Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 25 jul 2008 22:14

Lalage schreef:
Gerdien B. schreef:Mijn zusje vroeg waarom wij (mijn zussen, moeder en ik) pampers (maandverband) droegen. Ze voelde zich heel wat groter dan ons, want zij had die niet nodig :lol:

Mijn moeder zei dan dat ze in haar broek plaste...

Me broertje zat vanmiddag in me tas te kijken, en daar zat dus maandverband in..... zegt die ja die moeten ff lekker om je kont :mrgreen:.
Wat de toekomst brengen moge........

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 jul 2008 09:17

Lalage schreef:
Gerdien B. schreef:Mijn zusje vroeg waarom wij (mijn zussen, moeder en ik) pampers (maandverband) droegen. Ze voelde zich heel wat groter dan ons, want zij had die niet nodig :lol:

Mijn moeder zei dan dat ze in haar broek plaste...
als uitleg voor het ongesteld zijn ?

TOen ik het vroeg (mijn zus was al ongesteld, ik nog niet) werd er eerst niet op ingegaan, het was iets wat erbij hoorde zei m'n moeder. En toen ik ongesteld werd zat ik op school en ik shrok mij te pletter omdat er ineens bloed in het toilet lag. Ik had er toen iets over gehoord van een klasgenoot, maar nog niet echt wat het allemaal betekende enz.
Verder is er weinig op ingegaan.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jul 2008 09:52

Ik ving hier over iets op in groep 8. Dus ik thuis verontwaardigt naar mijn moeder. Dat kon toch nooit wat ze vertelden. Al verder naaiend zei mijn moeder: dat klopt, dat komt een keer.

Daar kon ik het mee doen. Gelukkig sliep ik met ee zus op één kamer die 2 jaar ouder was en van haar begreep ik later er wat meer van.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jul 2008 09:58

maar het is soms ook niet te bevatten als kind zijnde. Je snapt er zowieso soms dan ook niet van. Ik wist wel toen ik voor het eerst ongesteld werd dat hetgeen waar me moeder over had was. En toen viel het kwartje bij mij. (beetje vage uitleg miss.) Maar tegenwoordig weten de kids veel en veel vroeger hoe de vork in de steel zit.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 jul 2008 13:01

Ik vind 't toch niet gezond (ook een jaar of 10 geleden niet) als je als meisje niet weet dat je ooit (of liever: waarschijnlijk binnen een jaar ofzo) voor ngesteld gaat worden en dat je je dan een ongeluk moet schrikken als je opeens bloed verliest hoor. Dan zijn de ouders m.i. toch echt tekortgeschoten in dat deel v/d opvoeding!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jul 2008 13:08

Bij ons was dat een feest. Mijn moeder vertelde ons sowieso dat allemaal, en hoe de kindjes er komen, toen we in groep 6 of 7 zaten.
En als we dan voor het eerst ongesteld werden kwamen er tompouchen op tafel. Die lagen dan al tijden in de vriezer.
Bij mijn zusje al een hele tijd, maar voor mij moest mijn moeder ze op stel en sprong kopen.
En er werd heel open over gedaan, er werd een soort feestje gebouwd. Want nu waren we grote meiden.
En omdat mijn broertje dat nooit mee zou maken en mijn zwager het stom vond dat hij dus nooit zo'n tompouchen feestje zou krijgen, hebben we bij hem gezegd dat als hij zich voor het eerst zou scheren. Tja, dat eerste vlashaartje was er heel snel afgeschoren, en het feestje kwam er :)
Zelfs mijn vader deed vrolijk mee.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jul 2008 13:11

Dat denk ik ook, maar als je zelf niet voorgelicht bent, weet je ook niet goed wat een goede manier van voorlichting geven is. Als je het wel hebt gehad, dan weet je of je die manier fijn vond of dat er punten wren die je anders zou aanpakken. je hebt dan in ieder gevaal een voorbeeld van waar uit je verder kan gaan handelen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jul 2008 13:12

