Een reactie op toppie en schelpje3.
schelpje3 schreef:U2, die ken ik wel, omhooggevallen Bono. Ik weet niet of dat duivels is, maar ik hoorde wel eens links of rechts die muziek. De teksten ga ik niet eens zitten vertalen.
Als je al zo oordeelt over je medechristenen, hoe is een serieuze, inhoudelijke discussie over muziek dan nog mogelijk? Dat je weinig hebt met de muziek van U2, oké, maar als je niets weet van muziek (en dat blijkt enigszins uit je berichten in deze discussie), is een gesprek of een discussie vrij zinloos. Of niet?
toppie schreef:De topic gaat over welke muzieksoort vind jij duivels/slecht.
Ik heb daarover eerlijk mijn mening gegeven, zoals een ieder dat hier doet.
Toch heb ik al een tijd niet meer willen reageren, daar ik merk dat als er enig tegengeluid wordt gegeven op bijv. metal, dit veelal fel bestreden wordt.
Zodra we metal accepteren zakt de felle discussietoon wat af.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de laatste zin, maar
soit. Het probleem is, dat de discussie niet gaat over welke muzieksoorten mensen persoonlijk slecht of duivels vinden, maar over welke muzieksoorten volgens bepaalde mensen slecht en/of duivels
zijn. Dat is een essentieel verschil, toppie. Ik wil heel graag weten op welke gronden jij bepaalde muziekstijlen/-genres afkeurt of betitelt als duivels en slecht. En voor die stelling wil ik dan ook graag argumenten zien. Je kunt onmogelijk in het wilde weg allerhande zaken duivels verklaren zonder enige onderbouwing. En dat is wél wat hier (wederom) gebeurt.
toppie schreef:Je kunt alle antwoorden van iemand wel zeer bekritiseren, dan kun je er altijd wel iets in vinden.
Wat jij vindt hoeft voor een ander niet zo te zijn!
Correct. Alleen ben ik niet degene die dat standpunt verkeerd doorvoert. Ik vind het namelijk prima dat mensen bepaalde muziek niet luisteren. Of ze nu tot die keuze komen omdat ze de muziek gewoon niet mooi vinden of omdat ze denken dat het niet goed is om ernaar te luisteren. Echter, veel mensen die bepaalde genres afkeuren, doen dat op basis van slechte argumenten en willen anderen die bijzonder slecht onderbouwde mening (vaak zelfs gebaseerd op regelrechte leugens) opdringen. Dat is zeer kwalijk, me dunkt.
toppie schreef:Kris, toen ik al jou weerleggingen las, las ik net zoals bij alle anderen iets wat jij meent te vinden.
Je schopt al onze beweringen om ver, iedereen die in jouw ogen fout reageert krijgt er flink van langs al dan niet gepaard met allerlei stekende opmerkingen, omdat jij denkt en vindt dat iets zo is.
Beweringen die gebaseerd zijn op verkeerde aannames en/of slechte argumenten verdienen het dan ook niet om overeind te blijven. Ik prikkel wellicht, maar val niemand persoonlijk aan op basis van een keuze die hij of zij maakt. Wel stel ik vragen en vraag ik vooral om argumenten. En die worden niet geleverd. Het gaat namelijk helemaal niet om wat ik vind, maar om wat wel of niet waar is. Dat is een verschil.
toppie schreef:Ik kan er alleen maar op antwoorden dat hoe zeer jij je ook verdedigd om alle muziek goed te keuren die jouw gehoor strelen, je nooit met jouw argumenten en stekende opmerkingen mensen kan overtuigen.
Noem eens een voorbeeld van die 'stekende opmerkingen'? En verder: het is niet mijn probleem dat ik mensen niet overtuig. Alleen maak ik me ergens heel boos over. Veel mensen namelijk die op basis van helemaal niets (en ook nog eens zonder enkel argument) allerhande zaken als duivels en slecht bestempelen, hebben wél veel invloed op jongeren en andere mensen die onder invloed van die leugens tot keuzes komen waar ze zelf wellicht helemaal niet achter kunnen staan, maar die ze maken omdat er angst gepredikt wordt. Zelf heb ik dat (persoonlijk en ook van dichtbij bij anderen) meegemaakt. Die angst voor bijvoorbeeld God, Satan en de hel is verfoeilijk! Mensen moet op rationele gronden tot een keuze komen, niet omdat ze bang worden gemaakt door enge mannetjes als Johan Vreugdenhil en Joe Schimmel of door de plaatselijke dominee!
toppie schreef:Jij bent er bijv. van overtuigd dat er in de hemel opgetreden wordt door metalbands, gezien je antwoorden op mijn reacties.
Je leest verkeerd. Ik heb gezegd dat ik het buitengewoon grappig zou vinden áls dat zo zou zijn en dat ik er veel voor over zou hebben om dat te mogen zien. En dan vooral de reactie daarop van mensen die dat hier als duivels betitelen. Ik weet helemaal niet wat er in een eventuele hemel gebeurt of plaatsheeft, maar dat weet jij ook niet en dat weet niemand. Dat kun je dus nooit als argument ergens voor of tegen aanbrengen.
toppie schreef:Als je geweten spreekt, dan kun je twee dingen doen, of er over heen leven, dan zwijgt je geweten vanzelf een keer.
Of je kunt er naar luisteren, dan staat de wagen stil, dan kun je niet meer met een ander mee.
Je geweten wordt gevormd, dat weet ik ook wel, maar ieder mens weet dat je graag je eigen grenzen overschrijdt, wie je ook bent.
