Het geweten en de kennis van goed en kwaad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het geweten en de kennis van goed en kwaad

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 22:41

schaapje schreef:Ik heb bedoelt dat je op dit topic (niet forum) weg blijft en mijn vragen van iets verder terug om
2.54 niet beantwoord.
En je verdraaid wel degelijk de woorden uit de bijbel, vandaar mijn vragen hierboven.

Sorry als ik geen vragen heb beantwoord dat is me dan ontgaan, zou je ze nog een keer willen stellen, en zou je dat wel doen nu je stelt dat ik de Bijbel verdraai?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 22:42

schaapje schreef:http://www.zesdagen.nl/restitutieleugens.html

Voor alle belangstellenden hier de uitlegging van de leugens over de restitutie-leer

Dit valt me van je tegen.
Met welk recht noem je dat leugens zonder enige kennis van zaken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 22:49

Mijn kennis van zaken wilsophie komt uit de Bijbel en daar hoef ik niets aan af te doen, of aan bij te voegen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 22:52

http://www.bijbels-panorama.nl/S44_rest ... riant.html

Er zijn meer links dan de link die Schaapje geeft, wat ik wel heel leuk vond, dat toen ik die link van haar las, of ben je een hij?
Las ik de naam van Ds. Cassuto, en deze Jood heeft met zijn familie bij mijn grootouders ondergedoken gezeten, beschreven in het boek: "De laatste Jood van Rotterdam".
Geweldige verhalen zijn mij verteld over die periode.
Zo heeft elk nadeel weer een voordeel. :)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 22:53

Wilsophie schreef:
Als je gelooft dat er een oordeel van water over de geschapen wereld is gekomen dan is die aarde en hemelen onrein geworden vanwege de val van satan en dat opvolgende oordeel.
Mijn vraa":
Wilsophie ik zie jou een paar keer schrijven: dat staat niet in de Bijbel, b.v. het duizendjarig rijk en de drieëenheid. Maar waar heb je dit gelzen dat de aarde onrein is vanwege de val van satan?
In Gen.6 staat duidelijk beschreven waarom de vloed kwam.
Wilsophie schreef:
Maar de 1e Adam wel, want hij had een besmette natuur die niet volmaakt was en ook niet volgens Gods Beeld, en dus viel Eva en Adam voor de verleidingen van de slang.
Mijn vraag:
Waar kan ik lezen dat God Adam en Eva schiep met een besmette natuur,
en dat ze NIET geschapen werden naar Gods beeld?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 22:54

schaapje schreef:Mijn kennis van zaken wilsophie komt uit de Bijbel en daar hoef ik niets aan af te doen, of aan bij te voegen.

Ach Schaapje dat zeggen ze allemaal ik ook.
Het zou nuttig zijn als je even onderzoekt wat de herschepping inhoudt. En dat doe je niet in 2 minuten. Of wil je niets leren en bestuderen.
Het is een echte eye-opener om te begrijpen wat er gebeurde toen Adam de mist inging.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 22:57

Geef je nog antwoord op mijn vragen? Daar waar jij iets heel anders zegt dan in de bijbel staat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 23:15

Waar kan ik lezen dat God Adam en Eva schiep met een besmette natuur,
en dat ze NIET geschapen werden naar Gods beeld?

Jaja, ik geef antwoord, maar was Genesis 6 aan het opzoeken?

Ik meen dat ik eerder al gezegd heb dat de Bijbel leert dat de 1e Adam uit de aarde dus aards was en de 2e of laatste Adam uit de hemel was.
Uit de aarde aards wil zeggen dat Adam daaruit genomen was en dat hij ook daar naar toe zou keren.
Dat de grondstof niet deugt zegt Genesis 1 vers 2.: "De aarde nu was woest en ledig, eigenlijk staat er chaos en dat was vanwege de duisternis die op de afgrond was.
Die duisternis heeft te maken met de al van satan en dat heb ik ook al uitgelegd.\
Genesis 6 gaat over de zondvloed bij Noach, dat is niet de vloed van de 2e Petrusbrief want daar is de wereld vergaan door water en bij Noach is de wereld niet vergaan, wel een gedeelte van de mensheid.
Die engelen die zich vermenigvuldigden met vrouwen zijn ongetwijfeld die van die val van satan, en die reuzen zijn uit die oertijd.

De Heer berouwde het dat Hij de mens geschapen had..

