Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 03 jun 2004 18:36

surfer schreef:Een profetie uit het OT, aan de koning Josia:

2 Koningen 22: 18 Maar tot den koning van Juda, die u gezonden heeft, om den HEERE te vragen, alzo zult gij tot hem zeggen: Zo zegt de HEERE, de God Israels: Aangaande de woorden, die gij gehoord hebt;
19 Omdat uw hart week geworden is, en gij u voor het aangezicht des HEEREN vernederd hebt, als gij hoordet, wat Ik gesproken heb tegen deze plaats en derzelver inwoners, dat zij tot een verwoesting en vloek zullen worden, en dat gij uw klederen gescheurd en voor Mijn aangezicht geweend hebt; zo heb Ik [u] ook verhoord, spreekt de HEERE.
20 Daarom zie, Ik zal u verzamelen tot uw vaderen, en gij zult met vrede in uw graf verzameld worden, en uw ogen zullen al het kwaad niet zien, dat Ik over deze plaats brengen zal. En zij brachten den koning het antwoord weder.

Echter,

2 Koningen 23: 29 In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had. 30 En zijn knechten voerden hem dood op een wagen van Megiddo, en brachten hem te Jeruzalem, en begroeven hem in zijn graf; en het volk des lands nam Joahaz, den zoon Josia, en zalfden hem, en maakten hem koning in zijns vaders plaats.

Josia werd tijdens vrede in het land begraven. Dit was een grote zegen gezien de verwoesting die G.d over Juda had voorspeld in het boek/rol voorgelezen in 2 Koningen 22:16 (niet geciteerd hierboven), wat later de Babylonische ballingschap zou worden.

surfer schreef:en nog duidelijker:

2 Kronieken 35: 22 Doch Josia keerde zijn aangezicht niet van hem; maar hij verstelde zich, om tegen hem te strijden, en hoorde niet naar de woorden van Necho uit den mond van God; maar hij kwam om te strijden in het dal Megiddo.
23 En de schutters schoten den koning Josia. Toen zeide de koning tot zijn knechten: Voert mij weg, want ik ben zeer gewond.
24 En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem
; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.

Tijdens een oorlog zwaar gewond op een wagen afgevoerd worden (hoeveel pijn doet dat wel niet?) en dan te sterven, staat haaks op 'met vrede in uw graf verzameld te worden'.

Dat hij oorlog voerde tegen Necho was een actie tegen de wil van G.d en daar stond een straf op. De dood.

Profetie toch vervuld: in vrede begraven worden (een zegen van G.d) + de Ballingschap niet meegemaakt (wederom een zegen).
Nergens wordt gezegd of gesuggereerd dat hij vredig zou sterven.

Trouwens, stierf Josia nu te Megiddo of te Jeruzalem? :shock:

Ik vind 2 Kron 35:24 iets te vaag om tegenstrijdig met 2 Kon 23:29+30 te noemen.

Sjalom,
Invincie.
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 17:54

Een profetie die vervuld zou zijn

Jesaja 42:2: Hij zal niet schreeuwen, noch Zijn [stem] verheffen, noch Zijn stem op de straat horen laten.

Mattheus 20 32 En Jezus, [stil] staande, riep hen en zeide: Wat wilt gij, dat Ik u doe?

Markus 1 20 En terstond riep Hij hen; en zij, latende hun vader Zebedeus in het schip, met de huurlingen, zijn Hem nagevolgd.

Markus 3 13 En Hij klom op den berg, en riep tot Zich, die Hij wilde; en zij kwamen tot Hem.

Markus 6 7 En Hij riep tot Zich de twaalven, en begon hen uit te zenden twee en twee, en gaf hun macht over de onreine geesten.

Markus 8 1 In dezelfde dagen, als er een geheel grote schare was, en zij niets hadden wat zij eten zouden, riep Jezus Zijn discipelen tot Zich, en zeide tot hen:

Markus 9 35 En nedergezeten zijnde, riep Hij de twaalven, en zeide tot hen: Indien iemand wil de eerste zijn, die zal de laatste van allen zijn, en aller dienaar.

