Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor naamloos » 10 feb 2014 14:44

StillAwake schreef:Tja, een nudist als predikant kan ik ook niet echt waarderen (hoewel dat wel het eind zou zijn van de tegenstand tegen vrouwen in het ambt.... ).
Dan maak je mij niet meer wijs dat de mensen om de preek komen.

Oké, ik vind voor mezelf kleding wel belangrijk, voor mij moet het bij de gelegenheid passen.
Onze voorganger had bij het kennismakingsbezoek aan de gemeente een soort van een bakkersbroek aan met een idioot bloesje of shirt.
Zn vrouw had een korte spijkerrok aan met een paars diggie als bovenkleding.
Ik vond ik :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: Maar preken dat ie kan :!:
En zn kledingkeuze heeft ie ook netjes bijgestelt, geen zwart pak maar gewoon normaal.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 14:46

naamloos schreef:Dan maak je mij niet meer wijs dat de mensen om de preek komen.

Oké, ik vind voor mezelf kleding wel belangrijk, voor mij moet het bij de gelegenheid passen.
Onze voorganger had bij het kennismakingsbezoek aan de gemeente een soort van een bakkersbroek aan met een idioot bloesje of shirt.
Zn vrouw had een korte spijkerrok aan met een paars diggie als bovenkleding.
Ik vond ik :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: Maar preken dat ie kan :!:
En zn kledingkeuze heeft ie ook netjes bijgestelt, geen zwart pak maar gewoon normaal.

Kijk, het moet netjes zijn, dat ben ik met je eens.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 14:47

StillAwake schreef:En waar baseer je dat op?
Het gaat om de inhoud, niet om de vorm.
Jezus zelf ageerde tegen de lange vormelijke gebeden op de hoek van de straat weet je nog?

Ik heb het toch niet over lange vormelijke gebeden op straat?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 14:50

schelpje3 schreef:Ik heb het toch niet over lange vormelijke gebeden op straat?

Nee, maar wel over de vormelijkheid vanaf de preekstoel.
Kleding is ook een vorm namelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 14:52

Ja duh.
Zo kun je dus alles wegredeneren.
Terwijl ik alleen maar zei dat ik het persoonlijk jammer vind.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 feb 2014 14:55

schelpje3 schreef:Ja duh.
Je zei: Inhoud kan niet zonder vorm, anders krijg je vorm zonder inhoud!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 14:56

schelpje3 schreef:Ja duh.

Heeft niks met wegredeneren te maken.
Toen ik vroeg waarom jij dat persoonlijk jammer vond zei je:
"Inhoud kan niet zonder vorm, anders krijg je vorm zonder inhoud!".
Een statement wat klonk als een wetmatigheid...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 15:00

StillAwake schreef:Heeft niks met wegredeneren te maken.
Toen ik vroeg waarom jij dat persoonlijk jammer vond zei je:
"Inhoud kan niet zonder vorm, anders krijg je vorm zonder inhoud!".
Een statement wat klonk als een wetmatigheid...

Als ik iets vind, is dat dan wetmatigheid?
Terwijl ik alleen maar van bepaalde oude normen en waarden houd en die graag wil zien?
Waar ik zeer beslist niet alleen in sta! Zo bijzonder is het niet hoor, om graag een predikant in donker kostuum op de kansel te zien.
Hoe zien wij de predikant? In een spijkerbroekje met ruiten hemmetje, want: ach, wat maakt het uit.
We zitten in Gods Huis, voor Zijn aangezicht, naar de koning trek je niet eens je spijkerbroek aan.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 15:04

schelpje3 schreef:Als ik iets vind, is dat dan wetmatigheid?
Terwijl ik alleen maar van bepaalde oude normen en waarden houd en die graag wil zien?
Waar ik zeer beslist niet alleen in sta! Zo bijzonder is het niet hoor, om graag een predikant in donker kostuum op de kansel te zien.
Hoe zien wij de predikant? In een spijkerbroekje met ruiten hemmetje, want: ach, wat maakt het uit.
We zitten in Gods Huis, voor Zijn aangezicht, naar de koning trek je niet eens je spijkerbroek aan.

Jij weet niet wat ik aantrek als ik bij de koning op de koffie ga.
Gewoon mijn nette kleren: spijkerbroek, shirt en mooi overhemd. Doe ik naar de kerk, naar verjaardagen, bruiloften en partijen.
Overigens geloof ik nog niet dat ik een uitnodiging van Willem Alexander aan zou nemen, maar da's een ander verhaal.
Een vertegenwoordiger in pak geloof je toch ook niet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 15:07

StillAwake schreef:Jij weet niet wat ik aantrek als ik bij de koning op de koffie ga.
Gewoon mijn nette kleren: spijkerbroek, shirt en mooi overhemd. Doe ik naar de kerk, naar verjaardagen, bruiloften en partijen.
Overigens geloof ik nog niet dat ik een uitnodiging van Willem Alexander aan zou nemen, maar da's een ander verhaal.
Een vertegenwoordiger in pak geloof je toch ook niet?

