Verliefd - Verloofd - Getrouwd - Termijnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 aug 2008 08:09

Ik vind een flat ook helemaal niet erg. Zeker niet om te beginnen als je samen bent en ook alletwee nog fulltime werkt. Ideaal juist. Alles gelijkvloers, je bent zo klaar met de schoonmaak.
Maar als ik nu om me heen kijk en jonge stellen hoor die naar huizen aan het kijken zijn, zeggen ze allemaal dat ze niet in een flat gaan wonen, maar het liefst gelijk een huisje willen hebben. Dat vergt dan natuurlijk wel enig zoek- en speurwerk, maar goed...de meesten krijgen het voor elkaar... Hoe, dat snap ik soms niet, maar goed, dat is weer een ander verhaal :wink:

Persoonlijk zou ik ook nooit aan een huis beginnen wat je eigenlijk niet kan betalen. Je moet gewoon altijd kijken of je de lasten op 1 salaris kan dragen en daar gaan veel jongeren de mist mee in... Denken echt dat de lasten bestaan uit hypotheek en wat boodschappen en dat is nu eenmaal (helaas :mrgreen: ) niet zo! Er komt ontzettend veel meer bij waar ze geen rekening mee hebben gehouden... En ja...zie dat dan maar bol te werken.
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 aug 2008 08:17

Ik woon ook in een flatje en vind het heerlijk, ik werk fulltime en mn vrouw is lekker thuis. Natuurlijk zou ik ook graag een eensgezinwoning hebben, maar dat zit er voor ons op het moment niet in op 1 salaris. Maar ik vind dat ook helemaal niet erg en voorlopig zullen we ook nog niet kunnen kopen, dus blijf ik gewoon huren. Iets wat ook gewoon zn voordelen heeft. Wij kunnen nu goed rondkomen en af en toe ook nog uit eten of andere leuke dingen doen, dus ik ben helemaal blij dat ik mezelf geen hoge lasten opleg
Laat je leiden door Hem!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 aug 2008 08:22

Wij huren een 2-kamer appartement van 45m2 (ik weet niet of dat incl of excl dakterras is), maar ik vind het wel helemaal prima. Heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan een nieuwe eensgezinwoning (soms zie ik wel een schattig Leids grachtenhuisje, dat lijkt me dan weer wel leuk :) ). Huren heeft toch wel veel voordelen vind ik. Je hoeft er zelf niks aan te doen alleen relaxed er in wonen. Als er wat is, wat betreft onderhoud, wordt dat voor je geregeld, je hoeft je geen zorgen te maken over hypotheek enzo. Ik vind het wel prima!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 29 aug 2008 08:23

Ansje schreef:Persoonlijk zou ik ook nooit aan een huis beginnen wat je eigenlijk niet kan betalen. Je moet gewoon altijd kijken of je de lasten op 1 salaris kan dragen en daar gaan veel jongeren de mist mee in... Denken echt dat de lasten bestaan uit hypotheek en wat boodschappen en dat is nu eenmaal (helaas :mrgreen: ) niet zo! Er komt ontzettend veel meer bij waar ze geen rekening mee hebben gehouden... En ja...zie dat dan maar bol te werken.

Wijzelf hebben van tevoren (met lijstjes van broer en zus die zelf koophuis, kinderen enz hebben) een lijst opgesteld met alle mogelijke kosten die je je maar kan bedenken. Telefoonrekening, krant, kerk, alles soorten verzekeringen, kappersbezoek, echt alles hebben we erin verwerkt! Dus wat dat betreft weten we gewoon wat ons te wachten staat. We hebben veel bedragen verhoogd in vergelijking met broer en zus en daarvan ons eigen lijstje gemaakt. En we zien dan we hoe het in de praktijk gaat verlopen!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 29 aug 2008 08:37

wij hebben een vrijstaand huis bij de boerderij
samen met m'n schoonouders :?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 aug 2008 08:56

Ik vond de kosten trouwens enorm tegenvallen. WIj hadden een lange lijst met alle lasten die we tegen zouden gaan komen. Nu is het ook wel zo dat ik ook gewoon lekker werk, dus dat we meer te besteden hebben dan alleen mijn mans inkomen waar we de lijst op hadden gebaseerd, maar we zouden toch echt wel anders meoten leven willen we wel van zijn loon echt alles doen, als ik stop met werken.

Mijn zus en zwager begonnen ook op een flatje, met 1 slaapkamertje, een voor-achterkamer en een keukentje. Badkamertje waar je amper in kon staan. Maar het was er zo keigezellig! Al zou ik het absoluut niet willen, ze zaten continu op elkaars lip. En midden in een achterbuurt, waar ik niet meer over straat zou gaan 's avonds laat.
Nu hebben ze een prachtig appartement gekocht (in Rotterdam kan het best hoor, op 1 loon!), met 3 slaapkamers. Achteraf zien ze wel dat dit fijner is, twee verdiepingen, meer ruimte. Maar toen was het gewoon goed op het flatje, het voldeed prima voor hun beiden. Nou, mooi toch!