Lukas 8 54 Maar als Hij ze allen uitgedreven had, greep Hij haar hand en riep, zeggende: Kind, sta op!

Lukas 13 12 En Jezus, haar ziende, riep haar tot Zich, en zeide tot haar: Vrouw, gij zijt verlost van uw krankheid.

Lukas 18 16 Maar Jezus riep dezelve [kinderkens] tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.

Mattheus 27 46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten!

Johannes 7 28 Jezus dan riep in den tempel, lerende en zeggende: En gij kent Mij, en gij weet, van waar Ik ben; en Ik ben van Mijzelven niet gekomen, maar Hij is waarachtig, Die Mij gezonden heeft, Welken gijlieden niet kent.

Johannes 7 37 En op den laatsten dag, [zijnde] de grote [dag] van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.

Johannes 11 43 En als Hij dit gezegd had, riep Hij met grote stemme: Lazarus, kom uit!

Johannes 12 44 En Jezus riep, en zeide: Die in Mij gelooft, gelooft in Mij niet, maar in Dengene, Die Mij gezonden heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 18:05

Mi 120 jaar tot de zondvloed.
120 jaar voor Noach om de Ark te bouwen etc.
is geen basis voor.

Gen 5:32 En Noach was vijfhonderd jaren oud; en Noach gewon Sem, Cham en Jafeth.

Ergens daarna: bouw van de ark. Zie context Genesis 6.

Gen 7:6 Noach nu was zeshonderd jaren oud, als de vloed der wateren op de aarde was.

600-minimaal 500 = hooguit 100 jaar

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 18:23

Itt tot eerdere geposte profetieën ben je nu volgens mij alle internetdrap die er is aan het posten. Beetje *muslimstyle* Ik hou daar niet zo van, het heeft iets passiefs in zich, ongeinteresseerdheid zelfs.
in deze cases zit wat meer rek voor interpretatie, dus er kan wat makkelijker een positieve draai aan gegeven worden, zodat het toch weer klopt. Dat wil echter niet zeggen dat deze voorbeelden 'drab' zijn. Ze liggen in de lijn van de andere contradicties, die in mijn ogen zeker niet geloofwaardig recht te breien zijn.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 04 jun 2004 19:13

Jesaja 42:2: Hij zal niet schreeuwen, noch Zijn [stem] verheffen, noch Zijn stem op de straat horen laten. etc.

Lees ff goed en denk eerst even goed na voordat je modder gaat gooien.

Hier wordt uiterst negatief gesproken over schreeuwen, stem verheffen en stem op de straat laten horen. Hier wordt bedoeld dat Jezus geen oproerkraaier was, die al schreeuwend mensen achter Zich aan zou trekken om es even een koninkrijk op poten te zetten. Zo dus niet. Jezus ging in stilheid, verdraagzaamheid en geduld Zijn weg. Niet al pochend en luid praatjes verkopend. Dát wordt bedoeld in deze tekst.

in deze cases zit wat meer rek voor interpretatie, dus er kan wat makkelijker een positieve draai aan gegeven worden, zodat het toch weer klopt. Dat wil echter niet zeggen dat deze voorbeelden 'drab' zijn. Ze liggen in de lijn van de andere contradicties, die in mijn ogen zeker niet geloofwaardig recht te breien zijn.

Ik krijg anders behoorlijk de indruk dat je gericht op zoek bent naar "problemen" in de Bijbel en ook niet de geringste moeite doet je een beetje in die "problemen" te verdiepen.

aardig in dit verband is ook het volgende:

Genesis 6 3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

(...)

Mi 120 jaar tot de zondvloed.
120 jaar voor Noach om de Ark te bouwen etc.

is geen basis voor.

M.i.: God stelt de mens een ultimatum: 120 jaar. Hoe lees je anders het eerste deel van de tekst, 'mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens, omdat hij ook vlees is'? Het woordje 'doch' wijst er op dat er verband is.

Een mogelijkheid is dat Noach niet 120, maar 100 jaar voor de vloed is gaan bouwen. Het ultimatum is echter 120 jaar voor de vloed gesteld.[/list]
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 19:45

kootje schreef:

Jesaja 42:2: Hij zal niet schreeuwen, noch Zijn [stem] verheffen, noch Zijn stem op de straat horen laten. etc.

