TV&GER.GEM.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 20 feb 2004 17:42

Aragorn schreef:Dus alle katholieken gaan naar de hel?

Dat zei ik niet. Ik schreef dat volgens de Roomse leer niemand zalig kan worden, maar wie zegt dat iedereen in de Roomse kerk die leer ook onderschrijft en gelooft?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 feb 2004 18:16

caprice schreef:

Dat zei ik niet. Ik schreef dat volgens de Roomse leer niemand zalig kan worden, maar wie zegt dat iedereen in de Roomse kerk die leer ook onderschrijft en gelooft?
Door de protestantse, evangelische reformatorische of door wat voor leer dan ook wordt niemand zalig caprice....

het is nog steeds geloof dat zaligmaakt, leer zegt daar niets tot weinig over.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2004 05:53

@mic schreef:
caprice schreef:

Door de protestantse, evangelische reformatorische of door wat voor leer dan ook wordt niemand zalig caprice....

De leer beschrijft die weg tot zaligheid, en Christus is de Weg tot zaligheid.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 13:59

caprice schreef:De leer beschrijft die weg tot zaligheid, en Christus is de Weg tot zaligheid.

wat is die leer?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 21 feb 2004 14:18

@mic schreef:
caprice schreef:

dat gaat wel erg ver

De leer heeft er alles mee te maken. Als de leer niet klopt met de bedoeling van de bijbel dan is dat laakbaar. (en dat is onmiskenbaar in de RK)

Romeinen 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

Groeten JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2004 14:31

wat is die leer?

Johannes 3:16 Zo lief had God de wereld dat Hij zjin eniggeboren zoon gaf opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven hebbe.

Romeinen 10:9 Als wie met het hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond blijdt dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zal behouden worden.

Dat is de zaligmakende leer. De belofte van behoud is namelijk aan beide teksten gekoppeld. Er staat niets over kinderdoop of volwassendoop, over opwekking of psalmen, over wel of geen tv, over traditioneel of charismatisch, rooms of protestants.... Het gaat om geloof in God en in offer van Jezus, Gods Zoon. Niets meer, en niets minder.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 feb 2004 14:44

jacobH schreef:
@mic schreef:
caprice schreef:

dat gaat wel erg ver

De leer heeft er alles mee te maken. Als de leer niet klopt met de bedoeling van de bijbel dan is dat laakbaar. (en dat is onmiskenbaar in de RK)

Romeinen 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,

Groeten JacobH
Een foute leer is zeker laakbaar, en kan ook een hindernis tot zaligheid zijn. Maar welke leer je ook aanhangt, met allemaal kun je zalig worden, want het is door geloof alleen, en niet door de leer.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 16:54

Marnix schreef:
wat is die leer?

Johannes 3:16 Zo lief had God de wereld dat Hij zjin eniggeboren zoon gaf opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven hebbe.

Romeinen 10:9 Als wie met het hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond blijdt dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zal behouden worden.

Dat is de zaligmakende leer. De belofte van behoud is namelijk aan beide teksten gekoppeld. Er staat niets over kinderdoop of volwassendoop, over opwekking of psalmen, over wel of geen tv, over traditioneel of charismatisch, rooms of protestants.... Het gaat om geloof in God en in offer van Jezus, Gods Zoon. Niets meer, en niets minder.

owke maar ik wou graag het antwoord van carpice :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2004 17:00

hijwel schreef:
caprice schreef:De leer beschrijft die weg tot zaligheid, en Christus is de Weg tot zaligheid.

wat is die leer?

hijwel schreef:owke maar ik wou graag het antwoord van carpice :wink:

Dan moet je je vraag toch iets beter uitleggen a.u.b.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 21 feb 2004 17:03

Een foute leer is zeker laakbaar, en kan ook een hindernis tot zaligheid zijn. Maar welke leer je ook aanhangt, met allemaal kun je zalig worden, want het is door geloof alleen, en niet door de leer.

Het is inderdaad alleen door geloof en niet door de leer. Maar de leer kan wel geloof verhinderen. Bij de Roomse Kerk is het niet door geloof maar door de goede werken.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 17:11

caprice schreef:
hijwel schreef:

wat is die leer?

owke zalk ff proberen te doen :wink:
ben gewoon benieuwt hoor.

gewoon heel simpel: wat is de leer tot zaligheid? Je kan wel zeggen dat de leer de weg tot zaligheid is. Maar wat houd deze leer in?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 21 feb 2004 17:18

@mic schreef:
jacobH schreef:
@mic schreef:
caprice schreef:

dat gaat wel erg ver

Groeten JacobH

Dus een moslim ook?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2004 17:18

hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:

wat is die leer?

owke zalk ff proberen te doen :wink:
ben gewoon benieuwt hoor.

gewoon heel simpel: wat is de leer tot zaligheid? Je kan wel zeggen dat de leer de weg tot zaligheid is. Maar wat houd deze leer in?

Die leer tot zaligheid is een leer waar God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar tot op het diepste vernederd.
De gemeenschap tussen God en de zondaar kan alleen hersteld worden uit genade. Daar kan de zondaar niets aan bijdragen. Hij kan alleen zalig worden door het bloed van Christus.
Niet door eigengerechtigheid en eigen vrome godsdienst of goede werken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 17:55

caprice schreef:Die leer tot zaligheid is een leer waar God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar tot op het diepste vernederd.

ik vraag me af op welke bijbeltekst je dit baseerd. Maar ik hoor het graag.
Als je zalig ben hoe je jezelf niet meer als zondaar te zien, je bent dan geheiligt in Christus. God moet worden verheerlijk ben ik helmaal met je eens, maar een zondaar tot het diepst vernedert vindt ik gek klinken.
(kan aan mij liggen hoor). Dat is Gods bedoeling iig niet (denk ik) God bied ons juist de mogelijkheid aan om Hem te verheerlijken. En stelt daar geen voorwaarde aan om jezelf dan te vernederen. Ik zou dit mooier vinden: Die leer tot zaligheid is een leer waar God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar steeds afhankelijker wordt van Christus.
Maar dan nog is het niet de leer der zaligheid. (dat is veel eenvoudiger)

De gemeenschap tussen God en de zondaar kan alleen hersteld worden uit genade. Daar kan de zondaar niets aan bijdragen. Hij kan alleen zalig worden door het bloed van Christus.
Niet door eigengerechtigheid en eigen vrome godsdienst of goede werken

Het is opzich waar wat je zegt. Toch denk ik dat dit niet de leer tot Zaligheid is. Zo nodigt God ons niet, wel met het Bloed van Christus maar niet met deze voorwaardes.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2004 18:06

Inderdaad. 'Niet' door eigengerechtigheid, e.d., of bedoel je wat anders?

Dat 'God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd' wordt wel eens in de prediking gezegd over de prediking. Er wordt mee bedoeld dat het niet goed is om een zondaar nog een beetje op te lappen voor de mens. (Hij doet nog wel veel goede werken, en dit is wel bij hem in orde, etc.).

Terug naar “Archief”