Ik heb ook nooit gezegd daat je wedergeboren bent bij de doop, en de vrijgemaakten leren dat ook niet, net zo min als dat de zaligheid aan het sacrament gekoppeld zou zijn. Als je God in je leven hebt gehaat en niet gevolgd kan je inderdaad spreken van "vijand van God zijn", je gelooft dat immers niet in Hem en de enige reden waarom je aanspraak mag maken op de titel "kind van God", namelijk Jezus Christus en de verzoening door Hem. Maar ik ken ook mensen die die fase niet hebben meegemaakt, ze zijn opgegroeid met het evangelie en hebben dat altijd geloofd.
En indien zij zich 'wanneer zij tot verstand gekomen zijn' bekeren waren ze dus blijkbaar stiekem toch geen kind van God.
Het grappige is altijd dat niemand mij nou kan vertellen wat vrijgemaakten wél geloven en waarin het anders is dan wat bijvoorbeeld de Synodaal-gereformeerden geloven/geloofden of wat de Hervormde Kerk geloofd. Wat ik geloof:
1. God bevestigd in de doop het verbond met jou, omdat je ouders ook in dat verbond zitten, daarom 'moet' jij gedoopt zijn.
2. In dat verbond beloofd God dingen, en eist God dingen.
3. De beloften zijn collectief, maar pas 'wezenlijk' als jij ze in geloof aanneemt.
n het begin was er allicht niet altijd evenveel bewustzijn daarvan, maar dat terzijde. Maar wat je nu doet is je eigen situatie representatief maken voor iedereen. Iemand die van huis is weggelopen, thuiskomt en tegen de anderen zegt: je moet wel allemaal terug naar huis komen. (niet onrespectvol bedoeld overigens)
Ik heb het hier alleen maar over mijzelf gehad (ik heb de hele tijd 'ik' gezegt) dat gaat over mij. Wanneer iemand zegt dat 'jij bekeerd bent door de doop', dan is dat voor mij een leugen. Het komt voort uit een verbondsvisie die ik niet deel (blijkbaar) welke stelt dat alle gedoopten bekeerd zijn (wat het dan binnen die visie ook moge inhouden). Ik ben niet bekeerd door de doop, en ik pás er voor om ook maar iets op basis van de doop te veronderstellen.
Een andere overtuiging is dat wij allemaal God haten in onze natuurstaat, en dat wij énkel door wedergeboorte deze natuurstaat verlaten en een nieuw, Godzalig leven krijgen. Wij hebben allemaal in Adam, God de rug toegekeerd en zijn wij vijanden van God geworden. Door de wedergeboorte geeft God door zijn heilige Geest ons een nieuwe natuur. Als ik dan hoor dat '
Maar ik ken ook mensen die die fase niet hebben meegemaakt, ze zijn opgegroeid met het evangelie en hebben dat altijd geloofd.', ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er mensen zouden zijn die God niet hebben gehaat. Dat zou inhouden dat ze van jongs af aan wedergeboren zijn, want pas na wedergeboorte krijgt een mens Christus lief. En nee, het is terrecht wat Boekenlezer hier vaak zegt, komen tot het heil is geen moeilijk iets geweest in de Bijbel, bevindelijken maken het graag veel te moelijk, zetten twijfel neer als een wezenlijk onderdeel van je bekering (wie niet twijfeld is niet bekeerd etcetra), dat is wel zo intens verkeerd.
Alleen vind ik het wel een ander verhaal als je zegt dat je door de doop apart wordt gezet, dat God zonder jou bewust zijn jou al aangenomen heeft alleen komt dat bij het volwassen worden dan mettertijd wel naarboven. Want naar mijn overtuiging kun je niet 'God niet-haten, of God liefhebben zónder wedergeboorte'.
God neemt kinderen van gelovigen ook aan tot zijn kinderen. Dat wil niet zeggen dat er niets moet gebeuren, ze zullen zelf ook die keuze moeten maken, maar voor dat ze dat doen zijn ze niet per definitie vijanden van God en geen kinderen van Hem. Ze moeten dat niet eerst nog verdienen door eigen gedrag, maar kunnen het daardoor wel verspelen. Dat is wat ik geloof.
God neemt kinderen van gelovigen aan als verbondskinderen (alle mensen zijn God kinderen bijvoorbeeld). De verloren zoon was ook nog steeds een zoon van de Vader, maar wel een verloren zoon. Zo geloof ik dat ook met de doop. God zegt dat Hij de Vader wil zijn van allen die in Hem geloven, Vader door Christus, niet Vader door Adam of Abraham. Ik geloof dat je niets kunt verdienen (net als jou) maar dat jijzelf wedergeboren moet worden en moet bekeren van je zonden, je staat in Adam en dat de dingen aan jou persoonlijk moeten worden toegepast, ik geloof niet dat je de genade of het verbond kunt verspelen.
Wat dat voelen betreft, dat is inderdaad niet vreemd, maar het is geen voorwaarde. Overigens geloof ik zeker dat God ook daat geeft, maar de doop zegt al iets over wat Hij voor jou voelt. En daar begint het mee.
En ik heb ook helemaal nergens gezegt dat het een voorwaarde zou zijn.
72. Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing der zonden zelve?
Antw. Neen het; want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden
Exact.
73. Waarom noemt dan de Heilige Geest den Doop het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden?
Antw. God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak; namelijk niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuiverheid des lichaams door het water, alzo ook onze zonden door het bloed en den Geest van Jezus Christus weggenomen worden, maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden
Zoals wij gedoopt worden met water zullen wij ook gedoopt worden in het bloed van Jezus Christus indien wij de offerande van Christus in een waar geloof aannemen. (Doord wedergeboorte en bekering).
Verder kan ik het met je vinden, een kind komt door de doop in het verbond, alleen weet ik niet of je daarmee ook zomaar opeens bent ingepland in Christus. Anders zou het heel slim zijn om snel alle kindjes te dopen en ze daarna te doden, omdat we dan iig zeker zouden zijn dat ze naar de hemel gaan.
Een goede vraag zou zijn 'met wie is het genadeverbond opgericht, met de mensen of met Christus?'.