hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 26 dec 2007 21:49

Lalage schreef:Strijken hoeft helemaal niet, alleen overhemden en sommige T-shirts en jasjes maar daar kan je je aankopen toch ook op aanpassen. Ik strijk zelden.

Als je het in de droger stopt en er meteen uit haal als het nog warm is, of aan een drooglijn netjes ophang of op een hangertje/knaapje is het bijna niet nodig. Ik heb er ook een hekel aan dus kijk ook echt als ik kleding koop of het gestreken moet worden :lol: Maarja de was blijft..... en ik vermoed dat het behoorlijk wat is met zoveel kinderen, maar of dat het grootste probleem is? Ik denk eerder dan die mensen de verantwoordelijkheid die God hen geeft zwaarder vind om je kinderen naar het Woord van God op te voeden dan de was..... want dat eerste is toch een heel stuk moeilijker lijkt mij.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 26 dec 2007 22:04

lammetje schreef:Waarom wordt zo'n vrouw dan legbatterij genoemd, of is het meteen een fokkerij????

Reken is mee: 16 kinderen a 40 weken per kind gem. = 12,30 jaar doorlopen zwanger. Dit is zonder tussen pose gerekend, dus doorlopend zwanger. E.a. houdt dan in dat iemand gemiddeld vanaf zijn 22 tot zijn 34 doorlopend zwanger is. Sorry, dat noem ik een legbatterij.

Zeker als je na elke baby een rust pauze van 6 tussen bij rekent, kom je namelijk uit op een periode 14,15 jaar zwanger in zijn totaal, ofwel doorlopend zwanger van je 22 tot / met je 34-35 levensjaar.

Je schreef zelf net al:

Natuurlijk vergt het ontzettend veel van een vrouw om zwanger te zijn en vooral de bevalling, daar ben ik me heel erg van bewust

Snap je het nu?
Laatst gewijzigd door Harm-J op 26 dec 2007 22:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 dec 2007 22:08

Ik denk dat als je in het hart van zon vrouw kijkt dat ze ook denkt: o .....
maar vast later ook wel kracht krijgt. Ik heb ooit wel eens gelezen van een vrouw met zoveel kids dat ze hoopte dat haar dochter niet zoveel kinderen kreeg. Nou, dat is toch wel duidelijk dan.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 26 dec 2007 22:21

Met de vergrijzing strax voor de deur, hebben we hier in Nederland wel wat meer gezinnen van 19+ kinderen nodig ;)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 dec 2007 22:46

Wij hebben er wel bewust voor gekozen om voorbehoedsmiddelen te gebruiken, omdat ik toch echt overal hoor, dat geen vrouw helemaal zichzelf is tijdens een zwangerschap. En dat geeft niet, maar wij vonden het heerlijk om elkaar echt goed te leren kennen. En tuurlijk deden we dat al voor we trouwden, maar samenwonen is iets anders dan elke avond bij elkaar zijn en in je eigen bedje gaan slapen.

Hiermee wil ik zeggen: als je zo vaak zwanger bent, hoe ben je dan? Kun je dan zeggen dat je op en top jezelf kunt zijn in je relatie? En misschien is dat ook niet erg hoor, dat kan best, als dat niet kan omdat je steeds zwanger bent. Maar ik geloof gewoon niet dat het zo bedoeld is, bijbels gezien. Daar kreeg geen mens 16 kinderen (of het is er iig niet in beschreven) omdat er lang borstvoeding gegeven werd en dat was een natuurlijk voorbehoedsmiddel.

En ik wil helemaal de pil of condoom niet aanprijzen, juist niet. Maar een beetje timen helpt echt 16 kinderen voorkomen. Maargoed, misschien zijn er wel mensen die het echt fijn vinden. Ik kan het me gewoon niet indenken, maar dat is mijn ding.