Hier wordt uiterst negatief gesproken over schreeuwen, stem verheffen en stem op de straat laten horen. Hier wordt bedoeld dat Jezus geen oproerkraaier was, die al schreeuwend mensen achter Zich aan zou trekken om es even een koninkrijk op poten te zetten. Zo dus niet. Jezus ging in stilheid, verdraagzaamheid en geduld Zijn weg. Niet al pochend en luid praatjes verkopend. Dát wordt bedoeld in deze tekst.[/list]

Dat is een interpretatie van jou. Prima, maar de tekst in Jesaja geeft daar geen aanleiding toe. Met dat schreeuwen zou ik nog wel met je mee kunnen gaan, maar niet met: hij zal zijn stem niet verheffen en niet op de straat laten horen. Jezus deed dat wel. Voor de hand liggender dan jouw interpretatie is mijns inziens: hij zal geen publieke persoon zijn. Jezus was dat duidelijk wel. Hij stond regelmatig in het centrum van de publieke belangstelling, vele scharen volgende hem.

Wat betreft dat stil, geduldig en verdraagzaam:

Mattheus 12 34 Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt? want uit den overvloed des harten spreekt de mond.

Mattheus 23 33 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

[i]Mattheus 23 17 Gij dwazen en blinden, want wat is meerder, het goud, of de tempel, die het goud heiligt?
Mattheus 23 19 Gij dwazen en blinden, want wat is meerder, de gave, of het altaar, dat de gave heiligt?

bovenstaande teksten staan in schril contrast met:

Mattheus 5 22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

verder:

Johannes 2 15 En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.

stil, verdraagzaam en geduldig?

Marcus 11:13 En ziende van verre een vijgeboom, die bladeren had, ging Hij [om te zien], of Hij ook iets op denzelven zou vinden; en daarbij gekomen zijnde, vond Hij niets dan bladeren; want het was de tijd der vijgen niet.
14 En Jezus, antwoordende, zeide tot denzelven: Niemand ete [enige] vrucht meer van u in der eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.

is dit redelijke daad?

Om niet te spreken van hoe Jezus zijn ouders/moeder soms behandelde:

Johannes 2 4 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u [te doen?] Mijn ure is nog niet gekomen. '

ik vond dat als gelovige altijd een vreselijke tekst. Maar ja, het is Jezus die het zegt, dus het zal op een of andere manier wel goed zijn. Denk je dan.

Lukas 2:48 En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.
49 En Hij zeide tot hen: Wat [is het], dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?

Een mogelijkheid is dat Noach niet 120, maar 100 jaar voor de vloed is gaan bouwen
dit zou je op basis van Genesis kunnen concluderen.

Het ultimatum is echter 120 jaar voor de vloed gesteld
dit iis een aanname die niet gebaseerd is op wat in Genesis staat.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 jun 2004 22:15

surfer schreef:
kootje schreef:

Hier wordt uiterst negatief gesproken over schreeuwen, stem verheffen en stem op de straat laten horen. Hier wordt bedoeld dat Jezus geen oproerkraaier was, die al schreeuwend mensen achter Zich aan zou trekken om es even een koninkrijk op poten te zetten. Zo dus niet. Jezus ging in stilheid, verdraagzaamheid en geduld Zijn weg. Niet al pochend en luid praatjes verkopend. Dát wordt bedoeld in deze tekst.[/list]

Dat is een interpretatie van jou. Prima, maar de tekst in Jesaja geeft daar geen aanleiding toe. Met dat schreeuwen zou ik nog wel met je mee kunnen gaan, maar niet met: hij zal zijn stem niet verheffen en niet op de straat laten horen. Jezus deed dat wel. Voor de hand liggender dan jouw interpretatie is mijns inziens: hij zal geen publieke persoon zijn. Jezus was dat duidelijk wel. Hij stond regelmatig in het centrum van de publieke belangstelling, vele scharen volgende hem.

Mattheus 12 34 Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt? want uit den overvloed des harten spreekt de mond.

