Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 30 dec 2003 20:08

caprice schreef:In de Gereformeerde Gemeenten begint het verval ook
toe te slaan. Mijn zusje wil voortaan en broek dragen. :cry: Zo zijn de gereformeerde kerken ook ten gronde gericht en van de waarheid afgedwaald. Het begint met zulke kleine dingen. :cry: :cry:

Dit meen je toch niet he?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 20:10

Sorry maar dit snap ik niet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 20:39

caprice schreef:In de Gereformeerde Gemeenten begint het verval ook toe te slaan. Mijn zusje wil voortaan en broek dragen. :cry:
Zo zijn de gereformeerde kerken ook ten gronde gericht en van de waarheid afgedwaald. Het begint met zulke kleine dingen. :cry: :cry:

ik kom ook een beetje uit die hoek Caprice, maar ik denk dat je jezelf over die broek niet druk moet maken. mijn mening is dat het gaat om het onderscheid tussen man en vrouw. dáár zit het in. ben je vrouw, moet je dat duidelijk kunnen zien, ben je man, zelfde verhaal.
broek of rok, is een kwestie van traditie. en traditie's veranderen door de loop van de tijd vaak.

ben zelf trouwens Christelijk gereformeerd, Bewaar het Pand.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 20:43

joepie schreef:
toe te slaan. Mijn zusje wil voortaan en broek dragen. :cry: Zo zijn de gereformeerde kerken ook ten gronde gericht en van de waarheid afgedwaald. Het begint met zulke kleine dingen. :cry: :cry:

Dit meen je toch niet he?

Ja.

Evelien schreef:Sorry maar dit snap ik niet.

columbus schreef:
caprice schreef:In de Gereformeerde Gemeenten begint het verval ook toe te slaan. Mijn zusje wil voortaan en broek dragen. :cry:
Zo zijn de gereformeerde kerken ook ten gronde gericht en van de waarheid afgedwaald. Het begint met zulke kleine dingen. :cry: :cry:

ik kom ook een beetje uit die hoek Caprice, maar ik denk dat je jezelf over die broek niet druk moet maken. mijn mening is dat het gaat om het onderscheid tussen man en vrouw. dáár zit het in. ben je vrouw, moet je dat duidelijk kunnen zien, ben je man, zelfde verhaal.
broek of rok, is een kwestie van traditie. en traditie's veranderen door de loop van de tijd vaak.

ben zelf trouwens Christelijk gereformeerd, Bewaar het Pand.

Het onderscheid tussen man en vrouw inderdaad, maar ook nog meer zaken. Als ouders eenmaal bezwijken voor het ene, willen de kinderen alles veranderen wat in hun ogen zwaar/niet goed/nergens op slaat/nergens op te baseren is. De ouders zijn daartegen niet bestand, en zo richt de jeugd de kerk te gronde als we niet uitkijken.

Degelijk. Dat is nog altijd het beste. Weten waar je voor staat.

En anders wordt ik liever oud gereformeerd.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 20:49

weten waar je voor staat, oké, maar dat neemt niet weg dat een vrouw in een broek niet degelijk kan zijn.
niet dat ik een hekel aan dames in rok hebt, zeker niet, ik vind het ook netjes, maar het feit dat een broek bij een vrouw als 'goddeloos' word gezien vind ik niet reeel
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 dec 2003 20:57

tja, moeilijk!
het verschilt ook wel per Ger.Gem of meisjes een broek dragen! er zijn gemeenten waar het heel gewoon is dat meisjes een broek dragen! maar bij ons wordt je er echt op aan gekeken heb ik het idee, terwijl het best wel voorkomt!

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 21:19

columbus schreef:weten waar je voor staat, oké, maar dat neemt niet weg dat een vrouw in een broek niet degelijk kan zijn.
niet dat ik een hekel aan dames in rok hebt, zeker niet, ik vind het ook netjes, maar het feit dat een broek bij een vrouw als 'goddeloos' word gezien vind ik niet reeel

Weten waar je voor staat kan niet als je steeds de grenzen verlegt, zo van:

- Jongens hoeven op cathechesatie niet meer te staan tijdens het bidden.
- Meisjes hoeven op cathechisatie geen hoed meer op.
- Goed, nu hoeven de meisjes geen rok meer aan.
- Nu kunnen we ook wel films toelaten.
- Wat is er mis aan om naar de bioscoop te gaan? Die films kijk je anders later toch thuis wel een keer. Waarom zou je erop wachten?
- Waarom hebben we eigenlijk geen televisie.
- ...