En strijken doe ik echt wel! Tenminste, alle shirtjes, overtrekken, truien, broeken en rokken iig.
Maargoed, ik heb ook geen droger, dat scheelt dan misschien.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 dec 2007 23:00

@Lammetje, mooie reactie. Maar toch is mijn vraag, is dat wat God van ons zou vragen? En je lichaam gaat met iedere zwangerschap achteruit, dat is nu eenmaal zo, of zie ik dat verkeerd? Kun jij van tevoren weten of je een nieuw kind psychisch aan kunt, kun je dat niet, ben je dan eigenlijk niet al te laat? En moet je dan je kruis niet 'gewoon' dragen, gebed naar God om sterkte? Immers, je bent gemaakt om kinderen te krijgen, toch?

Misschien klinkt deze reactie sarcastisch, maar zo is hij absoluut niet bedoeld.

André

Berichtdoor André » 26 dec 2007 23:04

MissF schreef:Wij hebben er wel bewust voor gekozen om voorbehoedsmiddelen te gebruiken, omdat ik toch echt overal hoor, dat geen vrouw helemaal zichzelf is tijdens een zwangerschap.
Als het goed is, is de liefde voor elkaar zo diep geworteld dat je relatie zeer wsl wel een zwangerschap 'overleeft'

Hiermee wil ik zeggen: als je zo vaak zwanger bent, hoe ben je dan? Kun je dan zeggen dat je op en top jezelf kunt zijn in je relatie? En misschien is dat ook niet erg hoor, dat kan best, als dat niet kan omdat je steeds zwanger bent.
Wat bedoel je precies met op en top jezelf kunnen zijn in je relatie?
Maar ik geloof gewoon niet dat het zo bedoeld is, bijbels gezien. Daar kreeg geen mens 16 kinderen (of het is er iig niet in beschreven)
Dochters (en kinderen) werden niet geteld, dus je mag er rustig vanuit gaan dat bijvoorbeeld David ongeveer net zoveel broers als zussen had.
...omdat er lang borstvoeding gegeven werd en dat was een natuurlijk voorbehoedsmiddel.
Ik zal je de illusie dat borstvoeding zwangerschappen zou voorkomen sterk afraden, dat in namelijk onzin.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 27 dec 2007 08:32

xx
Laatst gewijzigd door *|Scatie op 29 sep 2008 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 dec 2007 10:26

@ Andre:

Mijn moeder vertelde dat je echt niet jezelf bent tijdens een zwangerschap. Je bent misselijk, geirriteerd, die gekke buik groeit. Dat is heus niet erg, maar volgens mij lang niet altijd bevorderlijk voor een relatie. Kijk, op dit moment ben ik nooit echt shagrijnig, en boos al helemaal niet snel. Als ik zwanger zou worden en ik shago wordt, weet mn man niet wat em overkomt, en zal toch ook daar mee moeten leven op dat moment. Met op en top jezelf zijn bedoel ik dus zoals ik nu ben. Ik kan zeggen dat ik in ieder geval totaal mezelf ben in onze relatie, en hij ook. Gelukig wel!

Onze dominee legde dat van die borstvoeding wel zo uit. Vrouwen kregen pas na 4 jaar ofzo weer een kind, omdat borstvoeding een natuurlijke gezinsplanner is zeg maar. En dat kan dat het niet bij iedereen is, in principe schijnt het dus wel zo te zijn. Of die man moet uit zn nek gekletst hebben :)

@ anderen: En ik snap niet waarom mensen niet strijken. Ik zie zelfs bij strakke shirtjes echt wel het verschil tussen ongestreken en getreken. Maargoed, misschien ben ik wat te perfect daarin, want bij anderen merk ik dat ooit op ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 dec 2007 11:03

Als je 8 voedingen per dag geeft is de borstvoeding een even veilig anticonceptiemiddel als de condoom. Maar een kind van 1 jaar drinkt niet meer 8 voedingen per dag dus wordt het minder veilig. Sommige mensen worden gewoon zwanger ondanks borstvoeding, maar sommige moeten ook echt stoppen willen ze weer een normale cyclus krijgen en dus zwanger raken.