Mattheus 23 33 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

[i]Mattheus 23 17 Gij dwazen en blinden, want wat is meerder, het goud, of de tempel, die het goud heiligt?
Mattheus 23 19 Gij dwazen en blinden, want wat is meerder, de gave, of het altaar, dat de gave heiligt?

Mattheus 5 22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrecht op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

verder:

Johannes 2 15 En een gesel van touwtjes gemaakt hebbende, dreef Hij ze allen uit den tempel, ook de schapen en de ossen; en het geld der wisselaren stortte Hij uit, en keerde de tafelen om.

Marcus 11:13 En ziende van verre een vijgeboom, die bladeren had, ging Hij [om te zien], of Hij ook iets op denzelven zou vinden; en daarbij gekomen zijnde, vond Hij niets dan bladeren; want het was de tijd der vijgen niet.
14 En Jezus, antwoordende, zeide tot denzelven: Niemand ete [enige] vrucht meer van u in der eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het.

is dit redelijke daad?

Johannes 2 4 Jezus zeide tot haar: Vrouw, wat heb Ik met u [te doen?] Mijn ure is nog niet gekomen. '

ik vond dat als gelovige altijd een vreselijke tekst. Maar ja, het is Jezus die het zegt, dus het zal op een of andere manier wel goed zijn. Denk je dan.

Lukas 2:48 En zij, Hem ziende, werden verslagen; en Zijn moeder zeide tot Hem: Kind! waarom hebt Gij ons zo gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.
49 En Hij zeide tot hen: Wat [is het], dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?

Een mogelijkheid is dat Noach niet 120, maar 100 jaar voor de vloed is gaan bouwen
dit zou je op basis van Genesis kunnen concluderen.

Het ultimatum is echter 120 jaar voor de vloed gesteld
dit iis een aanname die niet gebaseerd is op wat in Genesis staat.

ik vond dat als gelovige

was je dat? en ben je dat nu niet meer........

ken je de concequentie van deze uitspraak?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jun 2004 17:19

Wie zegt dat 1 dag in de eerste hoofdstukken van Genesis 24 uur betekend?
Ik geloof dat de dagen in Genesis 1 perioden van miljoenen jaren in kunnen houden
voor dat geloof is weinig grond, aangezien in de voorgaande verzen nauwkeurig gedefinieerd is wat onder een dag verstaan wordt. Namelijk de tijd die verstrijkt tussen een morgen en een avond:

Genesis 1: 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
8 En God noemde het uitspansel hemel. En het was avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 07 jun 2004 16:25

Misschien moet je vergelijken met wat de mensen verwachtten van de Messias: eentje die hen verlossen zou van de Romeinen. Een koninkrijk van God op aarde. Bij Jezus is er aandacht voor de enkeling, voor het uitschot in de maatschappij zoals tollenaren en hoeren. In die zin 'stil' dus.

Nadrukkelijk staat er in de laatste tekst bij 'ten onrechte'. Is er bij de door jou genoemde teksten sprake van onrecht? In Matth. 12 wordt Jezus door de Farizeeën beschuldigd dat Hij duivelen uitwerpt door Beëlzebul. Hij weerlegt dat en noemt hen adderengebroedsels (duivelskinderen) en beargumenteert waarom.
Idem bij Matth. 23. Jezus geeft in vers 37 de oorzaak waarom Hij zo spreekt van hen: 'Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild'.

Ja, allereerst ten opzichte van de gekrookte rieten en rokende vlaswieken (Jes. 42:3!), en in zeker opzicht ook ten opzichte van de farizeeën en schriftgeleerden. Hij had hen in een ogenblik allemaal kunnen verdoemen. Hij waarschuwt hen echter scherp met het doel hen tot bekering te brengen (o.a. Joh. 3:11,17; 6:35,36).

is dit redelijke daad?

Jezus wil hiermee zeggen dat alle dingen mogelijk zijn zo je maar gelooft, al is het dat bergen verzet moeten worden (vers 23,24). Ik heb momenteel niet erg de tijd dit dieper uit te spitten, ik zal dat nog doen.

