Moderator: Moderafo's
alex leusink schreef:Als God een mens bekeerd, blijft die mens er zelf echt niet onbekend mee, hoor Marnix. En voor de mensen niet aangaan vind ik gewoon een vooroordeel.
Nee, dat is een onlogische gevolgtrekking. De juiste omkering zou zijn dat je niet aan mag gaan als je onbekeerd bent.Sabra schreef:Als je zegt dat je pas aan het avondmaal mag als je bekeerd bent, houdt dit dus automatisch in dat degenen die niet aangaan onbekeerd zijn.
Andre schreef:alex leusink schreef:Als God een mens bekeerd, blijft die mens er zelf echt niet onbekend mee, hoor Marnix. En voor de mensen niet aangaan vind ik gewoon een vooroordeel.
M.a.w. Alex heeft ook een vooroordeel over Marnix, sterker nog Alex denkt niet dat Marnix een vooroordeel heeft, hij weet het zelfs zeker, gelet op de woorden "vind ik gewoon"![]()
Marnix schreef:Of dat dat al wel gebeurd is maar dat ze er meer van verwachten, een bijzondere gebeurtenis of zo die de roeping moet voorstellen... waardoor ze niet aan het avondmaal aangaan terwijl ze er wel thuishoren... alleen dat anderen het idee geven dat ze daar nog niet aan toe zijn.
caprice schreef:Marnix schreef:Of dat dat al wel gebeurd is maar dat ze er meer van verwachten, een bijzondere gebeurtenis of zo die de roeping moet voorstellen... waardoor ze niet aan het avondmaal aangaan terwijl ze er wel thuishoren... alleen dat anderen het idee geven dat ze daar nog niet aan toe zijn.
Het kan bij zulke mensen ook een rol spelen dat ze bang zijn dat andere mensen hen gelijk zien als geoefende christenen, tegenover andere mensen te hoog op geven 'over die en die', en dat terwijl ze geen geloof denken te hebben. In zichzelf zijn ze niets bij aanvang, maar ook bij voortgang van Gods genadewerk.
Als Christus (nog) verborgen is kan dat een grote rol spelen.
Markie schreef:Als je bekeerd bent mag je pas aan het avondmaal.
En bekeerd ben je niet wanneer je belijdenis doet. Dan wordt je alleen lid van een kerk, niet automatisch van de wáre kerk.
Degenen die denken wel aan te kunnen gaan als ze belijdenis gedaan hebben, en ze zijn dus niet echt bekeerd eten en drinken zichzelf een oordeel.
Markie schreef:Ik heb alles niet doorgelezen, maar zal ff mijn mening geven.
Als je bekeerd bent mag je pas aan het avondmaal.
En bekeerd ben je niet wanneer je belijdenis doet.Dan wordt je alleen lid van een kerk, niet automatisch van de wáre kerk.
Degenen die denken wel aan te kunnen gaan als ze belijdenis gedaan hebben, en ze zijn dus niet echt bekeerd eten en drinken zichzelf een oordeel.
Lijkt me duidelijk wat dat inhoudt.
Evelien schreef:Markie schreef:Ik heb alles niet doorgelezen, maar zal ff mijn mening geven.
Als je bekeerd bent mag je pas aan het avondmaal.
En bekeerd ben je niet wanneer je belijdenis doet.Dan wordt je alleen lid van een kerk, niet automatisch van de wáre kerk.
Degenen die denken wel aan te kunnen gaan als ze belijdenis gedaan hebben, en ze zijn dus niet echt bekeerd eten en drinken zichzelf een oordeel.
Lijkt me duidelijk wat dat inhoudt.
Ik zou niet alleen belijdenis kunnen doen om lid te worden van een kerk.
Want ik ben al (doop)lid van de kerk omdat ik gedoopt ben door mijn ouders.
Je zegt ten eerste Ja tegen God en (2e) Zijn Kerk.
Markie schreef:Als je belijdenis doet wordt je lid van een kerk en ben je geen dooplid meer.
Gedoopt ben je door een ds als het goed is.Ik neem aan dat je ouders je hebben láten dopen tenminste.
En als je belijdenis doet zeg je geen ja tegen God, en ook niet tegen Zijn kerk.
Dan zeg je ja tegen een kerk.
Pas als je werkelijk bekeerd wordt zeg je ja tegen God en wordt je lid van Zijn kerk.
En dat wordt je niet door belijdenis te doen, en lid van een kerk te worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten