Gedrag in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Gedrag in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2009 16:28

Deze organist heef heel wat noten op zijn zang, wees gerust.

Bovendien heeft de vaste predikant al gemaild dat hij er werk van gaat maken, dus ik wacht even af.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 apr 2009 11:48

@lalage,
Ik begrijp je opmerking over de ouders die hun kinderen naar de kerk sturen wel, maar anderzijds, als je de kinderen niet stuurt horen ze sowieso niets van het Evangelie...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 apr 2009 12:32

TheKeimpe schreef:@lalage,
Ik begrijp je opmerking over de ouders die hun kinderen naar de kerk sturen wel, maar anderzijds, als je de kinderen niet stuurt horen ze sowieso niets van het Evangelie...

Ik krijg niet de indruk dat ze er zo wel veel van mee krijgen... dan kan je ze beter naar een plek sturen waar ze het evangelie horen op een manier die ze aanspreekt. Het ligt er wel een beetje aan hoe oud ze zijn: bij een kind van acht denk ik dat je ze nog wel kunt dwingen om mee te gaan, maar bij tieners heeft het op een gegeven moment geen nut meer, als ze echt niet willen. Dan kweek je alleen maar vervelende associaties met het geloof, alsof het iets is dat moet. Dat lijkt me niet gezond. Maar misschien is dit een beetje off topic...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2009 14:42

Ik weet ook niet hoe die diensten daar zijn enzo. Hoe jongeren naar de kerk gaan houdt daar ook nog wel eens verband mee. Ik zou als ik wat oudere kinderen had ze liever naar een dienst / activiteit / kerk laten gaan waar ze vrijwillig heengaan dan ze te dwingen mee te gaan naar een kerk waar ze niet heen willen en totaal niet luisteren. Hopelijk komt dat er overigens nooit van... maar we moeten de schuld ook niet alleen maar bij jongeren leggen. En het heeft ook wel weer wat met leeftijd te maken misschien...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 02 apr 2009 08:32

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat je gelijk naar de kerkenraad toestapt om wat te zeggen over hun gedrag. Natuurlijk moet er wat aan gedaan worden, maar kan je niet eerst naar de jongeren zelf/ouders toegaan? Je hebt het over postpuberaal, dus waarom niet eerst zelf die jongeren aanspreken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2009 09:13

Als organist speel ik na de dienst altijd nog wat uitleidend orgelspel. De mensen in kwestie waren al weg toen ik beneden was.
Ik ken hun namen niet en de kerkenraad kent deze wel (ik ben gastorganist). Daar komt bij dat de kerkenraad degene is die de organisten aanstelt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 04 apr 2009 10:48

Ah ok, ik snap het.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 06 apr 2009 15:08

Tja, dan komen we ook meteen weer op het dilemma of de kerk Gods huis is of niet.
Voor mij dus niet.

Miss F: hoe kom je erbij dat de kerk Gods Huis niet is??

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2009 08:29

Vroeger was de tempel Gods Huis. Daar stond de ark van het verbond, het was Gods Huis op aarde. Daarom mocht niemand daar ook binnengaan behalve de priesters in het heilige en de hogepriester in het heilige der heiligen. Die situatie is voorbij, toen Jezus stierf en het voorhangsel van boven naar beneden door midden scheurde.

Maar wat is nu Gods huis, de tempel? Zijn dat de kerkgebouwen? In het nieuwe testament wordt nooit zo over de kerk gesproken. De tempel is de plaats waar God woont, en waar woont Hij nu? Hij woont met zijn Geest in mensen. Daarom zegt Paulus: Uw lichaam is een tempel van de Heilige Geest. De tempel is niet meer aan plaats gebonden, geen gebouw van steen. Het wordt in het nieuwe testament altijd aan mensen gekoppeld en niet meer aan een gebouw. Een paar teksten:

Wat heeft de tempel van God met afgoden te maken? Wijzelf zijn de tempel van de levende God, zoals God heeft gezegd: ‘Ik zal bij hen wonen en in hun midden verkeren, ik zal hun God zijn en zij mijn volk
(2 Korinthiers 6)

16 Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont?
(1 Korinthiers 3)

Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent?
(1 Korinthiers 6)

19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21 Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
(Efeze 2)

4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel.
(1 Petrus 2)

De tempel is dus de niet kerk als gebouw of als kerkverband ofzo, wij zijn de tempel van de geest, de gemeente is de tempel. Een stukje uit een mooi nummer hierover:

The temple of his throne [Acts 7:48]
Is now not made with stone
Your very heart is now his home [1 Cor 3:16]

He will come and live if you’ll only give [John 14:23]
Him a place inside that the world can’t buy
And the Holy Place is now face to face in Christ [Heb 9:24]

When he died and was born
the temple walls were torn [Mat 27:51]
And God’s Spirit poured out to all the ones without
Now the temple of the living God is you [Eph 2:21, 22]
The temple of the living God is you [Rev 3:12, 1 Pet 2:5]
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 apr 2009 21:08

Idd, voor mij is het huis van God de plaats waar mensen in Hem geloven en met Hem bezig zijn. De kerk is voor mij, gelukkig, Gods huis niet. Er worden in ons kerkgebouw namelijk nogal wat uitvoeringen en optredens gegeven die weinig met God te maken hebben.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 09 apr 2009 21:16

Ben het met jullie eens Marnix en MissF, moest opeens denken aan psalm 122:1
'Ik ben verblijd wanneer men mij,
Godvruchtig opwekt: Zie wij staan,
Gereed om naar Gods huis te gaan'.
Dat slaat op de tempel natuurlijk, maar het wordt wel heel vaak uitgelegd als het gaan naar de kerk!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2009 08:11

Precies, en dat ging dan dus nog specifiek over 1 gebouw, de tempel is Jeruzalem. Als men naar Jeruzalem ging zong men dit pelgrimslied. Maar als men naar de synagoge ging in eigen plaats niet, want daar was dit al niet op van toepassing. Met dat soort dingen moeten we wel oppassen bij het zingen van Psalmen. Dat we niet te makkelijk het oude verbond even kopieren naar het heden. Het nieuwe verbond is zoveel rijker! De tempel is niet meer ergens waar we af en toe naar toe kunnen reizen, God woont in ons en wij mogen zijn tempel zijn!

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 10 apr 2009 09:15

Marnix schreef:Precies, en dat ging dan dus nog specifiek over 1 gebouw, de tempel is Jeruzalem. Als men naar Jeruzalem ging zong men dit pelgrimslied. Maar als men naar de synagoge ging in eigen plaats niet, want daar was dit al niet op van toepassing. Met dat soort dingen moeten we wel oppassen bij het zingen van Psalmen. Dat we niet te makkelijk het oude verbond even kopieren naar het heden. Het nieuwe verbond is zoveel rijker! De tempel is niet meer ergens waar we af en toe naar toe kunnen reizen, God woont in ons en wij mogen zijn tempel zijn!

Helemaal mee eens!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 apr 2009 14:04

Toch denk ik dat het niet zo'n hele foute inlegkunde is om psalm 122 te zingen als opwekking om naar de kerk te gaan. Het is nu wel de plaats waar je als gemeente voor Gods aangezicht verschijnt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2009 12:47

Ja klopt, het is alleen niet aan plaats gebonden. Je verschijnt er voor Gods aangezicht maar je hoeft Zijn aangezicht niet te zoeken op een bepaalde plaats, in een bepaald gebouw etc. Verder heb je gelijk hoor, we hoeven de Psalmen zeker niet overboord te gooien.

Terug naar “Archief”