Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 13 mar 2007 22:40

Aragorn schreef: Vind je het een onverdraaglijk idee dat ook erotiek een plaats heeft in de bijbel?

De liefde tussen man en vrouw is voor ons mensen het beste beeld om duidelijk te maken wat gemeenschap van Christus met Zijn kinderen inhoud. En dan nog is het maar een slap aftreksel. In dat licht spreekt ook David over de (geestelijke) gemeenschap die hij met Jonathan had. Die was beter als de gemeenschap met een vrouw.
In dat licht is Hooglied geschreven.
Als mensen Hooglied niet begrijpen, of het willen verlagen tot het predikaat 'erotiek' is dat hun verantwoording. Ik geloof dat je daarmee de plank behoorlijk misslaat.

Misschien loont het om zelf eens wat bijbelonderzoek te doen...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 13 mar 2007 22:50

Gian schreef:De liefde tussen man en vrouw is voor ons mensen het beste beeld om duidelijk te maken wat gemeenschap van Christus met Zijn kinderen inhoud. En dan nog is het maar een slap aftreksel. In dat licht spreekt ook David over de (geestelijke) gemeenschap die hij met Jonathan had. Die was beter als de gemeenschap met een vrouw.
Als mensen Hooglied niet begrijpen, of het willen verlagen tot het predikaat 'erotiek' is dat hun verantwoording. Ik geloof dat je daarmee de plank behoorlijk misslaat.

Want een letterlijke lezing, maakt allegorische interpetatie onmogelijk?

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 13 mar 2007 23:16

Gian schreef:
Aragorn schreef: Vind je het een onverdraaglijk idee dat ook erotiek een plaats heeft in de bijbel?

De liefde tussen man en vrouw is voor ons mensen het beste beeld om duidelijk te maken wat gemeenschap van Christus met Zijn kinderen inhoud. En dan nog is het maar een slap aftreksel. In dat licht spreekt ook David over de (geestelijke) gemeenschap die hij met Jonathan had. Die was beter als de gemeenschap met een vrouw.

Ik ga toch liever voor de typologische benadering van het boek :) Wel letterlijk, maar ook met een diepere betekenis. Het probleem dat ik met de Statenvertaling heb, is het feit dat het zo opgelegd is, zo 'zelfbedacht'. Men geeft betekenis aan woorden en zinnen waarvan ik me afvraag of die niet enorm arbitrair zijn en uberhaupt wel kloppen.

De Bijbel spreekt over het algemeen best open over seksualiteit. Waarom zou dat in Het Lied der Liederen niet het geval zijn?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2007 00:01

Gian schreef:

Waar baseer je de stelling dat het Hooglied in dat licht is geschreven op? Ik vind kan dat op geen enkele wijze uit de tekst op te maken namelijk.. zoals Machiavelli al aangeeft sluit het een elkander niet uit, maar in eerste instantie zie ik het toch vooral als een liefdeslied.

Het feit dat je erotiek associeert met 'laag' doet mijn vermoedens omtrent je beeld van seksualiteit alleen maar bevestigen.. ik denk dat als je zelf op een open en onbevangen manier om kan gaan met het erotische je ook veel minder moeite hebt met erotiek in films, kunst en literatuur.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 14 mar 2007 00:09

Waar vind je erotiek in Hooglied?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2007 00:29

Waar niet? :)

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 14 mar 2007 02:42

Gian schreef:
Aragorn schreef:Inderdaad, eindelijk worden films eens op hun eigen merites beoordeeld. :)

Reinier Sonneveld is theoloog en cvfilm recensist.
Onderstaand fragment is zijn vertaling van Hooglied 5.

3. ‘Het valt eenvoudig te bepalen of een film slecht is of niet’

Een meisje droomt. Ze droomt van een jongen die dichterbij komt, steeds dichterbij. Ze fluistert: ,,Maar ik heb mijn kleed al uitgedaan!’’ De jongen steekt een vinger naar binnen en een siddering trekt door haar heen… Ze doet haar ogen open, en de jongen is weg. Was het allemaal een fantasie? Haar vingers druipen van het vocht.
Dit is geen passage uit een damesromannetje, dit is niet Jan Wolkers, maar Hooglied 5:2-6. De schrijver heeft buitengewoon bekwaam twee lagen van interpretatie in elkaar gevlochten. Een lichterotische, van een meisje dat naakt is en de deur niet open wil doen, maar haar vriend die toch met zijn hand binnen komt. Maar de woorden zijn - met name in de grondtekst - zo dubbelzinnig, dat een tweede interpretatielaag onvermijdelijk is, die vertelt over een expliciete seksuele fantasie van een meisje.