@Harm-J: dat een bevalling veel van een vrouw vergt wil niet zeggen dat ze meteen een legbatterij is als ze regelmatig zwanger is..... ALs je in 17 jaar 17 keer zwanger ben, gemiddeld 9 maanden ben je 'nog niet eens' 13 jaar zwanger. Dus 4 jaar NIET. Een legbatterij vind ik meer een benaming als een vrouw er alleen voor de seks is, zonder dat er liefde in het spel is. Wie zegt dat het bij dit soort gezinnen geen liefde is?

Ik vind trouwens niet dat je lichaam slechter wordt na een zwangerschap! En als je merkt dat je 3de kind bijvoorbeeld eigenlijk 'teveel ' vergt lichamelijk, psychisch of wat dan ook, dán zou ik zeggen, zorg ervoor dat er niet meer kinderen komen! Dat is dan niet verantwoord....

En over strijken, MissF ik deed eerst ook alles, maar hoe meer het wordt en hoe minder tijd je hebt hoe sneller je dingen zo in de kast legt. en als je het goed opvouw zoals de dekbedovertrekken zijn ze nog aardig glad 8)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 27 dec 2007 11:39

lammetje schreef:@Harm-J: dat een bevalling veel van een vrouw vergt wil niet zeggen dat ze meteen een legbatterij is als ze regelmatig zwanger is..... ALs je in 17 jaar 17 keer zwanger ben, gemiddeld 9 maanden ben je 'nog niet eens' 13 jaar zwanger. Dus 4 jaar NIET. Een legbatterij vind ik meer een benaming als een vrouw er alleen voor de seks is, zonder dat er liefde in het spel is. Wie zegt dat het bij dit soort gezinnen geen liefde is?

Pak jij jouw rekenmachine eens.... :mrgreen: 17 x 40 weken : 52 geeft nog altijd een uitkomst van 13,07 jaar (Dit bij aaneen gesloten zwangerschappen). Btw een gemiddelde draagtijd is 40 weken.

Ik gebruik juist het woord legbatterij in bovenstaande situaties. Het is 'ook' de man die zijn vrouw kan behoeden voor een zwangerschap, door een condoom te gebruiken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 dec 2007 11:45

een noot van de verloskundige.

die vond dit dus echt onverandwoord voor een vrouw... ze had er nog een heel lang verhaal bij maar dat is me ff ontschoten..

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 dec 2007 12:17

MissF schreef:
Onze dominee legde dat van die borstvoeding wel zo uit. Vrouwen kregen pas na 4 jaar ofzo weer een kind, omdat borstvoeding een natuurlijke gezinsplanner is zeg maar. En dat kan dat het niet bij iedereen is, in principe schijnt het dus wel zo te zijn. Of die man moet uit zn nek gekletst hebben :)

In principe is het geven van borstvoeding een anticonceptie en biedt het gedurende de eerste 6 maanden een bescherming (98%) tegen een volgende zwangerschap. Borstvoeding kan een betrouwbare anticonceptiemethode zijn als er aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:

De baby is niet ouder dan zes maanden

De moeder heeft sinds de geboorte nog geen menstruatie gehad

je geeft uitsluitend borstvoeding, overdag om de vier uur, 's nachts om de zes uur

Na 6 maanden wordt de betrouwbaarheid minder, hoewel het nog steeds enige bescherming biedt. Doorgaans krijgen vrouwen die borstvoeding geven en geen anticonceptie gebruiken elke twee á drie jaar een nieuwe baby.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 dec 2007 12:22

lammetje schreef:Ik vind dan dat je geen kinderen meer NEEMT door er bewust voor te zorgen dat je ze niet krijgt, het is eigenlijk zeggen: ik heb er genoeg God, ik neem dit pilletje, gebruik dit condoom, want wat U voor mij hebt weggelegd WIL ik niet?

Misschien erg kort door de bocht, maar als ik het aan kan en het financieël red zou ik geen voorbehoedsmiddelen gebruiken.

