God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 15:47

Hoeveel tekenen van God hebben wij nodig om te zien?
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het wordt makkelijk gezegd, maar het is maar al te waar!
Hoe vaak moet het nog lente en herfst worden voor we Gods hand in de schepping zien? Hoe vaak moeten er nog kinderen geboren worden?

Pas stond ik in de lift, samen met een klein meisje en haar moeder. Het meisje had één of ander plantje gekweekt in een potje op school. Toen mocht het voor de herfstvakantie mee naar huis om het water te geven enzo. Het meisje was heel verbaasd over het proces. "Gek he mamma, hoe kan dat nou?" Mamma: "ja, dat zaadje dat gaat gewoon groeien".
Meisje: "nou, ik vind dat niet gewoon hoor, straks is het een bloem hè!"

8)
pobody's nerfect

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 04 nov 2006 16:21

Ik zeg dan ook niet dat je op een teken moet wachten..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 04 nov 2006 17:29

Poesje schreef:Dippie, ik ben het eens met wat je hier zegt. Wij denken heel vaak hetzelfde, en dat merk ik nu ook weer. Maar met één stukje ben ik het niet eens. Dit gedeelte:
Ik geloof dat Hij heeft geleden voor de zonden van ZIJN Volk (de uitverkorenen), dus niet dat Hij geleden heeft voor mijn zonden. Als Hij wel heeft geleden voor mijn zonden, betekent dat dus ik Zijn Kind mag zijn....En dat is niet zo...

Met dit stukje doe je alsof je van God al weet dat Hij je niet uitverkoren heeft. Je kan niet zeggen dat je niet bij de uitverkorenen hoort. Want, stel dat God je wel uitverkoren heeft..dan lieg je hier. Ik zou het zelf anders zeggen, bijv: Ik ben Zijn kind (nog) niet, en misschien word ik dat ook wel niet...

Je hebt gelijk, ik had het anders moeten formuleren.....
Afbeelding

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 nov 2006 20:58

Hoe wisten mensen in de Bijbel dat ze echt geloofden, dat ze het zaligmakend geloof hadden? Was dat door een of andere ervaring, een gevoel, een openbaring? En hoe weet jij het als je het hebt. Dan ben je opeens van alle twijfel af? Dan weet je het gewoon opeens zeker? Hoe? Ik herken vanuit mijn bekering niet dat ik opeens wist: Ik heb het. Goed om daar over na te denken lijkt mij. Heb je ideeën?

De kwestie die hierin besproken wordt is ‘geloof ’ en hoe beleef je dat?
We moeten onderscheid maken in geloof, alle geloof is niet het zelfde.
Er zijn mensen die zeggen ik geloof, maar wat houd dat in? Geloven met je verstand is goed, maar een verstandelijk geloof is nog geen waar zaligmakend geloof. Niettegenstaande is een verstandelijk geloof zeer goed en kan een middel zijn tot het waar zaligmakend geloof, dat is namelijk een gave Gods.
Wanneer is verstandelijk geloven goed? Als het gegrond is in de spiegel der wet. LET OP ik zeg niet ‘om’ de werken maar ‘in de spiegel’ der wet. de Hebreen brief zegt: Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is degenen, die Hem zoeken. Dus dat belonen gaat er over dat wij God moeten zoeken, en wij kunnen hem alleen in de wet vinden, want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft (Ro 10:4).

De enige uitsluitende mogelijkheid tot het zaligmakende geloof is, het bewaren van zijn geboden, want daarin licht grote loon. Ps 19:12 Ook wordt Uw knecht door dezelve klaarlijk vermaand (geleerd door de wet); in het houden van die is grote loon.

Want 's HEEREN weg heb ik getrouw bewandeld,
En niet goddloos met mijnen God gehandeld.
Ik hield gestaag Zijn rechten in het oog,
Terwijl Zijn wet mijn ziel tot deugd bewoog.
Ik werd oprecht en vroom bij Hem bevonden,
Ik wachtte mij zorgvuldig van mijn zonden.
Dies liet mij God ook naar mijn recht geschien,
En heeft in gunst mijn onschuld aangezien.

André

Berichtdoor André » 04 nov 2006 21:25

de Hebreen brief zegt: Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is degenen, die Hem zoeken.
Mag ik wel van jou weten welk hoofdstuk en vers dit uit de Hebreen brief is?

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 04 nov 2006 21:30

André schreef:
de Hebreen brief zegt: Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is degenen, die Hem zoeken.
Mag ik wel van jou weten welk hoofdstuk en vers dit uit de Hebreen brief is?