Om het werk van zulke theologen geef ik dus geen stuiver, en ik snap meteen waarom Reinier geen probleem heeft met sex en vloeken in de film. Dat legt nl hij ergens anders uit.
[b]Dit is niet films aan de hand van de bijbel toetsen, maar de bijbel naar je hand zetten bij een film.['/b]

Vooralsnog ben ik best blij met deze site, het is iig iets.

Ik heb het gedeelte uit hooglied 5 gelezen en ik vond het idd wel een rake vertaling. Als je niet wist dat het in de Bijbel stond, zou je het vrijwel automatisch erotisch interpreteren, maar omdát het in de Bijbel staat en het niet binnen je geloofsbeleving en uitleg van het Hooglied past, geef je er een andere betekenis aan.

Btw zegt Reinier bij mijn weten niet dat hij geen probleem heeft met sex en vloeken in de film. Hij nuanceert het echter wel, is van mening dat je niet een film automatisch opzij kunt leggen omdat er sex in voorkomt. Aangezien het volgens hem:
1. uitmaakt wat het met je doet (de een is veel gevoeliger voor een scéne waarin seks in voor komt).
2. uitmaakt wat voor betekenis het geweld, de seks en de vloeken in een film maken. Volgens mij zou de Bijbel een stuk leger zijn wanneer er geen seks en geweld in voor kwam.
3. niet per se zo hoeft te zijn dat een film zónder vloeken, seks en geweld wél goed is. Een hele nette christelijke film kan een slechtere invloed op je hebben dan een film waarin geweld/seks/vloeken wel vertegenwoordigd zijn.

Hij zei ook dat je ná zijn verhaal waarschijnlijk wat kritischer met films om zou gaan dan daarvoor. In mijn geval klopt dat idd. Niet dat ik minder ben gaan kijken, maar ik kijk er wel met een andere blik naar. En ik ben behoorlijk aan het nadenken gezet over de laatste opmerkingen die hij gaf: 'ben je als christen vrij genoeg om een film te laten staan', aan gezien die opmerking weer overeen kwam met een post op een ander forum over Heilige Onverschilligheid - ik dwaal af :P.

Tenminste, zo heb ik het van hem gehoord :)

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 14 mar 2007 18:07

Aragorn schreef:Waar niet? :)

In hoofdstuk 5 gaat het om een samenspraak tussen 2 geliefden. De man wil binnenkomen maar de vrouw ligt net op bed en heeft geen zin meer om eruit te komen.
Vervolgens lokt de man met mirre de vrouw, maar toen die zij vervult werd met liefde en toch open ging doen was de man weg.

Ik kan echt niets vinden wat op erotiek duidt, alleen liefde en verlangen komen hier in voor.

Machiavelli, ik geloof dat Hooglied juist bedoeld is als allorgie. Dat gaf ik juist weer in de posting waar je op reageerde.

Hippieblijhoofd, van je post weet ik niet hoe ik de onderstaande zin moet lezen... :oops:
Als je niet wist dat het in de Bijbel stond, zou je het vrijwel automatisch erotisch interpreteren, maar omdát het in de Bijbel staat en het niet binnen je geloofsbeleving en uitleg van het Hooglied past, geef je er een andere betekenis aan.

De 3 punten die je van Reinier postte kan ik het niet mee eens zijn, maar dat is een andere discussie :wink:
(Btw sex in een film doet iedere man wat)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 14 mar 2007 19:04

Gian schreef:(Btw sex in een film doet iedere man wat)

Wanneer kappen mensen nu eens met deze stomme uitspraak. . . :roll:
Vervang 'man' maar gewoon in 'mens'. Dank u.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 mar 2007 22:10

Gian schreef:
Aragorn schreef:Waar niet? :)

In hoofdstuk 5 gaat het om een samenspraak tussen 2 geliefden. De man wil binnenkomen maar de vrouw ligt net op bed en heeft geen zin meer om eruit te komen.
Vervolgens lokt de man met mirre de vrouw, maar toen die zij vervult werd met liefde en toch open ging doen was de man weg.