Welke kleding jij aantrekt, moet jij weten, het ging hier over de dominee.
Ik heb mijn standpunt duidelijk gemaakt, dacht ik, en voordat het hier een rotonde wordt, zal ik deze wel even verlaten.
Het lijkt er nu op of ik iets heel extreems gezegd heb.
Terwijl het notabene de gewoonste zaak van de wereld is in alle midden en rechtse kerken.
De vernieuwing begint altijd bij links, dus logisch dat het daar geen issue is, zoals zoveel zaken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 15:11

schelpje3 schreef:Welke kleding jij aantrekt, moet jij weten, het ging hier over de dominee.
Ik heb mijn standpunt duidelijk gemaakt, dacht ik, en voordat het hier een rotonde wordt, zal ik deze wel even verlaten.
Het lijkt er nu op of ik iets heel extreems gezegd heb.
Terwijl het notabene de gewoonste zaak van de wereld is in alle midden en rechtse kerken.
De vernieuwing begint altijd bij links, dus logisch dat het daar geen issue is, zoals zoveel zaken.

Vernieuwingen komen inderdaad vrijwel altijd van links.
Wat echter niet wegneemt dat rechts soms géén argumenten heeft voor wetmatigheden waar een enorm gezag aan wordt gehangen...

En ja, ik vind het een vrij extreem en beangstigend standpunt!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 15:14

Ds. C. P. de Boer, predikant van de christelijke gereformeerde kerk Maranatha te Urk legt in het Reformatorisch Dagblad uit waarom hij altijd zwarte kleren draagt als dominee. Hij doet dat niet om daarmee 'wat te zijn' maar om herkenbaar te zijn als ambtsdrager. "Een dominee dient zich als ambtsdrager te kleden, stijlvol dus. Of dat nu een grijs, blauw of zwart pak is, dat is mij om het even." Hij voegt toe: "Laat maar zien dat bij het dienen van de Heere een correcte stijl hoort. Laat maar zien dat je namens de Koning van de Kerk komt."

"Een predikant moet ook doordeweeks als predikant herkenbaar zijn, naar buiten toe, opdat de mensen weten met wie ze van doen hebben, en naar binnen toe om enige afstand te bewaren. Hij mag van mij een blauw of een ander gekleurd pak dragen. Ik draag zelf een zwart pak. Dat past gewoon beter bij mij. Voor mij geldt dat de kleur zwart het meest stijlvol is."

CIP.nl

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 feb 2014 15:18

Als je Rutte ziet zou je zomaar kunnen denken dat het een dominee is. tot ie begint te praten.
Dan zou een ds beter een naamkaartje kunnen dragen om duidelijk te maken dat ie dominee is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 15:20

schelpje3 schreef:Ds. C. P. de Boer, predikant van de christelijke gereformeerde kerk Maranatha te Urk legt in het Reformatorisch Dagblad uit waarom hij altijd zwarte kleren draagt als dominee. Hij doet dat niet om daarmee 'wat te zijn' maar om herkenbaar te zijn als ambtsdrager. "Een dominee dient zich als ambtsdrager te kleden, stijlvol dus. Of dat nu een grijs, blauw of zwart pak is, dat is mij om het even." Hij voegt toe: "Laat maar zien dat bij het dienen van de Heere een correcte stijl hoort. Laat maar zien dat je namens de Koning van de Kerk komt."

"Een predikant moet ook doordeweeks als predikant herkenbaar zijn, naar buiten toe, opdat de mensen weten met wie ze van doen hebben, en naar binnen toe om enige afstand te bewaren. Hij mag van mij een blauw of een ander gekleurd pak dragen. Ik draag zelf een zwart pak. Dat past gewoon beter bij mij. Voor mij geldt dat de kleur zwart het meest stijlvol is."

CIP.nl

Mooi citaat, maar dan nog steeds de persoonlijke mening van een man die er géén Bijbelse gronden voor kan aanvoeren.
En als het om dat zwarte pak gaat, doe dan dat priesterskostuum van de RKK maar. Mooi, stijlvol en herkenbaar.
Maar als de dominee in zijn vrije tijd in pak gaat lopen geloof ik dat er toch wel wat mensen gaan twijfelen aan de intenties van zo'n man...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 16:20

StillAwake schreef:Een vertegenwoordiger in pak geloof je toch ook niet?
Waarom niet? Een dominee vertelde mij eens hoe hij twee stratenmakers tegenkwam, die hem dus zagen lopen in z´n zwarte pak. Een van de stratenmakers vroeg: ´U bent zeker vertegenwoordiger? Waarvan?´ De dominee antwoordde: ´Inderdaad, vertegenwoordiger van de allerhoogste God.´ Het heeft nog tot een vruchtbaar gesprek geleid.. zo kan het ook :wink:

Terug naar “Archief”