Hebreen 11 vers 6: Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

André

Berichtdoor André » 04 nov 2006 21:46

Dank je Johnny

Hebr. 11: 6 Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond. 7 Door zijn geloof bouwde Noach, toen hem te kennen was gegeven wat er zou gebeuren, nog voordat dit voor iemand zichtbaar was, gehoorzaam een ark om daarmee zijn huisgenoten te redden. Zo veroordeelde hij de wereld en verwierf hij de gerechtigheid die voortkomt uit het geloof.
8 Door zijn geloof ging Abraham, toen hij geroepen werd, gehoorzaam op weg naar een plaats die hij in bezit zou krijgen, en hij ging op weg zonder te weten waarheen. 9 Door zijn geloof trok hij naar het land dat hem beloofd was maar hem nog niet toebehoorde. Samen met Isaak en Jakob, mede-erfgenamen van de belofte, woonde hij daar in tenten 10 omdat hij uitzag naar een stad met fundamenten, door God zelf ontworpen en gebouwd. 11 Door haar geloof ontving ook Sara, hoewel ze onvruchtbaar was gebleven en niet meer in de bloei van haar leven was, de kracht om een kind te verwekken, en wel omdat ze vertrouwde op degene die de belofte had gedaan. 12 Zo bracht één man, wiens kracht al gestorven was, zoveel nakomelingen voort als er sterren aan de hemel staan, ontelbaar als zandkorrels op het strand langs de zee.
13 Zij allen zijn in geloof gestorven; wat hun beloofd was zagen ze geen werkelijkheid worden, ze hebben slechts een glimp ervan begroet, en ze zeiden van zichzelf dat zij op aarde leefden als vreemdelingen en gasten. 14 Door zo te spreken lieten ze blijken op doorreis te zijn naar een vaderland. 15 En daarmee bedoelden ze niet het vaderland waaruit ze weggetrokken waren, anders waren ze daarheen wel teruggekeerd. 16 Nee, ze keken reikhalzend uit naar een beter vaderland: het hemelse. Daarom schaamt God zich er niet voor hun God genoemd te worden en heeft hij voor hen een stad gereedgemaakt.
17 Door zijn geloof kon Abraham, toen hij op de proef werd gesteld, Isaak als offer opdragen. Hij die de beloften had ontvangen, was bereid zijn enige zoon te offeren. 18 Terwijl er tegen hem gezegd was: ‘Alleen door Isaak zul je nageslacht krijgen,’ 19 zei hij bij zichzelf dat het voor God mogelijk moest zijn iemand uit de dood op te wekken, en daarom kreeg hij hem ook terug, bij wijze van voorafbeelding. 20 Door zijn geloof zegende Isaak Jakob en Esau, en hij dacht daarbij aan wat er in de toekomst zou gebeuren. 21 Door zijn geloof kon Jakob op zijn sterfbed de beide zonen van Jozef zegenen; daarna knielde hij neer, steunend op de greep van zijn stok. 22 Door zijn geloof sprak Jozef aan het eind van zijn leven al over de uittocht van het volk van Israël en gaf hij opdracht zijn gebeente dan mee te nemen.
23 Door hun geloof konden Mozes’ ouders hem na zijn geboorte drie maanden verborgen houden. Ze vonden hun kind erg mooi en waren niet bang voor het bevel van de koning. 24 Door zijn geloof weigerde Mozes, toen hij volwassen werd, aangesproken te worden als zoon van een dochter van de farao. 25 Liever werd hij even slecht behandeld als het volk van God dan dat hij vluchtig voordeel had bij de zonde; 26 omdat hij uitzag naar de beloning waardeerde hij de smaad van Christus hoger dan de schatten van Egypte. 27 Door zijn geloof verliet hij Egypte zonder angst voor de woede van de koning; hij volhardde, als zag hij de Onzienlijke. 28 Door zijn geloof liet hij het pesachfeest vieren, en de deurposten met bloed besprenkelen opdat de doodsengel hun eerstgeborenen geen haar zou krenken. 29 Door het geloof kon het volk door de Rode Zee trekken als over droog land; toen de Egyptenaren dat ook probeerden werden ze verzwolgen. 30 Door dat geloof vielen de muren van Jericho toen het volk er zeven dagen lang omheen getrokken was. 31 Door haar geloof ontving de hoer Rachab de verkenners gastvrij in haar huis en is ze niet met de ongehoorzame bewoners van haar stad omgekomen.
32 Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuël, en over de profeten, 33 die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, 34 aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen. 35 Vrouwen kregen hun doden terug doordat die uit de dood opstonden. Anderen werden gemarteld tot de dood erop volgde en wilden van geen vrijlating weten, omdat ze uitzagen naar een betere opstanding.

Nu kan ik 'Door zijn geloof' wel telkens vet maken of onderstrepen, maar het lijkt mij duidelijk dat door je geloof: is zonder het gezien te hebben, gaan handelen.

