Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 okt 2004 17:40

Wedergeboorte en bekering, daar zit verschil in.

Omdat je gelooft kan je je bekeren, maar niet zorgen dat je wedergeboren wordt. Wedergeboorte (wat overigens vaak gewoon als bekering wordt aangeduidt) is van God, en moet God in je werken. Daar kan je zelf niets aan doen, dan alleen bidden en de middelen aangrijpen.
Hoewel God je ook zonder die middelen en bidden kan wedergeboren worden. Denk aan Paulus!

joris

Berichtdoor joris » 14 okt 2004 17:42

PeterD schreef:Wedergeboorte en bekering, daar zit verschil in.

Omdat je gelooft kan je je bekeren, maar niet zorgen dat je wedergeboren wordt. Wedergeboorte (wat overigens vaak gewoon als bekering wordt aangeduidt) is van God, en moet God in je werken. Daar kan je zelf niets aan doen, dan alleen bidden en de middelen aangrijpen.
Hoewel God je ook zonder die middelen en bidden kan wedergeboren worden. Denk aan Paulus!
wedergeboorte is gewoon het hele pakket. maar goed, daar zijn al genoeg discussies over.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 14 okt 2004 18:48

Wedergeboorte is eenmalig en bekering (als het goed is) iedere dag.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2004 19:39

dat was de vraag niet.

maar goed, je geeft toch een voorzet.

is er verwachting als je middelen en het bidden aangrijpt en ze ook nauwgezet doet. Of is het ook dan maar afwachten?

kortom is opent uw mond nu welmenend of niet?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 okt 2004 19:45

jacobH schreef:
dat was de vraag niet.

is er verwachting als je middelen en het bidden aangrijpt en ze ook nauwgezet doet. Of is het ook dan maar afwachten?

Ik weet dat dat de vraag niet is, maar moest het toch even melden. Bij beide komt geloof om de hoek kijken.

Op je vraag of er verwachting is als je de middelen aangrijpt. Dat leert Rome toch ook? Goede werken en zo? Ja toch? Nou dan ben ik tegen :)
Wij kunnen in mijn ogen nooit de zaligheid verdienen.

Opent uwe mond, en bid en het zal u gegeven worden....
Hm, moet ik even heel diep over nadenken en even e.e.a. op naslaan.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 okt 2004 19:55

PeterD schreef:
jacobH schreef:
dat was de vraag niet.

Ik weet dat dat de vraag niet is, maar moest het toch even melden. Bij beide komt geloof om de hoek kijken.

Op je vraag of er verwachting is als je de middelen aangrijpt. Dat leert Rome toch ook? Goede werken en zo? Ja toch? Nou dan ben ik tegen :)
Wij kunnen in mijn ogen nooit de zaligheid verdienen.

Opent uwe mond, en bid en het zal u gegeven worden....
Hm, moet ik even heel diep over nadenken en even e.e.a. op naslaan.

ik ben blij dat je er eff over nadenk. :lol: :lol:

en die tekst even netjes afmakend

7 ¶ Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 okt 2004 21:09

Jacob, over Matt 7:7 het volgende.

Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Eigenlijk een 3-voudige oproep tot gebed: Bidt! Blijf bidden. Blijf vragen zoals een bedelaar vraagt om een gift. Zoek daar waar het te vinden is, klop aan de hemelpoort met je gebed.

Alleen dan wanneer je je als bedelaar zal vernederen en er achter komt dat je niets waard bent, zal je vinden, zal je vinden en zal er opengedaan worden.
En hoe kunnen wij ons vernederen als een bedelaar? Dat willen we eigenlijk helemaal niet. Dat is genade, dat is Gods werk, Hij alleen kan ons zo diep laten buigen.
Wij zijn veel te hoogmoedig, wij denken veel te veel te zijn om diep te willen buigen.

Ik denk dat de tekst op deze manier gelezen moet worden. Dus moeten we de middelen aangrijpen die er zijn: o.a. bidden, Bijbel lezen, kerkgang, etc. Daarmee geven we al ten dele gehoor aan de oproep om te bidden, te zoeken en te kloppen.
Alleen als God het in ons hart werkt dat wij gaan bidden, zoeken en kloppen als een verloren Adamskind, zal er gevonden worden.
Alleen God de eer daarvan!

