Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 10:10

En dus krijg je ook een beetje het zelfde type dominees, wat opzich niet erg is, maar stel dat er nou eens wat lichtere dominees (die wat jonger zijn, meer voor jongeren preken, minder moeilijke taal gebruiken en beter kunnen relativeren, en waarschuwen voor in plaats van verdoemen van bepaalde dingen). Zouden er dan niet meer studenten toegelaten worden?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 08 feb 2005 11:00

Raido schreef:En dus krijg je ook een beetje het zelfde type dominees, wat opzich niet erg is, maar stel dat er nou eens wat lichtere dominees (die wat jonger zijn, meer voor jongeren preken, minder moeilijke taal gebruiken en beter kunnen relativeren, en waarschuwen voor in plaats van verdoemen van bepaalde dingen). Zouden er dan niet meer studenten toegelaten worden?

Als je de huidige curatoren individueel bekijkt, dan zijn dit echt niet de zwaarste GG predikanten!! En de voorzitter van het Curatorium, ds Eckeveld, schreef afgelopen week een mooi (echt niet zwaar of eenzijdig!)stukje in de Daniel.
Je weet alleen niet of sterke persoonlijkheden een rol spelen (van Curatoren en/of Adviseurs). We kunnen lezen dat in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw ook een aantal persoonlijkheden veel invloed hadden. Dat is de menselijke factor die speelt. Maar goed dit is giswerk van mijn kant.

Wie zegt trouwens dat er alleen maar 'lichte' en jonge mensen afgewezen worden?? Misschien worden er wel mensen afgewezen waarvan de jeugd en de mensen die in de lijn staan van ds Vreugdenhil c.s. (even kort door de bocht) blij mogen zijn dat deze geen predikant worden.....
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 08 feb 2005 11:10

The pim schreef:
Je moet alleen aftreden als je met emiritaat gaat.

Ben ik het niet mee eens, want Moerkerken is al met immeritaat.
En er zitten ook ouderlingen in het curatorium. :wink:
.........glashelder..........piiiing

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 08 feb 2005 11:22

Raido jij zij dan krijg je wel de zelfde type dominees, maar ik denk dat dat probleem juist met mijn idee opgelost is.
degene die er nu in zitten lopen het gevaar steeds dezelfde types mensen aan te nemen.
Maar gekozen leden kunnen na bijv 3 jaar aftreden (herkiesbaar).
En als een predikant naar een andere gemeente gaat in een andre classis zal hij weer opnieuw gekozen moeten worden door zijn nieuw classis.
Zoniet vind er dus een verwisseling plaats.
Ik denk dat zo'n soort systeem ten goede zal komen voor de ger gem. :)

En The_Pim had het over zware predikanten.
Maar dat is niet gezegd. Er zitten allemaal dezelfde soort mensen in die er al vele 10tallen jaren in zitten soms. En dat is niet goed! :wink:

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 08 feb 2005 11:59

hahaha schreef:The pim schreef:
Je moet alleen aftreden als je met emiritaat gaat.

Ben ik het niet mee eens, want Moerkerken is al met immeritaat.
En er zitten ook ouderlingen in het curatorium. :wink:

Kan best wezen dat je het er niet mee eens bent, maar het is wel zo.

Als emeritus predikant wordt je niet afgevaardigd naar vergaderingen en in commissies zoals het curatorium. Ds Moerkerken is ook geen lid van het C, maar adviseur. In feite zou iedere em.predikant adviseur kunnen zijn, maar alleen bij ds Moerkerken vindt men dat relevant, omdat hij rector van de Theologische School is.
Hartelijke groeten,

Pim.

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 08 feb 2005 16:31

Dat zeg jij nu allemaal wel!
Maar ds J.Karels uit Sommelsdijk is al een tijdje met emiritat en lid van het C
Dat geld ook voor ds J.Karens uit Opheusden. :wink:

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 08 feb 2005 20:00

hahaha schreef:Dat zeg jij nu allemaal wel!
Maar ds J.Karels uit Sommelsdijk is al een tijdje met emiritat en lid van het C
Dat geld ook voor ds J.Karens uit Opheusden. :wink:

Die zijn toen ze met emeritaat gingen gestopt, lieverd.

Op dit moment bestaat het Curatorium uit:

Ds JJ van Eckeveld (voorzitter)
Ds JW Verweij (secr)
Dhr. J Kempeneers (penningmeester)
Ds P Melis
Ds AB van der Heiden
Ds B van der Heiden
Ds M Karens
Dhr G. Baan
Dhr B Kriekaard
Hartelijke groeten,

Pim.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2005 20:30

En als het gaat om nieuwe "zware" dominee's, die zullen er zeker wel zijn, maar ik ken ook een ds. die nog maar een jaar of 4 ds. is en die kun je echt niet "negatief zwaar" noemen. (Hij staat ook op prekenweb)

Het probleem van het woord zwaar is dat het vaak direct als negatief wordt bestempeld. Maar als een ds. bevindelijker is (wat dat dan ook precies zijn mag) dan vind de een hem zwaar en de ander hem fijn om naar te luisteren. Is een ds. heel radicaal en schuwt hij het niet om hel en verdoemenis te noemen, dan is hij volgens een ander weer zwaar, terwijl weer een ander hem dan zo radicaal en eerlijk vindt :? :? :?

