Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jun 2007 08:05

blub schreef:
lijkt me simpel.. de man geen hoofdbedekking en de vrouw wel tijdens bidden of profeteren. Dat betekend dus niet alleen op zondag in de kerk, maar alle dagen van de week wanneer iemand bid of profeteert...

Sinds wanneer profeteren en bidden vrouwen als zij in de kerk zijn? Ze worden toch geacht te zwijgen, als ik de gereformeerde broeders moet geloven?

Zo lang vrouwen het woord niet wordt gegund, hoeven zij ook geen hoedje op.

blub
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blub » 05 jun 2007 08:45

Op zondag draag ik dezelfde kleren als doordeweeks, want alle dagen zijn van God, niet alleen de zondag!!
Is het bidden buiten de kerk dan anders dan binnen de kerk? Bidden betekent spreken met God en die God is altijd en overal dezelfde! Dus als God in Zijn Woord aangeeft hoe hij aanbeden wil worden dan respecteer ik dat en volg ik dat altijd en overal, want.... God is het waard! Hij heeft zijn Zoon voor ons gegeven en dan zitten wij mensen te mieren over het wel of niet bedekken van het hoofd tijdens het bidden en of dat dan alleen in de kerk moet!
Ik wil uit dankbaarheid voor Hem leven en ook uit dankbaarheid dingen doen waar Hij mee geeerd wordt (ook al is dat voor de wereld dwaasheid, maar wat voor de wereld dwaasheid is, is wijsheid voor God....)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jun 2007 10:37

Er wordt afgegeven op katholieken en orthodoxen omdat het allemaal uiterlijk vertoon zou zijn, maar intussen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

blub
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blub » 05 jun 2007 11:33

Uiterlijk vertoon klinkt negatief en moet ook zeker niet de eerste plaats innemen in het geloofsleven. Toch hecht God ook zeker waarde aan wat wij hier op aarde allemaal doen! Jezus zegt immers zelf dat je aan de vruchten de boom kent! En in het oude testament worden er hele hoofdstukken geweid aan de kleding van de priesters! Die God die dat toen gegeven heeft is nog steeds dezelfde! Niet dat wij nu precies dezelfde kleren aanmoeten als toen in de tempel, maar blijkbaar is kleding (en daar zie ik voor het gemak ook de hoofdbedekking tijdens het bidden bij) toch belangrijk voor God.

Toch ben ik het ook wel enigszins met Optimatus eens..

Ik zie het zo:
Heb God lief met heel je hart en met heel je verstand en de naaste als jezelf en dan ga je vanzelf dingen doen waarvan je weet dat je God er 'blij' mee kunt maken.
Zo is het toch immers ook in een huwelijk: ik houd van mijn man en daarom doe ik dingen, of doe ik juist dingen niet omdat ik weet dat ik daarmee mijn liefde naar hem toe kan tonen; ik weet dat hij er blij van wordt.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 jun 2007 16:08

Sabra schreef:
blub schreef:
lijkt me simpel.. de man geen hoofdbedekking en de vrouw wel tijdens bidden of profeteren. Dat betekend dus niet alleen op zondag in de kerk, maar alle dagen van de week wanneer iemand bid of profeteert...

Sinds wanneer profeteren en bidden vrouwen als zij in de kerk zijn? Ze worden toch geacht te zwijgen, als ik de gereformeerde broeders moet geloven?

Zo lang vrouwen het woord niet wordt gegund, hoeven zij ook geen hoedje op.
Nou wat je hierboven zegt over vrouwen en profeteren in de Kerk.. ik zit me dat toch wel af te vragen!!!!! :? Weet je... als het uit je hart komt is het nog veeeeel belangrijker.. God kijkt immers in je hart. Maakt het dan nog uit of je de traditie volgt ??
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 jun 2007 16:55

Traditie misschien niet nee, maar de Bijbel moet je wel altijd volgen, ook als het uit je hart komt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 18:03

De Bijbel zegt met bidden en profeteren. Profeteren mag ik niet eens als vrouw. Bidden dat is niet de regel binnen de kerk. Dan zouden we het ook thuis met bidden een hoed op moeten doen.

Dit is iets wat ze in de Oekraine wel consequent doen. Thuis, in de kerk, in een restaurant en waar ze ook bidden, de vrouwen hebben altijd een hoofddoekje mee die ze dan op hun hoofd kunnen doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

blub
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blub » 06 jun 2007 21:07

Gerdien B. schreef:De Bijbel zegt met bidden en profeteren. Profeteren mag ik niet eens als vrouw. Bidden dat is niet de regel binnen de kerk. Dan zouden we het ook thuis met bidden een hoed op moeten doen.

Dat is krom... dus jij denkt dat God jou een opdracht geeft om je hoofd te bedekken tijdens profeteren, terwijl je niet mag profeteren van diezelfde God?!?!?! Wat deed Deborah dan? die was toch profetes?

