Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 12 dec 2006 14:09

Poesje schreef:
Hero schreef:Dankzij het perspectief, dat ik nu al behoor tot het huisgezin God's, ben ik instaat om AF te zien van gemak, en te strijden tegen de zonde — immers : slechts de zekerheid in het geloof, stelt mij instaat om door te zetten, en alzo : op te wassen tot het zoonschap ...!!!
Hm, heb jij geen last meer van je zondige natuur? Geen strijd tegen de oude mens die steeds weer de kop opsteekt?

Uiteraard wel ... want ik weet drommels goed : wat, wie & hoe, ik het eerst moet aanpakken = mijzelf dus !!!

Doch, dankzij het gunstige perspectief, valt deze last niet te zwaar ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 12 dec 2006 14:26

Oké, ik begrijp je.. :)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 12 dec 2006 14:36

japio schreef:We zijn afhankelijk van God en dat doet ons opwassen in de genade. Afhankelijk in zekerheid maar ook in onzekerheid. Het drijft ons beide uit naar God en dat maakt opwas mogelijk (ook opwas in het zoonschap)

Als je bedoelt, dat Hij ons laat *bungelen*, dan ben ik het daar dus_niet mee eens ....

japio schreef:Ik probeerde alleen duidelijk te maken (wat niet helemaal lukt volgens mij :wink: ) wat er zou gebeuren als God niet die afhankelijkheid werkt

Hij laat ons heus wel ondervinden, dat wij zonder Hem : niet opgewassen zullen zijn tegen die boze wereld -- doch Hij werkt ons niet in slavernij, maar veeleer in VRIJHEID ....

japio schreef:Wanneer God ons direct (bijv. bij het eerste kerkbezoek) duidelijk zou maken dat we naar de hemel zouden gaan ..... dan hoefde we niet op te wassen

Wat een wonderlijke redenatie, en wat een oudtestamentisch godsbeeld, van een achterdochtige God : die voor alle zekerheid maar een slag om de arm houdt, ofzo ...??

japio schreef:dan verlangen we verder niet naar Zijn gemeenschap, want je weet op dat moment niet eens wat dat is. Hij doet ons opwassen (ook in de zekerheid van het geloof) om ons afhankelijk van Hem te houden

De wereld ... die zorgt er wel voor dat wij van Hem afhankelijk blijven !!!

japio schreef:Hij geeft ons niet meteen in 1 klap alle rijkdom (je wordt niet in 1 dag burgemeester) omdat wij daar niet mee om kunnen gaan. Daar is oefening voor nodig

In perspectief, geeft Hij aan ons : ineens alle rijkdom -- en vervolgens mogen wij daarmee leren omgaan, door ons bezit te verdedigen tegen de wereld ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 13 dec 2006 13:19

hey Japio,

Bedankt dat je zo uitvoerig inging op mijn directe & persoonlijke vraag. Dapper ook gezien de stroom reacties... Waarom ik 'm er zo inknalde was dat ik op deze site nogal veel getheoretiseer aantref. En dat is (soms en voor wie er van houdt) prachtig, maar daar gaat het uiteindelijk niet om.
Ik zal van mijn kant ook reageren; dat is wel zo eerlijk :wink:

Ik ben er van overtuigd dat zelfs de meest simpele ziel bij God kan komen. (een van mijn vele favoriete teksten: " Het was Gods bedoeling dat de mensen Hem zouden zoeken en Hem al tastend zouden vinden, aangezien Hij van niemand van ons ver weg is", Hand. 17: 27) Daarvoor zijn geen ingewikkelde constructies nodig. Jouw 'stelling' dat een mens niet kan weten dat hij of zij een kind van God is kan ik dan ook niet onderschrijven. Ik zie het eervolle ten opzichte van God ook niet als ik er over nadenk. Hoe prettig is het voor een man als zijn verloofde tot aan de trouwdag twijfelt of hij haar wel echt heeft uitgekozen? Of voor een vader die door zijn zoon steeds met 'mijnheer' wordt aangesproken? Het zal voor beiden gevoeld worden als een diepe belediging.

