Geslachtsverandering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 jan 2007 19:02

God spreekt o.a. door Zijn woord, maar ook door de schepping. Hij kan mij ook wel is dingen bekend maken door middel van een vriendin of door gedachtes die Hij mij ingeeft.

Andere geesten e.d.??? echt niet... want op dat moment dat het gebeurd weet ik dat het van God komt. Hoe geen idee, maar dat is een vast en zeker weten. (niet dat er daarna dan geen twijfels kunnen komen)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 30 jan 2007 19:17

Boekenlezer schreef:
Optimatus schreef:God praat volgens mij op alle mogelijke manieren tegen je, niet alleen in een geschreven boek.

Dat lijkt me een gevaarlijke uitspraak van je. Word dan niet de deur opengezet voor allerlei geestdrijverij en subjectivisme? Datgene, waar de reformatoren nou juist zo huiverig voor waren tegenover de wederdopers? (Sola scriptura!)

Die deur staat al open. In feite zijn het een heleboel deuren, en op één ervan staat 'de reformatoren'. Als je de termen 'geestdrijverij', 'subjectivisme' en 'reformatoren' in één context bezigt, dan denk ik: Luther en Calvijn. (En daarbij de jodenhaat van de eerste en het bloed (van Michael Servet) aan de handen van de tweede - over geestdrijverij gesproken!) Het is de ene vorm van subjectivisme die de andere vorm hekelt.

Ik ben het dus met Optimatus eens. Hij probeert God niet (of tenminste in mindere mate) door één van die deuren te trekken, omdat hij begrijpt dat alle manieren waarop God zogezegd tot hem praat (of dat nu een boek is waarvan mensen hebben besloten dat dat het woord van God moest zijn (waarbij andere mensen weer hebben besloten dat die mensen geholpen werden door de Heilige Geest), of - ik noem maar wat - een brief op het juiste moment en op de juiste plaats) ten diepste subjectief zijn.

Maar goed, dit is totaal offtopic hier...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jan 2007 19:26

Gerdien B. schreef:God spreekt o.a. door Zijn woord, maar ook door de schepping. Hij kan mij ook wel is dingen bekend maken door middel van een vriendin of door gedachtes die Hij mij ingeeft.

Andere geesten e.d.??? echt niet... want op dat moment dat het gebeurd weet ik dat het van God komt. Hoe geen idee, maar dat is een vast en zeker weten. (niet dat er daarna dan geen twijfels kunnen komen)

Ik benader dit soort dingen toch wat anders, meer van de nuchtere kant.
Als je zegt dat God door de schepping spreekt, kan ik daar nog wel in meekomen. De schepping zoals die voor ons te zien is. (Niet de daad van de schepping, want dat is buiten het bereik van onze zintuigen. Maar de schepping als voor ons zichtbaar resultaat.)
Daarna word ik wat kritischer. Nu ik het nog eens overlees, moet ik toegeven: ja, dat kan Hij. Want zo stel je dat: Hij kan...
Maar hoe ik dat praktisch zou moeten invullen weet ik niet, en wil ik ook niet proberen te weten. Wie zegt dat ik weet wat zo van Hem komt, en wat niet? Waarom zou een bepaald voorval voor mij een daad van God zijn (zo is dan de interpretatie), en hetzelfde bij een niet-gelovige niet? Dergelijke vragen speelden voor mij, toen ik de discussie Nuchterheid in het geloof opstartte. (Daar zou een discussie hierover heel goed passen.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 jan 2007 21:25

Roodkapje schreef: Kijk maar eens naar Kelly. Die doet nu meer aan ijsdansen en als je haar ziet schaatsen zie je duidelijk dat het een man geweest is aan haar figuur. En ook op seksueel gebied is het te merken dat ze niet helemaal functioneert zoals een 'echte' vrouw. En dat zorgt wel voor problemen.

Je ziet het, Nou en? Het geeft problemen? Tja, maar vast een heel stuk minder dan voor de verandering, zou je niet denken?