Laat Ons Mensen maken is een vertaling van : "Laat Ons Adam maken".
En als het gaat om Gods Beeld en gelijkenis dan leert de hele Schrift dat de Here Jezus het Beeld God is, het uitgedrukte Beeld Gods en dat het de bedoeling was dat Adam dat zou worden zegt het woordje "naar" naar Gods Beeld is "in de richting van".
Ook wij zouden Gods Beeld gelijk worden en dat is niet de mens in het algemeen.
Dat geldt alleen wedergeborenen.
Zij worden in de toekomst tot zoon gesteld.
En dan hebben we het over Gods Beeld en gelijkenis.
Maar ook dat heb ik al uitgelegd, maar het is geen punt om je vragen te beantwoorden.
Heb ik hier nu aan voldaan. Anders hoor ik het wel.
Misschien toch een idee om de gedachte van de herschepping te lezen.
Ik meen dat het blad "Amen" ook op internet verschillende artikelen heeft geschreven.
Ik heb een brochure ervan en vind het heel duidelijk
Het heet Schepping Herstel een studie van HB Slagter.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 23:21

n Gen.6 staat duidelijk beschreven waarom de vloed kwam.

Over die vloed heb ik het niet.

2 Petrus 3 vers 5-7: "Want willens is dit hun onbekend dat door het Woord Gods de hemelen van overlang geweest zijn en de aarde uit het water en in het water staande;
Door welke de wereld, die toen was, met het water van de vloed bedekt zijnde vergaan is".

Zondvloed staat er niet, dat is niet goed vertaald er staat grote vloed en toen is de wereld vergaan en bij Noach niet.

Maar....de hemelen die NU zijn en de aarde zijn door dat zelfde Woord als een schat weggelegd en worden ten vure bewaard tegen de dag des oordeels en der verderving van goddeloze mensen.
Dat wil dus zeggen dat degene die op de aarde zijn en het koninkrijk binnen gaan volgens Mattheus 24 zijn goed af op dat moment, maar als er sprake is van de jongste dag dan worden de goddelozen van de aarde weggedaan inclusief de aarde zelf, al zal deze weggerold worden als een doek en geworpen worden in de poel des vuurs.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 23:27

Ik weet het wel hoor...
Deze gedachte van "herschepping " of herstel, staat haaks op de evolutieleer en het creatonisme.

Dan is er nog "Intelligent Design".

Ik geloof idd dat de leeftijd van de mensheid ongeveer 6000 jaar is
Ik geloof dat God in 6 dagen tijd de schepping herschiep vanuit een woeste en lege situatie zoals beschreven in Gen. 1 vers 1 en 2
Dat deze versen een rijke Bijbelse boodschap omvatten moge duidelijk zijn.
Door grondbetekenissen van woorden te zoeken al eerder genoemd en met name het woord "réshiet",
Afgeleid van het woord "rosh.
Deze woorden wijzen op het begin van alles en vóór dag begin was er niets behalve God.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2012 23:37

2 Petrus 3: 5-7
Gaat duidelijk over de vloed in Gen.7
Het gaat over de toenmalige wereld die is vergaan door het water.

7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn weggelegd en ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.

Toenmalige en tegenwoordige wereld, ik kan er niets anders van maken.

Maar geef eens antwoord op mijn vraag waarom jij zegt dat Adam en Eva niet zondeloos zijn geschapen, en ook n i e t naar Gods beeltenis.
Ik kan er geen touw aan vastknopen. je hebt het ook nog over dat er geen gebod was, en geen geloof en dat Adam geen wil had.
Dan zou God dus een opdracht geven die zij niet konden uitvoeren.
Waren Adam en Eva robotten?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 feb 2012 23:47

Maar geef eens antwoord op mijn vraag waarom jij zegt dat Adam en Eva niet zondeloos zijn geschapen, en ook n i e t naar Gods beeltenis.
Ik kan er geen touw aan vastknopen. je hebt het ook nog over dat er geen gebod was, en geen geloof en dat Adam geen wil had.
Dan zou God dus een opdracht geven die zij niet konden uitvoeren.
Waren Adam en Eva robotten?

Daar was ik inderdaad wat warrig in en dat heb ik ook gezegd en mij geëxcuseerd.
Er waren drie opdrachten die Adam moest uitvoeren, die kunt je teruglezen.
Jij noemt dat een gebod. Dat is mij prima.
En Adam heeft deze opdrachten niet goed uitgevoerd.

Ze zijn gewoon geschapen uit de aarde die aards was en in Adam zijn wij allemaal uit de aarde aards tenzij we wedergeboren worden dan zijn we uit God geboren en wat uit God geboren is zondigt niet.
Adam was niet wedergeboren, hij was wel een gelovige.
Hij is ook behouden uiteraard. maar hij viel voor de verleiding van de satan en die verleiding kwam uit zijn natuur voort.
Hoe moet ik het anders zien dan?

Wat die aarde betreft.
We kunnen welles nietes doen over de zondvloed, maar ik kan bewijzen dat de aarde ten tijde van Noach niet vergaan is. Dat staat ook nergens.
Anders konden die vogels niet met een takje aankomen.. Een olijftak notabene.
Prachtige symboliek.

