Satanisme... geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 15:56

M@rije schreef:ik ben het met Raido eens. de duivel heeft toch macht over je, of je nu tot hem bidt of niet. je zondigt toch ook iedere dag?

Ben jij dat zelf of is de duivel dat, die zondigt? Laten we niet alles op hem gaan afschuiven.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 01 apr 2004 15:57

We hebben allemaal een stukje 'duivel'
If you want world peace, fight for justice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 16:05

Vrouwe Justitia schreef:We hebben allemaal een stukje 'duivel'

Behalve ware gelovigen dan. Al kunnen die nog wel last hebben van de duivel.
Wat ik wel apart vond, is wat een poosje terug in het RD stond. Een artikel dat ging over Wicca en moderne hekserij enzo. Daarin stond ook een vrouw die eerst heks was geweest en nu niet meer, en haar vriend had zich bekwaamd in astraal reizen (geest die buiten het lichaam treedt) en gedachtenlezen. Hij kon op straat de gedachten van mensen lezen, behalve die van mensen die echt in God geloven. Daar zag hij alleen maar een wit licht...

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 01 apr 2004 17:14

Aragorn schreef:
Vrouwe Justitia schreef:We hebben allemaal een stukje 'duivel'

Behalve ware gelovigen dan. Al kunnen die nog wel last hebben van de duivel.
Wat ik wel apart vond, is wat een poosje terug in het RD stond. Een artikel dat ging over Wicca en moderne hekserij enzo. Daarin stond ook een vrouw die eerst heks was geweest en nu niet meer, en haar vriend had zich bekwaamd in astraal reizen (geest die buiten het lichaam treedt) en gedachtenlezen. Hij kon op straat de gedachten van mensen lezen, behalve die van mensen die echt in God geloven. Daar zag hij alleen maar een wit licht...

Hm, ja... dat is wel interessant. Wat was het voor artikel?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 apr 2004 17:16

Hij kon op straat de gedachten van mensen lezen, behalve die van mensen die echt in God geloven. Daar zag hij alleen maar een wit licht...
hoe kwam deze gedachtenlezer erachter of iemand al dan niet 'echt in God geloofde'? Vroeg hij dat steevast na het zien van het 'witte licht'? Waren er nog andere criteria?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 01 apr 2004 17:17

Ehm, was het eigenlijk alleen bij gelovige christenen? (dan lijkt het me inderdaad wat moeilijk vast te stellen)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 18:01

Het was een redelijk 'objectief' artikel over het feit dat de aandacht voor wicca en neopaganisme de laatste tijd fors toeneemt, ook onder kerkelijke jongeren.

Ik weet verder niet hoe hij dat controleerde (of ze in God geloofden), veel stond er verder niet bij. Ik vermoed dat hij dat van sommige mensen wist en elke keer als je zo'n wit licht ziet kan je natuurlijk wel ff kijken of diegene er een beetje 'christelijk uitziet' of op een andere manier er blijk van geeft in God te geloven. En hij zal ongetwijfeld ook weleens met gelovigen gesproken hebben, whatever. Ik weet het niet.

Het lijkt me wel dat het dan om oprechte gelovigen gaat ja, niet om mensen die zich wel christen noemen maar niet echt geloven. Want die zijn in wezen niets anders dan andere mensen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 apr 2004 18:02

Vrouwe Justitia schreef:Ehm, was het eigenlijk alleen bij gelovige christenen? (dan lijkt het me inderdaad wat moeilijk vast te stellen)

Nu hebben jullie het over iemand die ik zeer persoonlijk ken.

Deze jongen had zich in het geheim in de wicca laten inwijden, waar zijn vader en moeder niets vanaf wisten, want zijn vader was voorganger in de pinkstergemeente, hij was zo hoog opgeklommen in de wicca dat hij astrale reizen kon maken, en inderdaad zag hij op straat wie een christen was, doordat die met een wit licht beschermd werd.

