2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 aug 2004 20:54

essieee schreef:
Andre schreef:
essieee schreef:ik zit in deze situatie, het is o zo moelijk maar niet wanhopig!!!!

Heb je niet zoiets van, hoe langer ik wacht met de keuze wel of niet doorgaan met deze relatie, hoe moeilijker het wordt?

zeker, ik ben deze week -na 5 maanden- gestopt, maar als de liefde er wel is van twee kanten doet dit zo'n pijn en vraag ik me af of ik volgende week nog steeds zal zeggen dat het uit is, of dat het jajaja weer aan is!Zwak????

Herkenbaar. Nu is het dus zaak om je eigen zwakheid te erkennen en die persoon zoveel mogelijk te vermijden, als het kan dus helemaal. (ja dat is hard, maar wel nodig... weet ik uit ervaring)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 08:31

Ik ben het niet met Lalage eens dat dit perce met zwakheid te maken heeft. Daarbij weet ik uit ervaring dat het prima gaat.

Sowieso heb ik mijn twijfels bij dat drievoudig snoer, maar dat terzijde.

Ik geloof dat je weldegelijk samen kunt leven met iemand die jouw geloof niet deelt. Respect, acceptatie e.d. zijn dan wel kernbegrippen. Het is onzin om te stellen dat je dan niet kunt praten over het belangrijkste in het leven, dit kan namelijk vaak juist wel.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 aug 2004 09:25

kurtyo schreef:Ik ben het niet met Lalage eens dat dit perce met zwakheid te maken heeft. Daarbij weet ik uit ervaring dat het prima gaat.

Sowieso heb ik mijn twijfels bij dat drievoudig snoer, maar dat terzijde.

Ik geloof dat je weldegelijk samen kunt leven met iemand die jouw geloof niet deelt. Respect, acceptatie e.d. zijn dan wel kernbegrippen. Het is onzin om te stellen dat je dan niet kunt praten over het belangrijkste in het leven, dit kan namelijk vaak juist wel.

Ja je kunt erover praten, maar niet met elkaart praten over dezelfde liefde voor God. De ander zal ook nooit voor je bidden als er b.v. moeite is.
Of als er ziekte is en jezelf niet kunt bidden.
Je hebt niet beide dezelfde Vader tot wie je bid, en van waaruit je alles moet verwachten.
Dus ben je niet volledig één.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 09:29

Ik ervaar liefde vaak als 'nuttiger' dan bidden.

Wanneer kun je zelf niet bidden?

Ik geloof wel dat je volledige een kunt zijn.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 09:34

kurtyo schreef:Ik ervaar liefde vaak als 'nuttiger' dan bidden.
Maar ik geloof in een almachtige God, die veel beter weet wat ik nodig heb, dan mijn geliefde.
The one thing you can give and still keep is your word.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 09:49

Dat is heel tof voor je, en dat meen ik serieus. Ik heb daar moeite mee. Al probeer ik het.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 09:53

kurtyo schreef:Dat is heel tof voor je, en dat meen ik serieus. Ik heb daar moeite mee. Al probeer ik het.
Dat moet je niet proberen als zou je dat zelf kunnen doen. Daar mag je om vragen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 09:55

Als jij denkt dat geloven een kwestie is van zielig als een hoopje ellende op je stoel zitten en af en toe op je knietjes vallen heb je het mis.

Dat neemt niet weg dat je naast proberen niet mag vragen. Wie zegt dat ik nooit vraag en gevraagd heb?
Ik voel me echter nogal genaaid door God.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 aug 2004 10:00

Er zijn genoeg momenten dat je niet kunt bidden. In jouw geval nu, blijkbaar.
En als man en vrouw bid je ook voor elkaar.
Maar een echte éénheid zoals God die bedoeld kun je niet hebben.
Je kunt je wel één voelen op veel gebied, maar zoder dezelfde leifde voor God is die éénheid weg.
Ook al denk je dat je het wel aan kunt. Dat het niet belangrijk is.
Juist in kwade dagen is het goed te weten dat je beide het van God alleen verwcht. En dat je beide al je noden bij Hem kunt leggen.

Verder vind ik de opmerking van je genaaid voelen door God tamelijk omgepast.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 10:09

kurtyo schreef:Als jij denkt dat geloven een kwestie is van zielig als een hoopje ellende op je stoel zitten en af en toe op je knietjes vallen heb je het mis.
Het verwondert me dat je jezelf niet als gelovige aanmerkt en wel goed weet wat het niet is. Als je God wilt dienen op je eigen manier en met je eigen geloof, kan je net zo goed direct opgeven, want dat lukt je nooit.