Het zijn zomaar wat gedachten die bij mij opkomen. Het gaat ten diepste ook niet (volgens mij) om mij alszodanig en om mijn persoonlijke zekerheid. Dat is zeker wel belangrijk, maar dan begint het pas. Zodra ik een kind van God ben begin ik te leven vanuit Hem. En dat is het allerbelangrijkste. Het doel is dat ik weer een mens wordt zoals God dat oorspronkelijk had bedacht. Geen navelstaarderij dus, maar leven vanuit Hem. Niet alleen maar het afkeren van de zonden maar ook het toekeren naar Hem.

Natuurlijk heeft een kind niet gelijk maat 39 (gelukkig niet :lol: ) maar ook al heeft het nog heel kleine voetjes, het is toch wel echt zeker te weten een kind. En al valt het nog duizendmalen voor het fatsoenlijk kan lopen, daarmee wordt het niet minder een kind van zijn vader. Genade is genade. Het belangrijkste voor mij althans is mijn relatie, mijn verbindtenis die ik ervaar met God en met Jezus. Daarom zou ik er niet aan moeten denken om op zondag iets totaal anders te gaan doen dan naar Hem te luisteren. En dat geldt natuurlijk ook voor doordeweeks.
Die relatie met Hem maakt dat ik van binnenuit ben veranderd; soms tot mijn eigen verbazing. En ik vertrouw Hem volkomen.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 dec 2006 14:24

medina schreef:hey Japio,

Bedankt dat je zo uitvoerig inging op mijn directe & persoonlijke vraag. Dapper ook gezien de stroom reacties... Waarom ik 'm er zo inknalde was dat ik op deze site nogal veel getheoretiseer aantref. En dat is (soms en voor wie er van houdt) prachtig, maar daar gaat het uiteindelijk niet om.
Ik zal van mijn kant ook reageren; dat is wel zo eerlijk :wink:

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Af en toe mis ik de theorie wat op refoweb....geloof is m.i. namelijk niet alleen maar ervaring, maar vind zijn basis in de Schrift. Daarnaast vind ik het ongepast om me op refoweb helemaal bloot te geven inzake geloofszaken, ik hou het liever wat algemener en daarmee minder persoonlijk. De intieme kwesties geef ik liever aan de Heere over of bespreek deze met een gelouterd kind van God die mij persoonlijk kent...deze spreken toch nog even anders over de Heere en Zijn werk dan dat het hier gebeurd....niet zo gek want die zijn veel verder opgewassen en hebben veel meer meegemaakt....
Ik ben er van overtuigd dat zelfs de meest simpele ziel bij God kan komen. (een van mijn vele favoriete teksten: " Het was Gods bedoeling dat de mensen Hem zouden zoeken en Hem al tastend zouden vinden, aangezien Hij van niemand van ons ver weg is", Hand. 17: 27) Daarvoor zijn geen ingewikkelde constructies nodig. Jouw 'stelling' dat een mens niet kan weten dat hij of zij een kind van God is kan ik dan ook niet onderschrijven. Ik zie het eervolle ten opzichte van God ook niet als ik er over nadenk. Hoe prettig is het voor een man als zijn verloofde tot aan de trouwdag twijfelt of hij haar wel echt heeft uitgekozen? Of voor een vader die door zijn zoon steeds met 'mijnheer' wordt aangesproken? Het zal voor beiden gevoeld worden als een diepe belediging.

Bij beide voorbeelden is niet sprake van een verstoorde relatie. Dat is er in het geloofsopzicht wel, door de zondeval. Die wil God wel weer recht maken voor Zijn volk....maar dat voelt voor dat volk lang niet altijd recht, en ten diepste wil dat volk (oude mens) dat helemaal niet. We werken God tegen in Zijn werk....en niet alleen met het ontkennen van Zijn weldaden, maar ook omdat we zelf nog dingen willen toevoegen. Zalig worden uit God's genade prima, maar we willen die genade nog een handje helpen, en dat kan niet....want als wij moeten helpen komt er niks van terecht....
Het zijn zomaar wat gedachten die bij mij opkomen. Het gaat ten diepste ook niet (volgens mij) om mij alszodanig en om mijn persoonlijke zekerheid. Dat is zeker wel belangrijk, maar dan begint het pas. Zodra ik een kind van God ben begin ik te leven vanuit Hem. En dat is het allerbelangrijkste. Het doel is dat ik weer een mens wordt zoals God dat oorspronkelijk had bedacht. Geen navelstaarderij dus, maar leven vanuit Hem. Niet alleen maar het afkeren van de zonden maar ook het toekeren naar Hem.