Terug naar deze tijd vertalen we dat in een christelijk leven leven, zodat men kan zien van wie we een kind zijn...

En waarom dan van allerlei soorten menselijk geloof bedenken?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 nov 2006 22:29

André schreef:
, maar het lijkt mij duidelijk dat door je geloof: is zonder het gezien te hebben, gaan handelen.

Terug naar deze tijd vertalen we dat in een christelijk leven leven, zodat men kan zien van wie we een kind zijn...

Gedeeltelijk mee eens, want wat houd een christelijk leven leven in? Als je het doet om te laten zien dat je een kind van Hem wil zijn is het een verkeerd grondbeginsel. Abraham werd "gesterkt in het geloof, gevende God de eer," (Rom. 4:20).

Thomas Boston noemde Hebreen 11: 6-31 een ‘dadelijk geloof’ wat beoefend dient te worden in de spiegel der wet én door gebed.

Ga 3:24-25 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

Waar ik op wijzen wil uit Ga 3:24-25 is ‘Maar als het geloof gekomen is’. Hierin zie je duidelijk de genade dimensie van het zaligmakende geloof, het is gekomen! of verkregen!
U mag men zalig heten,
Dien 's HEEREN vrees bekoort;
Die, met een goed geweten,
Steeds wandelt naar Zijn woord (Thora).
Gij zult uw nooddruft vinden
Door d' arbeid van uw hand;
Wat g' u moogt onderwinden,
Komt, naar uw wens, tot stand.

André

Berichtdoor André » 04 nov 2006 23:44

Jantjes schreef:Gedeeltelijk mee eens, want wat houd een christelijk leven leven in? Als je het doet om te laten zien dat je een kind van Hem wil zijn is het een verkeerd grondbeginsel. Abraham werd "gesterkt in het geloof, gevende God de eer," (Rom. 4:20).
Precies zo is het ook niet, immers alleen als je een kind van God bent kun je laten zien wat een christelijke levensstijl is.
En dan geef je God inderdaad ook alle eer (en dank).
De andere optie is dat je geen kind van God bent m.i. ken je God dan ook niet (voldoende)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 nov 2006 13:50

Jantjes schreef: Abraham werd "gesterkt in het geloof, gevende God de eer," (Rom. 4:20).

gevende God de eer...gaat het dáár niet om? dat is toch hét kenmerk van waar geloof? ook al blijven God's kinderen ook vaak gebrekkig daarin met als gevolg oa dat je telkens weer ziet dat je tekortschiet hier op aarde maar wel weet dat het eens wél goed zal gaan?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 06 nov 2006 10:38

André schreef:
Dippie schreef:
André schreef:
Dippie schreef:Ik heb weleens de uitspraak gehoord van; "Met open ogen de hel inlopen" Het klinkt misschien erg hard, maar kdenk eerlijk gezegd wel dat het wel een uitspraak is om over na te denken.....
Ik denk dat je daar niet over na hoeft te denken, het is niet Bijbels te onderbouwen m.i.

Maargoed, je kunt dus wel met open ogen de hel inlopen, maar niet je handen ophouden en met open ogen te geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven, zodat wij door zijn dood kunnen leven?
Wat zou makkelijker zijn, weet jij het Dippie?
(Ik heb ook niet alles gelezen overigens)

Tis denk ik allebei even makkelijk en even verkeerd. Door alleen mijn handen op te houden, heb ik het Geloof nog niet ontvangen. Er moet wat in mijn handen gegeven worden, zolang dat er niet is, heb ik geen WAAR geloof.
Daarin verschillen wij van mening, ik geloof dat geloven alleen waar kan zijn en niet onwaar.En ik geloof dat als jij je hand ophoud je het geloof kunt krijgen, je kunt er m.i. zelf niets aan toevoegen, simpel je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij voor onze zonden heeft geleden.
Ik zie ook niet hoe wij tot een gelijkend inzicht kunnen komen, jij wel?

Lees dan maar even Jakobus 2. Daarin staat in mijn Bijbel toch duidelijk het verschil tussen geloven en "geloven". Dus is er wel degelijk een WAAR geloof.
Afbeelding

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 06 nov 2006 10:55

In Jacobus 2 gaat het over de uitwerking van het geloof in je leven. Dat er daden zullen volgen als je gelooft. Het kan niet andersom zijn: omdat je goede daden doet geloof je. Dat is geen geloof.
dat is iets anders dan wat jij hier zegt:
Er moet wat in mijn handen gegeven worden, zolang dat er niet is, heb ik geen WAAR geloof.

Wat moet er in je handen gegeven worden dan?

Jacobus 2 schreef:23 Zo ging in vervulling wat de Schrift zegt: ‘Abraham vertrouwde op God, en dat werd hem toegerekend als een rechtvaardige daad.’ Hij wordt zelfs Gods vriend genoemd.
24 U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.