Allereerst de eerste tekst, Joh. 2:4. Jezus noemt Zijn moeder hier 'vrouw' omdat het nu niet over familieverhoudingen gaat, maar over de verhouding God-mens. Het daarop volgende 'wat heb ik met u te doen' is waardig nader bekeken te worden. Volgens de kanttekenaren staat er in het Grieks letterlijk 'wat is mij en u', wat inhoudt dat het een bestraffende manier van spreken is. Maria had moeten weten van Jezus' opdracht, en mag Hem niet tegenwerken hierin. Weer dus dit: de verhouding is hier anders, Jezus is aan zijn Goddelijke opdracht bezig. Blijkt ook uit de twee verzen uit Luk. 2

dit zou je op basis van Genesis kunnen concluderen. dit iis een aanname die niet gebaseerd is op wat in Genesis staat.

Klopt, ik laat even zien dat het mekaar helemaal niet hoeft tegen te spreken. Een andere mogelijkheid is significantie. Dat voor de 500 of 600 jaar een plusminus moet staan.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 07 jun 2004 16:28

surfer schreef:
Wie zegt dat 1 dag in de eerste hoofdstukken van Genesis 24 uur betekend?
Ik geloof dat de dagen in Genesis 1 perioden van miljoenen jaren in kunnen houden
voor dat geloof is weinig grond, aangezien in de voorgaande verzen nauwkeurig gedefinieerd is wat onder een dag verstaan wordt. Namelijk de tijd die verstrijkt tussen een morgen en een avond:

Genesis 1: 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
8 En God noemde het uitspansel hemel. En het was avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag.

Ben het helemaal met je eens dat het wel erg vergezocht is om hier uit te gaan van miljoenen jaren. Waarom?
In de wet wordt bijvoorbeeld gezegd 'want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, etc', wat houdt dit dan nog in?
Ik zie geen enkele reden in de tekst om dit te stellen.

RCI
Verkenner
Verkenner

Re: Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

Berichtdoor RCI » 08 jun 2004 10:11

surfer schreef:Hm...ik was onlangs wat profetien aan het checken, die uitgekomen zouden zijn tijdens het leven van Jezus. Wat blijkt? Veel referenties door de evangelieschrijvers zijn soms nogal gezocht. Veel profetien lijken er 'aan de haren bijgesleept' te worden om de autoriteit van een evangelie en van Jezus als verlosser te bevestigen.

Een voorbeeld? De eerste keer in het NT dat er over een vervulde profetie gesproken wordt:

Mattheus 2 15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

Dit zou een vervulling zijn van deze profetie:

Hosea 11 1 Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte uitgeroepen.

Maar, sorry hoor, is dat niet erg vergezocht? Deze tekst kan net zo goed slaan op de uittocht uit Egypte. En dat blijkt ook als je vers 2 leest:

2 [Maar] [gelijk] zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baals, en rookten den gesnedenen beelden er lijkt hier trouwens iets mis te gaan in de vertaling.

Een tweede voorbeeld:

Mattheus 2:17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!

En de tekst uit Jeremia:

Jeremia 31 15 Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn.

Maar lees eens even verder...-+

16 Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen.
17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want [uw] kinderen zullen wederkomen tot hun landpale

Zijn de vermoorde babies wedergekomen? Nee, deze profetie slaat op iets heel anders. Als ik me niet vergis, gaat het hier over de terugkeer naar Palestina.

De schrijver van Mattheus maakt zich hier schuldig aan het uit de context plukken van verzen, om autoriteit aan zijn geschrift te geven.

Sommige profetieën worden niet in één keer vervult, en sommige wel. Dat heeft te maken met het profetisch perspecitief. Er zijn vaak profetieën, die op de komst van Christus en verder op de wederkomst slaan.

RCI
Verkenner
Verkenner

Re: Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

Berichtdoor RCI » 08 jun 2004 16:11

surfer schreef:Hm...ik was onlangs wat profetien aan het checken, die uitgekomen zouden zijn tijdens het leven van Jezus. Wat blijkt? Veel referenties door de evangelieschrijvers zijn soms nogal gezocht. Veel profetien lijken er 'aan de haren bijgesleept' te worden om de autoriteit van een evangelie en van Jezus als verlosser te bevestigen.

