RECI-TATIVO schreef:Psalm 75 van Aarnoud de Groen staat daar ook tussen!Dat is nog eens een fris koraalvoorspel waarbij
Hij speelt wel ritmisch

Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Is dat verantwoord? Kun je luisteren naar orgelmuziek dat iemand misschien wel speelt om zich er zelf aan te verreiken? IJdelheid...
Raido schreef:Is dat verantwoord? Kun je luisteren naar orgelmuziek dat iemand misschien wel speelt om zich er zelf aan te verreiken? IJdelheid...
RECI-TATIVO schreef:Raido schreef:Is dat verantwoord? Kun je luisteren naar orgelmuziek dat iemand misschien wel speelt om zich er zelf aan te verreiken? IJdelheid...
Dat is zeker verantwoord soms moet je op een orgel ver reiken wil je het bovenste klavier (in geval van 3 of meerklaviers speeltafels) of registerknoppen kunnen bereiken. Dat heeft niets met ijdelheid maar alles met praktijk en ergonomie te maken. En of men zich daarbij verrijkt, ik hoop het, muziek kan je zoveel rijker maken, geestelijk...
Raido schreef:Ook als de organist psalmen pompt maar er niks van meent?
SDG schreef:RECI-TATIVO schreef:Raido schreef:Is dat verantwoord? Kun je luisteren naar orgelmuziek dat iemand misschien wel speelt om zich er zelf aan te verreiken? IJdelheid...
Dat is zeker verantwoord soms moet je op een orgel ver reiken wil je het bovenste klavier (in geval van 3 of meerklaviers speeltafels) of registerknoppen kunnen bereiken. Dat heeft niets met ijdelheid maar alles met praktijk en ergonomie te maken. En of men zich daarbij verrijkt, ik hoop het, muziek kan je zoveel rijker maken, geestelijk...
Het laatstverschenen nummer van Muziek & Liturgie (maandblad van de GOV Vereniging van Kerkmusici) biedt daarbij een goede handreiking middels een artikel van Peter Ouwerkerk over de juiste houding aan het orgel.
Enne... ooit een rijke organist gezien?
RECI-TATIVO schreef:Ik wist dat Ouwerkerk zo'n artikel zou publiceren!
RECI-TATIVO schreef:Jean Guillou schijnt heel aardig te verdienen...![]()
RECI-TATIVO schreef:Gershwin schreef:Wim van de Beek speelt ook erg goed, trouwens. En Wouter van den Broek. En Piet Kee. En Leo van Doeselaar. En Bram Beekman. En TON KOOPMAN.
Goede smaak! Hoewel ik de bach-interpretaties van Koopman vaak wel een tikkie aan de snelle kant vind, maar die uitvoeringen hebben wel 'smoel'!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten