Optimatus schreef:Het valt me op dat er hier al enige tijd een aantal mensen met de Bijbel in de hand met opgeheven vingertjes lopen te zwaaien.
Dat is dus de essentie van dit topic. Ik vind dit namelijk onchristelijk en ook nogal aanmatigend. Door al dat gezwabber met vingertjes en door al dat "broederlijk vermanen" (lees: in een keurslijf persen) van mensen zijn al veel mensen geestelijk kapot gegaan en van de kerk afgedwaald en, erger, van Christus weggelopen.
Zijn roepstem wordt al te vaak door "vermanende broeders" (zusters mogen immers niet roepen in de gemeente) overstemd. Elk mens dat op deze manier van Christus afgedreven wordt, komt op het conto van degene die hen weggedreven hebben door hun (wettisch) gedrag. Moge deze mensen dat toch eens doorkrijgen. Zij maken mensen kapot.
dat wou ik nét zeggen.
vreselijk gewoon, dan heb je dus zon beginpost, en dan gebeurt precies wat de topicstarter zegt dat christenen meestal doen en wat nu juist zo dodelijk is.
Maar ik herken het heel erg bij mijzelf en mn eigen omgeving.
Er was in onze club ook onwijs verdeeldheid. Geen ruzie, helemaal niet, maar wederzijdse ergernis en veroordeling, en veel te weinig liefde.
Gisteren hebben we een hele gave club gehad. De een is in onze club wat charismatischer dan de ander, ook al komen we allemaal uit traditionele kerken. Gisteren gingen we lekker charismatisch doen

En dat is wat we zo nodig hebben. Nu kunnen we elkaar weer goed in de ogen kijken en van elkaar leren en elkaar bemoedigen enzo. En zegmaar ook als lichaam drieduizend keer zo goed functioneren. Dat was vet wat iemand ook opmerkte. Het hogepriesterlijk gebed, het gebed dat Jezus bad voor de mensen die hij "achter ging laten" voordat hij naar de hemel ging, gaat bijna alleen maar over eenheid. Jezus wist dat het zo belangrijk is, eenheid in het lichaam van Christus. En wáár pakt satan ons leuke nederlandse kerkjes op?? op de eenheid. Overal is verdeeldheid en veroordeling. Ook hier op dit forum dus, in dit topic. Ook in onze club, van mensen die zo goed en liefdevol met elkaar begonnen. (en nu weer nieuw begin dus

Dus als we er iets aan willen doen... Ga met elkaar bidden, vergeef elkaar, en probeer de liefde voor elkaar te bewaren.
Maar goed, dat kan je leuk proberen, dat liefhebben, maar dat lukt toch niet. Unless...
Ik heb met mijn broer en mij gemerkt, als ik wrevel tegen hem heb gehad, ergernis, of veroordeling, dan heb ik hem niet meer helemaal lief zegmaar. Maar steeds als ik hem weer vergeef, of gewoon mijn veroordeling over hem, of mijn ergernis zegmaar weer vergeving voor vraag, dan kan ik gewoon weer hem relaxt liefhebben zegmaar, staat er niks meer tussen ons. En steeds komt er weer veroordeling, en weer rottigheid tussen, maar tis eigenlijk heel simpel, je moet dat gewoon opruimen, laten opruimen eigenlijk:

Dus als je merkt dat je iemand niet kunt liefhebben, ga gewoon naar God toe, en vertel alle dingen die tussen jou en die persoon instaan. Vraag vergeving voor jouw veroordeling, vergeef de ander indien nodig, en vraag God om de ruimte die dan in je hart vrijkomt op te vullen met liefde. En het gaafste is om het met die persoon samen te doen, want dan is de weg van beide kanten vrij zegmaar om meer één te worden en meer liefde te krijgen.
Maar dan nog wat, dat vergeven dat lukt ook helemaal niet. Nou je kunt het in ieder geval uitspreken, en erop vertrouwen dat God in je aan de slag gaat zodat je die persoon echt met je hele hart gaat vergeven. We hoeven namelijk ook weer niet uit eigen kracht te vergeven maar dat wil God ook in ons doen

En hoe dat allemaal zit weet ik niet, ik merk er soms weinig van, maar het staat in de bijbel dus vertrouw ik er maar op.
nog ff een bijbeltekst ertegenaan hoor

mattheüs 18:
15 Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen. 16 Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. 17 Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente. Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
18 Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.
19 Wederom, [voorwaar] Ik zeg u, dat, als twee van u op de aarde iets eenparig zullen begeren, het hun zal ten deel vallen van mijn Vader, die in de hemelen is. 20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.
hier kun je een hoop van leren.
Er staat dat je eerst naar de persoon toe moet gaan, en daarna pas met anderen moet gaan praten, en niet alleen met die anderen, maar met anderen met de persoon in kwestie erbíj.
Verder staat er als de persoon in kwestie steeds niet luistert dat je dan de hele gemeente hem laat vermanen. Het gaat hier dus niet om dingetjes als wel of niet WK kijken, want daarvoor ga je niet een hele gemeente oproepen om eventjes die ene persoon te gaan vermanen. Het gaat hier om een hard zondige levenswandel, en niet om iets wat in de ogen van één/enkele christenen verkeerd is.
dat over dat binden en ontbinden, dat is echt heftig. Want als je iemand dus veroordeelt, dat bind die persoon. Hij is niet meer vrij want hij leeft in veroordeling. Als je iemand vergeeft, dan word die persoon vrij, want hij leeft in de vrijheid van de vergeving. Negatieve woorden binden op aarde, én in de hemel. Maar als die negatieve woorden en gevoelens ontbonden worden, in Jezus naam, dat betekent dus door de kracht van Jezus bloed, dan is er weer vrijheid.
En de laatste twee verzen zijn natuurlijk onwijs gaaf en ook heel groot en breed. Als twee mensen samen vergeving vragen voor dingen, zonden aan elkaar belijden, vragen aan God om liefde voor elkaar, dan zal Hij het hen geven.
wow, en ik zie nu dat dit er nog achter staat:
21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.
Dat is ook weer zo relaxt. Je kunt elkaar weer blijven vergeven, steeds als er weer dingen tussen komen, net als bij mij en mijn broer bijvoorbeeld, kunnen we elkaar weer vergeven door Jezus.

Ik hoop dat ik enigszins heb kunnen duidelijk maken wat ik bedoel. Ik ben daar namelijk niet goed in, in mijn gedachten verwoorden, ik hoop dat er iets van overgekomen is.
Probeer niet meteen de verdeeldheid in kerken op te lossen, maar begin bij je eigen jeugdgroep, of zelfs bij je eigen gezin, of vrienden.