Geloven is niet zielig, maar wel alles, maar dan ook werkelijk alles van God verwachten. Gelukkig is genade niet afhankelijk van mijn geloof. Maar God geeft mij uit genade geloof.

Dat neemt niet weg dat je naast proberen niet mag vragen. Wie zegt dat ik nooit vraag en gevraagd heb?
Ik voel me echter nogal ge****** door God.
Ik zeg niet dat je nooit gevraagd hebt, maar heb je ooit verwacht dat Hij zou antwoorden? Heb je jouw vertrouwen op Hem alleen gesteld? Of ook een beetje op het bidden? God is ons niets verplicht en wij zijn Hem alles verplicht.

Omdat dit iets is wat heel moeilijk te leren is, is het belangrijk dat je een man of vrouw hebt die je daar iedere keer weer op wijst. En ook dat je zelf je man of vrouw daar op wijst als dat nodig is.

Daarom is 2 geloven op 1 kussen geen goed idee en in ieder geval niet tot opbouw van Gods kerk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 aug 2004 10:11

joepie schreef:Verder vind ik de opmerking van je genaaid voelen door God tamelijk omgepast.

Momenteel voel ik me ook zo, ook al weet ik met mijn verstand dat dat niet terecht is... soms is het moeilijk het goede woord te vinden ;)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 10:20

@Joepie:
Wie zegt dat ik nu niet kan bidden?
Wie zegt dat ik niet bid voor mijn vriendin/vrouw?
Wie zegt dat zij dat niet voor mij doet?
Ik denk echter dat je op je eigen manier kunt steunen. Ook zonder gedeelt geloof.
En voor mij is het helemaal niet zo duidelijk wat God allemaal heeft bedoeld.
Wat jij ongepast vind kan me in dit geval niet echt boeien. Dat spijt me zeer. Het is een gevoel en dat gevoel is nu eenmaal niet positief. Mag je opeens niet meer zeggen hoe je je voelt? Rust daar een vloek op?

@Maarten:
Hohoho, wie zegt dat ik mezelf niet als gelovig aanmerk? Ik geloof weldegelijk. Ik noem me echter geen christen, zeker niet op de manier die de massa propagandeert.
Ik wil God niet dienen op mijn eigen manier met mijn eigen geloof. Ik heb het er vaak moeilijk mee, met geloven, God en dergelijke. Dat is iets heel anders.
Ik weet niet wat ik van God kan en moet verwachten en denken. Ik heb veel verwacht en gedacht maar ben tot nu toe verrekte vaak bedrogen uitgekomen.
Ik heb weldegelijk verwacht dat Hij zou antwoorden en dacht ook dat Hij dat gedaan had, daar heb ik me echter in vergist. Of Hij heeft zich niet aan zijn woord gehouden.
Ik heb een christelijke vriendin, en ben daar best blij mee.
Schijnbaar is onze relatie echter verderfelijk, want ik deel haar geloof en vertrouwen niet en dus is er sprake van '2 geloven op 1 kussen'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2004 12:50

kurtyo schreef:Ik ervaar liefde vaak als 'nuttiger' dan bidden.

Wanneer kun je zelf niet bidden?

Ik geloof wel dat je volledige een kunt zijn.

Bedoel je liefde van God of van een ander?

In het eerste geval: Waarom deze tegenstelling... Liefde is toch juist een gevolg van met elkaar omgaan, met elkaar praten, bij elkaar zijn? En dat is bidden... En Gods liefde ervaar je als je dichtbij Hem bent heel sterk.

In het tweede geval is het al helemaal geen of/of... want ik neem aan dat je niet tot een geliefde bidt :) Liefde die je elkaar geeft is wel vaak een gevolg van liefde die je van God krijgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 15:08

Ik bedoelde niet de liefde van God. Meer de liefde in het algemeen. Ik ondervind meer steun aan de liefde (hoewel deze je ook hard kan bedriegen) dan aan bidden. Dat is wat ik bedoelde.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 aug 2004 16:28

Soms, dan kan je bv zo ziek zijn, dat je zelf niet meer kunt bidden. Of heel erg in paniek, als je bv op de operatietafel bij de kaakchirurg ligt.....

Terug naar “Archief”