Dat vind ik eigenlijk wel erg leuk missF als ik dat zo lees!!
Zo maak je overgangen in het leven niet tot iets engs maar tot een feest.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 29 jul 2008 13:18

hmm, voor mij was het nou niet iets om tompouchen voor uit de vriezer te halen. Ik was 1o (en had al een jaar elke maand buikpijn, dus mijn moeder had mij al vroeg voorgelicht). maar ik had/heb vreselijk zware menstruatie. Volgens mij had ik mijn moeder wel kunnen schieten als ze mij daar een tompouche voor had gegeven :P
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 jul 2008 13:19

Dat kan ik me voorstellen, VV! Voor mij zouden die tompoucen ook niet zo nodig hoeven, maar goed, daar verschilt iedereen in. :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 29 jul 2008 13:51

Haha MissF!
Vind het wel grappig om te horen, maar nee, bij ons ging het ook niet zo.
Ik was zelf trouwens erg laat, dus was wel erg blij dat het toch kwam, was op zich wel een tompouce waard :mrgreen:
Maar mijn moeder heeft wel gewoon alles van tevoren uitgelegd. Al vond ik het allemaal wel vaag :lol:
En het is altijd ff schrikken de eerste keer, en daarom vind ik het wel slecht als je niet op tijd voorgelicht bent.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 jul 2008 14:06

Ik kan mij niet eens meer herinneren dat ik niet wist waar kinderen vandaan kwamen en wat ongesteld zijn inhield. Het schijnt dat ik daar al vroeg naar gevraagd heb en mn ouders( met name mn moeder) heeft gewoon uitleg gegeven.

Ik weet nog wel dat ik dacht dat kinderen geboren werden uit je urinebuis en had geen flauw benul dat er nog een "gat"achter zat. Daar ben ik rond mn 10e achter gekomen...haha.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 jul 2008 14:17

Nouja, die tompouchen zorgden er bij ons wel voor dat we er eerder naar uitkeken dan tegenop zagen. Maar het scheelt dat dat hele menstruatie gedoe bij niemand van ons ooit een probleem is geweest. Niemand van onze meiden is er ooit echt ziek van geweest ofzo, dat scheelt denk ik.
Maar ook het open zijn, ook naar de jongens toe. Dat vind ik echt gaaf, dat dat kan. Het was nooit een priv‚ onderwerp ofzo, het hele kinderenkrijg gebeuren trouwens niet. Er werd altijd wel met veel respect over gesproken en mijn vader zei wel eens:' Oke, stop maar met dat vrouwengedoe, hou dat maar onder elkaar.' :) Maar verder was het gewoon een open sfeer. Al ben ik dat zelf in het begin wel minder geweest, omdat ik altijd dacht dat ik de enige was, ik was net 11.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 jul 2008 17:14

ajl schreef:Ik kan mij niet eens meer herinneren dat ik niet wist waar kinderen vandaan kwamen en wat ongesteld zijn inhield. Het schijnt dat ik daar al vroeg naar gevraagd heb en mn ouders( met name mn moeder) heeft gewoon uitleg gegeven.

Ik weet nog wel dat ik dacht dat kinderen geboren werden uit je urinebuis en had geen flauw benul dat er nog een "gat"achter zat. Daar ben ik rond mn 10e achter gekomen...haha.

Dit had ik ook. Ik heb echt sinds ik me kan herinneren geweten dat ik rond mn twaalde ongesteld zou gaan worden.
Wel was het heel anders dan ik verwacht had, de eerste keer bleek het bruin te zijn zijn ipv. rood dus associeerde ik het als nog met in mn broek poepen :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jul 2008 19:03

Dat wilde ik net vragen: de eerste keer bloed je toch niet meteen enorm? Of is dat bij sommigen wel zo?

Terug naar “Archief”