Ik kan echt niets vinden wat op erotiek duidt, alleen liefde en verlangen komen hier in voor.

Machiavelli, ik geloof dat Hooglied juist bedoeld is als allorgie. Dat gaf ik juist weer in de posting waar je op reageerde.

Het gaat erom dat woorden (bijvoorbeeld 'hand') zeer dubbelzinnig zijn. Stel dat Hooglied bedoeld is als allegorie (wat ik te stellig vind) dan sluit dat nog zo'n expliciete beschrijving niet uit.

Naar analogie hiervan: in films kan erotiek functioneren als veel meer dan plat vermaak. Maar ja, er blijven haken en ogen aan zitten.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 14 mar 2007 22:46

Naar analogie hiervan: in films kan erotiek functioneren als veel meer dan plat vermaak. Maar ja, er blijven haken en ogen aan zitten.

Om dat even met de praktijk te koppelen:
Is de erotiek in bijv. Zwartboek echt functioneel? En wanneer is z'n erotische scène nou echt functioneel? Volgens mij is die scheidslijn redelijk vaag...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2007 23:34

Gian schreef:Ik kan echt niets vinden wat op erotiek duidt, alleen liefde en verlangen komen hier in voor.

Erotiek heeft dan ook alles met liefde en verlangen te maken. :)

Machiavelli, ik geloof dat Hooglied juist bedoeld is als allorgie.

Hm, Freudiaanse verspreking? 8-[

Ja, en zoals marina al aangaf ook iedere vrouw. So what?

Overigens zijn er ook genoeg seksscenes (en andere scenes) die mij helemaal niets doen, maar dat zijn vaak ook films die toch al niet de moeite waard zijn.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 17 mar 2007 21:07

Aragorn schreef:
Gian schreef:Ik kan echt niets vinden wat op erotiek duidt, alleen liefde en verlangen komen hier in voor.

Je wilt het niet begrijpen en ontwijkt daarom mijn punt. Oke. Laat verder maar.
Machiavelli, ik geloof dat Hooglied juist bedoeld is als allorgie.

Hm, Freudiaanse verspreking? 8-[

Niets freudiaans aan hoor.

:shock:

Overigens zijn er ook genoeg seksscenes (en andere scenes) die mij helemaal niets doen...

Gewenning?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2007 23:04

Gian schreef:
Aragorn schreef:

Je wilt het niet begrijpen en ontwijkt daarom mijn punt. Oke. Laat verder maar.

Ik begrijp het wel, maar ben van mening dat jij een oneigenlijk onderscheid maakt tussen enerzijds liefde en verlangen en anderzijds erotiek. Alsof erotiek iets laags en verwerpelijks zou zijn waarmee je een heilig geschrift als de bijbel niet mee zou mogen vervuilen.. :?

:shock:

Wat is er precies shockerend en waarom?

Overigens zijn er ook genoeg seksscenes (en andere scenes) die mij helemaal niets doen...

Gewenning?

Nee, ontwikkeling. Sommige films zijn nu eenmaal zo matig dat ze me niets doen en ik ze een paar dagen later amper meer kan herinneren. Bovendien heb ik de puberteit ondertussen wel gehad, dus ik word ook niet meer opgewonden van elke naakte borst die ik te zien krijg.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 17 mar 2007 23:14

Ik begrijp het wel, maar ben van mening dat jij een oneigenlijk onderscheid maakt tussen enerzijds liefde en verlangen en anderzijds erotiek. Alsof erotiek iets laags en verwerpelijks zou zijn waarmee je een heilig geschrift als de bijbel niet mee zou mogen vervuilen..

Erotiek komt idd in de Bijbel voor. David die bijv. op Batseba 'valt'. Volgens mij is er wel degelijk een onderscheid tussen de 'goede' liefde en erotiek. Het laatste gaat vooral om de eigen bevrediging. Het eerste is vooral gericht op de ander...

Terug naar “Archief”