En over Psalm 81:12 wil ik zwijgen. Ik zie nog even geen reden om dit aan te halen van een berijming waar dat in staat en waarbij ik het in de onberijmde versie niet tegen kom.

joris

Berichtdoor joris » 14 okt 2004 21:19

frappant dat de nadruk bij uitleggen van die bijbeltekst altijd ligt op het bidden. wij moeten maar volhouden. Wie zegt dat dat moet? Er staat veel vaker in de bijbel dat God geeft als we er om vragen, nog sterker dat we het al hebben voor we uitgesproken zijn!!!!

Ik zou de nadruk leggen op EN DE DEUR ZAL worden overgedaan!

Dus de nadruk op dat wat God doet en niet op dat wat wij moeten doen. BVeel mensen kloppen hier terwijl de deur allang open staat. Andere mensen hebben jeuk in hun geamputeerde teen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 14 okt 2004 21:25

Joris,

Als de deur open zou staan, hoeft er in de Bijbel niet te staan dat we moeten kloppen "en u zal opengedaan worden". Immers de deur is dan al open volgens jou.

Verder heb je het over vragen. Dat doe je toch door te bidden of niet?

joris

Berichtdoor joris » 14 okt 2004 21:29

PeterD schreef:Joris,

Als de deur open zou staan, hoeft er in de Bijbel niet te staan dat we moeten kloppen "en u zal opengedaan worden". Immers de deur is dan al open volgens jou.

Verder heb je het over vragen. Dat doe je toch door te bidden of niet?
dat zeg ik niet. Ik zeg dat we te vaak blijven kloppen terwijl de deur al lang open is. Als je klopt gaat de deur open. Dat staat daar in die tekst. Er staat niet dat je moet blijven kloppen en dat de deur dan vanzelf een keer of misschien wel nooit open gaat.

IN de tweede zin bedoel ik 'gaat' met twee streepjes op de aas. De nadruk lag niet op vragen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2004 23:13

PeterD schreef:Jacob, over Matt 7:7 het volgende.

Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Eigenlijk een 3-voudige oproep tot gebed: Bidt! Blijf bidden. Blijf vragen zoals een bedelaar vraagt om een gift. Zoek daar waar het te vinden is, klop aan de hemelpoort met je gebed.

Alleen dan wanneer je je als bedelaar zal vernederen en er achter komt dat je niets waard bent, zal je vinden, zal je vinden en zal er opengedaan worden.
En hoe kunnen wij ons vernederen als een bedelaar? Dat willen we eigenlijk helemaal niet. Dat is genade, dat is Gods werk, Hij alleen kan ons zo diep laten buigen.
Wij zijn veel te hoogmoedig, wij denken veel te veel te zijn om diep te willen buigen.

Ik denk dat de tekst op deze manier gelezen moet worden. Dus moeten we de middelen aangrijpen die er zijn: o.a. bidden, Bijbel lezen, kerkgang, etc. Daarmee geven we al ten dele gehoor aan de oproep om te bidden, te zoeken en te kloppen.
Alleen als God het in ons hart werkt dat wij gaan bidden, zoeken en kloppen als een verloren Adamskind, zal er gevonden worden.
Alleen God de eer daarvan!

En over Psalm 81:12 wil ik zwijgen. Ik zie nog even geen reden om dit aan te halen van een berijming waar dat in staat en waarbij ik het in de onberijmde versie niet tegen kom.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Het is geen drievoudige oproep tot bidden... het zijn juist 3 verschillende dingen (waarbij opvallend bij alledrie actie van mensen wordt gevraagd)

Bidden
Zoeken
Kloppen

Zoeken is meer dan bidden... het is bijbellezen en naar de bijbel leven... Kloppen is naar de deur lopen en er op kloppen... (duidelijk maken dat je graag naar binnen wil)

Misschien zit er zelfs wel een lijn in... Bidden om te ontvangen.... zoeken om God te vinden... en dan aankloppen?

