CaptainCaveman schreef:Tja, 2 op de 3 de huwelijken die in een echtscheiding eindigen bijvoorbeeld. Zo zijn er nog tal van onderzoeken die dat streven vrij (niet irrationeel, maar niet reëel) laten lijken. Die hedendaagse, hedonistische geest ook!
Maar goed, wat stelt een huwelijk nu méér voor dan een stabiele relatie?
(Niet zozeer een persoonlijke vraag, ik vraag me dat af.)
De belofte om voor eeuwig bij elkaar te blijven, bezegeld met een huwelijksverbintenis (soort contract dus eigenlijk, de belofte staat zwart-op-wit).
Op allerlei fora lees ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, als je de intentie hebt om bij elkaar te blijven dan kun je toch wel seks hebben want dat is hetzelfde als 'getrouwd' zijn, huwelijken gaan toch ook massaal stuk enz enz enz.
Ik vind het dan heel vreemd om te merken dat ik hier zo heel anders in sta. Voor mij is het huwelijk erg belangrijk, het is dé belofte van trouw waaraan ik mij wil en móet (en kan, met Gods hulp) houden. En ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat seks daarom ook binnen het huwelijk thuishoort en niet daar buiten. Ik snap sowieso niet waarom je nog zou trouwen en de belofte 'tot de dood ons scheidt' zou durven uitspreken als je er zo'n negatieve kijk op hebt en in je achterhoofd denkt aan de 1/3 huwelijken die kapot gaat. Misschien ben ik wel gewoon naief en denk ik er over 10 jaar heel anders over, maar nu ben ik ervan overtuigd dat een huwelijk tot de dood duurt en ik zou er nooit instappen wanneer ik niet overtuigd ben dat ik het ook tot de dood vol zal houden.
En dingen als 'vroeger trouwden ze veel eerder' zijn natuurlijk waar, het is moeilijker om het vol te houden, maar ook dat zijn deels smoesjes. Want wanneer je het wilt kun je best heel wat eerder trouwen dan de gemiddelde nederlander nu doet.