Abraham werd rechtvaardig verklaard om wat hij deed. Wat deed hij? Hij vertrouwde op God en handelde daar naar. Ofwel: zijn geloof werd dus zichtbaar in zijn leven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 nov 2006 11:51

Jantjes schreef:Dus dat belonen gaat er over dat wij God moeten zoeken, en wij kunnen hem alleen in de wet vinden, want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft (Ro 10:4).
Ga 3:24-25 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.

Waar ik op wijzen wil uit Ga 3:24-25 is ‘Maar als het geloof gekomen is’. Hierin zie je duidelijk de genade dimensie van het zaligmakende geloof, het is gekomen! of verkregen!

Besef je wel dat Paulus in deze teksten spreekt tot ongelovige Joden, om hiermee aan te tonen, dat hun ijver voor de wet verkeerd gericht is, nl. op eigengerechtigheid? (zie bijv. ook de kanttekeningen bij Gal. 3:24-25: met de uitdrukking dat het geloof gekomen is, duidt Paulus op de komst van Christus).
En dat het dus gaat om het geloof in Christus, Die de wet plaatsvervangend volmaakt heeft volbracht?
Wat uiteraard niet wegneemt, dat een waarachtig christen Christus na wil volgen: de navolging van Hem en zo de beoefening van het geloof.

Poesje schreef:Die kregen een teken van God. Voorbeelden daarvan in de Bijbel zijn: Paulus, Stefanus, en Abraham. Maar ook als ik de geschiedenis van de verloren zoon lees, word me dat duidelijk. God laat je weten, dat Hij je heeft aangenomen als Zijn kind. Of je dan van alle twijfels af bent? In de Bijbel lees je niet dat de bekeerde mens nog twijfels heeft. Dus, ik zou kunnen zeggen: Je bent dan van alle twijfels af. Maar ik zeg dat niet zomaar. En toch geloof ik, dat God je dé zekerheid geeft..!

Hij geeft inderdaad zekerheid, maar welke tekenen geeft Hij daarbij? Ik citeer hierbij de Dordtse Leerregels:

1-12. Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen (als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13:5).

5-10. En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis des Heiligen Geestes, Die met onzen geest getuigt dat wij kinderen en erfgenamen Gods zijn (Rom. 8:16, 17); eindelijk, uit de ernstige en heilige oefening van een goede consciëntie en van goede werken. En zo de uitverkorenen Gods dezen vasten troost in deze wereld niet hadden, dat zij de overwinning behouden zullen, mitsgaders dit onbedrieglijk pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn.

De zekerheid ontvangen we dus niet door een bijzondere openbaring buiten het Woord van God om, maar uit het geloof aan de beloften van God, Die in het Woord gegeven zijn en Die in Jezus Christus ja en amen zijn. Daarom is het de vraag voor ons: geloof ik in Hem, of geloof ik niet in Hem; Wie is Hij voor mij: mijn Rechter of ook Mijn Redder? Ben ik zozeer overtuigd van mijn doemwaardigheid, dat ik niet meer zonder Hem kan? Gaat het mij daarbij om Gods eer? En geloof ik het, wanneer mij aangewezen wordt, dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is, ook voor mij? Hoe meer we daar de rust in vinden en daar amen op leren zeggen, hoe meer we worden verzekerd van onze verkiezing. Dan is er ook het verlangen om te leven tot Gods eer, dat kan niet anders.

Rien67 schreef:Het kan niet andersom zijn: omdat je goede daden doet geloof je. Dat is geen geloof.

Inderdaad, dat zou Rooms zijn.
Luther zei het zo: Wij worden niet rechtvaardig door het rechtvaardige te doen, maar rechtvaardig geworden zijnde, doen wij hetgeen rechtvaardig is.

Andre schreef:En ik geloof dat als jij je hand ophoud je het geloof kunt krijgen, je kunt er m.i. zelf niets aan toevoegen, simpel je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij voor onze zonden heeft geleden.

Luther zei het zelfs zo: het geloof is een lege hand.
En de psalmist zegt: "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen." (Ps. 81:11b).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

André

Berichtdoor André » 06 nov 2006 12:58

Misschien kan dit stuk studiemateriaal nog iets toevoegen, ik stel me hier denk ik redelijk kwetsbaar op door een reformatorische predikant aan het woord te laten, ik kom echter niet tot een andere conclusie voor wat betreft 'ben ik een kind van God'

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 06 nov 2006 13:12

goed stuk!
Het valt me overigens op dat alleen in de menselijke geschriften wordt gesproken over een 'waar' geloof. Deze toevoeging vind je in de genoemde bijbelgedeelten niet terug.

Terug naar “Archief”