Gerdien B. schreef:Dit is iets wat ze in de Oekraine wel consequent doen. Thuis, in de kerk, in een restaurant en waar ze ook bidden, de vrouwen hebben altijd een hoofddoekje mee die ze dan op hun hoofd kunnen doen.

waarom in Nederland dan niet??

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 jun 2007 22:18

Gerdien B. schreef:De Bijbel zegt met bidden en profeteren. Profeteren mag ik niet eens als vrouw. Bidden dat is niet de regel binnen de kerk. Dan zouden we het ook thuis met bidden een hoed op moeten doen.

blub schreef:Dat is krom... dus jij denkt dat God jou een opdracht geeft om je hoofd te bedekken tijdens profeteren, terwijl je niet mag profeteren van diezelfde God?!?!?! Wat deed Deborah dan? die was toch profetes?

Gerdien zegt niet dat God haar verbiedt om te profeteren, maar dat in haar kerkverband de mannen hebben bepaald dat vrouwen niets mogen zeggen tijdens de samenkomst van de gemeente of bij andere officiële aangelegenheden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jun 2007 22:22

blub schreef:

Dat is krom... dus jij denkt dat God jou een opdracht geeft om je hoofd te bedekken tijdens profeteren, terwijl je niet mag profeteren van diezelfde God?!?!?! Wat deed Deborah dan? die was toch profetes?

Gerdien B. schreef:Dit is iets wat ze in de Oekraine wel consequent doen. Thuis, in de kerk, in een restaurant en waar ze ook bidden, de vrouwen hebben altijd een hoofddoekje mee die ze dan op hun hoofd kunnen doen.

waarom in Nederland dan niet??

Sabra heeft al precies verwoord wat ik bedoelde.
Ik mag het van de kerk nit, maar ik zal echt niet laten om te getuigen van God als de mogelijkheid zich voordoet.

Waarom in Nederland niet? Ik heb echt geen flauw idee. Dat vraag ik mij ook wel is af. Waarom leven we de ene regel wel na en de andere niet?

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 07 jun 2007 10:01

Deze verzen in 1kor11 hebben alles te maken met de afgoderij en sexuele uitspattingen die in de tijd van Paulus in Korinthe heel gewoon waren.
In Korinthe was een enorme Venus-cultus. Onderdeel van die cultus was de tempelprostitutie. De prostituees hadden kort haar of waren zelfs kaalgeschoren.
Paulus geeft aan dat wanneer je in Korinthe als vrouw de gemeente wilde bezoeken, je maar beter iets op je hoofd kon dragen om alle verdenking te vermijden dat je tot een van de prostituees zou behoren of om in ieder geval geen enkele associatie met tempelprostitutie op te roepen.

Het is dus echt van die tijd en heel erg cultuur gebonden.
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jun 2007 11:09

Ik lees in 1 Kor. 11 niets over een tempelcultus of over hoererij. Dat zal er best wel geweest zijn in die dagen, maar de vraag is of dit voor Paulus de doorslag heeft gegeven bij zijn opmerkingen over de hoofdbedekking van de vrouw. Hij koppelt de hoofdbedekking immers niet aan die beide zaken, maar aan het Hoofd zijn van Christus over Zijn gemeente. En aagezien Hij dat nog steeds is, kun je vandaag de dag nog steeds als vrouw een hoofddeksel dragen tijdens de eredienst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jun 2007 11:13

elbert schreef:Ik lees in 1 Kor. 11 niets over een tempelcultus of over hoererij. Dat zal er best wel geweest zijn in die dagen, maar de vraag is of dit voor Paulus de doorslag heeft gegeven bij zijn opmerkingen over de hoofdbedekking van de vrouw. Hij koppelt de hoofdbedekking immers niet aan die beide zaken, maar aan het Hoofd zijn van Christus over Zijn gemeente. En aagezien Hij dat nog steeds is, kun je vandaag de dag nog steeds als vrouw een hoofddeksel dragen tijdens de eredienst.

Het feit dat Paulus hierover niets zegt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet relevant is. Ik denk juist dat er binnen de gereformeerde gezindte juist te weinig aandacht is voor de historische context.

Dat mensen :!: de woorden van Paulus hebben opgewaardeerd als ware het goddelijke woorden, mag ook niet vergeten worden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jun 2007 11:17

Je denkt toch niet dat Paulus al die details in zijn brieven zou gezet hebben voor ons? Hij wist niet eens waarschijnlijk dat wij zijn brieven nu nog dagelijks lezen. Het is toch raar dat hij in een brief uit een gemeetne gaat schrijven wat ze doen en waarom, dat weten die mensen zelf ook wel. Het gaat er om dat hij ze wil leren hoe ze het het beste kunnen doen binnen de kerk volgens hem

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 07 jun 2007 11:26

Daar komt nog bij dat voor veel vrouwen (inclusief mijzelf) een hoed absoluut niets toevoegd.
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Terug naar “Archief”