Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 dec 2006 19:20

Maar kunt gij dezen dingen zingen met uw zondigen herte? Hebt gij wel eens mogen proeven van dien bitteren alsem in uw herte? Dan zult gij ervaren nietsch maar dan ook nietsch te menen van het 'Ere zij God', in die gij dit recht mocht zingen 'Ere zij God' dan zulded gij dat niet durven, uit dien kinderlijken vreze desch Heeren!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 16 dec 2006 20:17

Raido schreef:Maar kunt gij dezen dingen zingen met uw zondigen herte? Hebt gij wel eens mogen proeven van dien bitteren alsem in uw herte? Dan zult gij ervaren nietsch maar dan ook nietsch te menen van het 'Ere zij God', in die gij dit recht mocht zingen 'Ere zij God' dan zulded gij dat niet durven, uit dien kinderlijken vreze desch Heeren!

Als dat de beweegredenen zijn kan men een x aantal psalmen ook niet meer zingen. Want wanneer menen wij als mens het echt oprecht? Uit onszelf kunnen wij dat niet. Maar daarom mogen wij juist God aanroepen en juist omdat Jezus naar de aarde is gekomen om te sterven voor onze zonden kunnen/mogen wij God grootmaken. Ere zij God!! Hem komt alle lof toe.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 dec 2006 22:04

Wullimpie schreef:Je kunt er van vinden wat je wil, maar het staat gewoon in de kerkorde vande GG, dus het koor had het kunnen weten.

Noem even artikel waar dat staat?
En welke kerkorde is er van de GerGem?

Graag even wat verheldering.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 dec 2006 22:29

Moet er echt met bans gedreigd gaan worden vanwege offtopic gebrabbel?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 dec 2006 13:18

Het gaat hier nog steeds over de Ger Gem en of het DE kerk is of niet. Ik vind dat hier momenteel hele sterke argumenten worden aangehaald die het tegendeel lijken te bewijzen, dus waarom is dit off-topic?!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 dec 2006 15:04

Marnix schreef:Het gaat hier nog steeds over de Ger Gem en of het DE kerk is of niet. Ik vind dat hier momenteel hele sterke argumenten worden aangehaald die het tegendeel lijken te bewijzen, dus waarom is dit off-topic?!

Helemaal mee eens! Parsifal, geef ons even de ruimte. Ik zit dit zeer geïnteresseerd mee te lezen. En ik weet niet of het je is opgevallen: er zit hier heel wat welgemeende en oprecht pijn van gergemmers die moeite hebben met de inhoudelijke en uiterlijke koers van de gergem...

Dus laat ons nou even!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 dec 2006 15:12

Overigens dacht ik dat Jantjes zelf geen lid van de Gereformeerde Gemeente was? Ik geloof dan ook niet dat Jantjes dit heeft gezegt met de intentie 'de ware kerk = de gergem', hooguit dat de Gergem het meest recht in leer is van alle kerken, wat een mening is.

Ik heb wel eens wat gelezen van de topic starter over avondmaalsviering en verbondsleer die wat anders waren dan de Gergemschen leer..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 dec 2006 16:02

Raido schreef:Maar kunt gij dezen dingen zingen met uw zondigen herte? Hebt gij wel eens mogen proeven van dien bitteren alsem in uw herte? Dan zult gij ervaren nietsch maar dan ook nietsch te menen van het 'Ere zij God', in die gij dit recht mocht zingen 'Ere zij God' dan zulded gij dat niet durven, uit dien kinderlijken vreze desch Heeren!

Ik vind hem heerlijk, deze posting.

Maar Parsifal, zouden we de leer der Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika niet eerst dienen uit te pluizen opdat wij een gefundeerde mening ter stichting der gemeente kunnen uiten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 dec 2006 16:18

Optimatus schreef:

Ik vind hem heerlijk, deze posting.

Ik vind deze minder heerlijk. Ik denk dat we repectvoller om moeten gaan met elkaars kerken en overtuigingen. Iedereen weet hoeveel gemengde gevoelens ik heb bij de gergem, maar het lijkt mij minder geod om er op deze manier de spot mee te drijven.

sela

Berichtdoor sela » 17 dec 2006 17:50

is het niet vaak dat we dergelijke taal in onze hoofden overdenken/horen? als spreekbuis voor dat wat we bedoelen, met de juiste tone of voice, het juiste voorbehoud en precies zo, zodat wij de leer vertolken?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 17 dec 2006 18:44

PeterD schreef:
Wullimpie schreef:Je kunt er van vinden wat je wil, maar het staat gewoon in de kerkorde vande GG, dus het koor had het kunnen weten.

Noem even artikel waar dat staat?
En welke kerkorde is er van de GerGem?

Graag even wat verheldering.

Ik weet niet zeker of het correct is, maar ik meen te weten dat de Ger Gem er een variant van de Dordtse kerkorde op na houd?

Ik kan me voorstellen dat er in staat dat in de kerkdienst Psalmen en een aantal 'gezangen' zijn toegestaan en verder niet...

Verder zie ik niet in wat dit met (niet) ware kerk te maken heeft :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 17 dec 2006 19:08

Het ere zij God wordt niet tijdens een kerkdienst (eredienst) gezongen, maar tijdens een zangavond op een doordeweekse dag.
Het koor mag het niet zingen met een aangepaste wijs. Maar het gekke is aan het slot van de avond mag het op de traditionele wijs wel gezongen worden.

En wat ik met dit voorbeeld duidelijk wil maken: hoe kan de gergem DE kerk zijn als hij bepaalde liederen waar de tekst uit de bijbel komt, weigert! Kijk als we nou het lied "o denneboom" zouden zingen, zou ik het met de kerkenraad eens zijn, maar hier kan ik geen touw aan vast knopen.

Ik bedoelde niet om offtopic te gaan, maar om een voorbeeld te geven dat het wel erg hoogmoedig is om te zeggen dat de gergem DE kerk is.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 dec 2006 06:28

Zolang het over de leer gaat okee. Maar niet verder ingaan op of ambtsdragers er al dan niet moeten zijn, of theologen enige toegevoegde waarde hebben (Wat ik dus verwijderd heb) en andere dingen die vrijwel gemeengoed zijn binnen de heel gereformeerde gezindte. Daar zijn andere discussies voor.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2006 09:47

parsifal schreef:Zolang het over de leer gaat okee. Maar niet verder ingaan op of ambtsdragers er al dan niet moeten zijn, of theologen enige toegevoegde waarde hebben (Wat ik dus verwijderd heb) en andere dingen die vrijwel gemeengoed zijn binnen de heel gereformeerde gezindte. Daar zijn andere discussies voor.

Zolang er maar wel ruimte is om het naast de leer ook over Leven te hebben. Want zoals eerder al geconstateerd is kunnen we de bijbelgetrouwheid van een gemeente niet alleen aan de leer meten, maar moeten we ook zeker naar de praktijk, de uitwerking kijken. Als er bijvoorbeeld dingen zijn die gemeengoed zijn binnen deze gezindte maar niet met de Bijbel overeenkomen, moeten dezen hier denk ik genoemd worden. Zo is het een regel in de Ger Gem dat er bijna alleen Psalmen worden gezongen, maar als je met kerst het Ere zij God niet mag zingen (en dan nog wel met deze redenen) kan je kwa leer nog zo goed zijn, maar heb ik toch zware bedenkingen bij de bijbelgetrouwheid van zo'n gemeente, althans wel op ditt punt. Want volgens mij wordt de traditie dan gewoon boven de Bijbel geplaatst. En dat is heel zorgewekkend.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 18 dec 2006 10:22

Marnix schreef:Want volgens mij wordt de traditie dan gewoon boven de Bijbel geplaatst. En dat is heel zorgewekkend.

Het is een gegeven dat in rechtsreformatorische kerkverbanden nu eenmaal sterk aan tradities gehecht wordt. Dat is op zich ook helemaal niet erg. Tradities bieden immers een bepaalde houvast, een veilige context.

Ik zou het pas zorgwekkend vinden wanneer bepaalde tradities onderdeel gaan vormen van 'de leer' en als het ware verworden tot verplichte elementen, waaraan de godzaligheid van personen valt af te lezen. En voorzover ik dat binnen mijn eigen kerkverband (Gergem) kan waarnemen, is dat niet het geval.

Overigens wil ik nog maar eens benadrukken dat Jantjes' bewering als zou de Gergem als enige 'de zuivere leer' verkondigen, door geen enkele Gergem-predikant wordt gedeeld. Integendeel. En juist daarom vind ik de emotionele toon waarop deze discussie door sommigen wordt gevoerd nogal storend...

Terug naar “Archief”