Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 jun 2008 14:41

rosalie83 schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
rosalie83 schreef:
em_ma schreef:Brengt het je een cm. dichter bij Hem wat die DJ-s uitkramen?

Brengt het je dichter bij God als je gaat zwemmen? Als je aan het koken bent? Als je een tijdschrift leest? Als je het nieuws luistert? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat gaat nergens over natuurlijk. Het gaat erom: hoe sta je in het leven, is Jezus je Heer en Heiland! En dan maakt het niet uit of je in gesprek gaat met iemand die naar kerk 1 of kerk 2 gaat.

Ik denk dat em_ma bedoelt dat er DJ's zijn die de meest grove dingen door de ether slingeren, oftewel: Recht tegen God ingaat. Zwemmen, koken etc is natuurlijk prima.

Ik snap wat ze zegt. Maar er zijn ook mensen die zwemmen verkeerd vinden. En die vinden dat je geen spelletjes mag doen met dobbelstenen. En zo kan ik nog wel meer opsommen. En daarom zeg ik: het gaat er om of Jezus je Heer is!

Toch vind ik dat je het wat ridiculiseert.
De ene christen vindt een bepaalde levensstijl prima terwijl de ander daarvan gruwt. En dan is een antwoord dat het erom gaat Jezus je Heer is een enorme dooddoener omdat de een daar andere consequenties aan verbindt dan de ander.
Zo mag iemand vraagtekens zetten en dat onderbouwen en kan de ander die vraagtekens beargument proberen in te vullen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 14:42

leclerc schreef:Toch vind ik dat het wat ridiculiseert.
De ene christen vindt een bepaalde levensstijl prima terwijl de ander daarvan gruwt. En dan is een antwoord dat het erom gaat Jezus je Heer is een enorme dooddoener omdat de een daar andere consequenties aan verbindt dan de ander.
Zo mag iemand vraagtekens zetten en dat onderbouwen en kan de ander die vraagtekens beargument proberen in te vullen.

Het is absoluut niet als dooddoener bedoeld, maar meer als: je kunt wel heel veel commentaar hebben op de levenswijze en keuzes van een ander, maar ken je zelf Jezus?

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 14:42

rosalie83 schreef:
rosalie83 schreef:
em_ma schreef:Brengt het je een cm. dichter bij Hem wat die DJ-s uitkramen?

Brengt het je dichter bij God als je gaat zwemmen? Als je aan het koken bent? Als je een tijdschrift leest? Als je het nieuws luistert? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat gaat nergens over natuurlijk. Het gaat erom: hoe sta je in het leven, is Jezus je Heer en Heiland! En dan maakt het niet uit of je in gesprek gaat met iemand die naar kerk 1 of kerk 2 gaat.

Ik denk dat em_ma bedoelt dat er DJ's zijn die de meest grove dingen door de ether slingeren, oftewel: Recht tegen God ingaat. Zwemmen, koken etc is natuurlijk prima.

Ik snap wat ze zegt. Maar er zijn ook mensen die zwemmen verkeerd vinden. En die vinden dat je geen spelletjes mag doen met dobbelstenen. En zo kan ik nog wel meer opsommen. En daarom zeg ik: het gaat er om of Jezus je Heer is!

Stimmt, maar over zwemmen kan gediscussieerd worden, terwijl het heel duidelijk af te keuren is dat een DJ een paar vloeken door de ether slingert.

Over een aantal zaken wordt idd soms iets teveel gezeverd. En helaas zijn er mensen die iets teveel waarde hechten aan hun eigen waarheid, terwijl het in veel gevallen weinig bijdraagt aan enig Heilswerk.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 14:46

rosalie83 schreef:
leclerc schreef:Toch vind ik dat het wat ridiculiseert.

Het is absoluut niet als dooddoener bedoeld, maar meer als: je kunt wel heel veel commentaar hebben op de levenswijze en keuzes van een ander, maar ken je zelf Jezus?

Je hebt helemaal gelijk, daar niet van. Maar helaas is deze uitspraak zo vaak te pas en te onpas gebruikt dat het meer overkomt als een dooddoener. Bovendien zou het wat raar staan als een aantal mensen jouw vraag zouden ontkennen.

Maar nogmaals: Het is een vraag die we ons elke keer moeten stellen.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 14:49

rosalie83 schreef:
liefie schreef:Maar als God in echt in je hart is en als je waarlijk bekeerd ben dan wil je de ''zonden'' zoveel mogelijk uit de weg gaan en ga je niet op zaterdagavond naar de kroeg om eens flink te feesten enz.
Geloof ik gewoon echt niet dat dat samen kan.

Dus mensen die op zaterdagavond naar een kroeg gaan zijn niet waarlijk bekeerd?

Er is natuurlijk wel een verschil tussen wat gaan drinken en kletsen in een rustig cafe en op tijd in je bed te liggen en feesten tot 3 uur in de nacht en dan te brak zijn om naar de kerk te gaan.
Ik snap wel wat liefie bedoeld, ik vind het ook moeilijk te combineren als je zaterdagavond helemaal los kan gaan en je ook christen noemt.

Wat als God de disco binnen zou stappen?
Zou Hij mee kunnen dansen en blij zijn met wat er gebeurd?
Als je daar ja op kan zeggen dan zou je flink stappen 'goed' kunnen keuren.....
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 jun 2008 14:52

em_ma schreef:Wat als God de disco binnen zou stappen?
Dat is dus afhankelijk van je Godsbeeld.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 jun 2008 14:57

CaptainCaveman schreef:

Wat denk jij wat God er van zou vinden en waarom?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 14:57

rosalie83 schreef:
liefie schreef:Maar als God in echt in je hart is en als je waarlijk bekeerd ben dan wil je de ''zonden'' zoveel mogelijk uit de weg gaan en ga je niet op zaterdagavond naar de kroeg om eens flink te feesten enz.

Ik zit meer dan geregeld in een kroeg en ik geloof tóch dat ik waarlijk bekeerd ben. Je denkt iets té zwart-wit :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 02 jun 2008 14:58

CaptainCaveman schreef:

Ik raad "Het Bezoek" aan van Adrian Plass. Een briljant boekje, wat mij betreft.

Ik vind het heel gevaarlijk om te gaan 'omschrijven' aan welke kenmerken een 'ware' Christen moet voldoen. God ziet het hart. En het hart van dat feestbeest kan wel eens oprechter zijn dan het schijnheilige hart van die buurvouw die elke zondag vooraan in de kerk zit en op iedereen neerkijkt.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 14:59

rosalie83 schreef:

Ik zit meer dan geregeld in een kroeg en ik geloof tóch dat ik waarlijk bekeerd ben. Je denkt iets té zwart-wit :wink:

Heb je het nou tegen mij!? Ik heb dezelfde mening als jij: ik ben regelmatig te vinden op een prettig feestje, en ben toch echt 'bekeerd'.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 02 jun 2008 15:00

Galateia schreef:Ik vind het heel gevaarlijk om te gaan 'omschrijven' aan welke kenmerken een 'ware' Christen moet voldoen. God ziet het hart. En het hart van dat feestbeest kan wel eens oprechter zijn dan het schijnheilige hart van die buurvouw die elke zondag vooraan in de kerk zit en op iedereen neerkijkt.

Amen.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 02 jun 2008 15:02

Galateia schreef:
CaptainCaveman schreef:

Ik raad "Het Bezoek" aan van Adrian Plass. Een briljant boekje, wat mij betreft.

Ik vind het heel gevaarlijk om te gaan 'omschrijven' aan welke kenmerken een 'ware' Christen moet voldoen. God ziet het hart. En het hart van dat feestbeest kan wel eens oprechter zijn dan het schijnheilige hart van die buurvouw die elke zondag vooraan in de kerk zit en op iedereen neerkijkt.

=D>
Afbeelding Afbeelding

André

Berichtdoor André » 02 jun 2008 15:02

Galateia schreef:
CaptainCaveman schreef:

Precies, om maar eens wat te noemen.
Adrian schrijft mooi ja, ik las zijn columns in het ND altijd, briljant.

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 15:02

rosalie83 schreef:
rosalie83 schreef:

Heb je het nou tegen mij!? Ik heb dezelfde mening als jij: ik ben regelmatig te vinden op een prettig feestje, en ben toch echt 'bekeerd'.

Dat bedoel ik :wink:

@Gala: True, true!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 jun 2008 15:11

En dat vind ik er enorm omheen draaien.
Zeggen dat je anderen niet voor mag schrijven hoe het moet vind ik oke, maar kom op zeg, het lijkt me heel duidelijk dat het nooit de bedoeling kan zijn van God dat je zaterdagavond dronken wordt (dat staat trouwens duidelijk in de Bijbel, dat dat niet oke is!!) en tot 5 uur 's ochtends feest 9wat het dan ook inhoudt) en zondagmorgen niet in de kerk komt, omdat je uit slaapt.

Wat mij opvalt, is dat er steeds meer christenen niet ervoor gaan. Alles kan een beetje wel en een beetje niet. maar een goede Bijbelse onderbouwing komt er niet. Ik ben totaal niet wettisch, eerder tegengesteld, maar waarom is het erg om dingen te moeten laten als je Christen bent? Dat is het toch waard? in plaats van allemaal maar een beetje vaag doen 'ja, maarrr...die buurvrouw die gaat wel naar de kerk en kijkt op iedereen neer.'
Daar gaat het toch totaal niet om? het gaat om jezelf! En als je Christen bent, dan zijn er dingen die je niet meer doet. En niet om nu mensen te veroordelen, maar ik ben het er wel mee eens dat het soms erg makkelijk is. Bekering etc daar denk ik idd 'makkelijker' over dan in gergems enzo. Maar hoe je als Christen leeft, daar ben ik strikter in.
Het is helemaal niet verkeerd om te denken op bepaalde momenten: stel dat God nu terug komt, hoe loop ik er dan nu bij waar ben ik?
Dat is totaal niet heiligboontjes gedoe ofzo, dat is gewoon realistisch.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”