Verdeeldheid en regels - Is er plaats voor Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 24 jun 2006 20:29

Optimatus schreef:Het valt me op dat er hier al enige tijd een aantal mensen met de Bijbel in de hand met opgeheven vingertjes lopen te zwaaien.

Dat is dus de essentie van dit topic. Ik vind dit namelijk onchristelijk en ook nogal aanmatigend. Door al dat gezwabber met vingertjes en door al dat "broederlijk vermanen" (lees: in een keurslijf persen) van mensen zijn al veel mensen geestelijk kapot gegaan en van de kerk afgedwaald en, erger, van Christus weggelopen.

Zijn roepstem wordt al te vaak door "vermanende broeders" (zusters mogen immers niet roepen in de gemeente) overstemd. Elk mens dat op deze manier van Christus afgedreven wordt, komt op het conto van degene die hen weggedreven hebben door hun (wettisch) gedrag. Moge deze mensen dat toch eens doorkrijgen. Zij maken mensen kapot.

dat wou ik nét zeggen.

vreselijk gewoon, dan heb je dus zon beginpost, en dan gebeurt precies wat de topicstarter zegt dat christenen meestal doen en wat nu juist zo dodelijk is.

Maar ik herken het heel erg bij mijzelf en mn eigen omgeving.
Er was in onze club ook onwijs verdeeldheid. Geen ruzie, helemaal niet, maar wederzijdse ergernis en veroordeling, en veel te weinig liefde.

Gisteren hebben we een hele gave club gehad. De een is in onze club wat charismatischer dan de ander, ook al komen we allemaal uit traditionele kerken. Gisteren gingen we lekker charismatisch doen :P We gingen gewoon de avond laten leiden door Gods Geest. We gingen zingen en bidden, en toen we gingen bidden gebeurden er echt gave dingen. God liet ons zien dat er veel veroordeling was, en mensen hebben dat beleden en vergeving gevraagd aan God en aan mensen die ze veroordeelden, of misschien niet veroordeelden maar pijn deden door hun veroordeling van anderen. God liet ook zien waar te weinig liefde was enzo, en er is echt onwijs opgeruimd gewoon. Echt heerlijk.

En dat is wat we zo nodig hebben. Nu kunnen we elkaar weer goed in de ogen kijken en van elkaar leren en elkaar bemoedigen enzo. En zegmaar ook als lichaam drieduizend keer zo goed functioneren. Dat was vet wat iemand ook opmerkte. Het hogepriesterlijk gebed, het gebed dat Jezus bad voor de mensen die hij "achter ging laten" voordat hij naar de hemel ging, gaat bijna alleen maar over eenheid. Jezus wist dat het zo belangrijk is, eenheid in het lichaam van Christus. En wáár pakt satan ons leuke nederlandse kerkjes op?? op de eenheid. Overal is verdeeldheid en veroordeling. Ook hier op dit forum dus, in dit topic. Ook in onze club, van mensen die zo goed en liefdevol met elkaar begonnen. (en nu weer nieuw begin dus :D )

Dus als we er iets aan willen doen... Ga met elkaar bidden, vergeef elkaar, en probeer de liefde voor elkaar te bewaren.
Maar goed, dat kan je leuk proberen, dat liefhebben, maar dat lukt toch niet. Unless...

Ik heb met mijn broer en mij gemerkt, als ik wrevel tegen hem heb gehad, ergernis, of veroordeling, dan heb ik hem niet meer helemaal lief zegmaar. Maar steeds als ik hem weer vergeef, of gewoon mijn veroordeling over hem, of mijn ergernis zegmaar weer vergeving voor vraag, dan kan ik gewoon weer hem relaxt liefhebben zegmaar, staat er niks meer tussen ons. En steeds komt er weer veroordeling, en weer rottigheid tussen, maar tis eigenlijk heel simpel, je moet dat gewoon opruimen, laten opruimen eigenlijk:

Afbeelding

Dus als je merkt dat je iemand niet kunt liefhebben, ga gewoon naar God toe, en vertel alle dingen die tussen jou en die persoon instaan. Vraag vergeving voor jouw veroordeling, vergeef de ander indien nodig, en vraag God om de ruimte die dan in je hart vrijkomt op te vullen met liefde. En het gaafste is om het met die persoon samen te doen, want dan is de weg van beide kanten vrij zegmaar om meer één te worden en meer liefde te krijgen.

Maar dan nog wat, dat vergeven dat lukt ook helemaal niet. Nou je kunt het in ieder geval uitspreken, en erop vertrouwen dat God in je aan de slag gaat zodat je die persoon echt met je hele hart gaat vergeven. We hoeven namelijk ook weer niet uit eigen kracht te vergeven maar dat wil God ook in ons doen :D We hoeven daarna ook niet uit eigen kracht lief te hebben maar dat wil God ook in ons werken.

En hoe dat allemaal zit weet ik niet, ik merk er soms weinig van, maar het staat in de bijbel dus vertrouw ik er maar op.

nog ff een bijbeltekst ertegenaan hoor :wink:

mattheüs 18:
15 Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. 16 Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. 17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.
19 Wederom, [voorwaar] Ik zeg u, dat, als twee van u op de aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is. 20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.

hier kun je een hoop van leren.

Er staat dat je eerst naar de persoon toe moet gaan, en daarna pas met anderen moet gaan praten, en niet alleen met die anderen, maar met anderen met de persoon in kwestie erbíj.

Verder staat er als de persoon in kwestie steeds niet luistert dat je dan de hele gemeente hem laat vermanen. Het gaat hier dus niet om dingetjes als wel of niet WK kijken, want daarvoor ga je niet een hele gemeente oproepen om eventjes die ene persoon te gaan vermanen. Het gaat hier om een hard zondige levenswandel, en niet om iets wat in de ogen van één/enkele christenen verkeerd is.

dat over dat binden en ontbinden, dat is echt heftig. Want als je iemand dus veroordeelt, dat bind die persoon. Hij is niet meer vrij want hij leeft in veroordeling. Als je iemand vergeeft, dan word die persoon vrij, want hij leeft in de vrijheid van de vergeving. Negatieve woorden binden op aarde, én in de hemel. Maar als die negatieve woorden en gevoelens ontbonden worden, in Jezus naam, dat betekent dus door de kracht van Jezus bloed, dan is er weer vrijheid.

En de laatste twee verzen zijn natuurlijk onwijs gaaf en ook heel groot en breed. Als twee mensen samen vergeving vragen voor dingen, zonden aan elkaar belijden, vragen aan God om liefde voor elkaar, dan zal Hij het hen geven.

wow, en ik zie nu dat dit er nog achter staat:

21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.

Dat is ook weer zo relaxt. Je kunt elkaar weer blijven vergeven, steeds als er weer dingen tussen komen, net als bij mij en mijn broer bijvoorbeeld, kunnen we elkaar weer vergeven door Jezus. :D Dat echt vet, vergeven doen we niet uit ons zelf, maar alleen omdat Jezus ons vergeven heeft, omdat hij door zijn dood en opstanding die kracht aan ons gegeven heeft.

Ik hoop dat ik enigszins heb kunnen duidelijk maken wat ik bedoel. Ik ben daar namelijk niet goed in, in mijn gedachten verwoorden, ik hoop dat er iets van overgekomen is.

Probeer niet meteen de verdeeldheid in kerken op te lossen, maar begin bij je eigen jeugdgroep, of zelfs bij je eigen gezin, of vrienden.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 24 jun 2006 20:33

nog even een klein toevoeginkje op mijn toch al veel te lange post:

ik veroordeelde mensen van onze club omdat ze veroordeelden.

dat is hier nu ook weer aan de gang. Er zijn mensen die veroordelen, en mensen die veroordelende mensen veroordelen. Omdat ze veroordelen.

leuk zeg die veroordeling. :?

