alexander91 schreef: Misschien is een frisse kijk dan niet zo verkeerd (maar dat is geen steekhoudend argument). Ik heb in de korte tijd hier ook wel verschillende karakters al enigzins ontdekt, maar ken de meesten inderdaad niet van haver tot gort.
Maar belangrijker zijn de zaken van leven en dood inderdaad. Die zijn van levensbelang! We kijken dus naar het doel. En zijn de middelen (hoe rechtlijnig ook) dan ook gezegend? Is er vrucht gekomen van dergelijke felle discussies waar (in mijn ogen) elkaars geloof belachelijk wordt gemaakt? Of zijn we vooral blij en trots dat we onszelf staande hebben gehouden tegen het geweld met de Bijbel in de hand? (ik betrap mezelf daar soms op) Misschien is er wel vrucht, en ik zal er zeker ten dele blind voor zijn. Maar als ik op dit moment de methode om deze levenszaken aan de orde te brengen bezie, dan mis ik de liefde, die zo belangrijk is. Het luisterende oor en de ontferming, het aanbieden van een mogelijkheid, deze zaken worden overschaduwd door een harde discussie met aanvallen op elkaars theologie. In mijn ogen althans.
Nee, dat zeg ik niet. Ik schreef eerder al: voer de discussie, maar verlies de liefde niet uit het oog. Maar anderzijds: probeer het maar eens: je tegenstanders zoetsappig over de bol te aaien. Dat kun je uit jezelf niet. De ander neerslaan met woorden, daar zijn wij mensen meesters in. Daar moet de nadruk niet op liggen, want dat doen we vanzelf wel. Tussen de zoetsappigheid die je bedoelt en de harde discussie, zit in mijn ogen nog heel veel ruimte, en meer dan genoeg om een liefdevolle discussie te voeren waar beide kanten van elkaar kunnen leren en waar God verhoogd wordt.
Daar heb je natuurlijk een punt, maar zo kun je ook alle vormen van zelfkritiek en ontvankelijkheid wegwuiven. Misschien probeert de ander jou wel van je fiets af te trekken, maar zie je het niet. Een dergelijk argument kun je niet volhouden bij mensen, omdat je in de knoei raakt, want het gaat ervanuit dat een mens de werkelijkheid beziet en niet meer als in een spiegel (zie ook verdere tekst in 1 korinthe 13). Een dergelijk argument kun je alleen gebruiken voor God. God zal dat geweld toepassen, maar wij mensen zijn niet in staat tot enig goed. Ons geweld (als we dat zo bewust toepassen) zal geen liefdevol geweld zijn, maar boosheid, irritatie.
Welk onbekeerd mens zal dat nu vragen? Een mens vraagt van nature niet om verlossing. Daar is een verduisterd hart niet toe in staat. In een dergelijk geval is God al aan het werk, dan is er een sprankje licht in het hart gekomen, die niet meer tegen te houden is. Daarnaast geloof ik (omdat Gods liefde mij dat gebiedt (alles gelooft ze, alles hoopt ze)) dat de mensen die aan dit topic meedoen niet onbekeerd zijn. Gods Genade brengt ons hier bij elkaar, en daar mogen we dankbaar gebruik van maken, en die liefde beantwoorden.
Alexander, ik weet niet in welke kerkelijke richting jij bent opgegroeid (heb ik misschien gemist) ik ben gewend aan een afsnijdende prediking. Het moet echt wel buitenverbandhersteldverontrust zijn, wil ik het scherp vinden.
In onze kerk is het heel wat minder scherp en afsnijdend.
Ik ben nooit trots als ik me staande heb weten te houden. Ten eerste lijkt dat maar zo, want ik log vaak genoeg verdrietig uit. Blijf ook wel eens langere tijd weg. Dan merk ik dat het me TEveel doet, ja zelfs mijn gebed wordt er soms door verhinderd, ik weet niet of je dat kunt begrijpen?
Dan besef ik dat ik niet bepaald een licht ben geweest.
Omdat ik (via internet) predikanten van diverse kerkelijke richtingen beluister, ben ik vrij breed georiënteerd, maar mijn voorkeur gaat uit naar het voluit reformatorische, bevindelijke, dat zal geen nieuws zijn.
En dan ga je verschillen merken, tussen mensen die dit ooit wel gehoord hebben (in hun jeugd) en er aan zijn blijven vasthouden en mensen die dit losgelaten hebben om allerlei redenen.
Waar ik verdrietig van word, of misschien wel verontwaardigd, dat God niet alle eer krijgt, die Hem toekomt. We kunnen heel vroom praten, want we doen dit, we laten dat, en o, wat zijn wij goed bezig.
Maar als het alleen dat is, zal het geen eeuwigheidswaarde hebben!
Want wij moeten gekend worden door de Heere, het is niet voldoende als wij van onze kant
menen dat we Hem kennen.
Uit Hem, door Hem en tot Hem, zijn ALLE dingen.
Niet wat wij aan goede werken doen, of zondige dingen laten, of bestuderen tot diep in de nacht.
We zullen alles moeten loslaten, met lege handen komen.
Je vraagt aan mij: verlies de liefde niet uit het oog. Als ik die liefde tot mijn naast niet had, zat ik hier niet. Dan had ik het allang opgegeven.
Want hier zitten ook mensen die de Heere Jezus nog niet kennen. Ik bid voor hen. Want ik geloof niet dat zij hier "toevallig" terecht zijn gekomen.
De Heere heeft maar 1 woord nodig en werkt ook door mensen.
Wat zou het dan een Wonder zijn, als één van ons de ander tot jaloersheid wekt.
Kom, ga met ons, en doe als wij!Het is geen zaak van moeilijk en saai leven. Van niks meer mogen en van alles moeten.
Maar een vervulling van een blijdschap, die alle verstand te boven gaat.