Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jul 2004 08:03

Bookman schreef:
BJ schreef:Klopt Evelien. Het lijkt me ook goed om ook niet meer kritische uitspraken te doen over predikanten.

Ja goed idee! laten we gewoon klakkeloos alles aannemen wat deze mannen zeggen. En vooral niet bekritiseren. Wordt het weer fijn net zo als vroeger. Maar van der Groe zegt in één van zijn preken dat indien een dronkaard hem na de preek zou aanspreken dat van der Groe niet de waarheid gesproken zou hebben, hij dat ernstig zou onderzoeken.
Dat behoort een predikant te doen, en dat zijn we een beetje kwijt.
Maar oké ik zal kool en geit sparen...............in sommigen zie ik ook echt niet meer dan kool en geit, maar ja wie ben ik. :wink:
Wil nog wel even iemand aan me uitleggen wat het verschil is tussen een ds. die onwaarheden spreekt en een Roomse priester die onwaarheden spreekt, beiden zijn namelijk heilig overtuigd dat ze van God geroepen zijn...................Dus waarom wordt daar in onze kringen onderscheid tussen gemaakt? :?

Nou zeg Bookman, gebruik even verstand ben jij nou iemand in de dertig? Het lijkt er niet echt op. Sorry hoor. Gebruik even je verstand.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jul 2004 08:08

Evelien schreef:
Bookman schreef:
BJ schreef:Klopt Evelien. Het lijkt me ook goed om ook niet meer kritische uitspraken te doen over predikanten.

Ja goed idee! laten we gewoon klakkeloos alles aannemen wat deze mannen zeggen. En vooral niet bekritiseren. Wordt het weer fijn net zo als vroeger. Maar van der Groe zegt in één van zijn preken dat indien een dronkaard hem na de preek zou aanspreken dat van der Groe niet de waarheid gesproken zou hebben, hij dat ernstig zou onderzoeken.
Maar oké ik zal kool en geit sparen...............in sommigen zie ik ook echt niet meer dan kool en geit, maar ja wie ben ik. :wink:
Wil nog wel even iemand aan me uitleggen wat het verschil is tussen een ds. die onwaarheden spreekt en een Roomse priester die onwaarheden spreekt, beiden zijn namelijk heilig overtuigd dat ze van God geroepen zijn...................Dus waarom wordt daar in onze kringen onderscheid tussen gemaakt? :?

Nou zeg Bookman, gebruik even verstand ben jij nou iemand in de dertig? Het lijkt er niet echt op. Sorry hoor. Gebruik even je verstand.

Is geen antwoord op mijn vraag. Mijn verstand is in orde. Als jij dan wel weet hoe het zit dan graag antwoord.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 08:20

Bookman schreef:

Volgens mij hoor jij niemand hier zeggen dat je geen kritiek op de inhoud van predikanten mag hebben. Het gaat echter wel om de toonzetting. Als je dominees gelijk doorverwijst naar de vuilniswagen, dat gaat te ver. Omdat ook dominees kunnen dwalen en idd preken op een manier die verre van bijbels is.

Ik ben het met je eens dat een dominee kritiek serieus moet nemen en daar mee om moet kunnen gaan. Er is binnen de refo-hoek inderdaad een sfeer ontstaan van "onfeilbaarheid van predikanten". Daar baal ik ook van, maar ik geloof niet dat je dat gaat oplossen door te gaan schreeuwen dat ze dan maar klikoboer moeten worden.

Als ze al gaan flippen van een boek als dat van Van der Zwaag, dan zullen ze deze toon helemaal niet kunnen waarderen. En dat kan ik me dan wel weer voorstellen.

Tsja Bookman, het is lastig he :mrgreen:

Die vraag over RK versus protestant: er is in die zin geen verschil als het gaat over corrigeren. We mogen en moeten kritisch blijven of er een bijbels gefundeerde waarheid wordt gepreekt. Dus geen verschil. Als een RK Jezus Christus preekt als enige Middelaar, kunnen we daar prima in de kerk gaan zitten. Als een protestantse dominee aankomt met van alles en nog wat (allesbehalve Christus zeg maar), ga dan maar naar bovengenoemde priester. Dat kun je namelijk bijbels funderen.

Nou ik het zo lees, is het geen bijster helder verhaal. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :mrgreen:
Geen commentaar

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 jul 2004 08:26

Het gaat mij niet om het bekritischeren van bepaalde mensen!!

Het gaat er bij mij om dat we even bij de discussie blijven. We dwalen af.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 09:02

Oh ja, welke preken er worden gelezen..... Nou ja, wij hebben bijna nooit leesdienst.

Maar als we leesdienst zouden hebben, dan weet ik wel wat er gelezen gaat worden: Harinck, Vreugdenhil, Kattenberg, Van Eckeveld, Van der Net, Elshout.

