De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 06 apr 2015 14:06

@Marnix en @Chaya hoe vinden jullie de uitleg van Watchman-nee? Wat een diepte hè, geweldig.
@Chaya, Hieronder, in een stukje van de post, legt hij uit wat ik bedoelde met "Hakken over de sloot" (Ik ervaar dat ik het nog vaker moet ontvangen.) Prachtig gewoon!

Wij denken dat het ontvangen van olie genoeg is, maar God wil dat wij het tweemaal ontvangen. De tweede keer verschilt van de eerste keer, want de eerste keer geeft Hij de olie voor niets, maar bij de tweede keer moet er een prijs voor worden betaald. Als iemand de prijs niet wil betalen - zichzelf verloochenen en ernstig zoeken - dan zal hij de olie geen tweede keer ontvangen. Laten wij dus waakzaam zijn. Vandaag kunnen de mensen misschien niet ontdekken of wij de olie tweemaal hebben ontvangen; en misschien wandelen wij nu zonder al teveel moeilijkheden door het leven heen, maar op die toekomstige dag zullen wij aan onszelf ontdekt worden. dan zal onze ware toestand openbaar worden. Zijn wij bereid om de prijs te betalen? Het vervuld zijn met de Heilige Geest is de voorwaarde om opgenomen te worden. Net zoals een ballon opstijgt als deze vol met helium zit, zo zullen zij die vervuld zijn met de Heilige Geest opgenomen worden. Laten wij daarom de prijs betalen om extra olie in de kruik te kunnen krijgen, want anders zullen wij eindigen als de vijf dwaze maagden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2015 16:01

Ik vind het vergezocht, omdat het anders niet met de dogmatiek van de opname passend te krijgen is. Maar als we gewoon lezen wat er staat en er niet allerlei dingen bij verzinnen is het einde in de drie gedeelten van Mattheus 25 heel definitief. De deur is open en de bruidegom zegt tegen gasten die waren genodigd: ik ken jullie niet, ga weg. De slaaf met de talenten wordt uitgestoten, de schapen van de bokken gescheiden. De een gaat naar het feest, de ander niet. Dat is wat er staat, zonder kanttekeningen als: ja maar uiteindelijk komt het wel weer goed of is er nog een kans. Leuke theorieen dus maar het gaat om wat er staat, wat Jezus zegt. Niet wat we daar zelf bij kunnen bedenken. Degenen die voor een tweede keer olie moesten halen kwamen te laat. En niet meer binnen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 06 apr 2015 20:08

Marnix schreef:Ik vind het vergezocht, omdat het anders niet met de dogmatiek van de opname passend te krijgen is. Maar als we gewoon lezen wat er staat en er niet allerlei dingen bij verzinnen is het einde in de drie gedeelten van Mattheus 25 heel definitief. De deur is open en de bruidegom zegt tegen gasten die waren genodigd: ik ken jullie niet, ga weg. De slaaf met de talenten wordt uitgestoten, de schapen van de bokken gescheiden. De een gaat naar het feest, de ander niet. Dat is wat er staat, zonder kanttekeningen als: ja maar uiteindelijk komt het wel weer goed of is er nog een kans. Leuke theorieen dus maar het gaat om wat er staat, wat Jezus zegt. Niet wat we daar zelf bij kunnen bedenken. Degenen die voor een tweede keer olie moesten halen kwamen te laat. En niet meer binnen...

12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet. 13 Zo waakt dan; want gij weet de dag niet, noch de ure, waarin de Zoon des mensen komen zal.

Dit heeft met de opname te maken, je kunt het gewoon lezen, het staat er niet anders en Jezus zegt het niet anders. Waar moet je voor waken als je onbekeerd bent, waar zie je dan naar uit, naar satan?
Enerzijds snap ik het best, als de opname niet zo veel voor je betekend spreekt het je ook niet aan. Anderzijds zijn het keiharde feiten die je te ver gezocht vindt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2015 11:06

Volgens mij heeft het te maken met de wederkomst waarbij Hij zal oordelen, de levenden en de doden.

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2015 15:30

Teus schreef:@Marnix en @Chaya hoe vinden jullie de uitleg van Watchman-nee? Wat een diepte hè, geweldig.

Ik heb de uitleg gelezen, maar hij is nogal lang. Eerlijk gezegd is mijn hoofd na deze Paasdagen een beetje "vol", ik kan niet zo goed het hele stuk in mijn hoofd opnemen en het uitkristalliseren. Wellicht op een later tijdstip.
Waar ik het i.i.g. wel mee eens ben:
De overeenkomsten die zij hebben >> de uitwendige godsdienst dus.