edit: en ik geloof dat ik er nu al lekker aan mee doe, in my mind, dus post ik lekker niks meer :D
Laatst gewijzigd door fem op 24 jun 2006 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 jun 2006 20:40

Marnix schreef:Heej Jantjes, met je theorie ben ik het helemaal eens, ik ken de strijd tussen oude en nieuwe mens, vlees en Geest en wat je hier zegt klopt volledig. Ik ben het alleen niet met de praktische toepassing van je verhaal eens, wat voor jou "vlees" is is nog niet voor iedereen "vlees". Vandaar dat ik eerder het voorbeeld van offervlees even aanhaalde, de een bracht het verder bij God vandaan, heeft het een verleden met de oude mens en is zodoende gevaarlijk voor zijn/haar geloofsleven, waar de ander die zonder gewetensbezwaren dat kan eten, zich daarvan niet hoeft te weerhouden. Jij lijkt echter universele regels te maken voor een ieder op basis wat bij jou gewetensbezwaren geeft... heel menselijk... maar volgens mij (en dat probeer ik dus hier te onderbouwen) niet bijbels juist.
Ja inderdaad Marnix ik heb universele of algemene regels net eender als de Schriftgeleerden en de Farizeen. Die zaten namelijk op den stoel van Mozes, en daarom zei Jezus, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het!
Wat je niet moet doen is, wat zij deden namelijk, zeggen en het NIET DOEN! en daarom keurde Jezus het af. Als ik dus tegen jou zegt dat een bepaalt genot of plezier verkeerd of goddeloos is en ik zou het zelf doen, gelijk ik op een Schriftgeleerde of Farizeeër.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 jun 2006 20:48

Optimatus schreef:Jantjes, je bent bezig mij steeds verder in katholieke hoek te drukken. Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar je doet het wel.
Wat ik hierboven citeerde (Vr Jun 23, 2006 8:44 am ) is van H.J. Hegger, die man is juist van het katholieke geloof naar het protestant geloof over gegaan.
Doe net als hij, dan maak je in ieder geval Gerdien B. happy

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 24 jun 2006 20:50

is optimatus katholiek???

coolness!
ik bedoel, ehm, ehm

ik houd maar ff mn mond.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 jun 2006 20:59

fem schreef:

Gisteren hebben we een hele gave club gehad. De een is in onze club wat charismatischer dan de ander, ook al komen we allemaal uit traditionele kerken. Gisteren gingen we lekker charismatisch doen :P We gingen gewoon de avond laten leiden door Gods Geest. We gingen zingen en bidden, en toen we gingen bidden gebeurden er echt gave dingen. God liet ons zien dat er veel veroordeling was, en mensen hebben dat beleden en vergeving gevraagd aan God en aan mensen die ze veroordeelden, of misschien niet veroordeelden maar pijn deden door hun veroordeling van anderen. God liet ook zien waar te weinig liefde was enzo, en er is echt onwijs opgeruimd gewoon. Echt heerlijk.
Ik denk dat je een leugen geest te pakken heb Fem, want zo werkt God Geest niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jun 2006 22:42

Jantjes schreef:
Optimatus schreef:Jantjes, je bent bezig mij steeds verder in katholieke hoek te drukken. Ik weet niet of dit de bedoeling is, maar je doet het wel.
Wat ik hierboven citeerde (Vr Jun 23, 2006 8:44 am ) is van H.J. Hegger, die man is juist van het katholieke geloof naar het protestant geloof over gegaan.
Doe net als hij, dan maak je in ieder geval Gerdien B. happy

Ik heb niet de indruk dat Gerdien B. sinds 15 februari 2006 in verzekerde psychische bewaring is genomen, dus de invloed van wat walmen wierook en een wapperende superplie lijkt haar geestelijke, haar lichamelijke en haar verstandelijke vermogens tot op heden niet ten nadele te beïnvloeden.

fem schreef:is optimatus katholiek???

Niet voor zover ik weet, althans, niet katholiek als in dat ik de paus onfeilbaar acht, noch de door mij zo gewaardeerde ABvU.