Steenblok niet denk ik :mrgreen:
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 09:23

Motormuis schreef:Oh ja, welke preken er worden gelezen..... Nou ja, wij hebben bijna nooit leesdienst.

Maar als we leesdienst zouden hebben, dan weet ik wel wat er gelezen gaat worden: Harinck, Vreugdenhil, Kattenberg, Van Eckeveld, Van der Net, Elshout.

Zijn de boeken vaan Steenblok te zwaar om de kansel op te tillen dan? :mrgreen: Ach ja, voor elk wat wils zeggen ze dan
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 08 jul 2004 09:27

Motormuis schreef:Oh ja, welke preken er worden gelezen..... Nou ja, wij hebben bijna nooit leesdienst.

Jullie dominee heeft toch weleens een vrije zondag? Eenmaal per maand is normaal, volgens mij. Dat zou dan toch 24 leesdiensten per jaar moeten opleveren.
~~Soli Deo Gloria~~

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 09:32

Bookman schreef:
Claire schreef:Ik hoop van niet! Ik ben bang dat we dan een beetje op de navolgelingen van Ds Pauwe gaan lijken. (Niets tegen deze mensen)maar ben het niet eens met hun leer! Geloof jij dat de rest van de predikanten in de ger gem dan wolven in schaapskleren zijn?
O laten wij hier niet over oordelen wat goed is en niet! God alleen!

Het is allemaal heel lief bedoeld naar de predikanten toe, maar we moeten Gods eer op het oog hebben. En dat moet gezegd kunnen worden. Maar predikanten kunnen veelal geen kritiek meer verdragen. Gelijk krijg je dan te horen dat je tegen de gezalfden Gods spreekt.
Dan durf ik te zeggen, als iemand meent een gezalfde Gods te zijn dan zal dat zeker gehoord worden. Want dan vloeit hun mond steeds over van Gods eer! En bij velen hoor ik een eindeloos gezever over menselijke bekeringsregeltjes en niets over Christus. En daarbij komt waarom veroordelen we met het grootste gemak predikanten van PKN en Ger. vrijgemaakt, en de Paus, maar kom niet aan onze domineetjes.
Als het waar is dat wij daar niet over mogen oordelen. Dan mogen we onze excuses wel eens gaan aanbieden aan de vele andere kerken en geloofsgroepen. Want die mogen wel verketterd worden. Trouwens ik ben belijdend lid van de GG en heb recht van spreken. Als leden hebben we immers nauw op te letten of er geen dwalingen verkondigd worden?
Of is dat ook al niet meer zo?

Klopt wel wat je zegt. Vaak verketteren we andere kerken en dominees, maar de dominees van onze kerken, daar moet je afblijven. Komt een beetje over als het Vrijgemaakte idee wat veelal vroeger (en soms ook nu nog!) leeft in die kerken van: Wij zijn de ware kerk, de rest zit er naast.
De hele discussie doet me een beetje denken aan een stukje van Voorwaar. Voorwaar is een groep van een aantal jonge gelovige mensen die op vlotte manier een stukje cabaret brengt, met meestal een knipoog naar de kerkelijke werkelijkheid.
Het stukje eindigt met ongeveer deze worden: "Er zijn veel kerken. Ieder beleeft het op een andere manier. Kortom: Jullie op jullie manier, ik op de Zijne...." :mrgreen:
Wie het vatten kan die vatte het...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 09:38

Evelien schreef:Het gaat mij niet om het bekritischeren van bepaalde mensen!!

Het gaat er bij mij om dat we even bij de discussie blijven. We dwalen af.

Inderdaad. Welke preken worden gelezen? Wij hebben bijna nooit leesdienst. En als we eens leesdienst hebben dan wordt er een preek gelezen van een dominee uit ons eigen kerkverband. En dat kan van alles zijn. Van links tot rechts. Ligt eraan welke ouderling er moet lezen.. :mrgreen:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 09:45

SDG schreef:

Jullie dominee heeft toch weleens een vrije zondag? Eenmaal per maand is normaal, volgens mij. Dat zou dan toch 24 leesdiensten per jaar moeten opleveren.

Klopt, maar op de een of andere manier ben ik er dan vaak niet :mrgreen:

Dan is er toevallig een dominee in Utreg. Of ik ga bij m'n christelijk gereformeerde broeders en zusters kerken.

Wedden dat er nu vermanende vingertjes komen :wink: ?
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 09:47

Bookman schreef:
Evelien schreef:
Bookman schreef:

Is geen antwoord op mijn vraag. Mijn verstand is in orde. Als jij dan wel weet hoe het zit dan graag antwoord.

