Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2012 15:28

God is Liefde!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2012 15:36

Het is een zeer, zeer schrale troost, maar gelukkig zullen de Amerikaanse evangelicalen die de aanstichters zijn van deze wet ooit nog een keer geoordeeld worden... Moge mijn onderschrift op dat moment van toepassing zijn...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 nov 2012 15:44

Ja, bizar.

Toen ik het las dacht ik nog aan het artikel van Feike. Het is nu overduidelijk dat hij zich niet (goed) heeft laten inlichten over de situatie in Uganda.

Klik hier om te laten weten aan de regering van Uganda dat je het niet eens bent met deze wetgeving.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 23 nov 2012 15:53

Tante Pollewop schreef:
Klik hier

check!

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 nov 2012 15:58

Tante Pollewop schreef:Klik hier om te laten weten aan de regering van Uganda dat je het niet eens bent met deze wetgeving.

Done!

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 23 nov 2012 20:08

Ai ik dacht dat die wet van tafel was. Iemand nog wat van Feike gehoord?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2012 21:39

Tante Pollewop schreef:Nou, dat lijkt er dus helemaal niet op. Wat een zwakke onderbouwing zeg, niet eens een argument.

Op het gebied van de argumentatie valt de SBOT mij hier ook wel wat tegen, eerlijk gezegd. Maar ik dacht: laat ik het even doorgeven als alternatieve gedachtengang.
Zelf zou ik inderdaad ook liever een stevigere argumentatie zien, als het er echt om zou gaan om het gelijk te halen.

Als de zaken zoals jij ze voorstelt zo helder zouden liggen, zouden ze echter algemener aanvaard worden, als je het mij vraagt. Maar ik herinner mij bijvoorbeeld dat ik, nog in de tijd dat ik onwetend was over de bijbelse afwijzing van homoseksualiteit, een boek aan het lezen was van dr. J. Douma, die daarin beweerde dat de Bijbel erg helder is over het afwijzen van homoseksuele omgang. Een dergelijke boude stellingname verraste mij toen best wel een beetje. En dan heb ik het over iemand, die zijn oren echt niet dichtstopt voor wat de modernere exegese te zeggen heeft.

Als jij bijvoorbeeld zegt dat de beschreven seksuele praktijken voorkwamen in bepaalde godsdienstige cultussen, sluit dat voor mij nog niet uit dat ze daarbuiten ook zouden kunnen voorkomen. Of denk je dat een mens, die buiten de bedding van Gods verbond leeft en dus het onderwijs van de Torah mist, altijd zo braaf is op seksueel gebied? Het lijkt mij wel erg sterk.

Tante Pollewop schreef:Dan hebben we het nog niet eens gehad over Paulus die deze wetten afschrijft, en over genade boven wet, barmhartigheid boven rechtvaardigheid.

Dat zeg je nou wel, maar diezelfde Paulus heeft ook teksten geschreven die redelijk anti-homoseksualiteit zijn. Al zal jij die ongetwijfeld wel weer anders interpreteren, daar twijfel ik niet aan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2012 22:05

JeeWee schreef:Kun je je voorstellen wat 'stevige kerken' mislopen, door hun uitsluiting van homo's?

Uitsluiting van homo's...
Het is natuurlijk net wat je eronder verstaat, maar dat horen ze natuurlijk niet te doen. Uitsluiting van homo's, dat klinkt me namelijk een beetje in de oren als: mensen met een homofiele gerichtheid mogen bij ons geen lid worden. En dat zou natuurlijk nogal fout zijn.

Wel zullen ze homoseksuele omgang afwijzen. Dat is vrij inherent aan een orthodoxe visie. Maar je kunt mensen toch niet op voorhand uitsluiten vanwege een bepaalde gerichtheid. Ongetwijfeld zullen daar best wel moeilijke kanten aan zitten, hoe je daar als kerk nou precies mee omgaat. En het zou ook best kunnen dat er onder de kerkleden zijn, die niet al te ontwikkeld zijn, en daarmee tot een minder geslaagde houding komen. Helaas. Maar hopelijk zijn zij dan ook bereid tot een leerproces.

Overigens is het op mijn bijbelkring wel eens over dit onderwerp gegaan. Maar toen werd er gezegd door iemand: iemand die homofiel geaard is, maar die als christen leeft (dat houdt dan ook het afzien van homoseksuele omgang in), beschouw ik volop als broeder, en daar wil ik zeker mee aan het avondmaal zitten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 nov 2012 00:50

Kunnen we stoppen met de term gerichtheid?
Daarmee is allang korte metten gemaakt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 nov 2012 15:46

Boekenlezer:
Overigens is het op mijn bijbelkring wel eens over dit onderwerp gegaan. Maar toen werd er gezegd door iemand: iemand die homofiel geaard is, maar die als christen leeft (dat houdt dan ook het afzien van homoseksuele omgang in), beschouw ik volop als broeder, en daar wil ik zeker mee aan het avondmaal zitten.