Voorts heb ik niet de indruk dat Fem (Jantjes, opletten!) door totale onnozelheid bevangen is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 24 jun 2006 22:49

Optimatus schreef:
fem schreef:is optimatus katholiek???

Niet voor zover ik weet, althans, niet katholiek als in dat ik de paus onfeilbaar acht, noch de door mij zo gewaardeerde ABvU.

Hehe, dat had ik ook niet gedacht. Daar was dat coolness juist eigenlijk een reactie op. Natuurlijk zitten er bij mij heel wat oordeeltjes over katholieken ingebakken, en daarom vind ik het altijd cool om een katholiek die echt christen is te "ontmoeten".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2006 11:16

Jantjes schreef:
fem schreef:

Ik denk dat je een leugen geest te pakken heb Fem, want zo werkt God Geest niet.

Wat?! Zo werkt de Geest wel... ken je je Bijbel dan echt zo goed... maar tegelijk zo slecht? Wat is er niet Bijbels aan wat hier beschreven is? Je laten leiden door de Geest is zo Bijbels als het maar kan. Je had het anders moeten zeggen: Zo denk jij niet. Maar de Geest laat zich niet in jou hokjes- en vakjesdenkpatroon vangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2006 11:18

Jantjes schreef:
Marnix schreef:Heej Jantjes, met je theorie ben ik het helemaal eens, ik ken de strijd tussen oude en nieuwe mens, vlees en Geest en wat je hier zegt klopt volledig. Ik ben het alleen niet met de praktische toepassing van je verhaal eens, wat voor jou "vlees" is is nog niet voor iedereen "vlees". Vandaar dat ik eerder het voorbeeld van offervlees even aanhaalde, de een bracht het verder bij God vandaan, heeft het een verleden met de oude mens en is zodoende gevaarlijk voor zijn/haar geloofsleven, waar de ander die zonder gewetensbezwaren dat kan eten, zich daarvan niet hoeft te weerhouden. Jij lijkt echter universele regels te maken voor een ieder op basis wat bij jou gewetensbezwaren geeft... heel menselijk... maar volgens mij (en dat probeer ik dus hier te onderbouwen) niet bijbels juist.
Ja inderdaad Marnix ik heb universele of algemene regels net eender als de Schriftgeleerden en de Farizeen. Die zaten namelijk op den stoel van Mozes, en daarom zei Jezus, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het!
Wat je niet moet doen is, wat zij deden namelijk, zeggen en het NIET DOEN! en daarom keurde Jezus het af. Als ik dus tegen jou zegt dat een bepaalt genot of plezier verkeerd of goddeloos is en ik zou het zelf doen, gelijk ik op een Schriftgeleerde of Farizeeër.

De farizeers hadden ook een hoop eigen wetten en regels gemaakt. In plaats van de wetten van Mozes te volgen waren ze zelf op de troon gaan zitten en hadden hun eigen wetten en regels erbij gemaakt. Ook dat werd door Jezus afgewezen... denk aan het omgaan met de sabbat. Je kent je Bijbel goed genoeg om te weten wat daarover staat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 jun 2006 16:17

Jantjes schreef:
fem schreef:

Grmbl, jakkes, bah.
Sorry hoor, maar zo'n opmerking, daar kan ik niet bij!
Wie ben jij om even uit te maken hoe Gods Geest wel en niet werkt?
Je mag God(s Geest) niet verzoeken staat er in de bijbel, voor je dat er tegenin gaat werpen. Maar de bijbel laat ook dúidelijk zien dat wij mensen soms veel meer open moeten staan voor het werk van Gods Geest.
Wat is er verkeerd aan als er door Gods Geest mensen spontaan komen tot schuldbelijdenis en inzicht?
Zoals Marnix al aangaf, niets onbijbels aan.
En alsjeblieft niet meer op zo'n manier anderen oordelen.
Alvast heel erg bedankt...
pobody's nerfect

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 jun 2006 23:54

@ Jantjes, mag ik je op de volgende Bijbeltekst wijzen:

Luc 6,37

Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden.