Op een moment besloot hij voor verdere ontwikkeling hierin een reis naar nieuw Zeeland te maken, hij zou daar logeren bij kennisen uit zijn woonplaats die daar naar toe verhuisd waren.
Maar ja, dit waren óók christenen dus hij verzweeg alles, en... ze hadden een lieve dochter, waar hij verliefd op werd.
Dus ging hij szondags keurig mee naar de kerk.
Tot hij zo door de prediking aangeraakt werd en besloot zich om te keren.
Maar dat gaat zomaar niet,toen kwam snachts zijn wicca "engel" op bezoek, en was opeens niet meer zo lief.
Nu was het opeens een duivel en heeft hem een vreselijke nacht bezorgd, maar hij bleef de bijbel citeren en uiteindelijk verdween zij.

Uiteindelijk is hij met het meisje getrouwd, en is weer even terug geweest in Nederland, maar woont nu weer in Nieuw Zeeland.

En door hem is een andere heks hier in Nederland ook weer tot bekering gekomen.
Weest blij in de Heer !

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 apr 2004 18:05

ik denk dat zelfs een waar gelovig mens diep vanbinnen de wil heeft om God te dienen, maar toch ook nog steeds hangt naar het slechte...de duivel heeft ook nog macht over de ware gelovigen.(denk ik dan)
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 18:08

Ene mevrouw De Jongh-Foekema, die zelf heks geweest was en er nu lezingen over houdt vertelde in dat artikel dat een vriend van haar deze man was. Maar er stond niet bij dat zij door hem tot inkeer is gekomen en ook niet dat hij zelf veranderd was.

Weet je toevallig of hij nu nog steeds gedachten kan lezen, of dat die 'kunst' ook verdwijnt als je bekeerd wordt?

Hier nog even de link naar het bewuste artikel:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=91467

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 apr 2004 18:15

M@rije schreef:ik denk dat zelfs een waar gelovig mens diep vanbinnen de wil heeft om God te dienen, maar toch ook nog steeds hangt naar het slechte...de duivel heeft ook nog macht over de ware gelovigen.(denk ik dan)

M@rije dat is het vlees wat zondigt, maar Christus leeft in mij en dat gaat niet samen met een stukje duivel.

Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is) niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nog in het vlees leef, leef ik door het geloof in de zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft overgegeven.
Weest blij in de Heer !

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 apr 2004 18:27

Aragorn schreef:Ene mevrouw De Jongh-Foekema, die zelf heks geweest was en er nu lezingen over houdt vertelde in dat artikel dat een vriend van haar deze man was. Maar er stond niet bij dat zij door hem tot inkeer is gekomen en ook niet dat hij zelf veranderd was.

Weet je toevallig of hij nu nog steeds gedachten kan lezen, of dat die 'kunst' ook verdwijnt als je bekeerd wordt?

Hier nog even de link naar het bewuste artikel:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=91467

========
.Joyce de Jongh-Foekema was vijf jaar heks
toen ze tijdens een kerkdienst „door God
in de kraag werd gegrepen.” Ze zat daar om
voor zichzelf te bewijzen dat God niet
bestond. Afgelopen zaterdag sprak ze
over hekserij tijdens een seminar dat
werd belegd door de Euregio
Christengemeente Aalten/Bocholt.
========

Bovenstaand stukje haalde ik uit dat bewuste artikel, en daar was ik aanwezig, het was in den Haag. Dus ik heb het uit de eerste hand.
Zij had een ansichtkaart van die jongen uit N-Z gekregen met de mededeling dat hij zich bekeerd had van het wicca geloof, en hij vroeg haar er ook eens over na te denken, en die woorden bleven bij haar hangen.

Dat gedachtenlezen is natuurlijk over want dat kwam van de duivel.
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 18:31

Oke, bedankt voor de info!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 01 apr 2004 19:14

het vlees IS des duivels...en ik geloof ook n kind van God te zijn, maar ook dat de duivel nog steeds macht over mij heeft.
Engaged @ 07-01-2005

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 apr 2004 19:18

M@rije schreef:het vlees IS des duivels...en ik geloof ook n kind van God te zijn, maar ook dat de duivel nog steeds macht over mij heeft.

Met jouw toestemming, anders had hij geen vat op je.

Er staat niet voor niets :
Biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.
Weest blij in de Heer !

Terug naar “Archief”