Moeder en studie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jul 2008 14:09

Feit is wel dat het geen negen tot vijf job is, huisvrouw (met kids) zijn. Om een uur of acht/ half negen ben ik blij dat ik kan gaan zitten. Dat je tussendoor af en toe een lekker bakkie kan doen en uitgebreid lunchen dat is mooi meegenomen maar zelfs als ik op de markt sta krijg ik ruim een uur pauze in totaal. En zaterdags en zondags zijn eveneens geen vrije dagen, net als in de vakantie overigens: moet er gewoon gekookt en gezorgd worden :wink:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 11 jul 2008 16:24

Ik kan me best voorstellen dat je de hele dag druk kunt zijn met voor kinderen zorgen, zeker als ze nog niet naar school gaan.

Als ze echt klein zijn ben je alleen al de hele dag door bezig met luiers verschonen en eten geven. Ik pas regelmatig op mijn neefje (2) en nichtje (4), en het valt me op dat alles met kinderen ook zo'n stuk trager gaat.. Als ik in m'n eentje naar de winkel ga, trek ik jas en schoenen aan, pak m'n portomonnee en een tas en stap de deur uit. Met kinderen ben je daar zo 20 minuten mee bezig, ze moeten allebei hun schoenen aan doen, ze moeten nog naar de wc, ze kunnen allebei zelf hun jas aan doen maar dat gaat ook zo traag want ze zijn halverwege de kapstok alweer vergeten wat ze nu aan het doen waren, dan wil de één weer per se dat een pop (of iets anders) mee moet, enz. Met eten en andere activiteiten gaat het net zo, en het gaat ook de hele dag zo door. Verder ben je bezig met kinderen dingen leren, zoals fietsen en zindelijk maken, en daar steek je ook tijd in. Verder ruim je wat speelgoed op en bent in het huishouden bezig en zo komt je dag wel vol. Ik denk wel dat het makkelijker wordt naarmate kinderen ouder worden. Dan kunnen ze zelfstandig de hele middag buiten spelen en gaan ze naar school enzo, dus dan zou je toch veel tijd over houden. :)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 jul 2008 17:17

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe schoon en netjes jij je huis wilt hebben. Ik ben heel precies en wil graag alles schoon en aan kant hebben, dus dat betekent dat ik overdag met Michael in de weer ben (en dan laat ik alles liggen hoor, dan is echt al mijn tijd voor hem als hij wakker is) en ik 's avonds alles schoonmaak en opruim en strijk en was etc etc. En ja, dan ben je dus echt van 7 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds in de weer. Daar bovenop ben je niet alleen moeder maar ook vrouw, dus je moet je man ook een beetje entertainen tussen de bedrijven door ;) :mrgreen: en ik denk dat iedereen hier wel een sociaal leven heeft met familie, vrienden en kennissen die ook aandacht nodig hebben.

zeekanter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zeekanter » 11 jul 2008 18:49

jamillah schreef:Feit is wel dat het geen negen tot vijf job is, huisvrouw (met kids) zijn. Om een uur of acht/ half negen ben ik blij dat ik kan gaan zitten. Dat je tussendoor af en toe een lekker bakkie kan doen en uitgebreid lunchen dat is mooi meegenomen maar zelfs als ik op de markt sta krijg ik ruim een uur pauze in totaal. En zaterdags en zondags zijn eveneens geen vrije dagen, net als in de vakantie overigens: moet er gewoon gekookt en gezorgd worden :wink:

Misschien heb je hier wat aan?

Hoeveel mag ik werken?
In de Arbeidstijdenwet staat hoe lang u per dag en per week mag werken en wanneer u recht heeft op pauze of rusttijd. De regels gelden voor werknemers van 18 jaar en ouder. Voor jongeren tot 18 jaar gelden andere regels.

U mag werken:

per dienst: maximaal twaalf uur;
per week: maximaal zestig uur;
Let op: u mag niet iedere week het maximaal aantal uren werken. Voor uw arbeidstijd over een langere periode geldt het volgende:

over een periode van vier weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken; in een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar u mag nooit meer dan zestig uur per week werken;
over een periode van zestien weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken.

Ook gelden speciale regels voor zwangere of pas bevallen vrouwen :mrgreen:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 11 jul 2008 18:54

:schaterlach:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

sela

Berichtdoor sela » 11 jul 2008 20:23

ajl schreef:Misschien een hele rare vraag en ik bedoel het niet negatief

Maar wat doe je als huisvrouw de hele dag? Ik ben nu namelijk al een week thuis en verveel mij nu al. Het huis is schoon en nu?

:mrgreen: meid toch..
't is wel zo dat het een beetje drukker is met een kleine. poepluiertje verschonen, extra wassen. knuffelen.
desondanks een gevoel van herkenning..

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 11 jul 2008 21:22

@zeekanter, daar hebben we het nog wel over 8)

zeekanter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zeekanter » 11 jul 2008 21:28

jamillah schreef:@zeekanter, daar hebben we het nog wel over 8)

Oké, morgen bij de BBQ :lol:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 jul 2008 08:30

Heb je geen hobby's ajl?

Ik herken het ook wel hoor, wat je schrijft. Ik ben blij dat ik nog 2 dagen werkte toen ik nog maar 1 kind had. Hobby's had ik toen ook niet zo plenty als nu.

Als je zometeen je kindje hebt, vooral de eerste weken, kom je nergens aan toe. Je moet in een compleet nieuw ritme komen van voeden, badderen verschonen daar heb je al een dagtaak aan. Daarnaast heb je extra was en moet je al je huishoudelijke taken "tussendoor" doen. Ga je boodschappen doen, ben je al veel langer bezig om je kind mee te slepen, zoals HBH al schreef. enz.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jul 2008 15:49

Moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een hobby heb,houd wel enorm van lezen, maar kan toch moeilijk nog weken op de bank zitten met een boek.
Heb daarnaast ook de neiging om mij snel te vervelen.....heb afgelopen week al een aantal taarten en koekjes en cake gebakken en vervolgens ook weer opgegeten..... :mrgreen: Mijn man vindt het echt geweldig dat ik mij aan het uitleven ben met het bakken en eet alles braaf op.

De eerste weken als de kleine er is denk ik ook wel dat ik mn handen vol heb en nergens aan toe kom. Als je eenmaal een ritme gevonden hebt,lijkt het mij ook zo dat je tijd overhoudt. Tot op heden heb ik altijd full time gewerkt en deed ik het huishouden ook tussendoor. Stijken en wassen door de weeks en schoonmaken op zaterdagmorgen. Daar was ik ook geen dagen mee zoet. Verwacht ook niet dat ik daar straks hele dagen mee ga vullen...schoon is toch schoon. In november/december wil ik weer 3 dagen ga werken....denk dat ik dan wel een stak ritme moet hebben om alles bij te houden.

Enne boodschappen wil ik eigenlijk gaan doen als mn man thuis is,als mij iets erg lijkt is het wel het gesleep met zo'n kleine in een maxi cosi naar een supermarkt.Op dit moment doe ik ook altijd 1xin de week boodschappen, moet straks toch ook lukken.

Terug naar “Archief”