Dan is het toch een schijnbekering Teus?
Heel nabijkomend, men kan immers het hart van een ander niet doorgronden? Maar toch.... kent de Heere hen niet.
Denk je niet dat het in de Bijbel staat ter opscherping, zodat je bij jezelf moet onderzoeken: waar hoor ik nu bij, bij de dwaze maagden? Denk ik dat ik genoeg olie heb? Of bij de wijze? Ik heb zeker genoeg olie.
Teus schreef:en misschien wandelen wij nu zonder al teveel moeilijkheden door het leven heen,

Het hoeft niet altijd in de moeilijkheden te zitten Teus. Je hebt nu eenmaal mensen, ook doorgeleide christenen, voor wie het altijd windje mee is.
Teus schreef:Slaap kan in de Schrift de volgende twee betekenissen hebben: 

(1) geestelijk afvallen (Rom. 13:11-14, I Thess. 5:6); of 
    (2) de dood (I Thess. 4:13, Joh. 11:11-14). 

Eens!
Even off topic: lees jij liever de hedendaagse schrijvers, zoals W.Nee, Piper? Tim Keller? dan de oudere, reeds overleden schrijvers?

Overigens is wel of geen twijfel geen kenmerk van schijnbekering of ongeloof.
Wanneer je leest dat de vrouwen bij het graf kwamen en de steen afgewenteld was, vonden zij het lichaam van de Heere Jezus niet en geraakten daarover in twijfel.
En rondom het sterven en opstaan van de Heere Jezus, zijn hier meer voorbeelden van opgetekend in de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 apr 2015 16:13

Marnix schreef:Volgens mij heeft het te maken met de wederkomst waarbij Hij zal oordelen, de levenden en de doden.

31 Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.

Nee Marnix, dan moet je zorgen dat je rechtvaardig voor God bent, voor de opname moeten rechtvaardigen waken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2015 17:44

... Dat is een ontwijkende reactie ...

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 apr 2015 21:09

Teus schreef:@Marnix en @Chaya hoe vinden jullie de uitleg van Watchman-nee? Wat een diepte hè, geweldig.

Ik heb de uitleg gelezen, maar hij is nogal lang. Eerlijk gezegd is mijn hoofd na deze Paasdagen een beetje "vol", ik kan niet zo goed het hele stuk in mijn hoofd opnemen en het uitkristalliseren. Wellicht op een later tijdstip.

Als ik jou was zou ik er eens rustig de tijd voor nemen.

Waar ik het i.i.g. wel mee eens ben:
De overeenkomsten die zij hebben >> de uitwendige godsdienst dus.

Dan is het toch een schijnbekering Teus?
Nee Chaya, als de bruidegom nu eens korter op zich liet wachten, dan waren ze toch alle 10 naar binnen gegaan, dan was er toch geen verschil onderling?
 Zo waakt dan; want gij weet de dag niet, noch de ure, waarin de Zoon des mensen komen zal.
Als de Heere dit zegt, wat betekend dat dan? Een ongelovige heeft niets te waken toch, waarvoor dan, die moet zich toch nodig bekeren?

Heel nabijkomend, men kan immers het hart van een ander niet doorgronden? Maar toch.... kent de Heere hen niet.
Ze hadden het vertrouwen op de Heere, ze waren naar Hem uitgegaan, God had ze vervuld met de Heilige Geest. Het zicht, het vetrouwen op God en de verwachting van Zijn komst, waren ze kwijt, er was geen relatie met God. God zei ze dat ze moesten waken.

Denk je niet dat het in de Bijbel staat ter opscherping, zodat je bij jezelf moet onderzoeken: waar hoor ik nu bij, bij de dwaze maagden? Denk ik dat ik genoeg olie heb? Of bij de wijze? Ik heb zeker genoeg olie.
Jazeker, absoluut, dat je dicht bij de Heere leeft, van Hem de verwachting heeft en wil doen wat Hij voor ogen heeft. Konstant vraagt en naar werkt om vertrouwen en een nabij leven.
Hoe vaak denk je niet, dit heb ik niet goed gedaan en dat niet, tenminste, ik wel.
Dat komt zo nauw, waken voor onze gezondheid b.v. hoort daar ook bij, niet alleen omdat we tegenover God verplicht zijn om ons zelf te onderhouden omdat ons lichaam van Hem is maar als je ziek bent, is de kans dat je minder in staat bent om tot eer van God te zijn.
Weet je, op momenten na hebben we eigenlijk nooit genoeg olie