Dat de aarde die vanoud is en van overlang in het water stond was niet de situatie bij Noach, maar goed als je dit willens en wetens onder tafel wil houden is mij dat best.

Er is duidelijk een verschil met de wereld die toen was en de wereld die NU is, dat staat er ook.
De wereld die Nu is zal door vuur vergaan op de Jongste Dag of de Dag des Heeren dat is hetzelfde. Ja een verborgen agenda want de Zondag is niet de Dag des Heeren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 feb 2012 00:04

Ze zijn gewoon geschapen uit de aarde die aards was en in Adam zijn wij allemaal uit de aarde aards tenzij we wedergeboren worden dan zijn we uit God geboren en wat uit God geboren is zondigt niet.
Adam was niet wedergeboren, hij was wel een gelovige.

God blies Zijn adem in die mens, ik had je al geschreven dat in Gen.6 staat dat God Zijn Geest uit de mens neemt. Daarna zijn ze vlees.

Hij is ook behouden uiteraard. maar hij viel voor de verleiding van de satan en die verleiding kwam uit zijn natuur voort.
Hoe moet ik het anders zien dan?

Wij zijn wedergeboren maar ook in staat te vallen voor een verleiding, en de Here Jezus kón ook zondigen in zijn menselijke natuur.
Wat die aarde betreft.
We kunnen welles nietes doen over de zondvloed, maar ik kan bewijzen dat de aarde ten tijde van Noach niet vergaan is. Dat staat ook nergens.

Wat er staat is dat God alles zal uitroeien wat op de aarde leeft dus de flora en fauna en de mensen.
Alles dus!

Anders konden die vogels niet met een takje aankomen.. Een olijftak notabene.
Prachtige symboliek.

Dat vind ik nergens op slaan.

Dat de aarde die vanoud is en van overlang in het water stond was niet de situatie bij Noach, maar goed als je dit willens en wetens onder tafel wil houden is mij dat best.

Er is duidelijk een verschil met de wereld die toen was en de wereld die NU is, dat staat er ook.
De wereld die Nu is zal door vuur vergaan op de Jongste Dag of de Dag des Heeren dat is hetzelfde.

We blijven verschillen van mening, en moeten er maar mee stoppen, maar wat mij opvalt dat jij dingen blijft verkondigen die niet in het woord staan, en dat neem ik je kwalijk.
Misschien ben je wat goedgelovig en sterk te beïnvloeden, zo ook in je opvatting van de holle aarde.
Houd je bij wat er in de Bijbel staat, meer hebben we niet nodig, en als men allerlei dingen gaat zoeken en aan inlegkunde doen kan je wel van alles vinden, maar dan moet je anderen er met de haren bij slepen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 00:50

Wat er staat is dat God alles zal uitroeien wat op de aarde leeft dus de flora en fauna en de mensen.
Alles dus!

Dat staat er dus niet.
Want dat takje wat een olijftak is vind jij nergens op slaan, maar ik wel.
Er staat geschreven: "
Ik zal de mens dien ik geschapen heb verdelgen van de aardbodem van mens tot vee tot kruipend gedierte en tot het gevogelte en meer staat er niet.
Behalve dat Noach genade vond in de ogen des Heeren, maar dat is niet helemaal aan de orde.
En bij nader inzien zijn die dieren niet allen verdelgd een ook bleven er 8 mensen over, 8 is een symbolisch getal in de Bijbel.
Dus de flora zoals je dat noemt is niet verdelgd die was onder aarde aanwezig.
En de aarde is dus niet vergaan dus we spreken hier in Genesis 6 over dezelfde aarde als de herstelde toebereide aarde in Genesis 1.
Dat je stopt met de discussie had ik wel verwacht.
Je gaat ook niet meer in op de teksten uit 1 Korinthe 15 behalve dat je steeds zegt dat de Heere Jezus kon zondigen en je stelt Hem blijkbaar gelijk aan Adam anders begrijp ik die uitspaak niet, als het al waar is wat je zegt. Want de Here Jezus was uit God verwekt en had een Goddelijke natuur en was niet uit de aarde aards. De Heere Jezus was de Zoon des Mensen, maar had beslist geen menselijke zondige natuur. Hij had een Goddelijke natuur.
De geboorte uit Maria had alles te maken met het recht op de troon van David.
Zie het gesl.register van Mattheus. Maar dit terzijde.

De adem die in de mens geblazen werd was de neshama en dat wil zeggen dat de mens een levende ziel werd. ( Nefesh)
NIets meer en niets minder.
Het was geen neshama die de mens zondeloos maakte.
Dat betekent het woord ook niet.