Het kan voor verbetering zorgen op het gebied van psychisch functioneren, maar wat Boekenlezer zich wellicht afvraagt is of zo'n verbetering ook bewerkstelligd kan worden door minder extreme ingrepen. Tegen Boekenlegger wil ik nog kwijt dat zo'n operatie meestal het laatste 'redmiddel' is. Met transseksuelen wordt wel uitgebreid gepraat, voordat ze zoiets doen.

Het is inderdaad niet iets wat je eventjes in een paar uurtjes poliklinisch laat doen. Het is een proces van letterlijk jaren!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jan 2007 21:39

MrSokkie schreef:
Roodkapje schreef: Kijk maar eens naar Kelly. Die doet nu meer aan ijsdansen en als je haar ziet schaatsen zie je duidelijk dat het een man geweest is aan haar figuur. En ook op seksueel gebied is het te merken dat ze niet helemaal functioneert zoals een 'echte' vrouw. En dat zorgt wel voor problemen.

Je ziet het, Nou en? Het geeft problemen? Tja, maar vast een heel stuk minder dan voor de verandering, zou je niet denken?

Vast wel, maar er zijn hier ook mensen die doen alsof na al die operaties alle problemen voorbij zijn. En dat is natuurlijk onzin, het is gewoon een keuze tussen twee kwaden.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 jan 2007 23:44

Aragorn schreef:Vast wel, maar er zijn hier ook mensen die doen alsof na al die operaties alle problemen voorbij zijn. En dat is natuurlijk onzin, het is gewoon een keuze tussen twee kwaden.

Dus zouden die mensen niet moeten kiezen volgens jou?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jan 2007 23:53

Harm-J schreef:
Aragorn schreef:Vast wel, maar er zijn hier ook mensen die doen alsof na al die operaties alle problemen voorbij zijn. En dat is natuurlijk onzin, het is gewoon een keuze tussen twee kwaden.

Van twee kwaden de beste kiezen is iets anders dan helemaal niet kiezen. :)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 jan 2007 23:57

Toch moeilijk als je weinig keuze hebt :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jan 2007 01:29

Harm-J schreef:

Natuurlijk niet, hoe kom je daar nou weer bij?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 31 jan 2007 04:27

Omdat jij schreef: "kiezen uit 2 kwaden". Daardoor vroeg ik mij af of jij mogelijk bedoelde,
of er wel een keuze was?

Ik vul niet graag dingen in voor mensen, vandaar het ? teken aan het einde van mijn zin,
bij mijn vraag aan jou.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 feb 2007 18:36

Op uitzendinggemist.nl kun je een interessante documentaire vinden over transseksualiteit in Iran (of all places, ja 8) ). Zender: IKON, categorie: De Donderdag Documentaire (DDD), datum: 13-12-2006

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 feb 2007 00:03

Interessant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 13 feb 2007 20:39

Nee dank je.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 feb 2007 21:00

Roodkapje schreef:Kijk maar eens naar Kelly. Die doet nu meer aan ijsdansen en als je haar ziet schaatsen zie je duidelijk dat het een man geweest is aan haar figuur. En ook op seksueel gebied is het te merken dat ze niet helemaal functioneert zoals een 'echte' vrouw. En dat zorgt wel voor problemen.

Misschien is dit offtopic, maar als Kelly aan het WK allround had meegedaan, had ze dan als vrouw mee mogen doen volgens de voorschriften?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 13 feb 2007 21:35

Maja de Bij schreef:
Roodkapje schreef:Kijk maar eens naar Kelly. Die doet nu meer aan ijsdansen en als je haar ziet schaatsen zie je duidelijk dat het een man geweest is aan haar figuur. En ook op seksueel gebied is het te merken dat ze niet helemaal functioneert zoals een 'echte' vrouw. En dat zorgt wel voor problemen.

Misschien is dit offtopic, maar als Kelly aan het WK allround had meegedaan, had ze dan als vrouw mee mogen doen volgens de voorschriften?

Nope, geslachtsverandering wordt in het buitenland meestal niet erkend. Dus ook al staat er in je paspoort 'vrouw' dan wordt dat niet door buitenlandse (schaats)bonden etc. erkend als zodanig.

Verder denk ik niet dat Kelly kan schaatsen hoor. :mrgreen:

Terug naar “Archief”