Teus schreef:en misschien wandelen wij nu zonder al teveel moeilijkheden door het leven heen,

Het hoeft niet altijd in de moeilijkheden te zitten Teus. Je hebt nu eenmaal mensen, ook doorgeleide christenen, voor wie het altijd windje mee is.
Het hoeft zeker niet altijd in de moeilijkheden te zitten, mijn moeilijkheden brengen me alleen maar dichter bij God. Een enkele keer wordt het me ook wel eens te veel, maar als je dan weer bij God schuilt, Hij staat “gewoon” te wachten joh, dan omarmd Hij me weer en dan kan ik het wel weer uitschreeuwen “Ik weet dat mijn Verlosser leeft.”

Altijd windje mee voor een doorgeleide christen? Ik weet het niet Chaya. Iedere gelovige die ik spreek, ook christenen die al 40 jaar dicht bij Hem leven, hoe dichter je bij Hem leeft des meer worden de aantijgingen, tot op zekere hoogte hoor, dan komt satan er ook niet meer tussen...... maar dan kan ik ook mijn werk niet doen.

Teus schreef:Slaap kan in de Schrift de volgende twee betekenissen hebben: 

(1) geestelijk afvallen (Rom. 13:11-14, I Thess. 5:6); of 
    (2) de dood (I Thess. 4:13, Joh. 11:11-14). 

Eens!
Even off topic: lees jij liever de hedendaagse schrijvers, zoals W.Nee, Piper? Tim Keller? dan de oudere, reeds overleden schrijvers?
Nee hoor, ik lees b.v. ook Speurgeon. Ik ben wel selctief, b.v. v.d Groe wil ik bij voorbaat niet lezen, noemt men een oudvader geloof ik. Weet je wat deze mannen doen? Die halen gedeeltes van tekst aan, verzwijgen gedeeltes van tekst, stoppen bij een comma, weet je. Deze mensen menen ook dat je geen relatie met de Heere Jezus kan hebben, heel misschien als je 40 jaar bekeerd ben en voldoende helwaardig ben.

Op Watchman- Nee, was ik op een bijzondere manier gekomen, door dit topic. Al langer speelde het bij mijn vrouw en ik, de gelijkenis van de maagden, we konden het geen plek geven. Al aardig wat gezocht maar we kwamen er niet uit. We waren er al wel uit dat het niet ging om bekeerde en onbekeerde maagden, dat kon niet gezien ze de Heilige Geest al ontvangen hadden en dat ze er op gewezen werden dat ze moesten waken. In het verleden hebben ze ons dus niet goed onderwezen (toen vond ik het allemaal wel best) Maar wat dan, we waren er niet uit. Toen verscheen er een lijstje met Bijbelse schijnbekeringen waarop ik reageerde dat de 10 maagden er niet bij hoorde.
Ja toen moest ik aan de bak, iemand vroeg me waarom niet een ander zei dat hij er wel bij hoorde.
Ik had God nodig want ik wist het al eerder niet te omschrijven hoe het exact in elkaar stak. Op een wonderlijke manier bracht God ons bij Watchman-Nee. We lazen het stuk om de beurt en God bemoedigde en verblijdde ons, geweldig!

Overigens is wel of geen twijfel geen kenmerk van schijnbekering of ongeloof.
Wanneer je leest dat de vrouwen bij het graf kwamen en de steen afgewenteld was, vonden zij het lichaam van de Heere Jezus niet en geraakten daarover in twijfel.
En rondom het sterven en opstaan van de Heere Jezus, zijn hier meer voorbeelden van opgetekend in de Bijbel.

Een kind van God kan niet altijd op de toppen van het geloof lopen, de een heeft ook een groter geloof dan de ander en daardoor een verschil van twijfel.
Een klein geloof ligt natuurlijk altijd aan de persoon zelf. Bij een kind van God brengt satan twijfel en dan is het belangrijk in de autoriteit van Jezus Christus te gaan staan en hem wegjagen in Zijn Naam.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2015 23:16

This comes of having oil to buy when we should burn it, grace to get when we should use it. Those, and those only, shall go to heaven hereafter, that are made ready for heaven here. The suddenness of death and of Christ's coming to us then, will not hinder our happiness, if we have been prepared. The door was shut. Many will seek admission into heaven when it is too late. The vain confidence of hypocrites will carry them far in expectations of happiness. The unexpected summons of death may alarm the Christian; but, proceeding without delay to trim his lamp, his graces often shine more bright; while the mere professor's conduct shows that his lamp is going out. Watch therefore, attend to the business of your souls. Be in the fear of the Lord all the day long.