Er wordt inderdaad zo'n nadruk opgelegd of je jezelf wel of geen kind van God druft te noemen. Ten diepste gaat het daar inderdaad niet om. Het gaat erom weer verzoend met Hem te raken (de vraag: wil je weer verzoend met God raken vind ik dan ook gepaster). En dat kunnen we niet, daar hebben we Hem voor nodig. En mijns inziens maakt Hij dan op Zijn tijd vanzelf wel bekend dat je Zijn kind bent. Door de Geest, zoals beschreven in Romeinen 8 en Jacobus 2... hierin wacht ik uiteraard niet lijdelijk af....ziet uw verkiezing vast te maken....want alleen vanuit Gods Geest kunnen we zekerheid ontvangen. En ik ben het direct met je eens als je zegt dat wij die Geest nog zoveel tegenwerken...ik denk dan ook dat er in die verzekering ook een opwas plaatsvind, en in dat proces kan je m.i. lang niet altijd zeggen dat je Zijn kind bent. Want dat is een proces van zelfverloochening en vernedering van de oude hoogmoedige mens.
Natuurlijk heeft een kind niet gelijk maat 39 (gelukkig niet :lol: ) maar ook al heeft het nog heel kleine voetjes, het is toch wel echt zeker te weten een kind. En al valt het nog duizendmalen voor het fatsoenlijk kan lopen, daarmee wordt het niet minder een kind van zijn vader. Genade is genade. Het belangrijkste voor mij althans is mijn relatie, mijn verbindtenis die ik ervaar met God en met Jezus. Daarom zou ik er niet aan moeten denken om op zondag iets totaal anders te gaan doen dan naar Hem te luisteren. En dat geldt natuurlijk ook voor doordeweeks.
Die relatie met Hem maakt dat ik van binnenuit ben veranderd; soms tot mijn eigen verbazing. En ik vertrouw Hem volkomen.

Ja dat voorbeeld is nogal verkeerd opgevat (waarschijnlijk omdat ik hem niet goed heb ingebracht :wink: ) Het gaat inderdaad om het verzoend raken met God. En daarom stelde ik: als je nou op het begin zou weten dat je in de hemel zou komen, zou je er dan nog wel naar staan om met Hem verzoend te raken (als God zou ophouden om je met Hem te verzoenen).....Maar dit is een beetje een als-als-als gedachte, die niet helemaal uit de verf kwam :wink:

Daarnaast gaat het erom of dat kind van zichzelf wel weet dat het een kind is....de Vader weet het natuurlijk....maar weet een kind in zijn eerste levensjaren al wie/wat zijn Vader is....

Titel van dit topic kan misschien beter....geloven en nog niet zeker weten dat je bekeerd bent...heten :wink:
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 dec 2006 14:32

[quote="japio"]Daarnaast vind ik het ongepast om me op refoweb helemaal bloot te geven inzake geloofszaken, ik hou het liever wat algemener en daarmee minder persoonlijk. De intieme kwesties geef ik liever aan de Heere over of bespreek deze met een gelouterd kind van God die mij persoonlijk kent...deze spreken toch nog even anders over de Heere en Zijn werk dan dat het hier gebeurd....niet zo gek want die zijn veel verder opgewassen en hebben veel meer meegemaakt....
[quote]
Hey Japio, wat is een een "gelouterd" kind van God?

En wil je met bovenstaande nou zeggen dat hier op refoweb geen kinderen van God zijn?! Misschien begrijp ik je verkeerd, maar vandaar de vraag.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 dec 2006 14:46

rosalie83 schreef:
japio schreef:Daarnaast vind ik het ongepast om me op refoweb helemaal bloot te geven inzake geloofszaken, ik hou het liever wat algemener en daarmee minder persoonlijk. De intieme kwesties geef ik liever aan de Heere over of bespreek deze met een gelouterd kind van God die mij persoonlijk kent...deze spreken toch nog even anders over de Heere en Zijn werk dan dat het hier gebeurd....niet zo gek want die zijn veel verder opgewassen en hebben veel meer meegemaakt....

