Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jan 2008 20:28

ja ik snap dat het niet altijd handig is, maar 't is maar een vraag. Ik heb het idee dat veel mensen er niet eens over nadenken dat dat ook kan. En als je dan gaat zitten piepen dat de auto zo duur is, denk ik van: zijn er dan geen alternatieven.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 04 jan 2008 20:38

Een van mijn broers gaat elke dag op de fiets naar z'n werk.
De afstand is ongeveer 13 km.
Een andere gaat vaak gedeeltelijk met de trein, vind hij rustiger. Afstand ongeveer 70 km.

Een derde reist, samen met z'n ega ongeveer 100 km per dag.
Zij laten nu een nieuw huis bouwen, ver van het werk.
Ze zouden het ook anders kunnen doen, zodanig dat het reizen tot ongeveer 40 km beperkt zou worden.

Idee: onnodige reiskosten niet vergoeden, en nieuwe wet om onnodig reizen te beperken.
Beter voor de gezondheid, beter voor het milieu, minder wegen nodig, meer landbouwgrond en meer natuur.
Kan trouwens wel compex worden.
Want er is vaak verandering van baan, en de sociale contacten moeten ook onderhouden worden.
Laatst gewijzigd door Rolf op 04 jan 2008 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 jan 2008 20:47

hier is het ook neit haalbaar om met eht openbaar vervoer te gaan!! rtichting zwolle ben je zowiezo al een uur bezig.. en de bus gat maar één keer int uur... dus schiet je nog niks op!!

k fiets wel veel.. nu minder maar als ik zomers bij me ouders ga koffie leuten gaak altid op de fiets! en das best nog wel een eindje.. ze wonen nl buiten de stad..

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 04 jan 2008 20:54

marjo schreef:Maar je loon natuurlijk ook :!:

Ja, maar gelukkig kunnen we van het loon van mijn man ook ruim leven. Mijn loon op het moment is namelijk om van te sparen/onnodige dingen van te doen. De benzine wordt namelijk wel van het loon van mijn man betaald dus als je het zo bekijkt worden we er dus wel beter van.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 jan 2008 21:22

Tja, niet voor iedereen is het openbaar vervoer toegankelijk.
Ik zou dan eerst een kwartier moeten fietsen, en dan de trein die eens per uur rijdt. Zou allemaal wel kunnen, maar dat kwartiertje fietsen is zo stil en eenzaam, dat durf ik echt niet, 's ochtends in het donker of 's avonds in het donker.
En bussen rijden er amper. en nieuw werk zoeken kan wel, maar dit is het dichtsbijzijnde in deze sector.
Naja, volgens mij is het openbaar echt niet zo super veel goedkoper. Ik betaal me ook lam als ik met de trein naar Rotterdam wil, dus het maakt niks uit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 04 jan 2008 21:24

Toen ik nog werkte was gebruikmaken van OV niet mogelijk omdat ik voor mijn werk van hot naar her moest. Maar nu ben ik zeker van plan er vaker gebruik van te maken. Alleen heb ik een hekel aan reizen met de bus, dus zal het erop neerkomen dat ik er alleen gebruik van maak als de eindbestemming op loopafstand van het station ligt :mrgreen: .

We zijn trouwens afgelopen jaar met de trein op vakantie naar Oostenrijk geweest, erg relaxed en een stuk voordeliger als met de auto, dus zeker een aanrader :wink: .

