Gerdien B. schreef:God spreekt o.a. door Zijn woord, maar ook door de schepping. Hij kan mij ook wel is dingen bekend maken door middel van een vriendin of door gedachtes die Hij mij ingeeft.
Andere geesten e.d.??? echt niet... want op dat moment dat het gebeurd weet ik dat het van God komt. Hoe geen idee, maar dat is een vast en zeker weten. (niet dat er daarna dan geen twijfels kunnen komen)
Ik benader dit soort dingen toch wat anders, meer van de nuchtere kant.
Als je zegt dat God door de schepping spreekt, kan ik daar nog wel in meekomen. De schepping zoals die voor ons te zien is. (Niet de daad van de schepping, want dat is buiten het bereik van onze zintuigen. Maar de schepping als voor ons zichtbaar resultaat.)
Daarna word ik wat kritischer. Nu ik het nog eens overlees, moet ik toegeven: ja, dat kan Hij. Want zo stel je dat: Hij kan...
Maar hoe ik dat praktisch zou moeten invullen weet ik niet, en wil ik ook niet proberen te weten. Wie zegt dat ik weet wat zo van Hem komt, en wat niet? Waarom zou een bepaald voorval voor mij een daad van God zijn (zo is dan de interpretatie), en hetzelfde bij een niet-gelovige niet? Dergelijke vragen speelden voor mij, toen ik de discussie
Nuchterheid in het geloof opstartte. (Daar zou een discussie hierover heel goed passen.)