Drumstel in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 18:47

maaarten schreef:Ik zou er in ieder geval wel voor zijn (uit niet principiele overwegingen) om de Geneefse psalter weer acapella te gaan zingen.

Zoiets als dit, dan hoeven we niet meer onder te doen voor die Russen wat mij betreft :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=OkeIf6EyhtA

Verder heb ik geen principiele bezwaren tegen bepaalde instrumenten in de kerk. Ik vind het dan weer wel geen goed idee om alle arbitraire mode van de wereld de kerk binnen te halen om de kerk maar niet te ouderwets te laten lijken. In het kader daarvan zit ik meestal niet te wachten op de muziek waarvoor men een drumstel de kerk in wil halen........

Marnix schreef:Ja maar het gaat in de kerk niet alleen om wat je zelf vindt. Als een hoop mensen dat wel zou willen, zou je het dan op basis van smaak willen tegenhouden? Dat gebeurt natuurlijk vaak aan beide kanten. Mensen vinden het mooi of niet, willen het of niet.... en willen het liefst hun eigen zin doordringen... en daardoor ontstaan er vaak conflicten, omdat men geen rekening met elkaar wil houden (binnen de Bijbelse kaders uiteraard)

Vaak ook met uit zijn verband gerukte Bijbelse kaders...
Over en weer.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 03 apr 2014 21:39

Majiem schreef:Nee, maar de motivatie achter vernieuwing is wel belangrijk.

StillAwake schreef:Helemaal mee eens, net zoals de motivatie achter het tegenhouden van vernieuwing ook belangrijk zou moeten zijn...

absoluut, dat lijkt me omgekeerd evenredig meer dan logisch.
deep water faith in the shallow end

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 apr 2014 08:17

Jvslooten schreef:Pleit je nou voor de herinvoering van de besnijdenis Mealybug? Lees ik dat goed? :mrgreen:

Ik dacht geheel on topic te zijn door het over het gebruik van bepaalde muziekinstrumenten , te hebben , de citer in dit geval.
Typische valstrikjes trap ik allang niet meer in hoor. :mrgreen:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 apr 2014 09:33

Majiem schreef:Nee, maar de motivatie achter vernieuwing is wel belangrijk.

StillAwake schreef:Helemaal mee eens, net zoals de motivatie achter het tegenhouden van vernieuwing ook belangrijk zou moeten zijn...

Majiem schreef:absoluut, dat lijkt me omgekeerd evenredig meer dan logisch.

Klopt, maar vaak wordt deze laatste stap vergeten, omdat de traditie in de optiek van sommige mensen een doorslaand argument is geworden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 04 apr 2014 12:34

Ook dat is wederkerig, voor sommige mensen zijn tradities per definitie iets om uit de weg te ruimen...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 apr 2014 12:43

Rozijn schreef:Ook dat is wederkerig, voor sommige mensen zijn tradities per definitie iets om uit de weg te ruimen...

Klopt, al denk ik dat deze laatste categorie in refo-land zeldzamer is.. ;-)

BertSr
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertSr » 04 apr 2014 21:35

De vraag is gaat het over een drumstel of over andere elementen in de eredienst. Feitelijk zou eea een organisch geheel kunnen vormen. Eea hangt ok samen met de culturele setting waar je bent opgegroeid, Soweto, Barneveld, Djakarta. Dat relativeert het antwoord van deskundigen....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 apr 2014 22:31

Rozijn schreef:Ook dat is wederkerig, voor sommige mensen zijn tradities per definitie iets om uit de weg te ruimen...

StillAwake schreef:Klopt, al denk ik dat deze laatste categorie in refo-land zeldzamer is.. ;-)

Laten we daar verandering in brengen en een gitaarbandje beginnen genaamd de rebelse refo's! :clown:

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 05 apr 2014 07:58

mohamed schreef:Laten we daar verandering in brengen en een gitaarbandje beginnen genaamd de rebelse refo's! :clown:

Dat is meer een titel voor de nieuwe Suske en Wiske :lol:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2014 12:11

mohamed schreef:Laten we daar verandering in brengen en een gitaarbandje beginnen genaamd de rebelse refo's! :clown:

Byte schreef:Dat is meer een titel voor de nieuwe Suske en Wiske :lol:

Die wil ik wel lezen! ;)

Afbeelding
Kom Suske, we gaan deze zondag eens niet naar de preek!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 apr 2014 13:17

Ah :idea:
Nu snap ik dat eeuwige degelijke jurkje van wiske en dat haar in een knotje

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 apr 2014 14:40

Ja alleen is het rokje wat aan de korte kant! [-X

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 07:18

StillAwake schreef:Klopt, al denk ik dat deze laatste categorie in refo-land zeldzamer is.. ;-)

Er bestaan genoeg gitaarbandjes in de reformatorische wereld. Ik geloof niet dat die een verandering in het muzikaal bewustzijn van een volledige zuil teweeg gaan brengen...

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 07 apr 2014 10:52

Wat mij vaak tegenstaat is het volume van het drumstel in de kerk. Dat drumstel komt zelden alleen, maar gaat dan gepaard met band en bijbehorende muziekinstallatie. Als het volume dan zo hard staat dat de gemeente niet meer te horen is, dan gaat het zijn doel voorbij.

Zondag in een gemeente geweest waar ze de muziek perfect geregeld hadden en dan zie ik het als waardevolle aanvulling.
deep water faith in the shallow end

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 10:56

Majiem schreef:Wat mij vaak tegenstaat is het volume van het drumstel in de kerk. Dat drumstel komt zelden alleen, maar gaat dan gepaard met band en bijbehorende muziekinstallatie. Als het volume dan zo hard staat dat de gemeente niet meer te horen is, dan gaat het zijn doel voorbij.

Zondag in een gemeente geweest waar ze de muziek perfect geregeld hadden en dan zie ik het als waardevolle aanvulling.

Exact hetzelfde geld voor veel organisten. Ook orgels staan vaak op een dermate hoog volume ingesteld dat je in de kerk vaak je buurman niet eens meer hoort (wat voor degene die naast mij zit overigens juist fijn is, mij horen zingen is geen pretje...)

Terug naar “Archief”