En wil je met bovenstaande nou zeggen dat hier op refoweb geen kinderen van God zijn?! Misschien begrijp ik je verkeerd, maar vandaar de vraag.

Gelouterd.....gevorderd in het genade leven....opgewassen in de genade...
Het gaat hier om standen in het genadeleven (vergeef me de (theoretische) uitdrukking)...
Je hebt zuigelingen in de genade, kinderen in de genade en volwassen in de genade. Ik denk dat de meeste mensen hier (ook gezien de leeftijden) niet de volwassenen in het geloof zijn (wat niks afdoet aan de echtheid van het geloof!). Volwassen in de genade zijn mensen die "gelouterd" zijn, die al decenia lang hun geloof uit mogen oefenen, die vreselijk veel hebben meegemaakt. Als je met zulke mensen praat dan gaat het toch wat anders, die praten dan zo ingetogen en ge-emotioneerd over de Heere, dan gaat het echt naar een hoger niveau lijkt het haast wel....
Dus het gaat niet over de "echtheid" maar over de "gevorderdheid"....
Hoop dat ik met deze theorie geen mensen in mijn harnas jaag :wink:
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 dec 2006 14:50

japio schreef:
rosalie83 schreef:
japio schreef:Daarnaast vind ik het ongepast om me op refoweb helemaal bloot te geven inzake geloofszaken, ik hou het liever wat algemener en daarmee minder persoonlijk. De intieme kwesties geef ik liever aan de Heere over of bespreek deze met een gelouterd kind van God die mij persoonlijk kent...deze spreken toch nog even anders over de Heere en Zijn werk dan dat het hier gebeurd....niet zo gek want die zijn veel verder opgewassen en hebben veel meer meegemaakt....

Het gaat hier om standen in het genadeleven (vergeef me de (theoretische) uitdrukking)...
Je hebt zuigelingen in de genade, kinderen in de genade en volwassen in de genade. Ik denk dat de meeste mensen hier (ook gezien de leeftijden) niet de volwassenen in het geloof zijn (wat niks afdoet aan de echtheid van het geloof!). Volwassen in de genade zijn mensen die "gelouterd" zijn, die al decenia lang hun geloof uit mogen oefenen, die vreselijk veel hebben meegemaakt. Als je met zulke mensen praat dan gaat het toch wat anders, die praten dan zo ingetogen en ge-emotioneerd over de Heere, dan gaat het echt naar een hoger niveau lijkt het haast wel....

Nou, dat niet, je klinkt ook wel oprecht, maar ik heb wel een beetje moeite met zo te denken eerlijk gezegd. Ik ben een kind van God, ik ben heel blij dat te mogen/kunnen zeggen. Dat is nog geen tientallen jaren, want inderdaad, ik ben nog jong. Maar dat van zuigelingen in de genade etc vind ik heel vaag!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 dec 2006 15:07

rosalie83 schreef:
japio schreef:
rosalie83 schreef:

Nou, dat niet, je klinkt ook wel oprecht, maar ik heb wel een beetje moeite met zo te denken eerlijk gezegd. Ik ben een kind van God, ik ben heel blij dat te mogen/kunnen zeggen. Dat is nog geen tientallen jaren, want inderdaad, ik ben nog jong. Maar dat van zuigelingen in de genade etc vind ik heel vaag!

Je bent het toch met me eens dat er in het geloof een opwas zit?
Wat je vorig jaar nog wel vond kunnen zou je nu bijvoorbeeld nooit meer doen....
Zo zijn er ook mensen die al vele jaren verder zijn...die de leiding van God meer hebben meegemaakt, en veel van Hem hebben mogen leren, en ook hebben mogen leren wie ze zonder Hem zijn. Deze praten toch nog ff wat anders over de Heere (tot diepe emotie toe)....
Die opwas is zeg maar te vergelijken met het opgroeien van een kind. Die leert steeds meer, ervaart steeds meer en begint zichzelf steeds beter te kennen. Zo is het ook met een kind van God, dat groeit op. Daar gaat ook tijd overheen (je wordt niet in 1 dag burgemeester :wink: )
Daarnaast zal niet elke gelovige tot zo'n opwas komen...dat hoeft ook niet...

