Overdopen goed of fout?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 29 jul 2008 15:45

Wat jij wilt...

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jul 2008 16:36

elbert schreef:Ja, maar is het een zichtbaar teken van de dopeling, of van het Woord van God?
Dat is het verschil van mening. Jij zegt dat de doop een zichtbaar teken is waarin de dopeling iets zegt, nl. dat hij wedergeboren is.
Ik geloof dat de doop het betrouwbare Woord van God bevestigt aan de dopeling. Dat is het verschil in benadering.

Dit wordt zo vaak gezegd, maar het is niet waar dat de geloofsdoop een geweldig teken is van de gelovige zelf, maar juist een teken van Gods belofte die hij geeft in Romeinen 6-8. Wanneer je geloofd in Christus Jezus als jouw zaligmaker, dat Hij je gered heeft van je zondige natuur, wordt je wedergeboren. Wanneer je wedergeboren bent is je oude mens dood en de nieuwe mens levend. Dat is Gods belofte in Zijn woord, daaraan is het teken van de doop verbonden, aan de wedergeboort.

elbert schreef:Overigens geloof ik ook dat geloof en wedergeboorte bij de doop horen, alleen geloof ik nog iets meer, nl. dat God de kinderen van de gemeente vanaf het begin erbij rekent en hen in Zijn Naam dompelt, heel letterlijk ook, als ze in Zijn Woord worden opgevoed.

Dit is waarschijnlijk gebaseerd op de tekst uit Handelingen 2: 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’
Tenminste, deze wordt aangehaald in het doopformulier: wat raar is, er staat U, en uw kinderen EN VELEN DIE VERRE ZIJN!!! Die belofte: de Heilige Geest wordt je geschonken als je je bekeerd en je laat dopen (onder aanroeping van Jezus Christus, heb baby's nog niet horen roepen..) geldt voor IEDEREEN!!!!

Natuurlijk is het kind geheiligd in de ouders, maar hier ligt dus de roeping voor de ouders: namelijk de verantwoordelijkheid nemen voor de geestelijke opvoeding en bescherming van je kind!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 jul 2008 17:14

Besef je wel dat Handelingen over een zendings situatie gaat?
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jul 2008 17:14

Wat wil je daarmee zeggen?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 jul 2008 17:16

Dat je het in die context moet lezen, dat bedoel ik er mee. Oftewel logisch dat je tegen mensen daar gezegd wordt 'bekeerd u en laat u dopen'. Dat zegt, volgens mij, nog niks algemeens.
And I love you

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jul 2008 17:21

We leven nu ook in een tijd van zending, lijkt me.

En, werd er toen alleen tegen ongelovigen, onbesneden mensen gesproken. (Namelijk als doop in plaats van besnijdenis is gekomen, hoefden al die joden zich ook niet te laten dopen, dat zou dan een beetje dubbelop zijn).

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 jul 2008 17:26

Een kind dat in een christelijk gezin geboren wordt, in een kerkelijke omgeving, heeft mijns inziens niets met een zendings situatie te maken. Dat Nederland een zendingsland zou zijn is een ander verhaal.

In die situatie van handelingen werd er in en zendingsgebied gesproken, daar zullen verschillende mensen tussen gezeten hebben. Overigens, ter informatie, sommige joodse groeperingen kenden de doop al, voor het hele huisgezin.
And I love you

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 29 jul 2008 17:48

Wat maakt precies het verschil tussen de zendingssituatie en de niet-zendingssituatie? Waaruit kan ik concluderen dat de oproep om ook de kinderen te dopen wel bedoeld was voor de zendingssituatie, maar niet voor ongedoopte kinderen in een niet-zendingssituatie?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 jul 2008 19:32