Fijn dat je deze broeder (volop nog wel) aanvaardt met zijn (slechte) geaardheid (want hij mag er niets mee), maar hoe zit het dan met dat vrienden- en vriendinnenpaar en al die andere lieve kinderen van God?
Ik probeer iedereen te aanvaarden, zoals Christus mij aanvaard heeft.
Dat lijkt mij een Bijbelser optie!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 dec 2012 20:45

Mortlach schreef:God is Liefde!

En dat zeg jij?! :shock:
Jij was toch atheïst?
Van zo iemand verwacht ik eerder uitspraken als: 'God is een illusie!'
Ben je bekeerd of zo?

En wat spreekt jou zo aan in Mattheüs 7:21-23, dat je dat als onderschrift hebt?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 dec 2012 20:45

hubert schreef:Fijn dat je deze broeder (volop nog wel) aanvaardt met zijn (slechte) geaardheid (want hij mag er niets mee), maar hoe zit het dan met dat vrienden- en vriendinnenpaar en al die andere lieve kinderen van God?

Je bedoelt hiermee waarschijnlijk praktizerende homoseksuelen?
Het moge toch duidelijk zijn dat je èrgens een grens moet leggen in het toelaten van mensen tot de sacramenten.
Al laat ik het verder aan de ambtsbroeders over om dit soort dingen te behandelen. Want je kan een geval ook weer niet zo even op afstand beoordelen, lijkt mij.

hubert schreef:Ik probeer iedereen te aanvaarden, zoals Christus mij aanvaard heeft.

Ook dat zal zijn grens wel hebben. Je maakt mij niet wijs dat jij dictators met veel bloed aan hun handen als Hitler en Stalin in alle vrede als je broeders aanvaardt. Die waren zelfs niet eens gelovig! Al Capone heeft dan nog op zijn graf staan 'Died in Christ', al was hij ook bepaald geen braverik.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2012 12:33

Boekenlezer schreef:En dat zeg jij?! :shock:
Jij was toch atheïst?
Van zo iemand verwacht ik eerder uitspraken als: 'God is een illusie!'
Ben je bekeerd of zo?

Het was een uitspraak die druipt van het sarcasme, aangezien er in landen nog steeds met de Bijbel in de hand mensen ter dood worden veroordeeld of gediscrimineerd.

En wat spreekt jou zo aan in Mattheüs 7:21-23, dat je dat als onderschrift hebt?

Wat mij daarin aanspreekt is dat het mensen laat zien dat niet iedereen die om de andere zin "Jezus" roept automatisch het navolgen waard is. Ik denk heel specifiek aan mensen die door middel van leugen op leugen op leugen de jonge-aardegedachte en de anti-wetenschappelijke houding verdedigen.

Mijn onderschrift is bedoeld om mensen wakker te schudden en te waarschuwen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 02 dec 2012 12:40

Boekenlezer schreef:Je bedoelt hiermee waarschijnlijk praktizerende homoseksuelen?

Bah, wat een vies woord. Heb je het ook wel eens over heteroseksuelen die praktiseren?
Boekenlezer schreef:Het moge toch duidelijk zijn dat je èrgens een grens moet leggen in het toelaten van mensen tot de sacramenten.
Al laat ik het verder aan de ambtsbroeders over om dit soort dingen te behandelen. Want je kan een geval ook weer niet zo even op afstand beoordelen, lijkt mij.

Het is mij weer geheel duidelijk waarom veel homo's uit de kerken vertrekken. Het gaat om mensen, niet om gevallen. Het gaat om mensen die liefhebben, en daarom ben ik het ook geheel eens met wat hubert schrijft:
hubert schreef:Ik probeer iedereen te aanvaarden, zoals Christus mij aanvaard heeft.

Boekenlezer schreef:Ook dat zal zijn grens wel hebben. Je maakt mij niet wijs dat jij dictators met veel bloed aan hun handen als Hitler en Stalin in alle vrede als je broeders aanvaardt. Die waren zelfs niet eens gelovig! Al Capone heeft dan nog op zijn graf staan 'Died in Christ', al was hij ook bepaald geen braverik.

Er is nogal een verschil tussen deze mensen en je broeders en zusters in de kerk die iemand liefhebben van hetzelfde geslacht.

Probeer het eens, gewoon de ander liefhebben als jezelf. Dat betekent vaak dat je de ander leert kennen als mens en niet als 'de praktiserende homoseksueel.'

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 dec 2012 18:34

Boekenlezer schreef:Je bedoelt hiermee waarschijnlijk praktizerende homoseksuelen?
Het moge toch duidelijk zijn dat je èrgens een grens moet leggen in het toelaten van mensen tot de sacramenten.

ja ergens natuurlijk :roll:
ik bedoel, ze mogen wel met elkaar praten toch? 2 lesbische vrouwen..misschien ook naast elkaar zitten in de kerk maar ik vind ook dat de ambstbroeders wel even thuis moeten checken of ze elk hun eigen slaapkamer hebben.

Terug naar “Archief”