Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathan

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Nathan » 15 jul 2014 17:24

Interessant wat Marnix schrijft.
Kop koffie na de dienst en ieder spoedt zich naar huis.
Helaas zie ik dat in mijn eigen kerk ook gebeuren en dat baart me zorgen.
Wij broeders en zusters in de gemeente zijn de levende stenen die samen in geestelijke zin de kerk bouwen met Jezus als hoofd der kerk.
En dat is dus beslist geen vrijblijvende zaak.
Het betekent dat je ook in het dagelijkse leven oog moet hebben voor de wensen en noden van je broeders en zusters.
Niet alleen in gedrag, maar vooral ook in het bidden.
God kan zijn gaven die hij aan Zijn kerk heeft geschonken slechts in overvloed geven, wanneer wij mensen er van doordrongen zijn dat eenheid in liefde tussen alle gemeenteleden tot zegeningen kunnen leiden.
Want God wil ons zijn zegeningen schenken, Zijn handen druipen van olie, maar het wordt ons in onvoldoende mate geschonken door egoïsme en materialisme.
Zelf maak ik me er al maanden zorgen over en laat me niet los.

Ten aanzien van twee erediensten op zondag (het dubbele offer) ben ik duidelijk genoeg geweest en hoef ik niet in herhalingen te vallen.
Wanneer gelovigen christenen de liefde van God ervaren en het welletjes vinden met een uurtje (of twee) kerken met zondag, dan moeten ze het vooral zelf maar weten.

We leven nu eenmaal in de tijd van Laodicea.
En zoals de Heer al waarschuwt: waart gij heet of koud, maar nu gij lauw zit zal ik u uit Mijn mond spuwen.
Dat is ernstige waarschuwing.
Waakt en Bidt Broeder!!!
Maranatha.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 18:48

schelpje3 schreef:Ik ken geen enkele kerkelijke gemeente waar dit in de kerkorde staat:
Ieder lid dient alle kerkdiensten bij te wonen. 8)

De Bijbel zegt wel dat we onze samenkomsten (en hier worden kerkdiensten mee bedoeld volgens mij) niet mogen nalaten:

Hebreeën 10:24-25
24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen. (NBV)

De Bijbel zegt wel dat ieder lid wanneer mogelijk alle kerkdiensten dient bij te wonen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 18:54

Marnix schreef:Ik zie geen verschillen tussen de ochtenddienst en middagdienst. Zoals je al aangeeft, in beide gevallen wordt er bij ons vanuit de Bijbel gepreekt en de HC wordt soms als "kapstok" gebruikt. Ik vind de middagdienst dan ook niet noodzakelijk, hoewel ik er indien mogelijk graag naartoe ga.

Waarom vind je de middagdienst niet noodzakelijk? Als er vanuit de Bijbel gepreekt wordt, is dat toch goed? En als je meer wilt weten over God, dan ga je toch ook graag naar de middagdienst?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2014 18:57

Spreeuw schreef:[

De Bijbel zegt wel dat we onze samenkomsten (en hier worden kerkdiensten mee bedoeld volgens mij) niet mogen nalaten:

24 Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen. (NBV)

De Bijbel zegt wel dat ieder lid wanneer mogelijk alle kerkdiensten dient bij te wonen.

ik denk dat daarmee juist de samenkomsten onderling mee bedoeld worden,
nu te vergelijken met de verenigingen, bijbelstudie avonden, andere samenkomsten doordeweeks met elkaar.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 18:58

meribel schreef: ik denk dat daarmee juist de samenkomsten onderling mee bedoeld worden,
nu te vergelijken met de verenigingen, bijbelstudie avonden, andere samenkomsten doordeweeks met elkaar.