Wij beseffen ook steeds wel weer dat wij gewoon enorme mazzel hebben, door een mooie spaarrekening te hebben. Dat heeft echt wel voordelen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 aug 2008 09:15

wat ik wel apart vind is dat we geen hypotheek kunnen krijgen.. maar als je kijkt naar wat de maandlasten netto zouden zijn bij een bepaalde hypotheek, dan zijn die minder dan de huur wat we nu betalen...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 aug 2008 09:54

trijntjejohanna schreef:wat ik wel apart vind is dat we geen hypotheek kunnen krijgen.. maar als je kijkt naar wat de maandlasten netto zouden zijn bij een bepaalde hypotheek, dan zijn die minder dan de huur wat we nu betalen...

Dat hebben wij ook idd. wel raar ja, wij kunnen ook niet echt een hypotheek krijgen, maar betalen wel veel huur.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2008 10:53

Waarom moet je het op 1 salaris kunnen doen? Of bedoel je dat je het op 1 salaris kunt betalen? Want van 1 salaris een hypotheek.... dan wordt het wel lastig om wat leuks te kopen. Ik heb een begroting gemaakt van alles kosten, dat kon ik wel goed inschatten omdat ik eerst alleen had gewoond en we waren een paar maanden getrouwd toen we gingen kopen. Dus ik kon ook kijken hoeveel geld we maximaal aan de hypotheek konden uitgeven per maand. Daarbij ben ik wel uit gegaan van twee salarissen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 aug 2008 11:26

Als je alle woonlasten bij elkaar optelt, dan ben je al snel 1000 euro per maand kwijt. Dat is lastig te financieren van een salaris als je een modal salaris hebt.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 29 aug 2008 11:30

Wij zijn ook uitgegaan van twee salarissen, maar hebben geen tophypotheek genomen. M´n man kreeg een beter betaalde baan en ik ben gestopt met werken, dus we doen het nu allemaal op één salaris en dat gaat prima.
Bij het afsluiten van een hypotheek gaan ze ook van extravagante uitgaven uit (vakantie e.d.). Als je dat weet te drukken scheelt dat ook al een hoop geld. Ik ken ook veel meer starters die zogenaamd een hypotheek hebben op twee salarissen, maar het op één salaris doen.
Wij zitten met onze maandlasten ook ongeveer gelijk, soms zelfs goedkoper dan huurders.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 aug 2008 11:32

bloempie schreef:Ik ken ook veel meer starters die zogenaamd een hypotheek hebben op twee salarissen, maar het op één salaris doen.

Je zult toch echt bij het afsluiten van een hypotheek je gezamenlijke inkomen kenbaar moeten maken.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 29 aug 2008 11:42

Wij huurden ook eerst een bovenwoning voor bijna 600 euro per maand ex alles. Nu hebben we een hypotheek van 667 euro of zoiets. We hebben het ook op 1 salaris laten berekenen simpelweg omdat ik toen weinig of niets werkte ivm zwangerschap etc. Mn man moest de laatste drie of vier loonstroken laten zien en een jaaropgave, het was geen enkel probleem. En man verdient gewoon modaal, maar we mochten de overuren meerekenen omdattie altijd zo'n beetje hetzelfde aantal overuren maakt. Zo'n vier per dag. Als je dat aan kan tonen is er niets aan de hand. Ons huis kostte overigens 187.000 kk.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 29 aug 2008 12:05

Sabra schreef:
bloempie schreef:Ik ken ook veel meer starters die zogenaamd een hypotheek hebben op twee salarissen, maar het op één salaris doen.

Je zult toch echt bij het afsluiten van een hypotheek je gezamenlijke inkomen kenbaar moeten maken.

Die lui bedoelen dan zeker dat ze het met 1 salaris kunnen betalen? Tegenwoordig kan je gewoon geen huis meer kopen op 1 normaal salaris.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 aug 2008 12:42

88alries88 schreef:
Sabra schreef:

Die lui bedoelen dan zeker dat ze het met 1 salaris kunnen betalen? Tegenwoordig kan je gewoon geen huis meer kopen op 1 normaal salaris.

Wij hebben het altijd ook gewoon op één salaris gedaan.
Maar als je tegenwordig kijkt wat de lasten zijn enz. dan zouden wij het ook niet meer kunnen doen, beginnen met een hypotheek op één salaris.
Maar wij hebben b.v. ook jaren geen auto gehad.
En niet op vakantie gegaan.
Twee x vlees per week. Zelf kleren naaien. En ook gewoon doorschuiven van kleren. Of tweedehands kleren gekocht.
Ik zou niet graag een hypotheek nemen op twee salarissen, want dat zou betekenen dat je beide dus evenveel moet blijven werken. Ook als er kinderen komen. En dat zou ik zelf niet kunnen verantwoorden.

Terug naar “Archief”