Matthew Henry

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2015 23:19

De deur is gesloten en de Heer zegt: ga weg, ik ken je niet. En mensen leggen het zo uit dat het wel goed komt. Bijzonder...

Laten we de oproep van onze Heer ter harte nemen en zorgen dat de olie in onze lampen, dat is de Geest, brand in ons!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 apr 2015 23:44

Marnix schreef:De deur is gesloten en de Heer zegt: ga weg, ik ken je niet. En mensen leggen het zo uit dat het wel goed komt. Bijzonder...

Laten we de oproep van onze Heer ter harte nemen en zorgen dat de olie in onze lampen, dat is de Geest, brand in ons!

Nee Marnix, de Heere zegt niet "ga weg" Hij zegt "waakt dan"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2015 00:45

Hij zegt: voorwaar, ik ken u werkelijk niet.

Ik weet niet wie je bent, ik ken je echt niet.en Hij doet de deur niet open. Het feest is binnen en de wijze maagden zijn binnen en de dwaze maagden blijven buiten. En "buiten zijn" is volgens de Bijbel nogal definitief...

Je kan er nog zulke mooie theorieen op loslaten, wat onze Heiland hier zegt is bittere ernst

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 apr 2015 07:15

Teus schreef:Nee Marnix, dan moet je zorgen dat je rechtvaardig voor God bent, voor de opname moeten rechtvaardigen waken.

Op weg naar de Bruiloft is er geen verschil tussen de wijzen en de dwazen.
Allemaal hebben ze een uitnodiging ontvangen - allemaal hebben ze een lamp.
En..............allemaal zijn ze in slaap gevallen - de wijzen ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2015 09:22

Inderdaad. Het gaat alleen niet zozeer om het slapen maar om de olie in de gelijkenis. Ja, beiden vallen in slaap. Maar als het langer duurt voordat de bruidegom komt heeft de helft geen olie meer en de andere helft wel. Op basis daarvan worden ze gekwalificeerd. Als wijs en dwaas. Dat is het verschil. En het gevolg is dat de 5 wijze maagden op het feest zijn. En de vijf dwazen staan buiten en komen niet binnen, sterker nog, worden niet eens herkend door de bruidegom.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2015 10:01

Marnix heeft gelijk hoor Teus, het gaat niet zozeer om het slapen, want we vallen allemaal in slaap. Die dag zal ons allen overvallen, omdat we van die dag en ure niet weten.
Het gaat erom of je voldoende olie in je lamp hebt, het ware geloof.
Als jij stelt dat iedereen toch wel naar binnen mag, is dat een alverzoeningsleer en dat is niet Bijbels.
Dat is trouwens toch ook niet wat W. Nee schrijft?

Het ontvangen van die genade is en blijft echter een hoogstpersoonlijke zaak,
die alleen de Heere ons kan geven. Daarom hebben we nodig om door Gods
ontdekkende genade een verloren zondaar voor God te worden. En om door
de kracht van Gods Geest tot de Bron der zaligheid, Christus Jezus, gebracht
te worden. Wat zijn we dwaas als wij onze hoop en verwachting stellen op iets
buiten Hem.
De wijze maagden verwijzen de dwaze maagden naar de verkopers en naar de
markt waar olie is te verkrijgen. Die markt met haar verkopers ziet op de
verkondiging van het Woord. Dat Woord wordt verkondigd in Gods huis.
Daarom is de kerk de plaats waar iedere zondag marktdag wordt gehouden.
Door de prediking van Zijn Woord en de kracht van Zijn Heilige Geest wil de
Heere zondaren bekend maken de diepte van hun schuld en met de rijkdom
van Gods genade in Christus. De dwaze maagden kwamen echter te laat. Voor
hen was de markt gesloten. Er was geen olie meer te koop. Het
levendmakende en hartvernieuwende werk van de Heilige Geest was niet meer
te verkrijgen. En hoe zij even later ook klopten op de deur van de bruiloftszaal,
de deur bleef gesloten.

Uit: DEZE MEDITATIE
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “Archief”