Kerkdienst is ook een onderlinge samenkomst. Ik zie het verschil niet.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 jul 2014 19:08

*Off topic*

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 jul 2014 19:12

Spreeuw schreef:

Alle kerkdiensten ?
Dit is wel een heel erg protestante Nederlandse opmerking.
In het buitenland b.v. bij de orthodoxe kerk zijn er op een zondag vaak 6 diensten.
6 x minstens 2 uur - en niet zitten Spreeuw - staan de hele dienst.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 jul 2014 19:13

Spreeuw schreef:Kerkdienst is ook een onderlinge samenkomst. Ik zie het verschil niet.

zeker, maar jij schreef; ' hier worden de kerkdiensten mee bedoeld volgens mij '

het kan zo maar zo zijn dat je zondag netjes 2 keer in de kerk zit, maar doordeweeks je volledig afzondert van een gemeente. Dan ben je ook niet echt gemeente.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 19:24

meribel schreef:zeker, maar jij schreef; ' hier worden de kerkdiensten mee bedoeld volgens mij '

het kan zo maar zo zijn dat je zondag netjes 2 keer in de kerk zit, maar doordeweeks je volledig afzondert van een gemeente. Dan ben je ook niet echt gemeente.

Klopt, maar omdat het in dit topic over kerkdiensten gaat, noemde ik dat alleen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 jul 2014 20:08

Spreeuw schreef:

Toen dat opgeschreven werd, hadden ze maar 1 samenkomst per week op zondagavond.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 jul 2014 20:42

En die ene samenkomst was er omdat er geen snelle bolides bestonden waar we tegenwoordig mee naar de kerk sjezen.
Voor velen was het wel "een dag gaans" oftewel een aantal uren of een hele dag lopen.

In mijn kerk is er maar 1 viering op zondag; was in vroeger tijden wel anders, dan was er nog Marialof.
Ook PKN - protestantse gemeenten, vaak fusiekerken Herv/geref. houden meestal alleen een ochtendviering.
Maar gaan we elkaar nu af zitten rekenen of de kerk 2 vieringen houd en of je die dan wel/niet allebei bezoekt?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 jul 2014 20:52

moderngelovige schreef:En die ene samenkomst was er omdat er geen snelle bolides bestonden waar we tegenwoordig mee naar de kerk sjezen.
Voor velen was het wel "een dag gaans" oftewel een aantal uren of een hele dag lopen.

In die tijd werkten de mensen gewoon op zondag overdag en kwamen ze 's avonds bij elkaar in één van de huisgemeentes. Doordeweeks hadden ze hun eigen leven en hun eigen taak als Christen in dat leven en op zondagavond kwamen ze met andere gelovigen bijeen, om de Heere Jezus te gedenken tijdens het Avondmaal en elkaar te bemoedigen en scherp te houden en God te loven met liederen en samen te bidden.

In de rest van de week werden ze geleid door de Heilige Geest die in hen woonde.

Tegenwoordig lijkt het wel of de Heilige Geest alleen maar in een kerkgebouw woont en ze daar zo veel en zo vaak als kan daar naar toe moeten, om Hem te kunnen horen. (Net zoals God vroeger in de tempel woonde)
Maar als je zegt dat je buiten de kerk God Stem hoort, verklaren ze je voor gek.

Echt de omgekeerde wereld.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 22:07

Bambi schreef:Tegenwoordig lijkt het wel of de Heilige Geest alleen maar in een kerkgebouw woont en ze daar zo veel en zo vaak als kan daar naar toe moeten, om Hem te kunnen horen. (Net zoals God vroeger in de tempel woonde)
Maar als je zegt dat je buiten de kerk God Stem hoort, verklaren ze je voor gek.
Echt de omgekeerde wereld.
Ik herken het helemaal niet Bambi, wat je nu zegt. Ik ga heel graag op zondag naar de kerk. Maar ik zou de rest van de week niet zonder de Heilige Geest kunnen leven. Het één is niet te scheiden van het ander. De zondag niet van de rest van de week.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 22:14

rotterdam schreef:In het buitenland b.v. bij de orthodoxe kerk zijn er op een zondag vaak 6 diensten.
6 x minstens 2 uur - en niet zitten Spreeuw - staan de hele dienst.
Dus 12 uur staan op één zondag? Is dat wel Bijbels? Waarom mogen die mensen niet zitten? Jezus gebood Zelf de schare te gaan zitten die naar Hem luisterden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 22:15

mona schreef:Dus 12 uur staan op één zondag? Is dat wel Bijbels? Waarom mogen die mensen niet zitten? Jezus gebood Zelf de schare te gaan zitten die naar Hem luisterden.

En het was nog een heerlijke openlucht dienst ook.

Terug naar “Archief”