Een voorbeeld? De eerste keer in het NT dat er over een vervulde profetie gesproken wordt:

Mattheus 2 15 En was aldaar tot den dood van Herodes; opdat vervuld zou worden hetgeen van den Heere gesproken is door den profeet, zeggende: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.

Dit zou een vervulling zijn van deze profetie:

Hosea 11 1 Als Israel een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte uitgeroepen.

Maar, sorry hoor, is dat niet erg vergezocht? Deze tekst kan net zo goed slaan op de uittocht uit Egypte. En dat blijkt ook als je vers 2 leest:

2 [Maar] [gelijk] zij henlieden riepen, alzo gingen zij van hun aangezicht weg; zij offerden den Baals, en rookten den gesnedenen beelden er lijkt hier trouwens iets mis te gaan in de vertaling.

Een tweede voorbeeld:

Mattheus 2:17 Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremia, zeggende:
18 Een stem is in Rama gehoord, geklag, geween en veel gekerm; Rachel beweende haar kinderen, en wilde niet vertroost wezen, omdat zij niet zijn!

En de tekst uit Jeremia:

Jeremia 31 15 Zo zegt de HEERE: Er is een stem gehoord in Rama, een klage, een zeer bitter geween; Rachel weent over haar kinderen; zij weigert zich te laten troosten over haar kinderen, omdat zij niet zijn.

Maar lees eens even verder...-+

16 Zo zegt de HEERE: Bedwing uw stem van geween, en uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, spreekt de HEERE; want zij zullen uit des vijands land wederkomen.
17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want [uw] kinderen zullen wederkomen tot hun landpale

Zijn de vermoorde babies wedergekomen? Nee, deze profetie slaat op iets heel anders. Als ik me niet vergis, gaat het hier over de terugkeer naar Palestina.

De schrijver van Mattheus maakt zich hier schuldig aan het uit de context plukken van verzen, om autoriteit aan zijn geschrift te geven.

Sommige teksten worden in delen, in plaats van in één keer vervuld. Dat heeft ook te maken met het profetisch perspecief. De profeet ziet de 1e en 2e komst van Christus heel dicht na elkaar.
Daarbij komt nog, dat de Heilige Schrift is geïnspireerd door de Heilige Geest. Dus je mag er helemaal niet aan sleutelen. Niet Mattheüs, maar God heeft de Bijbel geschreven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 jun 2004 15:07

Hier nog een site met commentaar bij de zogenaamde vervulde profetien:

http://www.deism.com/paine.htm

voor diegenen die slecht in engels zijn, leer het zo snel mogelijk, want dat geeft je toegang tot enorm veel belangrijke informatie.

RCI
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor RCI » 11 jun 2004 16:47

Jij zegt zogenaamd vervulde profetiën. Alles wat mensen zeggen kan fout zijn. Maar alles wat in de bijbel staat is waar! Absoluut waar! Als dat niet zo zou zijn, zou iedereen zich af gaan vragen, of er nog wel iets van het evangelie waar is. Ik herhaal: sommige profetiën worden niet in één keer vervuld, andere wel. Maar wat de bijbel, dus God zegt, is waar.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 jun 2004 16:54

Nadrukkelijk staat er in de laatste tekst bij 'ten onrechte'. Is er bij de door jou genoemde teksten sprake van onrecht? In Matth. 12 wordt Jezus door de Farizeeën beschuldigd dat Hij duivelen uitwerpt door Beëlzebul. Hij weerlegt dat en noemt hen adderengebroedsels (duivelskinderen) en beargumenteert waarom.
nee, Kootje. Dat 'ten onrechte' staat alleen in de context van het eerste tekstgedeelte, en niet in het tweede en derde gedeelte:

Mattheus 5 22 Doch Ik zeg u: Zo wie te onrechte op zijn broeder toornig is, die zal strafbaar zijn door het gericht; en wie tot zijn broeder zegt: Raka! die zal strafbaar zijn door den groten raad; maar wie zegt: Gij dwaas! die zal strafbaar zijn door het helse vuur.

Terug naar “Archief”