toe zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 01 dec 2004 21:36

Als God een mens bekeerd, blijft die mens er zelf echt niet onbekend mee, hoor Marnix. En voor de mensen niet aangaan vind ik gewoon een vooroordeel.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 dec 2004 21:48

Als je zegt dat je pas aan het avondmaal mag als je bekeerd bent, houdt dit dus automatisch in dat degenen die niet aangaan onbekeerd zijn.

André

Berichtdoor André » 01 dec 2004 23:19

alex leusink schreef:Als God een mens bekeerd, blijft die mens er zelf echt niet onbekend mee, hoor Marnix. En voor de mensen niet aangaan vind ik gewoon een vooroordeel.

M.a.w. Alex heeft ook een vooroordeel over Marnix, sterker nog Alex denkt niet dat Marnix een vooroordeel heeft, hij weet het zelfs zeker, gelet op de woorden "vind ik gewoon" :? :?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 dec 2004 23:54

Sabra schreef:Als je zegt dat je pas aan het avondmaal mag als je bekeerd bent, houdt dit dus automatisch in dat degenen die niet aangaan onbekeerd zijn.
Nee, dat is een onlogische gevolgtrekking. De juiste omkering zou zijn dat je niet aan mag gaan als je onbekeerd bent.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 dec 2004 23:56

Andre schreef:
alex leusink schreef:Als God een mens bekeerd, blijft die mens er zelf echt niet onbekend mee, hoor Marnix. En voor de mensen niet aangaan vind ik gewoon een vooroordeel.

M.a.w. Alex heeft ook een vooroordeel over Marnix, sterker nog Alex denkt niet dat Marnix een vooroordeel heeft, hij weet het zelfs zeker, gelet op de woorden "vind ik gewoon" :? :?

Ja, en zo heeft Andre weer een vooroordeel over Alex, want anders zou Andre het niet nodig vinden om als 3e hond er met het bot van door te gaan. En zo heb ik dan wellicht weer een vooroordeel over André, enz. enz. André van jou ben ik een veel meer volwassen houding gewend, dan dit saamzweerderige met wie dan ook. Kleuterachtig!

caprice

Berichtdoor caprice » 02 dec 2004 06:54

Marnix schreef:Of dat dat al wel gebeurd is maar dat ze er meer van verwachten, een bijzondere gebeurtenis of zo die de roeping moet voorstellen... waardoor ze niet aan het avondmaal aangaan terwijl ze er wel thuishoren... alleen dat anderen het idee geven dat ze daar nog niet aan toe zijn.

Het kan bij zulke mensen ook een rol spelen dat ze bang zijn dat andere mensen hen gelijk zien als geoefende christenen, tegenover andere mensen te hoog op geven 'over die en die', en dat terwijl ze geen geloof denken te hebben. In zichzelf zijn ze niets bij aanvang, maar ook bij voortgang van Gods genadewerk.
Als Christus (nog) verborgen is kan dat een grote rol spelen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 dec 2004 09:54

caprice schreef:
Marnix schreef:Of dat dat al wel gebeurd is maar dat ze er meer van verwachten, een bijzondere gebeurtenis of zo die de roeping moet voorstellen... waardoor ze niet aan het avondmaal aangaan terwijl ze er wel thuishoren... alleen dat anderen het idee geven dat ze daar nog niet aan toe zijn.

Het kan bij zulke mensen ook een rol spelen dat ze bang zijn dat andere mensen hen gelijk zien als geoefende christenen, tegenover andere mensen te hoog op geven 'over die en die', en dat terwijl ze geen geloof denken te hebben. In zichzelf zijn ze niets bij aanvang, maar ook bij voortgang van Gods genadewerk.
Als Christus (nog) verborgen is kan dat een grote rol spelen.

Wat bedoel je met (nog) verborgen? Je weet toch dat iemand die niet in Christus is nog steeds een hel- en doemwaardig schepsel is? De term 'Christus (nog) verborgen' is uitgedacht om mensen op grond van bekommering, geklaag, etc. een grond te geven voor de zaligheid terwijl ze nog buiten Hem zijn. "Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden". Ps. 2:12. Wie heeft die leer van die toeleidende wegen uitgevonden Caprice?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 dec 2004 21:07

Ik heb alles niet doorgelezen, maar zal ff mijn mening geven.

Als je bekeerd bent mag je pas aan het avondmaal.
En bekeerd ben je niet wanneer je belijdenis doet.Dan wordt je alleen lid van een kerk, niet automatisch van de wáre kerk.