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 08 feb 2005 20:47

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

The_Pim schreef:Wie zegt trouwens dat er alleen maar 'lichte' en jonge mensen afgewezen worden?? Misschien worden er wel mensen afgewezen waarvan de jeugd en de mensen die in de lijn staan van ds Vreugdenhil c.s. (even kort door de bocht) blij mogen zijn dat deze geen predikant worden.....
Hartelijke groeten,

Pim.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 feb 2005 22:03

The_Pim schreef:Hoe kijken jullie hier tegen aan?

The_Pim schreef:Wie zegt trouwens dat er alleen maar 'lichte' en jonge mensen afgewezen worden?? Misschien worden er wel mensen afgewezen waarvan de jeugd en de mensen die in de lijn staan van ds Vreugdenhil c.s. (even kort door de bocht) blij mogen zijn dat deze geen predikant worden.....

ik heb gehoord (maar erg nadrukkelijk, dit is een gerucht!) dat de meeste predikanten afgewezen worden vanwege te weinig Christuskennis. Ik kan me ook voorstellen dat de meeste mensen die bij het curatorium uitkomen ook uit de "rechterkant" van de ger. gem. komen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 08 feb 2005 22:08

Ik kan me ook voorstellen dat de meeste mensen die bij het curatorium uitkomen ook uit de "rechterkant" van de ger. gem. komen.

Dat weet ik niet. Dan zou je zeggen dat meer rechtse dan linkse kerkenraden mensen naar R'dam laten gaan?
Hartelijke groeten,

Pim.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2005 06:31

Napoleon schreef:ik heb gehoord (maar erg nadrukkelijk, dit is een gerucht!) dat de meeste predikanten afgewezen worden vanwege te weinig Christuskennis. Ik kan me ook voorstellen dat de meeste mensen die bij het curatorium uitkomen ook uit de "rechterkant" van de ger. gem. komen.

Ik weet niet of dat zo is. Ik citeer ds. A. Vergunst uit 'Neem de wacht des Heeren waar':

Beslissingen die het curatorium neemt worden nooit als oordeel over mensen bedoeld, maar beslist over toelating tot de lessen op de Theologische school. Het curatorium oordeelt niet over harten. Dat komt alleen de Heere toe.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 12:25

Pfff, ik heb lang niet alles gelezen, maar wel een aardig stukje. Wat een commentaar hebben we toch weer.
Zij doen het niet goed
Zij zijn te zwaar
Zij dit
Zij dat

En wij? Als het curatorium vergadert en moet beslissen over het al dan niet toelaten van de aangemeldde mannen, wat doen wij dan? Vol spanning afwachten? Flink commentaar geven achteraf dat er maar X zijn aangenomen?
Of zijn wij biddend bezig met deze gewichtige zaken, en vragen we de God van hemel en aarde of Hij mannen wilt uitzenden in Zijn wijngaard, en de mannen van het curatorium de wijsheid wilt geven om de juiste beslissing te nemen? Zijn we zo bezig? Of vinden we het veel fijner kritiek te leveren....

hahaha
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hahaha » 09 feb 2005 12:52

PeterD, ik begrijp wat je bedoelt.
Maar het wil niet zeggen dat mensen met critiek niet bidden of er mensen aangenomen mogen worden.
Juist als je bid en nog eens bid, en er word nog eens in alle gergem kerken intens gebeden of de Heer mensen wil uitstoten in Zijn wijngaard.
Kan het zo moeilijk zijn om maar te accepteren dat er zo weinig aangenomen worden. :|

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 13:00

hahaha schreef:PeterD, ik begrijp wat je bedoelt.
Maar het wil niet zeggen dat mensen met critiek niet bidden of er mensen aangenomen mogen worden.
Juist als je bid en nog eens bid, en er word nog eens in alle gergem kerken intens gebeden of de Heer mensen wil uitstoten in Zijn wijngaard.
Kan het zo moeilijk zijn om maar te accepteren dat er zo weinig aangenomen worden. :|

Inderdaad kan dat moeilijk zijn om te accepteren. Echter Gods wegen falen nooit. Als je mag geloven dat de mannen van het curatorium wijsheid ontvangen van God, zullen we het moeten accepteren. Ik geloof namelijk dat die mannen in dat moeilijke werk een biddend oog op God richten, en hem vragen om hulp en wijsheid.

En als we toch commentaar hebben, laten we dan eerst tot onszelf inkeren en afvragen of wij zoveel beter zijn. Daarna kan je terecht bij je kerkenraad die het vervolgens aan de betreffende curatoren zal melden. Of je stapt direct op één van de predikanten af.

Terug naar “Archief”