Iedereen maakt maar voor zichzelf uit welke regels zijn/haar geloof versterken, en welke niet. Dat is een zaak tussen God en gelovige. Zolang ik geen DUIDELIJKE gang bespeur die tegen de Bijbel ingaat, zal ik er niet tussen gaan zitten.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 jun 2006 06:46

Jantjes schreef:
fem schreef:

De toon is misschien niet geweldig. Maar dit mag gezegd worden door Jantjes, al kun je het misschien in het vervolg met wat meer woorden aankleden, zodat er ook bewogenheid meekomt in de reactie. Maar als Jantjes dit vermoeden hebt, dan is het pas echt fout om het te verzwijgen. Verder geloof ik niet dat wat Fem omschrijft echt van een leugengeest komt. Juist de beschrijving komt dicht in de buurt van de werking van de Geest in de Bijbel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2006 09:55

Parsifal, ik vind dat ze dat niet mag zeggen, omdat het werk van de Geest glashard wordt ontkend. Als hij dat dan toch wil zeggen moet hij dat toch wil doen moet hij dat onderbouwen. Lees eens goed.

Fem zegt:

- We hebben ons die avond laten leiden door de Geest
- We hebben gezongen, gebeden en er gebeurden hele gave dingen.
- We hebben veroordelen en vooroordelen beleden en vergeving gevraagd
- God liet zien waar te weinig liefde was en er is veel opgeruimd.

Van wat van wat ik hier noem kan je zeggen: Zo werkt de Geest niet? Volgens mij geeft de Bijbel heel duidelijk aan dat de Geest wel werkt, dat Hij wil dat mensen zich daar hem laten leiden... de Bijbel zegt ook dat de Geest werkt door gebed, dat vergeving van zonden vragen het werk van de Geest is en dat de Geest ons Gods wegen wijst. Jantjes, hoe durf je dan, en nog wel zonder argumentatie, zeggen dat God niet zo werkt? Wie ben jij om daar ook al over te oordelen? Geef dan maar eens aan wat er in strijd is met de Bijbel.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jun 2006 12:00

Grote stukken doorgelezen - en naar mijn gevoel gebeurt precies dat wat OPtimatus in de openingspost gezegd heeft: dat er ge- en veroordeeld wordt op regels die al dan niet nagevolgd worden.
Vele malen wordt het OT aangehaald, alsof er een NT was.
Let wel: het NT kan niet gelezen worden zonder het OT, maar omgekeerd ook niet.
Jezus zegt dat Hij niet is gekomen om de Wet te ontbinden, maar om te vervullen. Dat wil zeggen, dat Hij ook voor ons die Wet gedaan heeft. Dat betekent ook, dat wij mogen weten dat we die Wet als mens niet kunnen houden, maar dat wij mogen leven uit Zijn genade. Ons van Hem afhankelijk mogen weten.
Dat is ook de achtergrond van het hele verhaal van de rijke jongeling - niet dat hij zo aan zijn geld zat, maar omdat hij vanwege het geld geen 'vuile handen' hoefde te maken. Dat, wat volgens de wet (en alle regeltjes die eromheen waren ontstaan) niet mocht doen, liet hij door bedienden, door anderen doen, waarvoor hij ze betaalde.
En omdat hij geen vuile handen maakte en wilde maken, durfde hij dus niet achter Jezus aan te gaan. Dan werd hij van Jezus afhankelijk.

In de diverse kerken zijn vele regels en regeltjes ingesteld en voorgeschreven. Daarbij zeggen alle dat het op Bijbelse gronden gebeurd is. Dat heeft dus te maken met de exegese, de interpretatie van wat er staat. En op die gronden oordelen we dat de ander een dwaalleer aanhangt.

Ik ben het volledig met Optimatus eens dat wij er met z'n allen een potje van maken waar het gaat om het getuigenis dat Jezus de Redder en Verlosser van de wereld is.

God ziet niet wat van buiten is, maar Hij ziet het hart aan...

Terug naar “Archief”