Bookman schreef:BJ schreef:Klopt Evelien. Het lijkt me ook goed om ook niet meer kritische uitspraken te doen over predikanten.
Ja goed idee! laten we gewoon klakkeloos alles aannemen wat deze mannen zeggen. En vooral niet bekritiseren. Wordt het weer fijn net zo als vroeger. Maar van der Groe zegt in één van zijn preken dat indien een dronkaard hem na de preek zou aanspreken dat van der Groe niet de waarheid gesproken zou hebben, hij dat ernstig zou onderzoeken.
Dat behoort een predikant te doen, en dat zijn we een beetje kwijt.
Maar oké ik zal kool en geit sparen...............in sommigen zie ik ook echt niet meer dan kool en geit, maar ja wie ben ik.
Wil nog wel even iemand aan me uitleggen wat het verschil is tussen een ds. die onwaarheden spreekt en een Roomse priester die onwaarheden spreekt, beiden zijn namelijk heilig overtuigd dat ze van God geroepen zijn...................Dus waarom wordt daar in onze kringen onderscheid tussen gemaakt?

Volgens mij hoor jij niemand hier zeggen dat je geen kritiek op de inhoud van predikanten mag hebben. Het gaat echter wel om de toonzetting. Als je dominees gelijk doorverwijst naar de vuilniswagen, dat gaat te ver. Omdat ook dominees kunnen dwalen en idd preken op een manier die verre van bijbels is.
Ik ben het met je eens dat een dominee kritiek serieus moet nemen en daar mee om moet kunnen gaan. Er is binnen de refo-hoek inderdaad een sfeer ontstaan van "onfeilbaarheid van predikanten". Daar baal ik ook van, maar ik geloof niet dat je dat gaat oplossen door te gaan schreeuwen dat ze dan maar klikoboer moeten worden.
Als ze al gaan flippen van een boek als dat van Van der Zwaag, dan zullen ze deze toon helemaal niet kunnen waarderen. En dat kan ik me dan wel weer voorstellen.
Tsja Bookman, het is lastig he
Die vraag over RK versus protestant: er is in die zin geen verschil als het gaat over corrigeren. We mogen en moeten kritisch blijven of er een bijbels gefundeerde waarheid wordt gepreekt. Dus geen verschil. Als een RK Jezus Christus preekt als enige Middelaar, kunnen we daar prima in de kerk gaan zitten. Als een protestantse dominee aankomt met van alles en nog wat (allesbehalve Christus zeg maar), ga dan maar naar bovengenoemde priester. Dat kun je namelijk bijbels funderen.
Nou ik het zo lees, is het geen bijster helder verhaal. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel