Openbare schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Openbare schuldbelijdenis

Berichtdoor kwebbel » 02 sep 2010 15:24

Marnix schreef:Dat staat er niet letterlijk. Maar we kunnen het volgens mij wel opmaken uit wat er in de wetboeken over het huwelijk staat, wat Paulus over het huwelijk zegt (1 Kor 7, Efeze 5). Daarnaast zie je in de Bijbel een logica bij relatie, elkaar aanhangen... en dan ook trouwen.

Maar goed, ik ben erg benieuwd wat voor mensen een reden is om wel samen te wonen en niet te trouwen.
Paulus schrijft heel duidelijk over het huwelijk in Efeze en Korinthe idd....
De reden van mensen om samen te wonen ipv te trouwen? Scheiden is moeilijker, veel meer papiergezeur, je bent er lang mee bezig, inboedel verdelen, met trouwen zet je soms (onder huwelijkse voorwaarden) dingen op papier die je later verdeeld. Met samenwonen kan je zo vertrekken als je bijv. vreemdgaat, met een andere woonplaats, baan vinden, andere omstandigheden e.d. Zulke dingen denk ik dan aan.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2010 08:56

Nelly91 schreef:Kijk eens naar Jozef en Maria: ze waren al in ondertrouw, dus een soort verloofd, maar ze hadden geen gemeenschap met elkaar, volgens de Bijbel. En toch gingen ze toen wel samen naar Bethlehem om zich in te schrijven.. ze waren duidelijk erg zeker van elkaar, en dat ze met elkaar verder wilden, en toch, geen seks. Nu weet ik wel dat dit in een andere tijd is en dat de omstandigheden van Jozef en Maria wat anders waren dan de onze, maar toch.. Het lijkt mij vrij duidelijk.

Klopt, met een kanttekening. Toen ze naar Bethlehem gingen waren ze wel getrouwd. Er staat dat hij haar voor die tijd al tot vrouw nam, maar ze geen gemeenschap hadden tot Jezus geboren werd.

19 Haar man Jozef, die een rechtschapen mens was, wilde haar niet in opspraak brengen en dacht erover haar in het geheim te verstoten. 20 Toen hij dit overwoog, verscheen hem in een droom een engel van de Heer. De engel zei: ‘Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest. 21 Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.’ 22 Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuel geven,’ wat in onze taal betekent ‘God met ons’. 24 Jozef werd wakker en deed wat de engel van de Heer hem had opgedragen: hij nam haar bij zich als zijn vrouw, 25 maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij gaf hem de naam Jezus.

kwebbel schreef:
Marnix schreef:Dat staat er niet letterlijk. Maar we kunnen het volgens mij wel opmaken uit wat er in de wetboeken over het huwelijk staat, wat Paulus over het huwelijk zegt (1 Kor 7, Efeze 5). Daarnaast zie je in de Bijbel een logica bij relatie, elkaar aanhangen... en dan ook trouwen.

Maar goed, ik ben erg benieuwd wat voor mensen een reden is om wel samen te wonen en niet te trouwen.
Paulus schrijft heel duidelijk over het huwelijk in Efeze en Korinthe idd....
De reden van mensen om samen te wonen ipv te trouwen? Scheiden is moeilijker, veel meer papiergezeur, je bent er lang mee bezig, inboedel verdelen, met trouwen zet je soms (onder huwelijkse voorwaarden) dingen op papier die je later verdeeld. Met samenwonen kan je zo vertrekken als je bijv. vreemdgaat, met een andere woonplaats, baan vinden, andere omstandigheden e.d. Zulke dingen denk ik dan aan.

Precies.... dat zit er vaak denk ik wel achter. Een soort contract met gunstige "ontbindingsvoorwaarden"... al al zal dat niet altijd het geval zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 sep 2010 19:01

Ter informatie: Het topic gaat over openbare schuldbelijdenis. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”