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 dec 2006 15:23

Ik denk dat Japio gelijk heeft. Theoretisch praten over genade vind ik meestal eng, maar als het goed is leer je steeds meer als je Zijn kind bent. Hij zou niet goed zijn als je stil blijft staan en er weinig meer mee bezig bent. Dat bedoelde je toch Japio?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 dec 2006 15:38

Dankje voor je uitleg Japio!
Ik word gewoon altijd een beetje kriebelig van termen als 'gelouterd' en 'opwas' etc. Maar dat ligt meer aan mezelf dan aan jou, geloof me :(

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 dec 2006 16:50

ik ben het veelal met Japio eens, wat hij schrijft is heel herkenbaar voor me.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 13 dec 2006 17:26

Op zekere hoogte ben ik het ermee eens dat je moet groeien in je geloof.
Termen als opwas en gelouterd zeggen mij niet zoveel, maar ik begrijp, geloof ik, de essentie er wel van.

Maar ik vind wel dat je op moet passen met uitspraken als " de meeste mensen hier zijn niet volwassen in hun geloof." Je noemt ook dat 'volwassenen in de genade' meer hebben meegemaakt en bewogen over de Heere praten.
Tuurlijk is het zo dat hoe ouder, hoe rijper. Maar vergeet ajb niet dat er ook (veel) jongere mensen zijn die al zo veel in hun (relatief korte) leven hebben meegemaakt (op allerlei gebieden, ook het geloof) dat zij verder zijn dan menig oudere. En dat kan met heel, heel veel verdriet gepaard zijn gegaan. Door schade en schande wijs geworden. God's wegen zijn ook wat dat betreft ondoorgrondelijk.

Sommigen worden in 1 week (geloofs)jaren ouder, waar anderen jaren over doen. Bij wijze van spreken dan.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 dec 2006 19:05

Lijntjuh schreef:Op zekere hoogte ben ik het ermee eens dat je moet groeien in je geloof.
Termen als opwas en gelouterd zeggen mij niet zoveel, maar ik begrijp, geloof ik, de essentie er wel van.

Maar ik vind wel dat je op moet passen met uitspraken als " de meeste mensen hier zijn niet volwassen in hun geloof." Je noemt ook dat 'volwassenen in de genade' meer hebben meegemaakt en bewogen over de Heere praten.
Tuurlijk is het zo dat hoe ouder, hoe rijper. Maar vergeet ajb niet dat er ook (veel) jongere mensen zijn die al zo veel in hun (relatief korte) leven hebben meegemaakt (op allerlei gebieden, ook het geloof) dat zij verder zijn dan menig oudere. En dat kan met heel, heel veel verdriet gepaard zijn gegaan. Door schade en schande wijs geworden. God's wegen zijn ook wat dat betreft ondoorgrondelijk.

Sommigen worden in 1 week (geloofs)jaren ouder, waar anderen jaren over doen. Bij wijze van spreken dan.

absoluut waar. De een mag ook verder "opwassen" (woord heeft inderdaad een vreemde bijklank) dan de ander. En bij de een gaat het veel makkelijker en sneller dan de ander. Zolang de kern er maar is, het mosterdzaadje in het hart! En we moeten er inderdaad naar staan om een steeds sterker geloof te krijgen, om op te groeien in dat geloof. Door geloofsuitoefeningen e.d.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 13 dec 2006 20:20

Naast geloofsuitoefening kan het ook zijn dat het 'gebeurt'. Niet zomaar, wel door God Zelf, maar niet alleen door goede werken, bijbellezen en bidden.
Soms word je 'zomaar' , om het maar even krom maar niet oneerbiedig te zeggen, bij je haren gegrepen. Niet dat ik God als een wrede God wil afschilderen, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Soms is het leven zo hard en val je in zo'n diepe put dat alleen, maar dan ook alleen God overblijft. En op dat moment weet je even niet of het wel een liefdevolle God is..
Maar God 'sleept' je er ook doorheen.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Terug naar “Archief”