elbert schreef: Als de kinderen inbegrepen zijn in de gemeente (en dus bij Christus horen), horen ze ook het teken van die inlijving te ontvangen. Dat God alleen volwassenen in Zijn gemeente wil, heb ik nog nergens in de Bijbel gelezen.
Ik lees niet dat kinderen die tekenen moeten ontvangen. Juist het ‘en zijn gehele huis’ is voldoende. Zijn gehele huis kwam onder geestelijk beslag van degenen die volwassen gedoopt was. Dat God alleen volwassenen in Zijn gemeente wil hebben komt expliciet door:
En ik kende Hem niet; maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom ben ik gekomen, dopende met het water. en:
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.Daar horen impliciet kinderen bij die eventueel, zoals u en de uwen zo graag wil, in zijn huis zouden kunnen zijn, maar dat is onjuist want die waren er niet.
elbert schreef: De bijbel spreekt niet over volwassendoop (gelukkig niet), maar over de ene doop. Het doopbevel omvat volken (dus inclusief kinderen) (Matth. 28).
Spreekt de Bijbel niet over volwassen doop ??? gelukkig wel. Stokbewaarder, de Moorman en Christus zelf en Mattheus zegt:
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. Kun je dat een baby leren? De kanttekenaren zeggen bij ‘onderwijst al de volken’ maakt 'discipelen' onder alle volken. Nogmaals kun je dat van een baby eisen.
elbert schreef: De doop van Johannes is niet hetzelfde als de huidige christelijke doop, die immers in de Naam van de Heere geschiedt. Dat was bij Johannes nog niet het geval.
Christus heeft hier zelf een antwoord op gegeven toe hij aan de overpriesters vroeg:
De doop van Johannes, was die uit den Hemel, of uit de mensen. Johannes, wiens leer uit de hemel was, getuigenis van Hem gegeven had dat Hij de ware Messias was; gelijk ook God, de Vader zelf, toen Christus door Johannes gedoopt werd. Nee de doop van Johannes is de zelfde als de volwassen doop.
elbert schreef: Je kunt de waterdoop en geloof en bekering niet vereenzelvigen. Bovendien wordt van een kind niet iets gevraagd wat niet bij het kind hoort. Van baby's wordt niet meer gevraagd dan dat ze (als kind van gelovige ouders en dus lid van Zijn Gemeente) afhankelijk zijn van God. Dat zijn ze en dus mogen ze gedoopt worden.
Waarom kun je de waterdoop niet met geloof en bekering vereenzelvigen als de opdracht luid:
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.elbert schreef: Belijdenis is geen doop, maar hoort daarbij.
Geloof-belijdenis heeft als symboliek dopen of afwassing van de zonden.
elbert schreef: Dat geldt dus ook voor mensen die als kind gedoopt zijn en daarna (bijv. op hun 20e) belijdenis van het geloof afleggen.
Dat is een kerkelijk instellen vanuit de R.K.K. gedeeltelijk overgewaaid en aangevuld c.q. veranderd in de reformatorische kerken, maar het is Bijbels niet juist.
.