De doop heeft niets van doen met kleine kinderen; de wijding tot priester was ook in het O.T. niet een zaak die kleine kinderen ten deel viel.
Het besnijden heeft te maken met of men bij het volk Jiesrael behoorde of niet. Op de achtste dag werden dan de jongens besneden. Dit heeft niets met de doop van doen. De doop heeft te maken met de wijding tot priester. Dit was belooft aan Jiesrael. Jesjoea bracht uiteindelijk dit priesterschap en daarmee de ingang tot de hemelse Tempel (het Koninkrijk der Hemelen) nabij. Immers, alleen de priesters mochten daar ingaan. Denken jullie nu dat G-d daar niets mee bedoeld heeft? De kerk uit de volken heeft in de 2e eeuw echter een denkfout gemaakt. Men dacht dat het doel was Jiesraeliet te zijn en dezen dus als een soort geestelijk Jiesrael vervangen te hebben. De boodschap is echter dat niemand tot de vader komt dan door in Jesjoea een andere mens te worden. Een priester die in Naam van de Hogepriester [indien men die ook oprecht heeft erkend als zoenoffer voor de ons rechtmatig toe te bedelen straf van de dood de redding daarvan heeft gegeven en dat wij in zijn dood, begraven zijn en opstanding] mag toetreden in het heiligdom, alwaar men in de nabijheid van G-d in de geest kan wandelen, bidden en aanbidden en communiceren met de geest van G-d. Hiertoe is de mens gemaakt. Dit is hij verloren (Gen.3:22-24; 6:3) en dit is is wat hij weer kan ontvangen.
Nu de een deel van de christenheid de besnijdenis in doop heeft omgezet hebben ze de priesterroepping voor allen niet begrepen en gedacht een neo-Jiesraeliet van het betere geestelijke soort te moeten worden; maar dat is de Goede Boodschap niet, die Jesjoea kwam brengen!

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jul 2008 19:56

naomi schreef:Dit wordt zo vaak gezegd, maar het is niet waar dat de geloofsdoop een geweldig teken is van de gelovige zelf, maar juist een teken van Gods belofte die hij geeft in Romeinen 6-8. Wanneer je geloofd in Christus Jezus als jouw zaligmaker, dat Hij je gered heeft van je zondige natuur, wordt je wedergeboren. Wanneer je wedergeboren bent is je oude mens dood en de nieuwe mens levend. Dat is Gods belofte in Zijn woord, daaraan is het teken van de doop verbonden, aan de wedergeboort.

Romeinen 6-8 wordt gegeven als onderwijs aan reeds gedoopte mensen. Het is niet zo dat er gezegd wordt: als je dit eenmaal gelooft, dan mag je je pas laten dopen. Dat zegt Paulus helemaal niet. Het is andersom. Hij zegt: "u bent gedoopt en zus en zo moet u uzelf zien". Dooponderwijs achteraf dus. Dus kun je dit ook aan gedoopte kinderen onderwijzen.

Overigens is de doop niet alleen het teken van de wedergeboorte, maar ook van de afwassing van zonden. De uitdrukking dopen komt ook in het oude testament voor, nl. bij het offerbloed (Ex. 12:22, Lev. 4:6, 4:17, enz.), dus bij de dienst van de verzoening. Dus de doop verwijst ook naar de vergeving van zonden door het verzoenend lijden en sterven van Jezus Christus. Overigens is het bij deze dienst van de verzoening zo dat de vinger werd ingedoopt in het offerbloed en het bloed vervolgens werd gesprenkeld over het verzoendeksel. Dompelen, besprenkelen, het hoort bij elkaar dus. ;)
Deze uitdrukking komt ook voor bij de rituele reiniging (Bijv. Num. 19:18, maar ook Naaman die zich 7 keer moest wassen in de Jordaan) en dat wijst ook naar de doop (of beter naar waar de doop ook naar wijst, nl. de afwassing van onze zielen).

Daarom ben ik het ook niet eens met Divrei Shmuel die de doop alleen op de priesterwijding doet slaan. De doop wijst naar afwassing door bloed, het bloed van Jezus (Openbaring 1:5).

naomi schreef:Dit is waarschijnlijk gebaseerd op de tekst uit Handelingen 2: 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’
Tenminste, deze wordt aangehaald in het doopformulier: wat raar is, er staat U, en uw kinderen EN VELEN DIE VERRE ZIJN!!! Die belofte: de Heilige Geest wordt je geschonken als je je bekeerd en je laat dopen (onder aanroeping van Jezus Christus, heb baby's nog niet horen roepen..) geldt voor IEDEREEN!!!!