Degenen die denken wel aan te kunnen gaan als ze belijdenis gedaan hebben, en ze zijn dus niet echt bekeerd eten en drinken zichzelf een oordeel.

Lijkt me duidelijk wat dat inhoudt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 dec 2004 21:29

Markie schreef:Als je bekeerd bent mag je pas aan het avondmaal.
En bekeerd ben je niet wanneer je belijdenis doet. Dan wordt je alleen lid van een kerk, niet automatisch van de wáre kerk.

Als het goed is ben je wel bekeerd als je belijdenis doet, maar zo functioneert het in de afgescheiden kerken niet echt meer nee.

Degenen die denken wel aan te kunnen gaan als ze belijdenis gedaan hebben, en ze zijn dus niet echt bekeerd eten en drinken zichzelf een oordeel.

Volgens mij was dat van toepassing op mensen die van het avondmaal een vreet- en zuipfestijn maakten. Maar evengoed is het natuurlijk niet de bedoeling. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 dec 2004 21:30

Markie schreef:Ik heb alles niet doorgelezen, maar zal ff mijn mening geven.

En bekeerd ben je niet wanneer je belijdenis doet.Dan wordt je alleen lid van een kerk, niet automatisch van de wáre kerk.

Ik zou niet alleen belijdenis kunnen doen om lid te worden van een kerk.

Want ik ben al (doop)lid van de kerk omdat ik gedoopt ben door mijn ouders.

Je zegt ten eerste Ja tegen God en (2e) Zijn Kerk.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 dec 2004 21:35

Evelien schreef:
Markie schreef:Ik heb alles niet doorgelezen, maar zal ff mijn mening geven.

Ik zou niet alleen belijdenis kunnen doen om lid te worden van een kerk.

Want ik ben al (doop)lid van de kerk omdat ik gedoopt ben door mijn ouders.

Je zegt ten eerste Ja tegen God en (2e) Zijn Kerk.

Als je belijdenis doet wordt je lid van een kerk en ben je geen dooplid meer.
Gedoopt ben je door een ds als het goed is.Ik neem aan dat je ouders je hebben láten dopen tenminste.

En als je belijdenis doet zeg je geen ja tegen God, en ook niet tegen Zijn kerk.
Dan zeg je ja tegen een kerk.
Pas als je werkelijk bekeerd wordt zeg je ja tegen God en wordt je lid van Zijn kerk.
En dat wordt je niet door belijdenis te doen, en lid van een kerk te worden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 dec 2004 21:44

Als je het doopformulier van de volwassendoop doorleest dan kom ik daar wel een volgende vraag tegen:

Gelooft gij, dat Jezus Christus, die tegelijk waarachtig en eeuwig God is en waarachti mens, die zijn menselijke natuur uit het vlees en bloed dermaag Maria heeft aangenome, u tot een Zaligmaker van God geschonken is, en dat gij door dit geloof ontvang vergeving der zonden in zijn bloed en dat gij een lidmaat van Jezus Christus en van zijn Kerk, door de kracht des Heiligen Geestes zijt geworden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 dec 2004 22:00

Markie schreef:Als je belijdenis doet wordt je lid van een kerk en ben je geen dooplid meer.
Gedoopt ben je door een ds als het goed is.Ik neem aan dat je ouders je hebben láten dopen tenminste.

En als je belijdenis doet zeg je geen ja tegen God, en ook niet tegen Zijn kerk.
Dan zeg je ja tegen een kerk.
Pas als je werkelijk bekeerd wordt zeg je ja tegen God en wordt je lid van Zijn kerk.
En dat wordt je niet door belijdenis te doen, en lid van een kerk te worden.

Ja helaas is de belijdenis tot iets dergelijks verworden. Maar zo en is het van den beginne niet geweest. Belijdenis doe je voor God en Zijn gemeente, en niet specifiek voor een kerk. Dat kun je niet los zien, immers, je gelooft toch dat in die specifieke kerk God woont en werkt en Zijn gemeente heeft? Ik snap wel wat jullie bedoelen, maar je zet op deze manier de 'Belijdenis' als een karikatuur neer

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 dec 2004 22:02

Maar goed, als het zo is dat alleen bekeerde mensen belijdenis mogen doen, zouden er weinig mensen in (sommige) kerken lid zijn.

Terug naar “Archief”