In ieder geval wordt hier opnieuw duidelijk ook iets van mensen gevraagd... Kijk maar eens naar het vervolg:

9 Als uw zoon u om een brood vraagt, geeft u hem dan een steen? 10 En als hij u om een vis vraagt, geeft u hem dan een slang? 11 Natuurlijk niet! Al bent u slecht, u geeft uw kinderen wat goed is. Hoeveel te meer zal uw hemelse Vader het goede geven aan wie Hem erom vragen.

Dat wil niet zeggen dat je het zelf kan verdienen... maar je kunt het wel aannemen of afwijzen.

Later lees je weer de oproep tot actie:

21 Niet alle mensen die 'Here' tegen Mij zeggen, komen in het hemelse Koninkrijk. Want daar komt u alleen als u doet wat mijn hemelse Vader wil

En daarna over het bouwen van een huis op de rots... die man bouwt zelf een huis... maar kan kiezen uit zand of rots.

Opnieuw lees ik in de bijbel dat God redding mogelijk maakt... maar keuzes vraagt... net zoals keuzes tot de zonde leden vraagt Hij nu om een keuze voor Hem... door Christus is dat mogelijk. God vraagt niet mensen iets te doen, die mensen doen dat vervolgens omdat ze zo geprogrammeerd zijn en zegt vervolgens: Goed gedaan. Want dan deed de mens het niet... waarom zou God dan de mensen oproepen tot keuzes die ze niet kunnen maken? Het feit dat er om actie wordt gevraagd geeft aan dat we dat ook kunnen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 15 okt 2004 06:43

mooi gezegd marnix

Cavecracker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cavecracker » 15 okt 2004 10:54

Marnix schreef:
In ieder geval wordt hier opnieuw duidelijk ook iets van mensen gevraagd... Kijk maar eens naar het vervolg:

9 Als uw zoon u om een brood vraagt, geeft u hem dan een steen? 10 En als hij u om een vis vraagt, geeft u hem dan een slang? 11 Natuurlijk niet! Al bent u slecht, u geeft uw kinderen wat goed is. Hoeveel te meer zal uw hemelse Vader het goede geven aan wie Hem erom vragen.

Ik ben het met Marnix eens dat er wel om actie van de mens gevraagd wordt. Ik ben het ook met hem eens dat deze actie niet verdienend is, de gift blijft genade van God. ik wil er nog iets aan toevoegen. Ik wil niet de nadruk leggen op de actie van de mens (ook niet op de nederige actie van de mens) maar op de onuitsprekelijke goedheid van God.

En dan citeer ik het volgende:

Al bent u slecht, u geeft uw kinderen wat goed is. Hoeveel te meer zal uw hemelse Vader het goede geven

Dat is het wonderlijke aan het verhaal. Hier ligt zóveel zekerheid in van het ontvangen! Als God ziet dat je het echt nodig hebt zal hij je zeker niet in de kou laten staan. (slechte) Mensen doen dat al niet en je hebt het hier over God! Dus als je met een welmenend hart zegt tegen God: ik verlang zoveel naar Uw liefde, ik verlang zoveel naar Uw vergeving, ik heb zelf niets, ik geef mezelf over aan u zoals ik ben dan hoef je er niet aan te twijfelen dat je Het Goede ook krijgt!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2004 11:21

Inderdaad, mooi gesproken.

Als we God om een brood vragen geeft Hij ons geen steen! Laten we Hem dus om het goede vragen, hij wil het ons geven, ondanks het feit dat we van nature (oude natuur?) slecht zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 15 okt 2004 11:27

Ik ben het (bijna) helemaal met jullie eens, alleen het punt van het aannemen zie ik toch wat anders.
Dat doen we mijns inziens niet zelf, maar Gos werkt dat in ons, en daardoor stuurt Hij ons zo, dat wij het aannemen.
Daarin zijn wij zeg maar machteloos, en moet God onze "handen" sturen om het te aanvaarden.

Ik zie het van begin tot het eind een werk van God, waar niets bij is van de mens.

Terug naar “Archief”