Je bent geen 40 weken zwanger want de eerste weken ben je niet zwanger. Ik had dan ook 9 maanden berekend, al klopt dat ook niet altijd
Al ben ik het wel eens met Scatie dat je eigenlijk 9 maanden moet ontzwangeren, die tijd heb je nodig om te wennen aan het nieuwe kindje, de verandering in je gezin en je lichaam de rust geven om te herstellen.
Maar wat is er nu mooier dan uit liefde kinderen ontvangen? In dit geval 17, maar 8 of 12 vinden mensen al te veel en vaak niet verantwoord.
Tegenwoordig wil iedereen zijn of haar kinderen een goed leven bieden, met veel geld om te studeren, luxe te leven, maar de liefde is in heel veel gezinnen ver te zoeken. Soms hebben ze dan 'maar' 2 kinderen, kinderen die altijd in de opvang zitten omdat ouders zo nodig een groot huis moet hebben en 3 keer op vakantie willen.... (nu heb ik het NIET over de moeders die MOETEN werken om een beetje rond te kunnen komen hé

)
Ik vraag me wel eens af wat al die jeugd op straat doet, waar is het gezellig 'thuis' waar je met vrienden gek kunt doen, gezellig een spel speelt of een film kijkt met chips? Vaak zijn gezinnen met veel kinderen gezellig, is er warmte (en natuurlijk ook ruzie onderling, want dat is overal). Het is heus niet verplicht om zoveel kinderen te hebben en je kunt ook heel gelukkig zijn met veel minder kinderen. Eerlijk gezegd moet ik er ook niet aan denken om 17 kinderen te hebben, maar ik vind het jammer dat mensen meteen roepen dat het slecht is, niet goed voor de oudste om mee te helpen, de kinderen minder aandacht krijgen, je altijd met het huishouden bezig bent, het lichamelijk slecht is voor de moeder en het nooit goed kan komen.
Stel: de verloskundige zegt tegen mij: Elize het is niet goed voor je lichaam dat jij nog een kind krijgt. Ik zou dit heel erg vinden, een second opinion opvragen bij een arts en missschien nog wel 10 omdat ik graag meer kinderen wil. Dan zou het dus onverstandig zijn en onverantwoordelijk om nog een kind te krijgen. Maar als een moeder alle zwangerschappen goed doorstaan heeft, alle bevallingen goed gegaan zijn, wat is er dan onverstandig aan?
Ik voelde me tijdens mijn zwangerschap beter dan ervoor, vond het heerlijk om zwanger te zijn en om het zwanger zijn wil ik nog wel 20 kinderen want het ging gewoon prima! Nu hoeft dat natuurlijk niet bij een volgende zwangerschap weer zo goed te gaan, dat weet ik wel, maar een zwangerschap als die van Sarah, heerlijk! Mis het soms nog wel eens, die dikke in de weg zittenden buik, maar die schopjes die daar tegenover stonden, het grote wonder wat in je buik groeit van inimini tot 'grote' baby....
Maargoed ik geloof dat mijn mening nu wel duidelijk is