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 jan 2008 21:24

En als je werk hebt waarvoor je regelmatig afspraken buiten de (kantoor)deur hebt, is het OV ook al geen haalbare kaart.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jan 2008 22:04

ok, ik begrijp alweer waarom ik perse bij een intercitystation in de buurt wil wonen... Ik heb geen rijbewijs, maar kom wel overal en nergens.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 jan 2008 22:20

Ik heb een verschrikkelijke hekel aan de bus, tijden, trein en metro 8) Altijd ben ik te laat, of veel te vroeg. In de drukke tijden geen zitplek, met de kinderwagen kun je niet normaal naar binnen.
Maar fietsen doe ik wel regelmatig, vlieger gaat dan ook netjes met de fiets naar zn werk (5 minuten)
Laat de auto ook liever staan richting de winkels, ga liever lopen of met de fiets!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 jan 2008 22:45

En met de auto gaan scheelt (mij) heeeel veel tijd! Tijdens m'n stage een jaar met OV gedaan. Als ik vroege dienst had, moest ik om 6.10 op het station staan, dus om 5.50 thuis weg. Nu ga ik met een vroege dienst om 6.30 weg. Dat scheelt 40 minuten. En zeker zo vroeg in de ochtend zijn me die erg kostbaar!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 05 jan 2008 12:04

Ik kan voor mijn werk niet met OV. Ik moet eerst 8 km reizen voor ik bij het treinstation ben. Ik moet naar allerlei plaatsen toe en met een bevalling moet je er binnen een uur zijn.

Gelukkig krijg ik een goede km vergoeding. Ik heb even uitgerekend dat ik afgelopen maand, als ik alleen de benzine reken, 90e overgehouden aan de reiskostenvergoeding. Dus daar kan ik m'n wegenbelasting en verzekering ook makkelijk van betalen.

Fietsen is hier gewoon niet te doen omdat wij vrij afgelegen wonen en voor boodschappen 8 km moeten rijden. Dus ik doe vaak gewoon boodschappen voor een week en als ik tussendoor nog s wat nodig heb, haal ik dat even uit m'n werk als ik langs een winkel kom.

Mijn man krijgt geen reiskostenvergoeding en hij moet toch 40 km per dag reizen. Hij woonde eerst op 5 km afstand en nu dus 20 km en z'n baas zegt dan dat hij daar zelf voor heeft gekozen.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 jan 2008 14:56

Ik fiets elke dag naar m'n werk, soms met een collega, andere dagen weer alleen. Ik vind het helemaal niet erg om te fietsen, lekker rustig! 8) hoewel het rustig is (meestal ga ik tussen 6.00 uur en 6.30 de deur uit, ligt er aan hoe laat ik moet beginnen) vind ik het niet erg. De weg op zich is wel rustig, af en toe een krantenbezorger of een auto, en that's it. Natuurlijk kan ik de bus wel pakken, maar eer dat de bus komt ben ik op t werk :? :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 05 jan 2008 19:14

Rolf schreef:Idee: onnodige reiskosten niet vergoeden, en nieuwe wet om onnodig reizen te beperken.

Ik ken best wel wat bedrijven die woon-werk verkeer vergoeden tot maximaal 20 km enkele reis. En dat vind ik inderdaad terecht.

Zelf woon ik nu nog op 50 km van mijn werk, OV is geen optie. Reed eerst nog een benzine auto en tankte voor meer dan € 100 per week. Nu met diesel is het nog steeds € 75. En de prijzen gaan alleen nog maar fors verder stijgen.

Ik heb nu maar een appartement dichter bij mijn werk gekocht. Ongeveer 10 km nu. Als het weer niet al te bar slecht is, ga ik dat op de fiets doen. Anders denk ik alsnog met de auto. Tja, als het OV nu gewoon echt goed was geregeld...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 jan 2008 19:42

Het fileprobleem wordt steeds groter.
Pas stond in een artikel dat er gemiddeld 1,2 personen in de auto zitten.
Ik ken meerderen die onnodig ver van hun werk wonen.
Mag dat zo blijven?
Wat kan een oplossing zijn?
Carpooling?
Verhuizen?
Laatst gewijzigd door Rolf op 05 jan 2008 19:51, 2 keer totaal gewijzigd.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 jan 2008 19:49

Er zijn natuurlijk zat mensen die niet plaatsgebonden aan het werk zijn. Ben blij dat wij niet naar mans werk verhuizen, dan kan ik elke week 8)

Terug naar “Archief”