Popversie moet psalmen redden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jul 2003 13:52

Te oud? Nee, dat niet. Het is gewoon niet mijn muziek. Maar goed ik ben ook al lang geen kwijlend tienermeisje meer. Misschien dat dat ook scheelt? Ik wilde in eerste instantie alleen schrijven dat je me daar niet zou zien, maar toen realiseerde ik me dat ik ooit bij de opname van zijn live-cd geweest ben. M'n naam staat zelfs in het cd-boekje ;-)

Dat de muziek te hard staat bij live-optredens is een klacht die je vaak hoort. Ligt vaak aan de techniek volgens mij. En verstaanbaar zijn engelstalige artiesten live meestal sowieso al niet. Meestal boeit me dat niet zoveel, maar het is voor mij wel een reden om dit soort muziek niet direct als evangelisatiemiddel te zien. Maar dat is denk ik weer een andere discussie.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2003 14:23

Ook ik ben allang geen kwijlend teener meisje meer, trouwens nooit geweest. In mijn teener jaren hield ik alleen van klassieke muziek. :?
Maar aangezien ik nu teener dochters een een zoon heb ben ik wel geinteresseerd in hun belevingswereld en daarom ook mee naar Ralf.
Overigens willen mijn kinderen dus ook noooooooiiiiiiiiit meer.
Micheal W Smit wel inderdaad.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jul 2003 14:02

Wel eens naar Nederland zingt o.i.d. dergelijk gekeken? Waarom denk je dat ze ze daar het zingen van psalmen en gezangen voorzien van ondertiteling? Omdat je het zo goed kunt verstaan?

Nee, wij hebben geen televisie. :wink:
Ze zingen daar zeker snel en ritmisch? Dan is het al gauw minder goed te verstaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jul 2003 16:40

Ze zingen zeker niet snel. Maar wel ritmisch en soms ook niet.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jul 2003 18:22

Het gevaar van ritmisch is dat het zingen een chaos kan worden bij een slechte organist die vaak ook nog snel speelt. Bij het normaal zingen van de Psalmen is deze kans minder groot.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jul 2003 19:20

Dat meen je toch niet echt he Caprice?
Volgens mij is het juist ritmisch normaal en niet ritmisch dus "abnormaal".
En het wordt dus ook geen zooitje.
Is nu echt weer een onzin reden om dus niet ritmisch te zingen.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jul 2003 19:27

Ik ben een keer in een kerk geweest waar het wel wel degelijk een chaos was met zingen omdat de organist te snel speelde. Het orgel was al veel verder vooruit dan de mensen. Bij ons wordt niet-ritmisch gezongen (dat bedoelde ik met normaal).

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 05 jul 2003 19:58

caprice schreef:Ik ben een keer in een kerk geweest waar het wel wel degelijk een chaos was met zingen omdat de organist te snel speelde. Het orgel was al veel verder vooruit dan de mensen. Bij ons wordt niet-ritmisch gezongen (dat bedoelde ik met normaal).

Natuurlijk zal dit wel gebeuren, maar dat is absoluut geen reden om ritmisch zingen af te wijzen.

Bij mij in de kerk wordt niet ritmisch gezongen, maar als ik zou mogen kiezen, zou ik ritmisch prima vinden. Het vereist natuurlijk wel dat iedereen een beetje moeite doet om het eventueel te leren. Daarom vind ik eigenlijk ook dat basisscholen dit bijvoorbeeld ook zou moeten doen en dat de GBS geen bijbels moet uitgeven met alleen hele noten.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 05 jul 2003 20:05

Klaas schreef:
maar ik heb wel eens geprobeerd te luisteren wat iemand zong (popmuziek) maar de woorden zijn soms gewoon onverstaanbaar.

Wel eens naar Nederland zingt o.i.d. dergelijk gekeken? Waarom denk je dat ze ze daar het zingen van psalmen en gezangen voorzien van ondertiteling? Omdat je het zo goed kunt verstaan?

Klaas

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je het direct moet kunnen verstaan. Dan kun je beter een lezing gaan geven.
Daarom vind ik een ondertiteling in bijv. Nederland zingt prima.