Ik voel mijn geweten spreken als ik naar deze muziek luister, ik kan hier echt niet in mee.
Prima! Dan luister je er toch niet naar? Niemand verplicht jou om naar, bijvoorbeeld, metal te luisteren. Maar jouw geweten is mijn geweten niet en je moet mij of iemand anders dan ook niets willen opleggen op basis van je eigen geweten.
toppie schreef:Ik was zeer geschokt door je opmerking dat we niet bang hoeven te zijn voor de duivel of voor de dood, zowel als atheist als als christen. (…)
Een atheïst hoeft niet bang te zijn voor de duivel omdat hij er toch niet in gelooft. Een christen hoeft niet bang te zijn voor de duivel omdat God de duivel overwonnen heeft én omdat een christen behouden blijft en naar de hemel gaat en daar niets te vrezen heeft van Satan.
toppie schreef:De dood hoort niet bij het leven, door de zondeval is de dood in het leven gekomen!!
Biologisch bewijs wijst iets anders uit. Maar goed, als je van een zondeval uit wilt gaan, heb je inderdaad gelijk. Maar dan nog heeft Jezus de dood overwonnen en bovendien mag je als christen uitzien naar het leven na de dood, toch? Dus angst lijkt me dan niet op zijn plek.
toppie schreef:Zoals jij je bewering neer zet, is er volgens jou geen hel. Zelfs de meest verharde atheist gaat naar de hemel??!!
Ik geloof niet meer in een hemel of een hel, niet in de klassieke zin sowieso. Maar dat doet er niet eens zoveel toe. Deze discussie gaat namelijk over muziek en ik heb nog steeds geen enkel geldig argument tegen welke muziekstijl dan ook gevonden.
schelpje3 schreef:Toppie, eindelijk eens een tegengeluid! We zitten hier op Refoweb, maar alles schijnt er mee door te kunnen. Hardrock, metal, als het maar een "christelijk sausje" heeft.
Het gaat niet om het christelijke sausje, het gaat om de intentie van de makers. Wie ben jij om te oordelen over anderen?
schelpje3 schreef:Niemand schijnt te weten welke muziek er in de hemel zal klinken. Dus blijkbaar ook jankende gitaren, drumstel, rauwe stemmen. Ach, want wie weet het zeker ? Het is smaak gebonden, de rechts christelijke refo's denken dat er alleen koren en orgel zullen zijn, de midden en linkse mogen het ook met gospels en piano doen.
Weet jij wel zeker hoe het zal zijn in de hemel en welke muziek God wel of niet kan waarderen?
schelpje3 schreef:Als er (christelijke) jongeren naar "wereldse" muziek willen luisteren, kan ik begrijpen, onze kinderen doen het ook, alleen leggen die er gelukkig geen christelijk randje omheen.
Wat een onzin! Als je als christen beweert dat je kinderen beter naar wereldse muziek kunnen luisteren dan naar muziek die gemaakt wordt door overtuigde christenen die als voornaamste doel hebben God te eren doe je echt iets verkeerd… Bizar!
Let wel: persoonlijk heb ik helemaal niets tegen seculiere muziek en ook niets tegen muziek gemaakt door christenen. Maar jij, als christen, hebt blijkbaar wel iets tegen muziek die gemaakt wordt door christenen en vindt het nodig om over hen te oordelen. Dat vind ik zeer kwalijk. Bovendien doe je het op basis van geen enkel geldig argument!
schelpje3 schreef:Van de meeste kinderen/jongeren weet je, het is een fase, ik heb die ook doorlopen ooit, tot woede/verdriet van mijn ouders.
Ik hoop dat jouw kinderen (als je die hebt) beter weten.
schelpje3 schreef:Maar als je ouder wordt, wordt je kritischer, boeit het niet meer tot welke groep je hoort, je bepaalt het zelf!
Juist. En bij voorkeur op basis van argumenten en niet op basis van halfbakken sentimenten die nergens op gebaseerd zijn.
schelpje3 schreef:Maar kom er niet mee aan dat alles maar moet kunnen.
Maar kom er niet mee aan dat alles maar verboden moet worden of slecht en duivels is.
schelpje3 schreef:Zeg gewoon: hoor eens, ik luister hier naar, moet ik zelf weten.
Dat moet je ook zelf weten. Er is niemand die iets anders beweert. Jij beweert echter wel iets anders.
schelpje3 schreef:Maar de bijbel is heel helder, het is of het een of het ander!
De Bijbel is helemaal zo duidelijk niet, blijkbaar. Waarom heeft zo’n groot deel van de christenen anders een radicaal andere mening dan jij?
schelpje3 schreef:Lieve jongeren, laat je toch niet slaap sussen. Luister een bepaalde periode naar die muziek. Kritisch. Met open oren ! En je zult weten, dit is NIET wat wij in de hemel zullen horen. Weg ermee, toch wel.
Ik vind dat je schandelijke onzin verkoopt en ik heb nog steeds geen enkel argument gehoord.
Ik stop nu even met reageren want ik zit me op te winden en daar heb ik geen zin in. Bovendien heb ik alles gelezen en is dit wel de essentie van jullie – toppie en schelpje3 – berichten die jullie bovendien voortdurend (zonder argumenten) herhalen. Ik ben benieuwd naar jullie reactie en vergeef me mijn eventuele felheid. Ik ben nauw betrokken (geweest) bij dit onderwerp in het verleden.