Ik kan je wel een heel eind volgen, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Je kunt scherp zijn, en dat mag als het gaat om het leveren van opbouwende kritiek. Je mag de desbetreffende dominees in liefde wijzen op dat wat ze volgens jou fout doen. Maar je kunt ook in plaats van scherp, keihard worden, en dan gaat het niet meer over de preek, maar over de persoon. En dat mag nooit de bedoeling zijn! Als je leest hoe Jezus te keer ging tegen de Farizeeën, dan gaat het over het gedrag van die mensen, en over wat zij leerden. Maar de persoon zelf had Hij zó onuitsprekelijk lief, dat Hij Zijn eigen leven ervoor over had, als ze maar met berouw bij de Drieënig God terecht kwamen! En da's nogal wat anders dan de persoon zelf de grond intrappen, hoe begrijpelijk ook, en hoe vermakelijk ook. Want ik moest wel ff lachen toen ik jouw post las waarin je een dominee nadoet.. :lol: En ik ken dominees, die beginnen te huilen en te snotteren. Maar goed is het niet. Je mag een keer een geintje maken hierover, maar pas op voor in de grond trappen van mensen, want dat kan echt veel leed aanrichten!
Trouwens: Ik heb eens een uitspraak gelezen: "Een onbekeerde dominee kan zeer recht preken, en een bekeerde dominee kan dwalen zonder eind...!"
Ik denk dat we te weinig bidden voor die mensen..... :!:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 09:48

Race406 schreef:

Zijn de boeken vaan Steenblok te zwaar om de kansel op te tillen dan? :mrgreen: Ach ja, voor elk wat wils zeggen ze dan

Weet niet of ze fysiek zwaar zijn......
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 09:59

Motormuis schreef:
SDG schreef:

Dan is er toevallig een dominee in Utreg. Of ik ga bij m'n christelijk gereformeerde broeders en zusters kerken.

Waarom moeten er nu vermanende vingertjes komen? Eens kijken bij een andere kerk is nooit weg. Leert je om over kerkmuren heen te kijken, en het kan veel vooroordelen wegnemen! Bij mij neemt het tenminste wel veel vooroordelen weg als ik naar ene GG ga, of naar een Gereformeerde Kerk of zoiets. In elke kerk vind je wat, en in elke kerk laat je wat zegt men wel eens, maar in elke kerk heeft God Zijn kinderen zitten!
En schelden op een te lichte kerk danwel preek: Ik ben eens in een kerk geweest waar een vrouwelijke dominee voorging. (O, dat kan niet wat zijn, want dat is zondig......)
God heeft de preek die zij hield wel willen gebruiken... :!: :!:
Niet dat ik voor vrouwelijke ambtsdragers ben, maar met een kromme stok kan Hij een rechte slag slaan staat er zo mooi, toch?
Dus: Ga jij maar fijn eens bij je CGK-buren kijken. Weet je gelijk waarom ik CGK ben..... Of mocht ik dat niet meer zo zeggen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 jul 2004 10:03

Motormuis schreef:
Race406 schreef:

Weet niet of ze fysiek zwaar zijn......

Nee, maar dan toch wel een zwarte kaft... :lol: O, nee, dat zijn vooroordelen..

terug naar het topic pleazzzzzzz :lol:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 10:18

Race406 schreef:
Motormuis schreef:
SDG schreef:

Waarom moeten er nu vermanende vingertjes komen? Eens kijken bij een andere kerk is nooit weg. Leert je om over kerkmuren heen te kijken, en het kan veel vooroordelen wegnemen! Bij mij neemt het tenminste wel veel vooroordelen weg als ik naar ene GG ga, of naar een Gereformeerde Kerk of zoiets. In elke kerk vind je wat, en in elke kerk laat je wat zegt men wel eens, maar in elke kerk heeft God Zijn kinderen zitten!
En schelden op een te lichte kerk danwel preek: Ik ben eens in een kerk geweest waar een vrouwelijke dominee voorging. (O, dat kan niet wat zijn, want dat is zondig......)
God heeft de preek die zij hield wel willen gebruiken... :!: :!:
Niet dat ik voor vrouwelijke ambtsdragers ben, maar met een kromme stok kan Hij een rechte slag slaan staat er zo mooi, toch?
Dus: Ga jij maar fijn eens bij je CGK-buren kijken. Weet je gelijk waarom ik CGK ben..... Of mocht ik dat niet meer zo zeggen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bedoelde het vermanende vingertje, dat je ook met leesdiensten bij je eigen gemeente hoort te zijn. Volgens mijn moeder in ieder geval wel :wink:

Dus jij bent een drie-verbondenjoch :mrgreen:

Jammer :wink:
Geen commentaar

Terug naar “Archief”