Volgens mij geld in zijn algemeenheid bij vocale muziek dat je moeite moet doen om onbekende teksten te volgen. In die zin hoor ik niet zoveel verschil tussen een reformatorisch koor, popmuziek of klassiek muziek.

joris

Berichtdoor joris » 06 jul 2003 14:06

ik heb heel vaak diensten begeleid en ht blijkt gewoon dat mensen niet kunnen zingen> Zodra er een psalm wordt gezongen gaat iedereen over in de psalm-stand en valt alle mooiigheid weg.
We hadden vaak sing-ins waarop we van alles zongen. Vrij, blij, vrolijk, doorleefd. Maar zodra we psalmen gingne zingen met piano en drumstel toch gaat iedereen '' psalmig zingen'' oftewel: de eerste noten duren altijd de helft langer dan de echte waarden en middein in de regel zitten ook wat langere noten. De rusten duren altijd de helft langer en men maakt er een brei van. Of nog erger: men gaat met van die uithalen zitten galmen.
Heb de boel wel eens stil gelegd en gezegd: nu gaan we kort en duidelijk zingen, lichtvoetig en met klemtonen zingen en we houden ons aan de muziek.

als organist moet je een voorspel geven wat het tempo van het lied aangeeft en de gemeente moet dan gewoon mee zingen. Meestal is de orgniasti niet de drammer, maar de gemeente.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jul 2003 07:38

Ik heb gisteren weer heerlijk ritmisch en goed kunnen zingen.
En dat ligt bij ons dus wel degelijk aan welke organist er speelt.
Of die goed aangeeft welke snelheid er gezongen gaat worden, of die goed de begintoon aan geeft en of die duidelijk en met gevoel begeleid.
En we hdden gisteren dus twee keer een goede. We hebben ook weleens iemand die eigenlijk pianist is en dat hoor je dus door het stoterige begeleiden.
En ook ik ben zelf organist geweest dus ik weet dat het ook aan de gemeente kan liggen, maar meestal is de organist de eigewijze en wil zijn idee van hoe iets zou moeten doordrammen.
Zo vind de pianist dat je gelijk moet inzetten als gemeente bij de eerste klank. Dus die gaat gelijk verder met de te zingen psalm. Gevolg is dat de gemeente pas halverwege de psalm er bij is.
Kijk dat vind ik dus niet juist. Je mag best rekening houden met het feit dat er vele a muziekale mensen in de kerk zitten die ook willen zingen tot Gods eer. Dus dan houd je gewoon de eerste noot van elk lied iets langer aan dan zou moeten volgens de muziek notatie.
Je zit daar als organist tenslotte in dienst van de gemeente.
Maar gisteren weer heerlijk en goed gezongen. Ritmisch !

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 08:15

protest!!!!! ritme is iets natuurlijks. Dus het is juist heel normaal dat de organist verwacht dat je inzet op de eerste tel na een rust. Als je zorgt voor duidelijke klemtonen in je muziek, krijg je de gemeente gewoon mee.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jul 2003 08:20

Ja Joris dat is ook normaal dat na een RUST een gemeente gewoon weer verder gaat met het te zingen lied. Maar na een voorspel, die door die persoon ook nog eens sneller gespeeld wordt dan ze de psalm wil laten zingen, na een voorspel bij het begin het van het te zingen lied zul je geoon even op moeten letten of de gemeente ook inzet. En verder mag je van mij gewoon de rusten aan houden zoals ze zijn en door spelen zoals er staat.
En je bent nu eenmaal in dienst van de gemeente om te zorgen dat de gemeentezang ook echt een GEMEENTE zang wordt en niet een solo actie van de organist. Je bent er maar voor de begeleiding.
Laatst gewijzigd door joepie op 07 jul 2003 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 08:23

oke, dat ben ik met je eens. HEt gaat om het dienen. daaom ook geen concerten geven voor de tijd. Kort voorspel van vier maten is ruim voldoende om tempo aan te geven.

maar goed, het ging over de popversie van de psalmen!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 jul 2003 16:09

Ik heb niets tegen een nieuwe psalmberijming, als de inhoud maar Bijbels blijft. De huidige psalmberijming is ook niet perfect, niet in inhoud (niet precies als onberijmde versie) als in taalgebruik.
Er hoeven van mij echt geen woorden als 'kloek' of wrevelmoedig of belommerd. Ik denk dat veel mensen niet eens weten wat deze woorden betekenen. En denk eens na voor de toekomst, over tien jaar nog minder.....

Terug naar “Archief”