Het is een hellend vlak!!!

Sky
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sky » 30 dec 2003 21:20

EBG staat voor evangelische broedergemeente zo ver ik weet zijn er in Amsterdam twee. EBG-kerken en bij een ben ik dus aangesloten. Het is een protestantse kerk waar vooral veel "ouderen" komen niet echt oud in de zin van stok oud maar mensen van rond de 40-50.
Het is een kerk waar voor namelijk surinaamse mensen komen. Er zijn verschillende onderdelen in de kerk zoals bv een oudste raad die de dominee onder steunt. Het is niet echt een strenge kerk waar men verwacht dat de vrouwen in een rok komen en hun hoofd bedeken. Tuurlijk letten we wel op elkaar er is bijvoorbeeld ook een spreekuur met de dominee en een maatschappelijk werk waar men terecht kan met problemen. Zoals bij elke kerk denk ik is eer ook een zondagschool en een kinderopvang. De dominee houdt ook diensten bij mensen thuis als ze bijvoorbeeld jarig zijn. Vanuit onze kerk worden ook de leden die zijn overleden begraven (begraafplaats is op loopafstand) daar voor wordt dan ook een dienst gehouden. Na een maand is er dan ook meestal een troostdienst voor de familieleden en vrienden van de overledene.
Op zondag wordt er een dienst gehouden van een uur. En op feestdagen zijn er ook diensten.
Het is geen kerk waar de handen op worden geheven naar God of waar er wordt geklapt tijdens het zingen.
Er wordt gelezen uit de bijbel tijdens de dienst.

@tanteoranje, als je nog meer wil weten dan hoor ik het wel van je.
Only God can judge me!!!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 21:27

ik snap je gedachten gang wel Caprice, al ben ik het niet met allles eens.
ik hou het meer op het in ere houden van traditie, waar niets mis mee is, alleen mensen te beoordelen op een broek of het hebben van tv kan ik niet.
je moet opassen met het verleggen van grenzen idd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 21:29

caprice schreef:
columbus schreef:weten waar je voor staat, oké, maar dat neemt niet weg dat een vrouw in een broek niet degelijk kan zijn.

- Wat is er mis aan om naar de bioscoop te gaan? Die films kijk je anders later toch thuis wel een keer. Waarom zou je erop wachten?
- ...

sorry,

- Waarom moeten jongens staan tijdens het bidden??
- waarom moeten de vrouwen een hoofddeksel op tijden cathechisatie?

caprice

Berichtdoor caprice » 30 dec 2003 21:32

Evelien schreef:
caprice schreef:

- ...

sorry,

Om dezelfde redenen als in de kerkdienst.
Maar bij ons is dat dus al enkele jaren afgeschaft. Het derde punt is aan de beurt. :(

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 dec 2003 21:42

juist, tradities veranderen! doe je niets aan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 21:43

wij hebben pas geleden nog een discussie gevoerd over dat mannen gaan staan tijdens het bidden dat dat oneerbiedig was volgens bepaalde regels.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 dec 2003 21:43

caprice schreef:
Evelien schreef:
caprice schreef:

- ...

sorry,

Om dezelfde redenen als in de kerkdienst.
Maar bij ons is dat dus al enkele jaren afgeschaft. Het derde punt is aan de beurt. :(

Bij ons staan de jongens ook niet tijdens het bidden en dragen de meisjes geen hoedjes, het is toch geen eredienst? en by the way: de jongens staan bij ons ook niet tijdens de kerkdienst onder het bidden!
op zich vind ik het wel vreemd dat het in een ger.gem normaal wordt gevonden dat meisjes broeken gaan dragen...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 dec 2003 21:45

Wat heeft de kerk met jouw persoonlijke relatie tot God te maken?

Terug naar “Archief”