Hierin spreek je jezelf een beetje tegen. Je zegt zelf in die laatste zin namelijk net zo goed: áls dit en dat op orde is wil ik het wel hoor.
Ik vind dat je absoluut erg goed na moet denken voor je zo'n hele rits kids op de wereld zet. Je moet ze tenslotte wel op een fatsoenlijke manier de wereld in kunnen sturen. Als die mensen dat op deze manier kunnen? Prima.

Ik zou me wel afvragen hoe die mensen zich nog ontwikkelen. Hebben ze nog iets voor zichzelf? Uurtje sporten in de week? Meedraaien in het werk van de kerk? (vrijwilligers)werk?
Volgens mij is het voor iedereen gezond om ook voldoende dingen buitenshuis te kunnen doen en je voor andere dingen in te zetten. Ik vraag me af in hoeverre je daar dan aan toe komt
pobody's nerfect

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 dec 2007 12:25

Je bent geen 40 weken zwanger want de eerste weken ben je niet zwanger. Ik had dan ook 9 maanden berekend, al klopt dat ook niet altijd :wink:

Al ben ik het wel eens met Scatie dat je eigenlijk 9 maanden moet ontzwangeren, die tijd heb je nodig om te wennen aan het nieuwe kindje, de verandering in je gezin en je lichaam de rust geven om te herstellen.

Maar wat is er nu mooier dan uit liefde kinderen ontvangen? In dit geval 17, maar 8 of 12 vinden mensen al te veel en vaak niet verantwoord.
Tegenwoordig wil iedereen zijn of haar kinderen een goed leven bieden, met veel geld om te studeren, luxe te leven, maar de liefde is in heel veel gezinnen ver te zoeken. Soms hebben ze dan 'maar' 2 kinderen, kinderen die altijd in de opvang zitten omdat ouders zo nodig een groot huis moet hebben en 3 keer op vakantie willen.... (nu heb ik het NIET over de moeders die MOETEN werken om een beetje rond te kunnen komen hé :) )

Ik vraag me wel eens af wat al die jeugd op straat doet, waar is het gezellig 'thuis' waar je met vrienden gek kunt doen, gezellig een spel speelt of een film kijkt met chips? Vaak zijn gezinnen met veel kinderen gezellig, is er warmte (en natuurlijk ook ruzie onderling, want dat is overal). Het is heus niet verplicht om zoveel kinderen te hebben en je kunt ook heel gelukkig zijn met veel minder kinderen. Eerlijk gezegd moet ik er ook niet aan denken om 17 kinderen te hebben, maar ik vind het jammer dat mensen meteen roepen dat het slecht is, niet goed voor de oudste om mee te helpen, de kinderen minder aandacht krijgen, je altijd met het huishouden bezig bent, het lichamelijk slecht is voor de moeder en het nooit goed kan komen.

Stel: de verloskundige zegt tegen mij: Elize het is niet goed voor je lichaam dat jij nog een kind krijgt. Ik zou dit heel erg vinden, een second opinion opvragen bij een arts en missschien nog wel 10 omdat ik graag meer kinderen wil. Dan zou het dus onverstandig zijn en onverantwoordelijk om nog een kind te krijgen. Maar als een moeder alle zwangerschappen goed doorstaan heeft, alle bevallingen goed gegaan zijn, wat is er dan onverstandig aan?
Ik voelde me tijdens mijn zwangerschap beter dan ervoor, vond het heerlijk om zwanger te zijn en om het zwanger zijn wil ik nog wel 20 kinderen want het ging gewoon prima! Nu hoeft dat natuurlijk niet bij een volgende zwangerschap weer zo goed te gaan, dat weet ik wel, maar een zwangerschap als die van Sarah, heerlijk! Mis het soms nog wel eens, die dikke in de weg zittenden buik, maar die schopjes die daar tegenover stonden, het grote wonder wat in je buik groeit van inimini tot 'grote' baby.... :8>

Maargoed ik geloof dat mijn mening nu wel duidelijk is :oops: :wink:

Terug naar “Archief”