Je zegt zelf notabene dat de verleiding uit zijn natuur voortkwam en dat is ook zo, dat probeer ik nu al uren te vertellen.
Zijn natuur was uit de aarde aards en die rode aarde ( want Adam betekent rood) was de grondstof.

God heeft de mens niet uitgeroeid en de dieren ook niet met de vloed van Noach en ook de flora lag onder water, hoe kun je dit toch weg redeneren.

Ik vind het heel vervelend dat mensen die hun gelijk niet halen elkaar verwijten doen over het geloofsleven van de gesprekspartner en op de persoon gaan spelen.

Dat neem ik je niet kwalijk , dat is altijd een brevet van onvermogen ik neem je ook niet kwalijk dat je een andere gedachte hebt over dit item, want die had ik ook ooit.

Mij was ook het scheppingsverhaal anders op de Zondagschool verteld, soms moet je dingen bijstellen en open staan dat de Heilige Geest je leidt in heel de Waarheid.
De Here Jezus was de mensen gelijk geworden echter zonder zonde( ige natuur) .
Het hart van de BIjbel ontken jij.
Hij is tot zonde gemaakt en dat is heel wat anders.

Ik ben goedgelovig? Misschien wel..is geen zonde hoor...ik ben goed van vertrouwen, en geloof is vertrouwen dus dat kan wel kloppen en Sinterklaas vind ik fantastisch, maar mijn geloof is geworteld in de overwinning van de Here Jezus Christus en ik mag delen in Zijn nieuwe Leven.
En met modder uit de holle aarde smijten zegt me genoeg.
De Sch(aap) komt uit de bekend mouw.
Je hebt w.s. zoveel krediet opgebouwd dat je je dit kan permitteren maar een objectieve blik op de hele zaak mag de lezer en de moderatie zelf beoordelen.
Het gaat om argumenten Schaapje en niet om iemand te veroordelen.
Hoe kun je be- veroordelen dat ik me niet aan de Bijbel houd, je kent me niet eens.
Voor straks welterusten en gezond weer op, dat wens ik je toe.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 feb 2012 09:34

Er schoot me nog wat te binnen aangaande die oude wereld die toen was, dat we bij wat we noemen het "avondmaal" ongezuurd brood eten, omdat gist of zuurdesem het brood van de vorige dag was, van de wereld die "toen" was, een beeld van de zonde in de Bijbel.
Daarom ook mochten de Joden het manna van de vorige dag ( lees de wereld die toen was ) niet bewaren en nuttigen.
Het is ook symolisch volstrekt correct om ongezuurd brood uit te delen bij het delen van brood en beker.

Verder was er een vraag over "Indenbeginne" van Genesis 1 vers 1 en Johannes 1 vers 1
De woorden waarmee het Johannes evangelie begint zijn niet uit het Hebreeuws maar uit het Grieks vertaald, maar betekenen in principe hetzelfde.
Nog een keer genoemd in Hebr 1 vers 10. Gij Heere hebt indenbeginne, de aarde vastgelegd( hoe zo de aarde draait?)De verzen geven ons inzicht in de situatie van het begin.
In Johannes wordt de Here Jezus beschreven als de Zoon van God en daarom leidt dit geslachtsregister terug tot God.
ABBA is de bekende driehoek ( Davidsster) die aangeeft dat er een lijn loopt van de Alpha naar de Beth en van de Beth weer naar de Alpha zodat het woord Abba ontstaat. ( heel globaal gesteld)
God sprak en het was er . Het woord Elohim wat meervoud is is een soortnaam het woord "alàh"
Wat aanbidden betekent.
God als meervoudig Wezen, maar Die als Eén Persoon handelt en spreekt.
God schiep en dat woord komt maar 5 keer voor.
In vers 1 m.b.t. hemelen en aarde
In vers 21 m.b.t. de grote zeedieren, gevogelte en krioelende levende wezens
In vers 27 drie keer m.b.t. de mens.

Iets uit niets maken waardoor er iets nieuws kwam dat er voordien niet was.
Creeëren dus.
Prediker 1 vers 10.
In verband met de 6 dagen wordt het woord "zijn" gebruikt. "Daar zij Licht"
Het woord "maken" in vers 7,16,25,26 eb31 soms vertaald met dragen.
En in Genesis 2 vers 7 en 8 het woord "formeren".
Alle woorden behalve scheppen hebben te maken met iets wat er al was.
De aarde is geformeerd (jatsar)
en haar gemaakt ( asah)
Gegrondvest( koen)
niet tot een baaierd(woest) geschapen ( bara)
maar ter bewoning geformeerd( jatsar)
Het woord aarde is altijd het land in de Bijbel ( èrèts)
Het woord aardbodem is "adamah"

God noemde dat wat tevoorschijn kwam vanuit het water "het land" wat oprees uit het water op de derde dag ( uiteraard).

Terug naar “Archief”