Nee, dit is niet alleen gebaseerd op Handelingen 2:38.
De preek in Handelingen 2 komt niet uit de lucht vallen. Voordurend wijst de apostel Petrus terug naar het oude testament en de beloften die daar gedaan werden. In dit gedeelte lees ik een verwijzing naar tenminste 13 oudtestamentische teksten. Petrus' dooponderwijs is dus geen volslagen nieuwigheid, maar een nadere precisering: een nadere precisering die op Christus betrekking heeft. Deze joodse gelovigen hadden immers de belofte aan Abraham ontvangen: "in u zullen alle geslachten van het aardrijk gezegend worden" (Gen. 12:3). Ze hadden deze belofte dus al ontvangen. In Handelingen 2:38 wordt dit nader gepreciseerd: die zegening is er alleen door Christus. Zie ook Gal. 3:16. Tot degenen die zich bekeren en in Hem geloven komt deze belofte. Die belofte is ook voor hun zaad en voor allen tot wie deze belofte komt, net als in het oude testament!
Nu was het in het oude verbond zo dat het zichtbare teken dat bij dit verbond hoorde gedragen moest worden door de gelovigen: de besnijdenis. In het nieuwe verbond, dat in de grond bij dezelfde belofte hoort, is de doop het zichtbare teken. Waar in het oude verbond de kinderen het zichtbare verbondsteken droegen, mogen ze dat in het nieuwe ook. De tekst in Handelingen 2 geeft geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat er wat betreft de plaats van de kinderen iets veranderd is.

Dat wordt nog duidelijker als we Handelingen 2 vergelijken met Joel 2, dat volgens Petrus in vervulling gaat. Het volgende stukje heb ik van prof. Graafland, die een boekje over doop en herdoop heeft geschreven, dat je hier in z'n geheel kunt lezen. Een kort stukje hieruit:

Voorstanders van de volwassendoop wijzen graag op het pinksterfeest, het feest van de uitstorting van de Geest, het feest van de kerk en het christelijk geloof, het feest van de Geestesdoop (Hand. 1:5).
Het pinksterfeest is inderdaad van de allergrootste betekenis ook in verband met ons onderwerp. Het eerste dat wij in het pinkstergebeuren ontdekken, is dat ook hier de al bovengenoemde twee lijnen opnieuw naar voren treden. Duidelijk blijkt dat het ontvangen van de Heilige Geest een persoonlijk gebeuren is.
Wij lezen in Hand. 2:3 dat het vuur van de Heilige Geest zich zette op een ieder van hen. Ook werden zij allen (persoonlijk) vervuld met de Heilige Geest (vs. 4). Als daarna Petrus zijn pinksterprediking houdt, roept hij ook nu weer op tot persoonlijke bekering (vs. 38 ). Dus ook nu geldt het dat het ontvangen van de Geest en zo het gaan behoren tot de christelijke gemeente een zaak is van (persoonlijk) geloof en bekering.
Anderzijds wordt echter in Hand. 2 juist ook op het aspect van de gemeenschap en de gemeenschappelijkheid gewezen. Het begint direct al in vs. I, dat zij allen tezamen bijeen waren. Zij werden ook allen vervuld, niemand uitgezonderd. Dit 'allen' wijst zowel op het persoonlijke als op het gemeenschappelijke van dit gebeuren. Als Petrus zijn pinksterpreek houdt, wijst hij ook nu op het vervullingsmotief. Op Pinksteren gaat de
oudtestamentische profetie in vervulling: Joël 2:28-32. Daar lezen wij dat de Geest zal worden uitgestort op alle vlees. Dat gebeurt nu, zegt Petrus. En als wij dan nog even verder zien en erop letten waaruit dit 'alle vlees'
bestaat dan komen ook nu niet alleen de volwassenen ervoor in aanmerking maar ook de zonen en de dochters, niet alleen de ouden maar ook de jongelingen. En dat het ook hier niet alleen gaat om het directe lichamelijke nageslacht, maar om de hele huis gemeenschap zoals dit ook bij Abraham was, komt daarin naar voren dat behalve de zonen en de dochters ook de dienstknechten en de dienstmaagden worden genoemd. Ook hier dus weer de slaven die van heidense afkomst waren.
De belofte van de Geest wordt aan het hele huis vervuld. De Geestesdoop blijkt een huisdoop te zijn (Hand. 2:17-
21).
Dat hier juist Joël 2 in vervulling gaat, heeft een rijke betekenis. Dat wordt ons duidelijk als wij dit hele Joël 2 lezen. Daarin worden de rijke beloften van God aan Israël toegezegd. Opmerkelijk is dat zij die voor deze belofte in aanmerking komen in Joël 2:23 kinderen van Sion worden genoemd. Deze kinderen van Sion moeten een plechtige samenkomst op Sion beleggen. Sion is de tempelberg, dat is precies dezelfde plaats waar de Heilige Geest is uitgestort en het pinkstergebeuren zich heeft voltrokken en waar ook Petrus zijn pinksterpreek heeft gehouden. Precies daar worden volgens Joël al de beloften van de Christus en de Geest uitgesproken en vervuld aan de kinderen van Sion, Israël. Maar het opmerkelijke is dan dat die samenkomst op de tempelberg er dan als volgt uit zal zien: Vergadert het volk, heiligt de gemeente, roept de ouden bijeen, vergadert de kinderen en de zuigelingen... vs. 16. Zo ziet deze vergadering dus eruit: ouden, maar ook kinderen en zelfs zuigelingen. Tot hen komt de belofte dat de Geest zal worden uitgestort over alle vlees. Ook hier delen de kinderen en zelfs de zuigelingen dus ten volle in de belofte van God die in de komst van Christus en de Heilige Geest is vervuld. Geen wonder dan ook dat Petrus op het pinksterfeest zelf deze ruimte van de vervulling in de Geest overneemt en nu ook zegt: Want u komt de belofte toe en uw kinderen... (vs. 39). Dat is geheel in de lijn van Joël 2, van de oudtestamentische profetie. Ook hier blijkt vervulling geen inperking maar vol ontplooiing en realisering te zijn.
Vooral het huis-motief zoals wij in Hand.2 opmerkten, vinden wij in het vervolg van de Handelingen telkens terug.
Laatst gewijzigd door elbert op 30 jul 2008 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 jul 2008 21:02

Vuurtje schreef:Wat maakt precies het verschil tussen de zendingssituatie en de niet-zendingssituatie? Waaruit kan ik concluderen dat de oproep om ook de kinderen te dopen wel bedoeld was voor de zendingssituatie, maar niet voor ongedoopte kinderen in een niet-zendingssituatie?

Ik probeerde enkel aan te duiden dat je de bijbel altijd in de context moet lezen, dus met kennis van de culturele achtergrond en geschiedenis. Dat lijkt me nogal belangrijk.
And I love you

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jul 2008 21:50

naomi schreef:We leven nu ook in een tijd van zending, lijkt me.

En, werd er toen alleen tegen ongelovigen, onbesneden mensen gesproken. (Namelijk als doop in plaats van besnijdenis is gekomen, hoefden al die joden zich ook niet te laten dopen, dat zou dan een beetje dubbelop zijn).

De Joden lieten zich dopen om aan te geven dat ze tot een nieuw geloof kwamen, namelijk in het erkennen en belijden van Christus als Gods Zoon en hun Verlosser!

En kinderen werden in het OT besneden als teken van Gods trouw en beloften dat ze bij Hem mochten horen. En voor de vergeving diende er bloed te vloeien. Als God toen door besnijden kinderen opnam in Zijn Verbond, waarom zou God dan nu veranderd zijn en kinderen niet meer opnemen in het verbond? Dat doen we nu alleen via de doop, omdat Christus heeft geleden voor de Zijnen, en er dus geen bloed meer hoeft te vloeien. HET Bloed heeft namelijk al gevloeid. Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Maar goed: Back on topic. Het gaat over OVERdopen, is dat goed of fout, en niet over de vraag of de kinder- danwel de volwassendoop de juiste doop is. Daar zijn al veeeeeeeeeeeeeeeeele discussies over gevoerd... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 30 jul 2008 06:43

elbert schreef:Want het maakt niet uit of iemand als volwassene gedoopt is en daarna een afvallige geworden is, of dat iemand als kind gedoopt is en nooit geloofd heeft. In beide gevallen zijn ze nooit wedergeboren geweest.

Elbert, deze zin triggerde mij... zou jij me kunnen vertellen hoe je tot deze uitspraak bent gekomen? Ik vind dat namenlijk nogal iets dat je zegt dat ze dan nooit wedergeboren zijn... Maar misschien is dat iets voor een nieuw topic "afval van gelovigen"

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 30 jul 2008 07:05

Race406 schreef:
naomi schreef:We leven nu ook in een tijd van zending, lijkt me.

De Joden lieten zich dopen om aan te geven dat ze tot een nieuw geloof kwamen, namelijk in het erkennen en belijden van Christus als Gods Zoon en hun Verlosser!

En kinderen werden in het OT besneden als teken van Gods trouw en beloften dat ze bij Hem mochten horen. En voor de vergeving diende er bloed te vloeien. Als God toen door besnijden kinderen opnam in Zijn Verbond, waarom zou God dan nu veranderd zijn en kinderen niet meer opnemen in het verbond? Dat doen we nu alleen via de doop, omdat Christus heeft geleden voor de Zijnen, en er dus geen bloed meer hoeft te vloeien. HET Bloed heeft namelijk al gevloeid. Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!

Ja, sorry, mijn fout, je hebt gelijk! Even een te kort door de bocht reactie.

Race406 schreef:Maar goed: Back on topic. Het gaat over OVERdopen, is dat goed of fout, en niet over de vraag of de kinder- danwel de volwassendoop de juiste doop is. Daar zijn al veeeeeeeeeeeeeeeeele discussies over gevoerd... :wink:

Je hebt helemaal gelijk, maar volgens mij hangt de keuze om over te laten dopen (ik vind het een vreselijke term, maar goed) in alles samen met de mening over kinder/geloofsdoop.
Ik heb mij laten (over)dopen en dit hing samen met het feit dat ik de kinderdoop niet in de bijbel terug kon vinden (en ik heb erg hard gezocht, want ik wilde het graag geloven) en me wilde laten dopen omdat ik de bijbel wil volgen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jul 2008 07:19

Ger(nl) schreef:
elbert schreef:Want het maakt niet uit of iemand als volwassene gedoopt is en daarna een afvallige geworden is, of dat iemand als kind gedoopt is en nooit geloofd heeft. In beide gevallen zijn ze nooit wedergeboren geweest.

Elbert, deze zin triggerde mij... zou jij me kunnen vertellen hoe je tot deze uitspraak bent gekomen? Ik vind dat namenlijk nogal iets dat je zegt dat ze dan nooit wedergeboren zijn... Maar misschien is dat iets voor een nieuw topic "afval van gelovigen"

Daar heb ik een aantal redenen voor:
we worden wedergeboren uit onvergankelijk zaad (1 Petr. 1:23). Wie dus wedergeboren is, blijft dat ook, omdat onvergankelijkheid bij de wedergeboorte hoort. Wedergeboorte is immers een geboorte bij God vandaan, uit God. Hij is de eeuwig Levende en wie uit Hem geboren is, heeft eeuwig leven.
Bovendien, als God een goed werk in ons begonnen is, zal Hij dat ook voleindigen (Fil. 1:6).
Een derde bijbeltekst die ik wil noemen is 1 Joh. 5:4 "al wat uit God geboren is, overwint de wereld".
Dit is de positieve kant: daar waar sprake is van wedergeboorte, is ook sprake van volharding.
Daar waar dat er niet is, is er ook geen sprake van wedergeboorte.
Overigens is dat een conclusie die pas achteraf gemaakt kan worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”