Moderator: Moderafo's
The Gentleman schreef:Dan mogen we er van uitgaan dat inhoud gebaseerd is op een religieuze grondslag? Naar mijn mening heeft Wilders wel een bepaalde inhoud in zijn reactie op de islam, alleen is deze vanuit de christelijke of reformatorische visie gezien niet behoudend genoeg en biedt te weinig en te slappe weerstand tegen de islam.
Boekenlezer schreef:Waarom is de islam fout? Is dat alleen maar omdat ik mijn leventje wil doorleven in vrijheid, en de islam daarom vervelend vind, aangezien die daarvoor een bedreiging kan vormen? Dat is natuurlijk wel heel erg beperkt, en snijdt weinig hout. Ik kan me voorstellen dat een islamiet dan ook zoiets heeft van: 'lekker belangrijk!'
Veel diepgaander wordt het, als we stellen, dat de islam een totaal verkeerd beeld van God geeft, en dat er zo mensen voor eeuwig verloren gaan omdat de islam de verkeerde weg wijst. God wordt er door onteerd, want het is dwaalleer. En daarom is de islam verwerpelijk.
De vraag aangaande een levensvisie is: beantwoordt die aan zijn doel? (Of met andere woorden: is die goed?) En dat zijn vragen die niet te beantwoorden zijn als je je beperkt tot de fysische werkelijkheid. Dat heeft met geloof te maken.
Het eerst bij je zelf naar binnen durven kijken, oprecht eerlijk tegen over jezelf durven, maar ook kunnen zijn, weet hebben van je emoties, verlangens. Niet het simpel volgen van kerkelijke gevormde/ontstane regels (soms) door de tijd. De bijbel durven lezen met een open minded blik, niet lezen volgens een aangeleerd/uitgelegd stramien. Maar durven lezen van, wat staat er nu in de tekst, hoe laat die tekst zijn eigen uitlezen in zijn context, wat betekende de tekst voor de eerste lezers, hoe luide de eerste vertaling..etc..etc.. Durven openstaan voor een ander zijn mening, zonder dat men het eens hoeft te zijn of worden met die ander. Het respecteren van elkaars opvatting.
Als iemand dat (aan)leert, komt er "m.i."vaak ook ruimte (genade) en respect, liefde voor de andere (mede) mens., wetende dat je zelf ook maar mens bent.
In het geval van christen onder elkaar, mogen weten, dat men enkel door het offer van christus de genade heeft verkregen, niet door het je zelf beter te achten dan de ander, denken het beter te weten dan de ander of menen beter te leven dan de ander, de ander met de bijbel of leer opvatting op het hoofd te meppen met teksten als zijnde, ik lees, ik/wij pretende(e)r(en) de enige waarheid, leer in pacht te hebben. Ook het respecteren van anders gelovigen dan wat iemand zelf geloofd.
Sorry, ik weet/wist het niet in een korte bewoording samen te vatten. Is het genade aanbod tenslotte op zichzelf, niet altijd al, door de eeuwen heen een punt van discussie punt geweest?
The Gentleman schreef:Als er geen doel is, en er zijn geen levensbeschouwelijke problemen, wat is dan ons doel hier op aarde?
Ik vind het vrij ongenuanceerd om te beweren dat we dan maar geen van beide godsdiensten (als in het voorbeeld) kiezen. Is de seculiere mens ooit weleens goed op onderzoek uitgeweest? Of was het gemakzucht?
The Gentleman schreef:Als er geen doel is, en er zijn geen levensbeschouwelijke problemen, wat is dan ons doel hier op aarde?
Ik vind het vrij ongenuanceerd om te beweren dat we dan maar geen van beide godsdiensten (als in het voorbeeld) kiezen. Is de seculiere mens ooit weleens goed op onderzoek uitgeweest? Of was het gemakzucht?
Mortlach schreef:Een deel van mij heeft er volledig vrede mee dat wij geen van hogerhand opgelegd doel hebben hier op Aarde buiten het biologische doel van voortplanting. Dat betekent dat we onze eigen doelen mogen bepalen. Of dat doel "goed" was wordt uiteindelijk bepaald door je geweten, de omgeving en de geschiedenis.
Ik wilde maar aangeven dat een seculiere staat geen keuze hoeft te maken: déze religie is "goed", en die religie is "fout". Dat zou pas oppervlakkig zijn, en een onaanvaardbare inmenging. Natuurlijk heeft de seculiere mens ook de belangrijke levensvragen onderzocht: hoe gaan we om met het onvermijdelijke lijden, hoe gedragen we ons ten opzichte van onze medemens, wat is rechtvaardigheid, etc.
The Gentleman schreef:Dat de seculiere mens dat heeft onderzocht is te hopen. De vragen worden lang niet altijd beantwoord.
The Gentleman schreef:Er zijn vragen waar de seculiere mens een minder duidelijk antwoord op heeft dan bijvoorbeeld Gods Woord.
The Gentleman schreef:Er zijn vragen waar de seculiere mens een minder duidelijk antwoord op heeft dan bijvoorbeeld Gods Woord.
rafaell schreef:The Gentleman schreef:Er zijn vragen waar de seculiere mens een minder duidelijk antwoord op heeft dan bijvoorbeeld Gods Woord.
Ja en? Een duidelijk antwoord is niet per se waar. De bijbel spreekt duidelijk over een schepping in zes dagen, toch is het niet waar.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten